Matsalu - Paatsalu rattamatk, juuni 2024

1 & 2 juuni 2024.
Üheksakesi.
70 + 65 km.
Esimene päev: ring Virtsu maanteest põhja poole: Matsalu, Keemu, Salevere, Kukerand, Uisu pank.
Teine päev: ring maanteest lõunas: Hanila, Laelatu, Puhtulaid, Virtsu, Pivarootsi, Paatsalu, Vatla.
Mugavusmatk. Õöbisime Voose külas Voosemetsa puhketalus, lõunat sõime Salevere Kodade kojas ja Vatla baaris. Telkida ei oleks tahtnud: sääski oli miljon.
Soe ilm, päike. Äike kollitas, aga esimesel päeval sadas lõunasöögi ajal ja teisel  päeval tegime ringi ümber äikesepilve.
Käisime meres ujumas - Keemu sadamas ja Puhtulaiu Laususäärel.

Meie maipühad läksid Pärnu jõe süstamatka nahka ja kevadine rattamatk lükkus hilisemaks. Oli nii halb kui hea. Halb: sääsed, palav, mets on ühtlane roheline võss. Hea: palav, lõputud sirelid, suvised lilled ja lõhnad, meri on soe.

Rada plaanides tahtsin kindlasti käia Matsalus - on ju selle nimega laht ja rahvuspark, aga Matsalus endas pole ma iial olnud! Lõuna pool huvitasid mind Laelatu puisniit ja Paatsalu laht. Kohapeal planeerisime lisaringi üle Puhtulaiu poolsaare ja Virtsu jäätisepoe. Selle arvel jätsime söötmata Tuhu soo sääsed.

Esimene päev: Matsalu ja Kukeranna, 70 km

Jätame autod Voosemetsa talu parklasse. Umbes kell 11 hüppame ratastele.
Vaatamisväärsused:

Salevere Kodade koda pakub meile lõunat ja ulualust lõunase vihma eest. Söök on oivaline, rohke, maitsev. Vihma sajab ligi kaks tundi - teeme pika peatuse, mõni magab. Avar ja külalislahke maja on lõunapuhkuseks ideaalne. Kui meil on jõud tagasi, kaob ka vihm - on vast täpne ajastus!

Voosemetsas ootab meid saun, maitsev õhtusöök, kultuurne vestlus sõpradega ja pikk ööuni.

Teine päev: Puhtulaid ja Vatla, 65 km

Voosemetsalt ratastega lõunasse, juba tuttavast Kopli-Laane tammikust mööda ja:

Lõuna on Vatla baaris - nimest hoolimata on see väga korralik ja tore kõrts. Merilest ja jäätisekokteil elagu!

Üle maantee, veel kord Kopli tammikust mööda, Voosemetsale ja koju.

Maastik on ootamatult vahelduv ja üleni ilus. Mereäärsed on lagedad ja avarad. Külad on suurte puude all ja väga varjulised.  Metsad on kuidagi teistsugused kui Põhja-Eesti omad. Meie rõõmuks teeb pidevat näitemängu ilm, näidates meile päikest, äikest ja kauneid valgeid rünkpilvi.

Väga silmatorkavad elemendid maastikul on ka Virtsu tuugenid (tuugnad?).

Faunat on vähe, põhiliselt linnud - kured, pardid, haigrud. Puhtulaiul nägime vist kotkast. Kultuurmaastik,  päevases palavuses pole loomadel siia asja.

Päevased teepikkused 60-70 vahele on meie seltskonnale parajad. Ja katuse all ööbimine samuti - sääskedega laagriplatsi jagada ei oleks mõnus. Telkida võib Eestis kas kuni mai keskpaigani või siis sügisel-talvel... :)

Meeltülendav on infotahvlite rohkus. Mõni hindab neid vähem, kuid mina loen KÕIK läbi. Iga vanema hoone, iga küla, iga mõisa ja rajajupi ääres oli plakat. Aitäh!!!

Kaart: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=14hI8UEXCRkgW2MJLgj9dt3XhR4npkcA&usp=sharing