Autor/a: Rosa Aznar (Ins Esteve Terradas, Cornellà de Llobregat)
http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1968/05/14/pagina-1/34339662/pdf.html?
Del maig del 68 al 15M
Assignatura: Ciències Socials
Curs: 4t ESO
Objectius:
Buscar informació a les xarxes socials sobre els esdeveniments del 15M
Analitzar la repercussió de la informació a través d’Internet.
Relacionar els dos moments històrics.
Opinar amb arguments sobre els fets que passen a l’actualitat
Desenvolupar pensament crític.
Seqüenciació: (5 sessions)
1a Sessió: L’alumnat s’organitza en grups de treball de tres persones. Cada grup buscarà informació a Internet (Wiquipedia) sobre el que va passar a Paris al maig de 1968. A continuació la persona portantveu del grup explica a la resta de la classe els fets més rellevants. La professora ajudarà a fer la reflexió sobre les possibles similituds entre aquests fets i el moviment actual dels “indignats” arrel dels fets del 15M (Wikipedia). Es posa en comú tota la informació que tenen o que han viscut de primera ma. A Cornellà també s’ha fet una acampada a la plaça Catalunya.
2a Sessió: Seguim treballant en grups de treball. Busquem a la pàgina de la Vanguardia informació sobre el que va passar al maig del 68 a París, i observem com es tractat el tema. De cada notícia que trobem farem una fitxa d’anàlisi. Cada grup com a mínim n’hauria de trobar tres. Per orientar la recerca al buscador de La Vanguardia acotar el període p.e. 01/05/1968 a 15/06/1968 i París estudiants com a paraules clau. Si volem també podem fer servir notícies d’altres diaris de l’època.
3a Sessió: Acaben les fitxes de treball de les notícies, les comenten i, juntament amb la informació que ja tenen de la primera sessió del que va passar, redacten unes conclusions.
4a Sessió: Busquen informació a les xarxes socials com Twitter o Facebook o pàgines alternatives de la xarxa com “Kaos en la red”, “Indimedia” i d’altres, i fan una cronologia dels fets més importants des del 15M fins a l’actualitat.
5a Sessió: Durant els primer 15 minuts cada grup posarà en comú tota la feina que ha fet i intentarà arribar a algunes conclusions que després, durant la resta de la classe posaran en comú amb els altres grups. Es tracta de fer comparacions entre els esdeveniments dels dos períodes.
Avaluació:
Es tindrà molt en compte l’actitud de treball en grup i el funcionament a l’hora de treballar en equip. Es valorarà la feina feta a les fitxes de les notícies del maig del 68, així com el redactat de les conclusions. També es valorarà personalment i en grup l’exposició oral de les seves opinions i argumentacions sobre el tema.
Material:
Fitxa d’anàlisi de la notícia.