Castell de Montgrí

Aquesta és una excursió molt fàcil, d’una durada d’unes 2 hores incluida la visita al castell. El que la fa molt interessant és la vista que es veu des de dalt, i que estem en el Parc Natural del Massís del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter. Altura del Castell 321 metres.

El Castell vist des del començament del camí.

A l'esquerra es veu la cova del Duc

El dia 26-09-2004 va haver-hi un gran incendi que va cremar 671 Ha i va acabar sent el més important de Catalunya d’aquell any. Conseqüència d’aquest foc es que encara avui en dia no hi ha pràcticament cap arbre en tot el recorregut, només matoll i poc més. (Veure links al final de pàgina)

Aproximació:

Hem d’anar a Torroella de Montgrí, per tant anem de Portbou a Figueres i després agafem la carretera de la Bisbal i ens desviem cap a Torroella a l’altura de Verges. Hi ha altres rutes alternatives si ens volem passejar per el baix Empordà.

El camí

Una vegada passem el poble d’Ullà entrem de seguida a Torroella. A l’entrada del poble hem de buscar un carrer a l’esquerra i buscar un lloc per aparcar. No hi ha pèrdua i tot és molt intuïtiu, tenim el castell a la vista i ja veiem per on ens hem d’enfilar.

El camí que farem és el GR-92, el mateix que surt de Portbou i va més o menys per la costa i travessa Catalunya de Nord a Sud.

Una vegada hem deixat el cotxe ja veiem que s'acaben les edificacions i comença un descampat que agafa tota la zona del castell. Veiem fàcilment per on hem de pujar, hem d’anar a buscar el coll que hi ha a l’oest del castell, el Coll de Santa Catalina

Comencem a caminar per una zona força planera i a poc a poc anirem pujant suaument per la zona que el diuen el Pedrigolet, una zona de tartera de les pedres que van baixant del cim. En general tot el camí el trobem ple de pedres que es van trencant, i en bona part això es degut a l’erosió provocada pels visitants.

A mida que anem pujant suaument en ziga-zagues curtes trobem algunes capelles.

Vista sobre el riu Ter prop de l'embocadura

Arribem al Coll de Santa Catalina o Coll de la Creu perquè hi ha una gran Creu de ferro. Ja tenim unes bones vistes ara cap el nord del Massis. Davant nostre veiem l’ermita de Santa Caterina que ens queda a uns 3 kilòmetres d’on som ara i veiem el camí que ens hi hauria de portar.

Des del coll agafem el camí a la nostra dreta en direcció al Castell. El terra és molt pedregós i pugem en ziga-zaga. En alguns trams veiem l’antic camí de pujada preparat per cavalls i carros però avui dia ha pràcticament desaparegut degut a l’erosió provocada per tans visitants.

En 20 minuts ens plantem a dalt i ara si que les vistes son immenses, cap a l’est veiem les illes Medes, l’Estartit i tot el mar, i cap al sud veiem tota la plana del baix Empordà tancada pel Massis de les Gavarres, i el riu Ter en primer terme fins la desembocadura. Al nord veiem el gols de Roses, l’Alt Empordà, al fons l’Albera i el Canigó i tot el golf de Roses fins al Cap de Creus.

Les illes Medes des del castell

Davant nostre el Castell del Montgrí, un castell de planta quadrada de 31 metres de base i un mur molt alt de 13 metres d’alçada. Hi ha 4 torres cilíndriques una a cada angle i el perfil es de carreus a tota la muralla.

A l’interior no hi ha res apart d’una cisterna però es poden endevinar algunes construccions o dependències. Es pot pujar fins a dalt la muralla per una de les torres i fer la volta a tot el castell per veure bé les vistes exteriors i interiors.

Interior del Castell

Una vegada feta la visita al castell i una volta per els exteriors on es poden veure alguns trams de fossars, és el moment de baixar. Baixarem per el mateix camí que em pujat però podem fer una visita a la cova prehistòrica del Cau del Duc de Torroella. Se’n diu així perquè els ducs, ocells rapinyaires, eren molt comuns en aquesta zona del Montgrí. Aquesta cova va ser habitada des de fa 300.000 anys.

Com he dit al començament aquesta ruta forma part del GR-92. Si volem fer-la una mica més llarga podem seguir les marques del GR direcció nord i ens portarà cap a mar passant per sobre de Torroella i l’Estartit i després seguint la costa a una alçada de entre 150 i 200 metres fins arribar a Cala Montgó i l’Escala. Durant aquest recorregut podem baixar a les platges que tenim a sota entre les Illes Medes i Cala Montgó tenint en compte que baixar a una cala i tornar a pujar pot ser força dur, ja sigui per l’altura que hi ha fins a mar i per el mal camí.

Vista cap al nord amb el golf de Roses al fons. En primer terme veiem l'ermita de Santa Catalina