Roses-Zona megalítica-Montjoi

Roses – Zona megalítica – Montjoi

Per aquesta excursió hem de pujar a la zona de Puig Rom on hi ha una zona megalítica molt important i amb diversos dólmens, menhirs, barraques de vinya i parets seques. En aquesta zona hi ha el dolmen més gran que conec, el de la Creu de Cobertella. Ara està ballat i no s’hi pot entrar, només es pot veure des de fora.

Aproximació

Hem d'anar fins a Roses i un cop passat el port veurem al far a la dreta de la carretera. Deixarem el cotxe en un petit aparcament que hi ha.

El camí.

Aparquem el cotxe prop del far perquè després tornarem per el camí de ronda. Ens enfilem per els carrers de la urbanització Puigrom, es una mica costerut i hem de procurar agafar el camí correcte fins a dalt i no perdre'ns en mig de l'urbanització. A mida que anem pujant comencem a tenir una vista molt maca de tot el golf de Roses. Al cap de mitja hora arribem a dalt i s’acaba l’urbanització. Arribem a una zona despejada on hi ha camps de cultiu sobretot vinyes i la zona megalítica ens queda a la nostra esquerra, l’anem a visitar.

Vista general de la zona on es troben els megàlits

Hem de senyalar que on som ara, al final del carrer Pujada al Puigrom i al començament del carrer Ausiàs March, a la nostra esquerra tenim a uns 200 metres el castrum visigòtic que hem de visitar un dia per la importància de les ruïnes. Avui nosaltres avancem per aquest camí direcció nord fins a trobar la carretera que va de Roses a Cala Montjoi. Quan hi arribem la carretera fa una curva forta cap a l’esquerra i hi ha un petit aparcament. Aquí mateix hi trobem un corriol que surt de la carretera i s’enfila direcció Oest. Al cap de poc arribem al dolmen de la Creu de Cobertella (3.000 – 2.700 aC). Va ser declarat monument històric-artistic l’any 1964. Seguint el corriol, passem per un reguitzell de murs de pedra seca que separen les finques les unes de les altres, i que travessen en totes direccions les feixes o terrasses, que varen servir, durant centenars d’anys, per a fer menys feixugues les feines del conreu de la vinya. Els camins ramaders, definits per murs de pedra seca a banda i banda, creuen pel dret el relleu del terreny, indicatiu del trànsit ramader que hi havia a la zona. També divisem en diversos punts del paisatge, i de fet les visitarem, algunes barraques de pedra que servien per al refugi dels pastors o bé per a emmagatzemar-hi les eines de conreu de la vinya.

Algún dels menirs que trobem a la zona megalítica.

Més endavant, girem a la dreta per a anar a trobar diversos elements representatius d’aquesta ruta per la història megalítica. Les restes de la casa cremada, nom que dóna lloc a dos dels menhirs més significatius de la zona, que trobem tot seguit: el de la Casa Cremada I i de la Casa Cremada II; i també a una cista que porta el mateix nom, la qual havia tingut un ús funerari, igual que els dólmens. En el mateix trajecte, també visitarem dos dólmens en molt bon estat de conservació: el del Llit de la Generala (3200 aC), i el del Cap de l’Home.

Una vegada visitat aquest magnífic espai megalític continuem la nostra excursió. Ens situem a la part oest d’aquesta zona, hi ha una bona vista cap a l’oest i som a uns 150 metres d’altura i sota nostre una vall amb un mas. Nosaltres caminem per un corriol en lleugera pujada direcció nord. Al cap de uns 15’ anem a parar al camí que ve del Pla de Gates i enllaça amb la carretera Roses-Montjoi.

Detall de un dels masos que hi ha la vall de Montjoi.

Un cop a la carretera agafem cap a la dreta de baixada. Ara tenim davant nostre i cap a la dreta una zona plantada de vinya nova, al fons vista del mar i a la dreta la badia de Roses. Al cap de uns 20’ arribem a un lloc on la carretera gira bruscament a la dreta i ara nosaltres ja tenim el cap Norfeu a la vista, i sota nostre tenim la vall de la cala Montjoi, nosaltres baixarem per un camí cap al rec d’aquesta vall.

Aquest corriol baixa decididament avall i tardem una mitja hora per arribar fins a baix. Aquí hi ha un parell de masos força grans que ara segurament estan abandonats però que anys enrere devien tenir molta activitat. La seva situació es molt bona, a 1 Km de la platja i a redós de la tramuntana.

Ara només ens queda acabar d’arribar fins a la platja.

Platja de la cala Montjoi.

Després de descansar una mica en aquest indret ens tornem a posar en marxa. La idea es fer el camí de ronda fins on tenim el cotxe. Fem una visita ràpida al restaurant El Bulli on el camí de ronda hi passa per sota. A partir d’ara el camí es molt agradable perquè anem arran de mar, però de vegades es fa dur ja que com tots els camins de ronda hem de baixar a les platges i als recs i tornar a pujar.

Cap Norfeu des del camí de tornada cap a Roses.

Aquest camí de ronda esta descrit a l'apartat de Cap de Creus la ruta Roses Cala Jóncols.

El camí no té pèrdua i avancem fins que arribem a la punta Falconera. Aqui podem fer una visita als antics bunkers que defensaven la badia de Roses des de la seva estratègica posició. Ara caminem direcció oest directament cap a Roses. Aviat arribem a les primeres cases, el camí de ronda continua direcció la platja. La travessem i ens enfilem per l'altre costat ara ja sempre entre les cases i el mar. Tot hi això el camí està refet i ben marcat.

Ja portem molts kilòmetres fets i aquest darrer tram ens està cansant una mica pel fet de ser ja els darrers kilòmetres i per haver de baiar i travessar les platges. No ens hem de desmoralitzar i després de passar les urbanitzacions de Canyeles i l'Almadraba arribarem al far on tenim el cotxe.