Eerste trip

Maandag 6 maart 2023

Prachtig weer, maar voor John te koud! Toch rustig aan van alles ingeladen: de kajak, de fietsendrager + fietsen, de hondenkar voor achter de fiets, de bench voor Tinus (in sommige landen moet de hond vast) de buitentafel en buitenstoelen, de gasfles, een slang om watertank te vullen, keukeninrichting, kruiden, koffie-thee, enzovoort.

Heel belangrijk: wat weegt de auto nu deze is ingeladen. 3500 kg is de limiet. We zitten op 3400, dus dat zit gelukkig wel goed.

Klaar voor onze 1e reis, maar de weersvoorspelling gaf aan 80 tot 90% regen. Anderhalve week later, 6 maart, had ik genoeg van deze uitvluchten. Eten was al voorbereid en lag in de vriezer. De spullen uit onze koelkast thuis werden overgeheveld naar de koelkast in de buscamper. Daar vertrokken wij voor ons 1e reisje en wel helemaal naar Middelharnis (nog nét Zuid-Holland).

Gedurende onze eerste dag de elektra, de verwarming, nou ja gewoon alles uitproberen oftewel de bus leren kennen. Daarna een fietstocht van anderhalf uur, waar vooral Tinus heel blij van werd. Heerlijk ook gewandeld door het oude centrum en koffie/chocola gedronken bij 't Majoortje. We waren net terug, toen het begon te regenen.

Dinsdag 7 maart

Het is heerlijk stil in Middelharnis en we hebben dan ook heerlijk geslapen. We stonden op een camperplaats aan de haven en dachten de enigen te zijn. Nou niet dus, nog 8 optimisten met ons. De wc's en douches zijn schoon en incl. elektra kost een overnachting € 18,-. Helaas bleef het plenzen, dus terug naar huis. Nu de laatste puntjes op de i qua camperbenodigdheden. Dan gaan we ons opmaken voor een vriendenbezoek-reisje door Nederland en daarna ons doel: trekken door Europa.

Donderdag 9 maart

Ik denk dat we nu alle noodzakelijke items hebben. Ook de brandblusser en de blusdeken zijn binnen. Verder heeft John een stukje vloerbedekking met rubber onderkant neergelegd, omdat de vloer wel heel koud aanvoelde. Tot slot voor extra vermaak een bluetooth speaker.

Morgen gaan we voor ons 2e reisje. We gaan dit weekend assisteren bij de oefencross op de Valouwe (mijn nichtje Wendela is de organisator). Dan is het plan om mijn schoolvriendin Agnes Beijering te bezoeken in Midlaren en vervolgens naar een hele oude vriend (JP), die verhuisd is naar Onstwedde.

Vrijdag 10 maart

De cross is afgelast. Te nat! En dat op de Veluwe! Na enig beraad en 2 koppen thee verder hebben we mijn nichtje gebeld of we toch mochten komen kamperen. Geen probleem. Morgen is namelijk zonnig weer voorspeld. Hoe fijn om dan te wandelen of fietsen. Bovendien zijn we dan al halverwege Midlaren. En als zondag de cross alsnog door kan gaan, kunnen we 's morgens nog mooi helpen. We kwamen in een ware sneeuwstorm aan. Direct water gedeeltelijk gevuld en een lange wandeling met Tinus. Door de bomen heen en met wind in de rug over de hei terug. Prachtig wit landschap! We hebben bij mijn zusje daarna geborreld en gegeten bij de open haard. Heerlijk!

Zaterdag 11 maart

We hebben allebei prima geslapen. Zelfs met dakraam open bleef het warm in onze super slaapzakken. Het gordijntje opzij en …… alles wit, maar de lucht strak blauw. Helaas bleek watertank leeg. Heb altijd nog wel een jerrycan en dat kwam goed van pas. Dus eerst rustig ontbeten, daarna uitgebreid koffie en tot slot maar eens alles checken waarom die tank was leeg gelopen. Vermoedelijk de beveiliging bij de boiler: dat is om kapotvriezen te voorkomen.  Enfin, opnieuw tank gevuld (dank Wendela en Willem/Jolande) en afwachten.

Uitgebreide wandeling over de hei en door het bos gemaakt.

Daarna op de fiets naar Wekerom voor wat extra fourage. En geloof het of niet: heerlijk in het zonnetje met wat nootjes en een rode wijn. Natuurlijk ook wat bekijks voor onze bus die iedereen vet mooi vindt.

Hoera hoera : de watertank loopt niet meer leeg!!!

Toen het verder afkoelde ging John de bus in en ik ging weer wandelen en genieten van deze prachtige omgeving waar nog steeds sneeuw ligt en de zon schijnt.

's Avonds bij Wendela met een groep jeugdige vrijwilligers Thaise Curry gegeten! En daarna Equi Quiz, een gezellig spel voor de ware paardenliefhebbers, opgeleukt met dat iedereen een eigen vraag + antwoord moest inleveren. Daar kwamen best wat pikante zaken aan het licht. Hilarisch!

Zondag 12 maart

Het miezert zoals voorspeld was. Reden dat de cross óók voor vandaag is afgelast. Wij reden na een rustig ontbijt en koffie uurtje naar Midlaren waar Agnes en Hans wonen. Een hartstikke gezellige middag / avond met veel gebabbel en heerlijk eten. Onze bus stond direct naast hun huis en ondanks harde rukwinden hebben we wederom super goed geslapen.

Maandag 13 maart

We hebben bij Agnes en Hans gedoucht en ontbeten. Dit was opnieuw waanzinnig uitgebreid, lekker en gezellig. Nog een koffie en toen de auto in naar JP en Carolien.

JP woont inmiddels ruim 2 jaar in Onstwedde in een giga boerderij. Er is nog niets verbouwd domweg omdat er een stuk of 7 goedkeuringen nodig zijn om de bouwplannen te kunnen gaan uitvoeren. En daar moet je duidelijk wat geduld voor hebben. Maar de woonkeuken voldoet wat mij betreft prima! Na koffie en bijpraten zijn we (John, Carolien en ik) gaan wandelen. En waar ik dacht dat Groningen bestaat uit uitgebreide saaie grasvlaktes kreeg ik toch nu een andere waarheid: gras, akkerbouw, bebosde stukken, riviertjes en zo verder. Ook hier weer in een prachtige omgeving gewandeld. Carolien liet ons wat meer van de omgeving zien.

Dinsdag 14 maart

Het regende en daarom heerlijk in de slaapzak gebleven en gelezen. Op enig moment er toch maar uit, rustig ontbijten en nog koffie gedronken met JP en Carolien. We besloten naar Winterswijk te rijden waar een hele grote kampeerwinkel is (Obelink). Spullen zoals voor spoelwater, voor wc-bak, gekocht en eindelijk ook twee lekkere stoelen met verlengstuk. Hatsjekiedee, geld moet rollen! Inmiddels Do aan de lijn gehad en besloten ons tochtje door Nederland af te sluiten in Harmelen. Maurits gaat koken. Dat wordt smullen! 😋

Woensdag 15 maart

Maurits kookt geweldig. Nadat Melvin van alles in onze bus heeft bekeken en gecheckt schoven we gedrieën bij Do en Maurits aan tafel. Zo heel gezellig! En dus ook heel laat. Maar weer super geslapen en dubbel genieten als je vanuit je bed de 1e auto's hoort vertrekken naar werk! Het feest werd compleet toen Do onze camper binnenstapte met koffie: koffie op bed en eindelijk weer zon!

Na het ontbijt ingepakt en naar huis: stemmen!

We zijn enorm blij met onze keuze en de vrijheid - het plezier - die deze ons biedt.