Querroig - Quermançó

Del Castell de Querroig al Castell de Quermançó

El dia 11 de Maig del 2014 l'Associació Salvem Querroig organitza una excursió des de Querroig fins a Quermançó com a gest d'unió entre 2 castell del Comptat d'Empúries.

Es una ruta de uns 20 kilòmetres i el temps de camí calculem que serà de unes 6 hores.

Aproximació

Pugem amb cotxe des de Portbou fins al coll del Frare i per la carretera forestal anem fins a Pla de Ras.

El camí

08h30.- A partir de Pla de Ras hem de fer el mateix camí que quan anem a Sant Quirze de Colera, es a dir sempre direcció Oest, anem a passar per el bosc dels Castanyers, el Coll dels Empedrats i pugen per la carena. Quan arribem al coll d'abans del Jordà hem de canviar de vessant cap al sud, ja hauríem de veure Sant Quirze de Colera si no fos perquè hi ha boira baixa per sota nostre.

Mirant enrera des de la Serra de Balmeta veiem el Pic Jordà i a la dreta la Coma de l'Infern.

El camí comença a baixar i gira cap a l'esquerra. Trobem una barraca de pastor i aprofitem per esmorzar. A partir de la font agafem el camí que va cap a l'est en direcció al coll de les Artigues. Es un camí força aeri i sempre per la mateixa cota. 20 minuts i ja som el coll. Ara anem direcció sud per la carena des d'on es veuen unes magnífiques vistes. Baixem per un camí i anem a visitar l'església de Sant Miquel on aprofitem per descansar una mica.

Un descans a l'església de Sant Miquel.

Tornem a la forestal que passa per sota i anem direcció est sempre cap avall fins a arribar a un punt on hi ha una gran cisterna d'aigua. D'aquí surt un camí a la nostra dreta i canviem de vessant ara sobre la vall de Garbet. Al cap de poc arribem al mas Patiràs, un mas en ruïnes que devia haver sigut un gran mas però on la vida devia ser ben dura i ben diferent de com és ara.

Mas Patiràs. Hem d'agafar el camí que puja a la dreta.

A partir d'aquí agafem el camí del mig direcció al Puig Tifell en lleugera pujada. S'acab el camí forestal i seguim un sender que ens porta fins al coll Seguim ara un camí forestal i al cap de poc ja veiem el camí que ens puja . En 5 minuts arribem a dalt i disfrutem d'una esplèndida vista sobre Llançà, Ja veiem Valleta, Montperdut i la carretera que ens portarà a Quermançó.

Per un sender anem cap al Puig Tifell.

Ara baixem del pic per l'altre costat fins a la forestal. Baixem a la dreta cap el coll de les Portes. Travessem el col i agafem el camí de la serra del Terrer sempre direcció sud. Al final del camí girem bruscament a la dreta i baixem amb molta pendent. Arribem a Valleta, hem de voltar el poble i anar a la font de l'altre cantó.

Després d'un merescut descans ja veiem que ja hi som. Només ens queda pujar per la carretera. No hi ha camí a costat fins que som dalt, Llavors agafem el camí lateral.

Arribem a Quermançó a les 3 de la tarda, han sigut unes 6 hores i mitja.

Recepció al Castell de Quermançó.

A l'arribar al castell de Quermançó la comitiva va ser rebuda per el propietàri del castell Sr. Josep Mª Martorell que ens va fer una visita guiada: la sala de municions, la torre de l'homenatge, l'església, la plaça d'armes, i un petit repàs a la història i les llegendes del castell. També va fer referència, com no, a Salvador Dalí que sempre va estar impressionat per aquest castell inclús va voler comprar-lo per construir-hi l'Orgue de la Tramuntana. Justament era el dia que Dalí hagues fet 110 anys, ja que va neixer l'11 de maig del 1904.

També va ser present en aquesta trobada l'alcalde de Vilajuiga Sr. Pere Tries, una representació del club de fotografia de Banyuls i l'escriptor dalinià d'origen luxemburgués Sr. Roger Michel Erasmy.