Frankrijk

29 jan - 2 feb

Maandag 29 januari

We zijn vertrokken. Ook Tinus is weer mee.  ‘s Morgens vroeg de koelkast leeg gehaald, al het fruit mee en andere vergankelijke spullen. Om 07.45 uur reden we weg. Waarheen? Naar het zuiden. De files en de  stakende boeren tegemoet. Google maps wees ons de beste route, waardoor we nauwelijks oponthoud hadden. En natuurlijk hadden we “Tolwegen vermijden” geselecteerd. Het was heerlijk weer en we schoten op. Toen John een MacDonald zag, moest er worden gestopt. Voor John is een MacDonald het ultieme vakantiegevoel. Echter sloeg de pret om toen bleek dat je via een touchscreen de bestelling moest plaatsen. En toen na een derde poging dit nog steeds niet lukte + dat het onwijs duur is, zijn we afgehaakt. Vlakbij was een Lidl. Daar kochten we verse broodjes, zalm en ander lekker beleg. Veel lekkerder en veel voordeliger. We reden verder naar Evreuve. Direct naast het oude centrum was een campingcarpark. Helaas: iets deed het niet. Na telefonisch overleg met de onderneming konden we 15 km verderop overnachten in Saint André sur l’Eure. Na een kleine wandeling hebben we in de locale bar annex kiosk wat gedronken. Was erg gezellig. In Clever (naam van onze camperbus) gekookt en om 21.00 uur lagen we al te pitten.

Dinsdag 30 januari

Heerlijk geslapen en vroeg wakker. Vandaag gaan we niet zoveel rijden. Na ontbijt + rustig wat dingen uit- en opzoeken zijn we gereden naar de bossen bij Dreux. Het weer is zacht en dus super voor een langere wandeling. Op enig moment zagen we een mooie brug , maar deze was duidelijk niet voor verkeer of wandelaars. Na enig onderzoek bij een stenen huisje bleek het om de watervoorziening voor Parijs te gaan.

Het aquaduct van Avre is een van de bouwwerken die de stad Parijs van drinkwater voorziet. Het dateert van 1893 en vervoert 80 miljoen liter (op een totaal van 680 miljoen liter) per dag vanuit Drouais in Eure-et-Loir. Het aquaduct, waar wij vandaag langs liepen, maakt deel uit van het complexe drinkwatervoorziening systeem van de hoofdstad.  Dit omvat enerzijds bronnen en diepe putten verspreid binnen een straal van 175 kilometer rond Parijs, en anderzijds rivier waterzuiveringsinstallaties. De levering van water gebeurt door eenvoudige zwaartekracht: de hoogte van de bronnen in de regio Avre ligt 40 m hoger dan het niveau van het Saint-Cloud-reservoir, hun aankomstpunt.  In de Dreux-regio, in het stroomgebied van de Avre, zijn verschillende bronnen in gebruik. Weer wat geleerd!

Erg handig bord in het bos! Welke paddestoelen kun je eten, welke niet.

In Dreux wilden we koffie gaan drinken, echter zag het er allemaal niet zo gezellig uit, dus hoppa door naar Chartres. We reden door een mooie omgeving van glooiende landschappen. Onderweg zagen we verkeersborden op z’n kop hangen. Flitspalen waren volledig afgedekt door grote tractorbanden. De boeren zijn duidelijk boos! Twee keer hebben we moeten omrijden vanwege boeren-blokkades. Lang leve Google Maps.

In Chartres, de kathedraal is al van verre te zien, hebben we genoten van een heerlijke warme lunch in een ouderwets cafe vlakbij de kathedraal Notre Dame. Hiervoor moesten we wel 145 treden omhoog klimmen! Deze vroeggotische kathedraal behoort tot de beroemdste van Frankrijk en staat op een heuvel met prachtig uitzicht. Hij werd gebouwd tussen 1194 en 1220. Rondom de kathedraal zijn vele winkelstraten en pleinen en sfeervolle oude panden. De stad is echt de moeite van een tussenstop waard. Om een uur of vier vervolgden we onze weg. Om zes uur hebben we via Park4night een gratis locatie bij een park/bos in Chançay gevonden. Prima plek. Na het eten moest ik aan het werk. Fantastisch zoals ik met behulp van Hotspot en een opgeladen Chromebook de boekhouding kan doen. Na 2,5 uur was het klusje geklaard. Al bij al een lange, maar geslaagde dag.

Woensdag 31 januari

Een mooie wandeling rondom Chançay, langs een oud treinstation (nu woonhuis) + ooit lampenolie opslag + watertoren + hal de merchandise. Dit alles was vroeger voor de stoomtrein van Chartres naar Tours.

Koffie bij onze camperplek, is tevens kleine buurtwinkel. Geluncht in de bus. In de zon wat gelezen. Daarna bezochten we Amboise. We parkeerden op Ile d’Or waar de Loire aan twee kanten langs stroomt. We keken uit op het prachtige Chateau d‘Amboise. Lekker rondgebanjerd door leuke winkelstraatjes en toen in de zon langs de rivier een Leffe Blonde gedronken. Met de Clever via de wijnroute naar Montbazon, iets voorbij Tours. Wat is Frankrijk toch mooi met al die glooiende heuvels. We vonden een slaapplaats naast het fort. Bovenop de deels vervallen Donjon staat een groot Mariabeeld met kind. Best apart.

Donderdag 1 februari

s‘Morgens deur open en Tinus naar buiten. Met thee terug in bed en nog genieten van de rust en onze boeken. Het fort is gesloten, maar iets lager in het dorp konden we een koffie scoren in de lokale gok- en koffietent. De paardenraces werden uitgezonden op TV. Grappig te zien hoe mannen (ik was weer eens de enige vrouw) een studie ervan maken en dan inzetten. Verder was er niets te beleven, dus vervolgden we onze reis richting Bordeaux. Tussen de Cognac- en Bordeaux streek was een plek bij campingcarpark in Jurignac waar we een pasje van hebben en waar campers het zwarte en grijze water kunnen lozen + water aanvullen. Ook is er elektra, zodat we alle apparaten konden opladen voor de komende 4 dagen.

Vrijdag 2 februari

Vandaag rijden we naar Spanje. We zijn heel wat grotere en kleinere rivieren gepasseerd, waaronder L’Eure, Bresse, Loire, Le Cher, Dordogne, de Garonne. In de omgeving van Castets / Dax hebben we gepauzeerd. Tinus een fikse wandeling in een mooie en heerlijk geurende omgeving. Ook hier is het zó mooi!