Frankrijk Spanje

Okt 14 - 23

Vrijdag 14 oktober

Thuis moet je af en toe poetsen, in een tent ook. We staan hier nu 5 dagen en vandaag grote schoonmaak. Wij doen wel steeds onze schoenen uit, maar Tinus heeft zelfs nooit geleerd zijn voeten te vegen. De hele rambam stond uitgestald voor de tent. Ook hebben we al onze kleding en de slaapzakken gewassen in de wasmachine en daarna in de droger van de camping. Mooi, ook weer gedaan.

We gingen daarna (begin middag) een autorit maken. Nu naar een hoger gelegen stuwmeer. De tocht was wederom met waanzinnig mooie natuur, het water was wederom veel te laag! Via Sant Esteve - Arèn naar Embassement de Sopeira. Daar stond een tolwacht die ons heel vriendelijk de kajak informatie gaf, namelijk dat nu alles overal te laag is en als het al oploopt de stroming wel heel erg snel is. De stuwmeren lopen pas vol na de winter als de sneeuw gaat smelten, dat is dus richting april. Pas als de stuwmeren vol zijn, kan er rustig gekajakt worden zonder meegesleurd te worden door de stroming. We gingen verder met onze rondrit en reden Aragón binnen. Via de Presas de Escales langs stuwmeer Castener de les Olles gingen we bij Montiberri weer Catalonië in om verder via heel veel leuke bergdorpen, waaronder Pervès, te rijden. Alles even adembenemend mooi. Aangekomen in Tremp in een andere supermercado boodschappen gedaan en de ronde van deze rit afgemaakt richting onze tent. In het donker de salade gemaakt en varkenshaas. Sorry, we zijn slechts de halve week vegetariërs. Maar we hebben ervan genoten! Ook die grote bak sla ging geheel op.

Zaterdag 15 oktober

We hadden een lange wandeling gepland en een lange wandeling is het geworden. Volgens Wikiloc 16.18 km, volgens wat wij uiteindelijk hadden gelopen zei Wikiloc 18.9 km. Dat zijn geen Hollandse afstanden, maar stijgen, klimmen, klauteren - dat waren de eerste 4 km's. Daar was een restaurant waar wij een cortado en aqua con gaz hebben genuttigd. Daarna ging de wandelroute over de bergkam tot Torres de Cas.  Dat was heel relax lopen. Bij Torres de Cas is een super leuk heel oud en heel klein kerkje met hele simpele inrichting. Onze wandeling ging verder heel geleidelijk bergafwaarts. Bij  het plaatsje Régola aangekomen, wilden wij toch zien hoe het daar was. Ook weer een authentiek dorpje, heel erg leuk. Verder naar onze route. Dat was nog niet zo simpel: moesten we nou links of rechts van de greppel. Veel geklauter en toch weer terug - foute afslag - enfin het is gelukt. Ik ben trots op John, die te weinig aan sport doet en ik ben trots op mijzelf dat ik die lange benen van John moeiteloos heb kunnen bijhouden. Maar morgen: we gaan luieren. Onze benen en die van Tinus hebben rust verdiend.

Zondag 16 oktober

Uit de slaaptent klimmen en dan met je blote voeten op een kletsnat kleed stappen….. ik was direct klaar wakker. Het had vannacht zo hard geregend, dat we allebei wakker werden. Maar wat bleek bij het opstaan: het tentdoek voor een ventilatie hadden we niet dicht gedaan en daar is het regenwater naar binnen gestroomd. Beslist niet prettig, maar tel je zegeningen: alle elektronica, de beide kledingtassen, het eten stond allemaal aan de andere kant en was daardoor gelukkig droog gebleven. Alle spullen naar buiten en het doorweekte vloerkleed de zon in. Een beetje hectische start voor de geplande luierdag. Na het ontbijt heb ik ruim 3 uur gewerkt aan de boekhouding voor Stayci buiten in de schaduw, want het was hier 27°. John was in het zonnetje - later in de schaduw - aan het lezen: De Camino van Anya Niewierra (aanrader!). Om 13.30 ben ik ook in de zon gaan lezen.

Algauw heb ik mijn relaxe ligkussen gepakt voor een hazeslaapje. Aan het einde van de middag zijn we naar de bar achter het benzinestation gewandeld voor een drankje en wellicht wat eten. Maar na het drankje gingen we toch terug naar de ons vertrouwde Lo Torres. Alle twee een bocadillo en de gekoelde rode wijn. Al bij al een echte luie relaxe zondag. Onze verdere plannen? Woensdag willen we inpakken en rustig aan terug naar Voorburg. Alles hangt nu af of we kunnen tanken in Frankrijk. De tijd zal het leren.

Maandag 17 oktober

Rustige start: in de zon ontbijten en lezen en koffie. Daarna zijn we naar Camarasa gereden. Wederom een waanzinnig mooie route. Camarasa is een iets groter dorp, ligt op een rots en kijkt uit op een stuwmeer. Ook hier heb je echte klimbenen nodig. Bij een lokale bar koffie gedronken: een cortado en een largo. Kosten: €2,45 totaal! Weer in de auto en een klein weggetje ingereden. We kwamen in een ongelooflijk mooie vallei aan het water waar we ook in kunnen met de kajak, maar liever niet in de regen. In het dorp Sant Llorenç de Montgai (max 100 inwoners) wordt opgeknapt en gebouwd. Er is ook een treinstation. We hebben hier wat rond gebanjerd en zijn gaan kijken bij de camping La Noguera. Super mooi en verzorgd met binnen - en buiten zwembad, padelbaan, goed restaurant, etc. Tussen de tent kavels staan buiten douches. Deze camping is duurder, maar hier heb je ook wat. Vanuit de tent plekken is niet een leuk uitzicht, maar verder oogt alles hier perfect. We hebben hier ook heerlijk geluncht. Terug naar Áger en tijdens hapje/drankje hebben we besloten morgen naar Frankrijk te gaan oftewel richting huis.

Dinsdag 18 oktober

Stralend mooi weer en dus ideaal om de spullen in te pakken. De onderkant van de tent en het grondzeil waren nog drijfnat. Maar met deze zon is dat snel droog. Dus rondom 11.00 uur waren we klaar voor vertrek. Nog even gedoucht en hopla daar gingen we weer.

Een route over kleinere wegen dwars door de Pyreneeën. Vlak voor Temp getankt: BonArea tankstation €1,39 per liter. Dat maakt het reizen nog leuker!

We reden o.a. door Senterado, ook weer een enig dorp! Onthouden voor een volgende keer.

De route door de Pyreneeën is vlammend door de vele herfstkleuren met de zon erop. Prachtig mooi! We reden door de plaats Vielha e Mijaran en beiden dachten aan een skioord of zo. Nou dat klopt: 35 liften en 160 km skipiste.

Onderweg heeft John iets ten noorden van Montauban een camping gevonden aan het water, maar dan wel voor 19.00 uur er zijn. Ella Verstappen, gecoacht door John gaf gas! Hele leuke wegen door het Franse boerenland met mooie huizen, maar met wel heel veel akkerbouw. En natuurlijk waren we keurig op tijd: 18.35. De volgende uitdaging was om voor donker de tent te hebben opgezet. Ook dat ging nagenoeg goed. We hebben vanuit de tent uitzicht op het water: rivier Le Tarn. Dit is een zijrivier van de Garonne. Nu denkt iedereen natuurlijk: "oh daar". Welnu: we staan op de camping Le Moulin de Bidounet bij het plaatsje Moissac.

Woensdag 19 oktober

We zijn naar Moissac gereden. De verwachting was dat het weinig voor zou stellen, de eerste indruk was toch wel positief verrast en eenmaal geparkeerd en rond gewandeld kwamen we tot de conclusie dat dit toch wel een hele fraaie plaats is.

Eén van de pelgrimsroutes gaat door deze plaats en het Klooster uit 1200 staat op het wereld erfgoed van Unesco. We ontbeten op een mooi plein bij de kathedraal. Oei,oei, oei, dat zijn wel weer even andere prijzen! Op een andere plekje koffie gedronken en boodschappen gedaan in de plaatselijke supermarkt. Terug naar de camping en de kajak vaarklaar gemaakt. Lunch + fruit mee en wat te knagen voor Tinus. Boot op de trolley en naar de plek waar we het water in konden. So far so good!

We peddelden richting het midden, maar op ⅓ liepen we vast op een rots vlak onder de waterspiegel! En dat was behoorlijk eng! Eerst zien dat we achterwaarts los komen zonder om te slaan. De temperatuur is niet het probleem en we hebben zwemvesten aan + waterschoenen, maar zo'n rots kan heel scherp en dus heel pijnlijk zijn. Eenmaal weer los gingen we heel voorzichtig naar de overkant waar ook motorboten aanleggen, dus daar moet het diep genoeg zijn. Het is verder goed gegaan. We hebben ergens aan kunnen leggen en op de kant geluncht. Op de terugweg was er een militaire oefening gaande met motorboten, helicopters en duikers. Één van de boten kwam op ons af en verzocht ons te wachten.

Toen we veilig en wel weer terug waren, besloten we naar Montauban te gaan. Daar is een Decathlon waar we gasflessen en tentverlichting konden scoren. Onze tentlamp is zoek geraakt. Natuurlijk hebben we het historische gedeelte van de stad daarna bezocht. Op dit moment wordt nog veel gerenoveerd, maar het is een mooie oude stad! Het grote plein is super mooi met in het midden gave fonteinachtige waterstralen afgewisseld met nevel en dan weer even niets. Er heerste een gezellige drukte, dus wij gingen ook op een terras en namen een bier en een rode wijn: €11,00! Toe maar! Het heeft ons in elk geval goed gesmaakt.

Donderdag 20 oktober

's nachts is het nog steeds 18°, maar vannacht heeft het weer enorm geregend. Dit keer lekten er waterdruppels op John z'n gezicht. Een minder vrolijk momentje. We hebben de matrassen anders gelegd en konden verder slapen. Overdag was het t-shirt temperatuur. We zijn naar Agen gereden. Agen is gewoon een hele leuke Franse stad, ongeveer de helft zo groot als Montauban. Tussen 12.00 en 14.00 uur luncht heel Frankrijk. Ook de politie!

Alle - en er zijn er heel veel - terrassen waren druk bezet. We hebben door allerlei straten, straatjes, Avenues gewandeld en zijn uiteindelijk naar de Le Pont d' Agen langs het Canal Latéral à la Garonne gelopen. Het kanaal gaat over de brug van de rivier Garonne en twee autowegen heen en heeft - zover wij het konden zien - minimaal 5 sluizen. In deze levendige stad hebben we een biertje gedronken en reden we via een andere landelijke route terug. Er is in dit deel van Frankrijk heel veel akkerbouw, glooiend landschap en als je over zo'n heuvelrug rijdt kun je naar beide kanten eindeloos ver kijken.

Vrijdag 21 oktober

We werden laat wakker en daarna was John een tijdje met een relatie in gesprek. Dus simpel ontbijt en via een markt in Moissac (waar we, wat later bleek, twee heerlijke flessen Côtes du Tarn hebben gekocht bij een wijnboertje in de overdekte markt) naar onze afspraak met de broer van John (Robert en vriendin Elly) die bij hun vrienden Jaap en Merijn verblijven. Vorige week vrijdag was de overdracht van het huis dat Merijn en Jaap hebben gekocht in deze regio. Een super leuk huis op een groot perceel en vrij uitzicht. Elly zorgde - met behulp van Robert - voor een heerlijk dejeuner! Er is over van alles en nog wat gebabbeld.

John en ik zijn daarna nog naar Lauzerte gereden. Ook weer een authentiek leuke Franse plaats, gebouwd op de rotsen. Toch hoef je hier geen klimbenen te hebben. We zijn nog een galerie in geweest en tja toch wel dit plaatsje bewonderd in al z'n eenvoud en oudheid. Daarna weer een andere weg terug naar onze camping.

Zaterdag 22 oktober

De kajak heeft een lekkage. Terwijl John daarmee korte metten ging maken, zocht ik walnoten die uit de boom voor onze tent vielen. Het is vandaag een strak zonnige dag. John heeft het minuscule lek gevonden en dit gerepareerd. Daarna werd de boot goed schoon gemaakt. We zullen deze de komende maanden niet meer gebruiken. Nog een tijdje genoten van de zon alvorens naar het dorp te gaan voor de laatste boodschappen. Morgen rijden we in één ruk door naar huis.

Zondag 23 oktober

Op tijd wakker en surprise surprise: de tent is droog. Het is een droge warme nacht geweest. Alles eruit en de tent zodanig neergelegd dat de onderkant kon drogen als ook het grondzeil. Tegen alle verwachting in zaten wij om 10.45 uur in de auto. Tanken bleek geen probleem. Al bij al viel de terugreis toch tegen. We waren pas 0.30 uur thuis. Maar we kijken terug op 5 mooie weken. Nu eerst wat administratieve zaken thuis en dan gaan we nadenken wat ons volgende reisje gaat worden.