Col.legi Llicenciats I Jornades Llengua i Literatura: Expressió Escrita

JLL2015 - I Jornades de llengua i literatura

Tipus

Àrea temàtica

Modalitat

Nivell

Coordinador

Professorat

Data

Dies

Adreça

Total hores

Preu

Jornades

I Jornades de Llengua i Literatura

Presencial

Secundària

Pere Martí Bertran

2 i 3 d’octubre de 2015. De 15:00 a 14:00

Divendres i dissabte

CDL

10

Col·legiat

Altres col·legiats

No col·legiat

25,00€

25,00€

40,00€

I Jornades de llengua i literatura

L’expressió escrita entre l’alumnat de secundària

Antoni M. Badia i Margarit i Joaquim Molas Batllori, In memoriam

2 i 3 d’octubre del 2015

Objectius

La necessitat de cobrir el buit que han deixat els Tallers de llengua i literatura per a secundària, que durant anys va organitzar el Departament d’Ensenyament, ha fet que el Col·legi organitzi aquestes primeres Jornades de llengua i literatura, que tenen els objectius de reflexionar i compartir experiències entorn de la didàctica de la llengua i la literatura, així com debatre i actualitzar temes d’interès relacionats amb l’ensenyament d'aquestes matèries.

En aquestes Jornades reflexionarem sobre l’expressió escrita, valorarem adequadament el paper i el pes que hi tenen l’ortografia i la literatura, i oferirem algunes experiències concretes sobre l'ensenyament de l’expressió escrita per aplicar-les a l’aula.

Programa

Divendres 2 d’octubre

15 h Acollida

15.30 h Acte inaugural

16 h Taula rodona: L’expressió escrita més enllà de l’ortografia.

    • Mila Segarra (Secció Filològica de l’IEC)

    • Albert Pla Nualart (responsable lingüístic del diari Ara)

    • Mònica Pereña, subdirectora general de Llengua i Plurilingüisme del Departament d'Ensenyament

    • Mònica Castanyer (professora de secundària, Grup Escoles Mataró GEM)

Moderador: Pere Martí

18-18.30 h Pausa

18.30-20 h Tallers de llengua:

Bloc A

Taller 1

Ortografia a l’aula i arreu. Una proposta, Joan Bustos, filòleg i professor d’ESO: Ortografia a l’aula i arreu. Una proposta

Entre el to apocalíptic que lamenta “la pèrdua del nivell d’abans” i el laxisme de “l’important és que s’expressin” segurament que deu haver-hi un terme mig. Creiem que passa per la creació d’un espai assistit a l’aula on escriure, llegir i llegir-se i, per què no, reflexionar sobre llengua, tingui un sentit. Perquè ni la culpa és tota del whatsapp ni tampoc, per sort, la letra con sangre entra.

Taller 2

Parèmies, Víctor Pàmies, lingüista especialitzat en paremiologia (ciència que estudia els refranys i els proverbis). Sobre Parèmies

Taller teoricopràctic que consta d'una primera part sobre la història de la paremiologia, amb un repàs del pas de l'oralitat al paper i del paper a internet i finalment un repàs d'iniciatives a la xarxa per trobar material sobre dites i refranys catalans, fent esment d'alguns recursos innovadors que adapten els refranys a les noves tecnologies, com ara el mapa sobre paremiologia tòpica (feta sobre Google Maps), l'enquesta del Top ten de refranys catalans i l'estratègia de recollida de dades (tot a través d'internet i les xarxes socials), actualitzada i renovada amb una nova enquesta per determinar els refranys més usuals de la llengua catalana i la vitalitat de la paremiologia a les xarxes socials (Twitter, Facebook, Pinterest, etc.).

Taller 3

Portfolio Europeu de les Llengües: Biografia, Passaport i Dossier, Laura Boyd, assessora tècnica docent, Departament d'Ensenyament

El desenvolupament del plurilingüisme entre els individus proporciona les condicions necessàries per a la inclusió política i social de tots els membres de la societat, per a la mobilitat per motius de feina i de lleure en un món globalitzat i multilingüe, per poder tenir accés al coneixement i per afavorir la presa de consciència i el respecte a la diversitat lingüística.

El Portfolio europeu de les llengües (PEL) és una eina que permet dur a terme una reflexió, avaluació i millora de les competències comunicativa, lingüística i audiovisual així com de la d’aprendre a aprendre i la social i ciutadana mitjançant les seves tres parts: La Biografia, el Dossier i el Passaport. El PEL ajuda al foment de la presa de consciència per l’alumnat del seu propi procés d’aprenentatge de les llengües a través de la reflexió, l’autoregulació i el treball competencial.

Dissabte 3 d’octubre

9.30 h a 10.45 h Conferència

Llengua i literatura. Llegir i aprendre. Ramon Solsona, escriptor

La progressió en la lectura, que va del llibre infantil a la literatura més elaborada, implica un aprofundiment en el domini de la llengua, fins al punt que la lectura per ella mateixa és gairebé una eina autònoma per a la millora de les habilitats expressives. Com més es llegeix, més llengua s’aprèn d’una manera intuïtiva, sense diccionaris, sense gramàtiques, sense obligacions escolars. Perquè la literatura és una aula oberta i multidisciplinar que es fonamenta en l’ús creatiu de l’idioma.

10.45 a 11.15 h Pausa

11.15 a 12.45 h Tallers de literatura:

Bloc B

Taller 4

El cinema com a recurs en la millora de la comprensió lectora, Vicenç Llorca, escriptor i catedràtic d’ensenyament secundari

Una de les qüestions importants en el moment actual és com millorar la comprensió lectora dels alumnes en un medi cultural determinat pel llenguatge audiovisual. En aquest taller, reflexionarem sobre com desenvolupar estratègies que ens permetin treballar el cinema com a recurs pedagògic per incentivar la lectura entre els alumnes i millorar alhora la seva competència com a lectors i com a lectors audiovisuals.

Taller 5

Càpsules d’aprenentatge (Explica-m’ho amb imatges!), Joan Fontdeglòria, llicenciat en filologia catalana, és professor de Llengua i Literatura

Amb aquest projecte els alumnes aprenen a divulgar mitjançant un breu audiovisual (càpsula), protagonitzat i editat per ells mateixos, períodes, autors i obres de la literaturacatalana. En grups de treball, trien el tema, cerquen informació bibliogràfica audiovisual, redacten el guió de la seva càpsula, enregistren exteriors on ells apareixen explicant el tema, enregistren la seva veu per emprar-la en off acompanyant les imatges, editen la càpsula i la divulguen a la resta de companys –i a través de laxarxa, a tothom qui vulgui acostar-s’hi. Tot el procés es realitza mitjançant recursos TIC en línia gratuïts i dues eines: un ordinador i un mòbil. En definitiva,Càpsules d’aprenentatge pretén acostar els alumnes a la literatura –o a qualsevol altra matèria si s’adapten els continguts a la metodologia– fent-los protagonistes del seu aprenentatge. El projecte ha estat premiat al IV Concurs de Bones Pràctiques TIC que convoca el Consorci d'Educació de Barcelona (modalitat individual, 1r. premi).

Taller 6

L’actualitat dels clàssics, Miquel Pujadó, doctor en filologia i cantautor

En aquest taller, Miquel Pujadó explicarà –i exemplificarà- el sistema pel qual fa arribar el contingut dels textos clàssics de diverses procedències geogràfiques i temporals (enguany ha realitzat 145 tallers sobre 30 obres diferents a escoles i IES d’arreu de Catalunya) als alumnes d’educació primària i secundària

Taller 7

Materials didàctics a partir d’una lectura literària, Muntsa Ferré, professora de secundària

El llibre com a vertebrador d’una seqüència didàctica: l’exploració de coneixements previs que despertin la sensibilitat per rebre el tema de la lectura literària; els qüestionaris que han de facilitar la comprensió lectora, individualment o col·lectivament, amb incisió en detalls que no volem que passin desapercebuts; metaliteratura i interdisciplinarietat, relació del llibre amb el món que envolta l’alumnat i amb la cultura universal; el colofó amb una producció final on l’alumnat esdevingui creador i alliberi la seva pròpia visió literària.

12.45 a 14 h Conferència

Maièutica 2.0: ensenyament de literatura i ús de les TIC, a càrrec de Laura Borràs, directora de la Institució de les Lletres Catalanes

Lloc i preu

Col·legiats i membres entitats col·laboradores: 25 euros; no col·legiats: 40 euros

Lloc: Col·legi de Llicenciats. Rambla de Catalunya, 8 principal

Places limitades

Reconeixement, 10 hores

Comitè científic

Pere Martí, Jacint Bassó, M. Dolors Martí, Francesc Danés, Lídia Fernàndez

Comitè organitzador

Agnès Creus i Montse Renom

Organització

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències

Amb la col·laboració de:

Institut d'Estudis Catalans

Associació d'Escriptors en Llengua Catalana

Editorial Barcanova

Institució de les Lletres Catalanes

Inscripció

Col·legiats: 25 €

No col·legiats: 40 €

Us hi podeu inscriure:

Presencialment a Col·legi de Llicenciats de Catalunya, Rambla Catalunya, 8. pral. 08007 Barcelona. Tel. 933170428

O a través de la nostra web www.cdl.cat: seleccioneu els tallers i cliqueu a "Afegir a la cistella"

http://www.cdl.cat/cursos-i-activitats?of=126