Frankrijk Spanje

Sep 27-30

Dinsdag 27 september

Heerlijk geslapen! Toch op tijd eruit en op pad. Ontbijt in Perigueux. De parkeerplaatsen voor de  bakker zijn max. 15 minuten. Zo ook bij de pharmacy en bij de slager weer iets verderop. Zo kan iedereen snel parkeren en de dagelijkse boodschappen halen. Toch maar even de oude stad bekijken: geweldige beslissing! Wat een gave stad met oude keien, oude gebouwen, smalle straatjes, een super mooie Byzantijnse kerk, mooi leuke winkels en veel middenstand, zoals boulangerie, charcuterie, chocolaterie, patisserie, enz., maar ook mooie kledingwinkels, cadeauwinkel, enfin, noem t maar op. De stad is goed onderhouden, schoon en ademt een fantastische sfeer uit.

Vervolgens ging onze rit naar Bergerac, maar via onze getuige die sinds kort in deze streek woont.

Toen door, maar Bergerac viel tegen. Meer vervallen en nou ja, gewoon veel minder aantrekkelijk dan Perigueux. Omdat de weersvoorspelling slecht is besloten we het plan (Domme) om te gooien en versneld de zon op te zoeken, oftewel, richting de Middellandse Zee. Onze overnachting is gepland in Toulouse. Onderweg meerdere plaatsen bezocht, de één nog mooier dan de ander, zoals Issigeac of Monflanquin. En ja, op enig moment moesten we wel doorrijden, want we willen voor donker een slaapplek hebben, waarschijnlijk nogmaals een F1. Onderweg stokbrood, kaas en wijn gekocht, dat wordt onze snack van vanavond. Misschien nog net in de avondzon.

Kleine misrekening! Geen kamer beschikbaar en al gauw bleek dat voor meerdere hotels in Toulouse. Wat te doen? Het was al 21.30 uur! Biertje drinken en overleg! We keken naar onze planning en besloten op de weg daar naar toe te kijken of er nog ergens een kamer vrij was. Lach niet: dat werd Fasthotel Avignonet Lauragais. Aan de snelweg! Zowiezo beter dan slapen in de auto! En eenmaal daar: het was super! Het hoognodige de auto uit en met ons avondeten de kamer in. Opgelucht en best wel trek hebben we hiervan genoten.

Woensdag 28 september

Heerlijk geslapen en genoten van een warm bad! We hebben ontbeten in een nietszeggend plaatsje: Castelnaudery. Wel leuk te vermelden dat je je eigen ontbijt kan eten op een terras waar we koffie dronken.

Vervolg van ons plan: Carcassonne. Een plaats al van ver voor de Romeinen.  En hoe indrukwekkend. Ik wil iedereen aanraden hier een kijkje te gaan nemen als je dat nog niet hebt gedaan en wel in de buurt bent. Unesco werelderfgoed! Naast Parijs en Le Mont Saint Michel het meest bezochte van Frankrijk.

Maar eerst: wij besloten te kamperen op de gemeente kampeerplaats. Ziet er prima uit, maar…… het waaide best hard. We hebben toch de tent opgezet in de regen met windkracht 8. Wouw, gelukt en hoe!

En daarna: het centrum is al fantastisch, maar ga naar Le Cité, het oudste centrum dat in de 19e eeuw geheel is gerestaureerd en echt dit is waanzinnig. Wij hebben hiervan genoten, gaan morgen weer, maar moeten nog even kwijt hoe super lekker wij hebben gegeten bij Le Creneau. Een perfecte afsluiting van een heerlijke dag.

Donderdag 29 september

Veel minder koud en heerlijk geslapen. Maar weersvoorspelling is vooral nat! Eerste beslissing is wat te doen? Inpakken en verder rijden of nog een dag hier blijven. Kop of munt! Het werd munt: hier blijven. We hebben wat boodschappen gedaan en zijn daarna naar Le Cité gewandeld. Het was inmiddels droog en zelfs zonnig. Lekker geslenterd en tot slot terrasje. Alle twee een drankje, alleen kreeg ik 2x1 Campari. Foutje, maar ach, de 2e werd 'van 't huis', wereldzaak! 😜

We kwamen in gesprek met een ondernemer uit Le Cité. Een Egyptenaar, wiens gezin in Gerona woont en die veel op en neer reist. We kregen leuke en vooral ook goede tips waar en waarom wel of niet voor langere tijd te willen blijven. Terug wandelend in het zonnetje naar onze tent besloten we naar Spanje te gaan en niet nog langs de Franse kust.

Terug in de tent ben ik gaan werken. Een paar uurtjes per week doe ik de boekhouding voor Stayci. John zat lekker buiten de tent met muziek en sigaar! Daarna op Franse wijze zuurkool gemaakt. Een stuk of 5 kaarsen aan en onze jas aan en het werd zelfs een beetje behaaglijk.

Hieronder nog een paar foto's van Le Cité. Echt indrukwekkend!

Vrijdag 30 september

Van vroeg vertrekken was geen sprake. Het plensde. Rustig ontbijten en nog eens de weerberichten bestuderen. Wel alles ingepakt. Maar ja, de tent en het grondzeil neem je het liefste droog mee. Tegen 11.00 stopte het regenen. Nog rustig genoten van onze koffie en toen aan de slag. Precies om 12.00 uur checkten we uit. Hup naar de Péage en naar Spanje. Rondom 14.00 uur waren we in het gebied waar we wilden gaan kamperen. Allereerst een locatie gezocht om te lunchen en een camping uit te zoeken. We zijn beland in een lokaal tentje: Joe's Café - Empuriabrava - Girona. Op het terras in de zon een menu genomen: voor-, hoofd- en nagerecht + glas wijn voor €11,90. Hier stel je je niet veel bij voor, maar vergissing: voor- en hoofdgerecht (Schnitzel en Ossobuco) waren heerlijk. Nagerecht kwam in de verpakking. Fles rode wijn op tafel en je bepaalt zelf of je meer dan één glas wil. Dat betaal je dan extra. Intussen gegoogeld. Maar dit stukje Spanje spreekt ons niet erg aan. We gingen daarom langs de kust iets zuidelijker langs de Costa Brava. Al gauw bleek dat velen met ons op zoek zijn gegaan naar het mooie weer, want de eerste drie campings compleet, geen plaats meer. We zijn één van de weinigen die met een tent reizen. Op de camping zie je praktisch alleen nog maar Campers. We staan nu bijna op het strand op een heel groot kampeerterrein Aïguamar Aquarius. Met winkel, bar, restaurant en animatie hoef je hier niet meer weg. En zo zien de meeste gasten er ook uit: soort van overwinterstand met belachelijke verlichting, etc. Wij blijven hier twee nachten en gaan dan verder naar een plek wat beter bij ons past.