2022 Kesk-Euroopa - Budapest ja muud

Käisime lastega Slovakkia ja Itaalia mägedes. See on kirjas siin. Aga lisaks käisime linnades ka :) Siin lehel on kirjas selle reisi mitte-mägised osad.

Aeg: 26. juuni - 9. juuli 2022, 14 päeva
Riigid: Eesti, Läti, Leedu, Poola, Slovakkia, Ungari, Sloveenia, Austria, Itaalia, Tšehhi.
Autoga sõitsime 4275 km.
Ööbisime vaheldumisi kämpingutes ja öömajades.
Reisi kõrgeim koht: Monte Nuvolau tipp, 2575m, Cinque Torri matkaraja kõrval.

Lemme rand, Läti liivakivi-kaljud ja Suwałki linn

Alustasime sõitu õhtul ja telkisime öösel Lemme rannas. Saime imeilusa õhtu - soe ja tuuletu ilm, päikese loojangust veripunane meri.

Käisime Lätis vaatamas Veczemju liivakivi-panka. Paarkümmend km Eesti piirist Riia poole on imekena Vidzeme pankrannik. Autoga "Euroopasse" sõites panevad kõik sealt mööda, sest tahaks ju kiiresti ja kaugele. Meie võtsime aega ja jalutasime mererannas. Kenad koopad ja no üldse väga tore oli. Kel Lätti asja, siis soovitan!

Kogu Baltikumi ja Euroopa ühendus käib läbi nn "Suwałki koridori". Ukraina sõja tõttu oli see just uudistes kui "maailma kõige ohtlikum koht". Käisime siis Suwałki linna vaatamas. Endine sõjaväe-asula linn on kenaks tehtud, läbiv liiklus linnast ümber suunatud - veel paar aastat tagasi oli linn rekkasid ühtlaselt TÄIS. Lapsed said jäätist ja udu-masina all jahtuda. Tagasiteel tulime uuesti Suwałkist läbi ja siis käis seal bluusifestival.

Sõidame läbi Kõrg-Tatrate. Poola külad, Slovaki külad, kirikud, arhailine üldmulje. Tee on ilus - need on ikkagi korralikud ja järsud mäed! Näeme Tatraid õhtuses valguses nii iga külje pealt. Veider on mõelda, et varsti vaatame me samu harju ülalt alla...

On kuumalaine, Eestis üle 30C, Kesk-Euroopas üle 35C.

Eger

Teel Slovakkiast Budapesti peatume Egeris. See on vana kangelaslinn suure kindlusega - "Egeri tähed". Siin on Ottomanide impeeriumi kõige põhjapoolsem säilinud minarett. Ronime selle torni - lahe kogemus, sest torn on nagu kitsas kõrge toru. Vaatame keskväljakul daamide hommikust võimlemiskava. Uitame vanalinnas ja sööme jäätist (on üle 35C). Ja käime kindluses. Mina loen sõja-ajaloo väljapanekut. Eesti on Vene impeeriumi servariik ja meie vaade ajaloole üldiselt vene-keskne. Ungari on aga Türgi ja Austria vaheline riik, kord iseseisev, kord okupeeritud, kord suur, kord väike. Ungari vähemused naaberriikides on endiselt teema, seda ka nüüd, Ukraina sõja kontekstis. Loen siinset vaadet ajaloole huviga.

Eger on ilus ja huvitav korraga. Siin on veel palju teha - termaalveed ja veinikeldrid.

Budapest

Budapesti läheme ujuma :) Széchenyi termaalvee-bassein on lahe segu troopilisest veest, neobaroki lossist ja nõukogude teenindusest. Kõigile meeldib.

Lisaks:
- suures pargis õhtul Mooniga joomas (sama, kus too Széchenyi asub)
- kohalikus "telliskivis" - Szimpla Kert ja ümbrus. Minu arust äge, K-le üleliia ei meeldi.
- Istvani kirik, Parlamendihoone, Doonau
- maailma kõige ilusam jäätis Gelarto Rosas
- metroo Budasse ja jalutus Kalameeste bastioni mäele linnavaateid imetlema
- Starbucks :)

Oleme siin ühe õhtupooliku ja järgneva päeva, saab linnast pildi ette küll. Meie Katiga oleme Budapestis muidugi varem käinud ja Iida samuti.

Laseme lapsed pargist üks koju kõndima, Suht öösel. Iida ajab oma asju, A&O lähevad kahekesi läbi öise suurlinna meie üürikoju. Lapsed pole enam titad - tore!

Budapestist sõidame Itaaliasse:
- Balatoni järvest mööda - läheme vaatame ta siis ära ka ja paneme varba sisse
- piki Budapest - Ljubljana kiirteed kuni ühe toreda Sloveenia kämpinguni
- läbi Austria orgude, kus on juba päris Alpide mäed, sakilised ja kivised
- Toblachi / Dobbiaco juures tuleme Itaaliasse ja "päris" Dolomiitidesse.
Vaated on alates Sloveenia piirist mägised ja ilusad.

Cortina d'Ampezzo

Itaalia edev suusa-linn. Siin on melu ja rahvast, aga mitte üleliia. Ühes pizza-kohas peame piduliku õhtusöögi Alo 15a tähistamiseks (sünna ise oli küll paar päeva varem ära). On tore, ja mäevaated on hurmavad. Aga vajadust tagasi tulla ei teki ega jää. Matkata võiks siin muidugi lõputult. Kuid linn - suht meh.

Częstochowa

Siin me ööbime ja et oleks aus, käime linna ka kaemas. Jasna Góra klooster on kindlus ja pühamu. Üliküllusliku interjööriga kirikust ja kõrgetest müüridest rohkem mõjub mulle inimeste laul teenistusel. See on ilus, ja kõike haarav. Luteri jorinad on suht koledad mumst, aga see siin on kena. Lapsed osalevad Unowni raidis :) ja saavad muidugi jäätist. Mina loen ajalugu - Jasna Gora piiramisel päästis Must Madonna kloostri imekombel ära. Kes piirasid? Küsin - pakutakse kõiki Kesk-Euroopa rahvaid, mongoleid ja türke. Õige vastus - rootslased, kelle Suur-Rootsi ulatus siia Lõuna-Poola välja.

(Euroopa sõja-ajaloo lugemine loob tunde, et Eesti on mingi vaikne nurgatagune. Siin on igas linnakeses käinud sõda sada korda üle ja pool rahvast on maha löödud. Vt ka "Valge sõda" Dolomiitides.)

Linn tundub üldiselt tore. Jälle on üks koht muutunud kiirtee-sildist päris kohaks!

Maastikud ja kiirteed

Sõit Tallinnast pea Vahemere äärde ja tagasi on pikk. Võiks olla ka igav, aga õnneks on vaade aknast kogu aeg muutuv ja huvitav. Juba Põhja-Poola maastikud on künklikud, nende külad toredad, kirikuid on palju ja nad on uhked. Poolas on pea kadunud teeäärsed reklaami-pusad.

Kuid kõik alates eel-Tatratest on puhas nunnusus:
- Tatrad ise oma kaljuse ja terava profiiliga
- Slovensky Raj metsased mäed
- Põhja-Ungari mäed ja orud
- Sloveenia mäed - näeme tuttavat Karawankide ahelikku Sloveenia-Austria piiril
- Austria alpid, tuhat erinevat. Meie sõidame piki Karintia orge, sinna üht ja tagasi teist pidi (sest me öömaja oli teises orus)
- Dolomiitide ulmelised maastikud kõrgete valgete "hammastega"

Kiirteed on ka toredad ja Poola ehitab neid usinalt juurde. Hetkel on Leedust tulevad jupid veel ühendamata ja tuleb vahepeal külateid pidi sõita, aga varsti on kõik üks suur süsteem. Kunagine Poola tobeliiklus on kadunud. Ja rekkadele on seal mingid piirangud.

Kaks korda saime kiireel ummikud. Ühe korra lihtsalt istusime, tund ja veerand. Teine kord tehti kiirtee seina avaus (kuhugi metsateele) ja autod valgusid sealt laiali, meie ka. Aga ei tea ju, kuhu minna, Google kaart nii väikseid teid juhatada ei oska :) Tulemus oli hea kaos, kus autod sõitsid sinna ja tagasi. Aga lõpuks saime ka sealt välja :)

Ka Varssavis istusime ummikus, mitu tundi, linn oli Google liikluse kaardi ühtlaselt "punane". Sõitsime mööda Varssavi Rahvusstaadionist, kus kohe pidi algama Coldplay kontsert. Hm, tahtnuks ka!

Öömajad kogu reisil

Lemme ranna RMK telkimisplats

Poola Lesna Polana kämping, http://mazurskicamping.pl/. Poolteist tundi Leedu piirist. Google juhatab sinna läbi väikese külade ja külateede - romantiline, kuid aeglane. Kämping on järve ääres, saab ujuda. Koht on väga odav (~5 eurot inimese kohta), keskmiselt mugav. Reede õhtul mürtsus kõrval-asutuses aga muusika kella neljani öösel nii, et mina magada ei saanud. "Võimalik vaid Poolas", üheski Eesti kämpas sellist lärmi nii pikalt olla ei saaks.

Slovakkia Autocamping Podlesok, https://www.podlesok.sk/. Slovensky Raj põhjaküljel. Suurepärane koht SR rahvuspargi jaoks, aga ka Poprad ja Tatrad on lähedal.

Sloveenia Vransko-alune kämping - https://www.camp-vransko.com/ - olime siin vaid kiire öö, aga vastutulelikkus ja viisakus lõid pahviks.

Cortina d'Ampezzo kämping - Camping Rocchetta - http://www.campingrocchetta.it/ - väga taskukohane ööbimine kallis kuurordis. Üldiselt olla Dolomiitide majutus hooajal 100 eurot inim-öö kohta. Meie maksime 80 eurot kogu oma autotäie eest, ja oli mugav ja viisakas pealekauba. Personal - väga sõbralik.

Öömajad Budapestis, Egeris, Austrias ja Poolas Częstochowas leidsime läbi AirBnB / Booking.com jooksvalt. Hinnad - Ungaris alla 100 ja Austrias üle 100 euro. Austria hotell oli supernunnu ja perenaine tegi meile süüa ja rõdult sai öösel mägede äikest näha ja olime super-rahul. Poolas saime 52 euro eest endale pool maja kõigi mugavustega. Peremees küll rääkis vaid poola keelt, aga oli ülilahke ja tore - ootas meid hilisõhtul ära, tutvustas maja ja kõike. Ja kui tahta, saab igast keelest aru!!! Ehk siis öömajadega ja teenindusega üldse oli läbivalt hästi.

Öömajade hinnad: 30 + 2 x 35 + 100 + 100 + 35 + 160 + 130 + 50 + 25 = umbes 700 eurot. Lemmet arvestamata 11 ööd, 5 inimest, keskmiselt siis 13 eurot inimese kohta öö. Selle sees on turistimaksud (Sloveenias, Austrias, Itaalias, Budapestis) ja muu.

Teenindus ja suhtumine

Itaalia tegelikult üllatas mitmes mõttes hästi. Ma ootasin suveajal a) ükskõikset teenindust b) kalleid hindu. Aga itaallased olid ülinumpsid! Ja me pole iial saanud nii odavat Aperol Spritzi kui 2.5 km kõrgusel Nuvolau mägimajas! Ja isegi Itaalia kämpas oli õlu odav, Slovakkast rääkimata. Euroopa ikka oskab inimestele meeldida!

Austria esimeses teeääres kõrtsis kiideti meie saksa keelt, ja üldse oli ka Austria seekord tore. (Mul on eelmisest reisist jäänud tugev vimm nende pihta.)

Teeninduse erand oli siis Budapesti termaal-spaa. Aga see on nii lahe koht, et tuleb alla neelata ja uuesti minna, kui sinna satub :)

Viiteid

Vidzeme / Veczemju liivakivi-pank: https://www.latvia.travel/en/sight/veczemju-cliffs