Frankrijk

Spanje

Wij zijn weer eens op pad. Voor hoe lang? Geen idee! Dit keer hebben wij geen vast omlijnd plan. Wel heeft John de 1e en de 2e stop gepland. Wat dan wel? We willen in een bepaald gebied de tent opslaan voor meerdere dagen en van daaruit die omgeving verkennen. Dat doen we met de auto, de kajak en wandelend. Tinus is dit keer met ons mee. We beginnen in Frankrijk.

De weersvoorspelling zal verder mede bepalen waar de reis naar toe gaat.

Donderdag 22 september

Vandaag zijn we vertrokken. Autootje bommetje vol. Via Brussel naar Frankrijk. Het was schitterend weer en vanaf Charleroi tot aan de camping “Les Rives du Lac” bij Géraudot (richting Troyes) fantastisch mooi landschap.

Af en toe onderweg een stop, waaronder bij Monument Ferme de Navarin. In dit gebied liggen de lichamen van 10.000 onbekende soldaten van vele nationaliteiten van La grande guerre. Drie maanden geleden bezochten wij in het westfront de loopgraven bij de Somme. Nu dus het oostfront. Twee generaals die die oorlog overleefd hebben stonden erop na hun dood ook hier begraven te worden.

Op de camping is veel keuze: wij kozen een plek aan het uiteinde van het park met vrij uitzicht over de velden. Binnen 30 minuten stond de tent en was alles ingericht. Lekker in de zon genoten van uitzicht en van de rust / stilte. Iets vroeger dan normaal hebben we nog in het zonnetje gedineerd: zalm pasta 5*.

Daarna naar het meer gewandeld: Lac d’Orient. Het water staat bijzonder laag. Struiken met daarin inmiddels gedroogde waterplanten staan zeker 30 meter vanaf de oever en in die 30 meter moet je echt uitkijken dat je niet uitglijdt. Tinus was door het dolle heen, rende zijn benen uit het lijf en ging vervolgens in deze smurrie heerlijk liggen rollen. Terug in de tent gingen we direct slapen. Te moe om Tinus nog schoon te borstelen lagen we al om 21.00 uur in bed.

Vrijdag 23 september

Om 5.30 uur klaar wakker. Eerst maar naar de wc-doucheruimte gegaan en daarna een stuk met Tinus gewandeld. Toen toch maar terug naar bed en nog lekker geslapen. John had het hartstikke koud, ik had nergens last van. Zal wel dat extra vetrolletje zijn! Heb hem met een super ontbijt verwend: gebakken ei met tomaat en kaas op een kaiserbroodje. En uiteraard een kop thee. En dat alles met de zon op mijn rug. Na wandeling en koffie - koek zijn we gaan kajakken.

Mijn verjaardagscadeau aan John kwam prima van pas: een trolley voor de kajak.

Het Lac d’Orient is enorm groot (2500 hectare) en grenst aan twee andere meren, alle drie kunstmatig aangelegd met als doel te voorkomen dat de Seine in Parijs voor wateroverlast zorgt (totaal bijna 5000 ha). Maar ook om de Seine van water te voorzien als de waterstand te laag wordt. Enfin, wij zijn het meer over gevaren. Heel weinig toerisme, wel wat lokale hobby vissers, maar restaurant Belvédère was open en geheel boven verwachting hebben wij hier meer dan voortreffelijk geluncht: Rode Mul voor mij en John Steak Tartare. Met nog een Profiterol en een Crème Brûlée toe en een fles Rosé waren we behoorlijk rozig.

Prettige terugreis! Dat is onder veel gegaap toch gelukt.

Nadat de kajak was gedroogd en opgeborgen, zijn we naar Brienne-le-Chateau gereden. Hier heeft Napoleon gestudeerd en de halve stad is dan ook naar hem vernoemd. Leuke plaats met mooie gebouwen, maar verder heel weinig te beleven. Het museum Napoleon Bonaparte was al gesloten. Restaurants en bars zijn er nauwelijks. Onderweg naar huis een fles wijn gekocht, maar eenmaal terug in de tent hebben we onze broodlunch alsnog gegeten met thee en daarna naar bed. Dwz John: hij heeft het te koud, oftewel slecht ingepakt voor deze reis. Morgen maar eerst naar Decathlon voor thermo ondergoed. En als we daar toch zijn voor mij een nieuwe matras, zodat ik niet meer wakker wordt van de harde, te dunne matras die ik nu heb.

Zaterdag 24 september

Zoals gezegd na het ontbijt en een wandeling met Tinus zijn we - onderweg naar Troyes - eerst gestopt bij Decathlon en onze gewenste inkopen gedaan. Toen door naar Troyes. Heel grappig dat tijdens lunchtijd, dus tussen 12.00 en 14.00 uur, geen parkeergeld wordt gevraagd. Wederom hebben wij meer dan voortreffelijk geluncht in Restaurant Polipo. Een absolute aanrader!

Troyes is een oude en bijzondere plaats. Bijna het hele centrum is museum, dwz de meeste gebouwen zijn in oude staat. En oude staat houdt in vanaf 1750 of zo. Ook de kathedraal, kerk, Hôtel de Ville en het maison d’Outil zijn té mooi. Helaas regende het vandaag met enig regelmaat, maar desondanks is Troyes een levendige stad met veel sfeer en veel vertier. Tussen 14.30 uur en 18.30 uur zijn de meeste bars / restaurants echter gesloten. Een enkele koffiebar werkt nog wel door. Dit is voor ons echt even wennen. Dus terug richting Géraudot met het idee onderweg nog ergens wat te drinken. Maar helaas. Wél zagen we bij Lusigny sur Barse zo’n kunstmatig kanaal die er op dit moment voor moet zorgen dat de Seine voldoende water behoudt. Nu begrijp ik ook waarom het meer zo laag staat! We hadden nog nooit zo'n groot schietlood gezien 🤓.

‘s Avonds hebben we pannenkoeken (beslag kloppen met 2 vorken gaat perfect) gebakken in de tent. Crêpes aux pommes et bacon. Dat kreeg een 3-dubbel resultaat: we hebben lekker gegeten, we kregen het warm en het werd warm in de tent.

Zondag 25 september

Al om 7.30 uur ging ik met Tinus op pad. Vandaag gaan we zeker 6 uur in de auto, dus een echte wandeling kan voor ons beiden geen kwaad. En weer die absolute rust / stilte overal om je heen. Dit is wel zo fijn! Terug bij de tent gingen we ontbijten en toen inpakken. Omdat alles vochtig was duurde het inpakken van de tent wat langer, maar na 1,5 uur was alles in de auto en wij ook nog gedoucht. Het plan is naar Miremont en niet over de autobaan. Dat is een prachtige rit geworden door d’Aube (Berundi) naar het departement Puy de Dôme (regio Auvergne-Rhône-Alpes). Één en al glooiend landschap met  geweldige vergezichten, heel veel leuke dorpen en stadjes. We zouden wel bij bijna allemaal willen stoppen, met name bij Auxerre (zijn we stiekem wel even doorheen gereden). Bij Bourbon- l’Archambault, een plaats met veel hotels, thermobaden, e.d. hebben we overwogen te stoppen. Maar standvastig als we soms zijn, hebben we ons aan ons plan gehouden. We kamperen nu op een Camping Municipal (= heel deftig voor gemeentecamping). Maar alles is hier super schoon en opgeruimd. Het plaatsje Miremont telt 320 inwoners en is samengevat “verrassend”. Van hieruit kun je fantastische wandelingen maken en hopelijk kunnen we nog op Lac des Fades kajakken.

Maandag 26 september

Begon helaas met een verkleumde, slecht geslapen hebbende John die direct verder wilde reizen. Gevolg: boze Ella, want nog een tas vol kleren! Doe dan iets extra's aan! Enfin, na Tinus uitgelaten te hebben en ontbijt besloten we toch een echte wandeling te maken. Eerst naar het zeer romantische Chateau de Miremont, dat behalve nog prive bezit/bewoond vooral wordt gebruikt voor huwelijken en feesten. Te huur vanaf donderdag tot maandag 11.00 uur. Na het Chateau wandelden we door de enige straat van het dorp.

Hele grappige beelden zoals een knul met helm naast een mobylette of fietsen met bloemen erop, een bruidspaar in een prieel etc. en tot slot een uithangbord met Retour au passé trokken onze aandacht. Dit laatste is een museumpje van hoe het leven daar vroeger was. Miremont is met veel bloemen een keurig verzorgd plaatsje.

De wandeling ging verder langs de rivier. Dat werd een pittig rondje, omdat we zeker nog 400 mtr omhoog zijn gegaan om het wandelrondje af te maken. Ook hier weer hebben we genoten van de rust en de prachtige natuur en weidse uitzichten toen we eenmaal boven waren. Ook Tinus rende als een dolle rond en vond het nodig om door de koeienstront te rollen.

Terug bij de tent heb ik eerst Tinus onder een kraan gezet en schoon geboend. Daarna water gekookt voor een instant-noodles-lunch (de rest is op en hier zijn geen winkels). Daarna hebben we in een half uur de spullen en de tent in de auto gezet en reden naar Perigueux. Voor het eerst via de Péage. Geloof me, de andere wegen zijn vele malen leuker met vele malen mooiere indrukken. Enfin, we wilden ook enigszins op tijd aankomen. Ditmaal geen tent, maar een F1 hotel. 😅