Fliegercamp

Op de foto hierboven: Aanvliegroute Melvin naar landingspunt.

Vrijdag 5 mei

Na een diepe nachtrust besloten we buiten de autoroutes naar Oberdrautal in Kärnten te rijden. Daar begint zondag de paragliding cursus van Melvin. We hadden mooi weer en een prachtige route. Slalommend de bergen over met vergezichten over besneeuwde bergtoppen en zonnenbadende dorpen. We reden een stuk door Italië waar we een echte espresso scoorden. Voor de lunch zijn we onderweg op een mooi stukje gestopt waar ook Tinus even de benen kon strekken. In de namiddag kwamen we aan: de camping Fliegercamp in Greifenburg van waaruit Airtime Paragliding Sport beginners- en gevorderde cursus geeft. De camping ligt super mooi tussen de verschillende hoogtes van waaruit gesprongen wordt. De landingsplek ligt direct naast de camper. Melvin zag direct op het terras bekenden / leraren van vorig jaar. De leraar van vorig jaar noemde Melvin en z'n drie vrienden wel een project, maar algauw een geslaagd project. Want na één dag mochten zij vorig jaar direct mee naar boven: topfitte klimmers die aandachtig luisterden en duidelijke begrepen waar het om ging. In de zon op het terras genoten van Bier vom Fass! In de camper gekookt en onze boerenbridge vervolgd.

Zaterdag 6 mei

Voor het eerst de luifel uit en buiten ontbeten. Één en ander hier verkend. John op de fiets naar het dorp voor vers brood e.d. en ik in short op de nieuwe ligstoel. Verrukkelijk! Melvin is een leerboek over thermiek, lucht, wolken etc. aan het doornemen. Deze moet hij volledig kennen voor aanvang van de vervolgcursus morgen.

Voordat de voorspelde regen komt heb ik een lange wandeling met Tinus gemaakt hier door het dal.  's Avonds naar het dorp gewandeld: rondje om de kerk. Rustige en ontspannen dag. John was vooral bezig met onze blog die nu echt wel de lucht in moet. Ik krijg heel veel appjes waar we zijn, wat we zien, hoe het is, etc.

Zondag 7 mei

Melvin vroeg uit de veren en John en ik daarna rustig buiten ontbeten. De eerste Paragliders kwamen al aanvliegen. Deze zijn lopend (pfff, word al moe bij de gedachte) de berg op gegaan. We hebben er daarna tientallen gezien. En van alle leeftijden. De meeste Paragliders worden naar een startplaats gebracht. Wij zouden het ook nog kunnen gaan leren, maar ik wacht nog even :-). John wil het dolgraag proberen.

Begin middag kwam Melvin terug ivm regen. Echt pannenkoeken weer, dus beslag gemaakt en uitgebreid geluncht met pannenkoeken, appelschijfjes, vega-spekjes en stroop! Het werd weer droog en de cursus werd vervolgd. Melvin de berg op. Vanaf 500 meter. We konden alles vanuit onze camping volgen. Een eerste valse start, daarna goed weg en een wat rommelige landing. Dat moest beter, dus hop: weer naar boven. Een perfecte tweede vlucht met een perfecte landing en een meer dan uitgelaten Melvin!

's Avonds keken de heren mij aan wat het eetplan was. Ik had nog prei-kerrie in de vriezer, dus tralala: de pan in en rijst koken. Tja, blijkt het een prei-kerrie soep te zijn. Met wat bindmiddel en kruiden erbij + gemixte noten erover werd dit een heerlijk hapje. Langzaam aan raken we door onze Voorburgse voorraad heen.

Maandag 8 mei

Alweer regen. Tijd om ons plan te maken, kortom te kijken waar het niet regent. Nou, dan moeten we naar Spanje.

De voorspellingen voor de komende 10 dagen zijn slecht voor Italië, Slovenië, Kroatië. Vandaag daarom wassen, alle apparaten opladen (laptop, powerbank, etc) en dan morgen weer en route. Toch hadden we vandaag weer een heerlijke dag. Melvin heeft meerdere vluchten kunnen maken die wij vanuit onze ligstoel met verrekijker konden volgen.

Einde ochtend ben ik fietsend met Tinus naar het dorp gegaan voor boodschappen. Het laatste stuk gewandeld. Net op tijd voor de regen terug. John en Melvin gingen schaken en ik heb wat gekokkereld voor een late lunch. De voorspellingen voor morgen zijn goed, en ja hoor:  we hebben ons toch voor tandemparagliden aangemeld. Het mag wat kosten, maar volgens velen zóóó de moeite waard. De organisatie belt ons morgenochtend of het inderdaad door kan gaan.

Begin avond wandelden we naar de andere kant van de rivier de Drau (plaatsje Bruggen) waar we wilden gaan eten. Helaas gesloten, dus doorgewandeld naar centrum van Greifenburg waar we nog net op tijd aankwamen. Om 20 uur (10 minuten later) sluit de keuken. Heerlijke forel gegeten. Terug in de bus hebben we ons boerenbridge spel afgemaakt. Het werd opnieuw heel spannend tussen Mel en mij. Ik kan het hele spel voorstaan, in de laatste rondes gaat het dan toch nog mis. Maar deze keer niet!

Dinsdag 9 mei

Heerlijk geslapen. Buiten is het druilerig en grijs. Niet echt leuk voor onze tandem-toer. Dan maar een kleine opruiming en reorganisatie van de kasten.

Maar vanaf 10 uur kwam de zon ietsje door. Toch werd onze tandemparagliden geannuleerd. We wilden de langere vlucht die hoger start en daar was het 3 graden. Bovendien teveel wolken.

De cursus van Mel kon wel doorgaan. Hun start is vanaf 500 meter en dat lag onder het wolkendek. Ook vandaag hebben we de hele dag en avond buiten gezeten. Het is wel vest aan - vest uit weer. In de zon warm, is de zon achter de wolken koud. John is bezig geweest met de luifel van onze bus. Deze moet extra worden vastgezet i.v.m. windvlagen. Verder heeft hij de garage (= bergruimte) van de bus anders ingedeeld.

Melvin heeft 6 vluchten gemaakt. Hij is super enthousiast. Hij leert van alles over wind, soorten wolken, thermiek e.d.. Per vlucht krijgt hij uitleg over wat hij moet gaan doen, zoals bepaalde bochten maken. En wij volgen alles vanuit onze ligstoelen.

's Avonds Yatzee gespeeld. Winnaars: eerst John, volgende ronde Mel. Beide mannen gooiden liefst 3 x Yatzee. Daarna nog opbouwpoker. Tuurlijk de boel flink bedotten. De eerste verloor ik, maar de 2e en laatste won ik.

Woensdag 10 mei

Onze plannen: we willen veel, maar wat wij willen doen is niet geschikt met regenweer. Wandelen, fietsen, kajakken, klettersteigen…..

We zijn klaar voor vertrek. Toch twijfelen we nog. De komende 10 dagen lijkt het in een groot deel van Europa te regenen. Vandaag ging de cursus voor Melvin ook niet door. Na ontbijt + extra rondje koffie besloten we hier te blijven. De camping is prima en schoon en rustig, de omgeving mooi. We zijn naar de startplek gereden van de Wassererlebnisweg Greifenburg wandeling. Dit bleek een hartstikke leuke wandeling.

Geen mens die zo gek was als wij gezien het weer. Nonstop regen. Echter onder de bomen was het meer een miezer en in het beginstuk hadden we alle drie een Efteling gevoel. Een oude molen, een vogelrots, de zeven dwergen, etc. Foto's hoe het vroeger was. Toen kwam een bord met : "Nur für erfahrene Wanderer". Tja, dat zijn we inmiddels wel. We wandelden langs een smalle stroming vol met watervallen omhoog. Af en toe moesten we naar de andere kant. Af en toe echt klimmen en vooral opletten op de spekgladde boomwortels en losse stenen. Onderweg kwamen we meerdere termieten hopen tegen van wel 1 bij 1 meter of nog groter. Ook waren er giga veel naaktslakken, echt reuze grote! Ook zagen we zelfs twee keer een vuursalamander: zwart met knalgele vlekken.

Regelmatig moesten John en ik weer even op adem komen, maar we genoten alle drie van deze mooie tocht. Boven aan de berg ging de route verder door een glooiend weiland wat ons een "Sound of Music" gevoel gaf. De dampen die opstegen uit de bomen, het wisselende uitzicht, echt geweldig. En Tinus, die bleef gaan: hup helling af en hup weer naar boven, huppelend, springend, rennend om ons heen. Eenmaal terug in het dorp - ongeveer 3 uur later en drijfnat - deden we direct de boodschappen en naar de camping. Luifel uit , stoelen naar buiten (ik natte kleren uit) en onder het tikkende geluid  van de regen hebben we gegeten. Klinkt stoer, maar we hadden het best koud. Ik ging naar binnen en m'n slaapzak in. De mannen gingen even 'TV' kijken. We waren blij dat we toch iets hadden ondernomen.

Donderdag 11 mei

We gaan even niet verder trekken met de bus. Regen, regen, regen en zelfs sneeuw! Kop of munt: naar huis of naar het appartement van Didi in Beieren. Het werd het laatste. Wij zijn vaker in Beieren geweest. Het is daar heerlijk vertoeven. De komende dagen heb ik veel inhaal werk voor Stayci en John wil alles bestuderen / leren van de Garmin GPS. Als het onverwacht toch droog is kunnen we hier mooie fietstochten maken of weer nieuwe wandelroutes opzoeken. Blijft het plensen dan zitten we in een hele fijne woning waar we kunnen genieten van boeken, Netflix e.d. (oeps, Didi heeft geen chromecast!)

Pas als de weersvoorspellingen voor langere periode goed zijn, gaan we weer op pad.

Onderweg hier naar toe was de temperatuur min of meer 6 à 7°, de laagste temperatuur in de middag was 3°. De skipistes waren weer wit en ook langs de weg was alles wit. We zagen tegenliggers met wel 4 cm sneeuw op hun auto. Het is wel mei en we reden op dat moment wel in Italië!

Campings staan vrij vol met Zomergasten! Samengevat: dit weer is niet normaal! Opwarming van de aarde???? Overal zagen we water van de bergen stromen, de waterstand in de rivieren is normaal tot hoog. En het water raast en kolkt. Het was - ondanks de praktisch continue regen - een mooie rit met als sluitstuk langs de Walchensee en de Kochelsee. En….. het was eindelijk droog!!