Het betoverende verhaal: goddelijke incarnaties

Hoofdstuk 28. Het betoverende verhaal: goddelijke incarnaties

Woordenlijst Engelse tekst

Sage Suka begon zijn belangrijke boodschap aan de koning.

“Maharaja, de grote boom die de Bhagavatha is, inspireert werkelijk eerbiedige ontzag. Het omvat elke denkbare bron van voorspoed en vreugde. De Heer, Sri Narayana, is het zaad waaruit het is ontsproten. De spruit is Brahman. De stam van de boom is Narada. Vyasa vormt de takken. Het zoete fruit is het nectarachtige verhaal van Krishna. De oprechte zielen die naar die nectar verlangen en smachtend naar het fruit verlangen en de essentie ervan opnemen, ongeacht lichamelijk comfort of de jaren die verstrijken - dat zijn echte heiligen en yogi's.
“O, gij ascese en wijzen! Vandaag vertel ik u dat Bhagavatha-geschrift (sastra), dat betoverende verhaal van Krishna. Koester het in uw geheugen en red uzelf van dwaling en verdriet. U heeft reeds geluisterd naar verhalen over alle geschriften. U heeft ook alle spirituele praktijken beheerst. Maar u heeft de grootste van allemaal nog niet gekend. Ik zal u nu de heilige naam van Krishna geven en de zoetheid die eruit voortvloeit. Het is de zoetste naam die men zich kan voorstellen. Wanneer het op het oor valt, wordt het hart gevuld met vreugde; wanneer u de naam zich herinnert, ontspringt er een stroom van liefde uit het hart. De Bhagavatha inspireert en bevordert diepe toewijding aan Heer Krishna.

De Bhagavatha verandert de toegewijde in Goddelijkheid
“De Universele Absolute, de Geboorte- en Vormloze, Ongeopenbaarde, Oneindige nam beperkingen van naam en vorm aan en concretiseerde Zichzelf als Incarnaties (Avataras) op vele gelegenheden en manifesteerde ontelbare keren van goddelijke tussenkomst en genade. Door deze, evenals door de aangenomen kenmerken en de gepropageerde ideeën, redde God de mensheid van de ondergang. Degenen die het verhaal van deze glorie zingen, diegenen die gretig naar de recitatie luisteren, diegenen die de lessen opnemen en verteren, dit zijn de echte toegewijden. Dit zijn de Bhagavathas - zij die het pad volgen dat in de Bhagavatha is uitgestippeld. Bhagavatha bindt toewijding (bhakthi) met Bhagavan; dat wil zeggen, het verhaal vult u met God en verandert u in Goddelijkheid.
“God incarneert niet alleen voor de vernietiging van de slechten; dat is slechts een excuus, een van de voor de hand liggende redenen. Echt gezegd, God incarneert omwille van trouwe toegewijden (bhakthas). De koe heeft melk primair als voeding voor haar kalf. Maar het wordt door de mens gebruikt voor het behoud van zijn gezondheid en efficiëntie. Zo ook incarneert God primair voor het behoud van de trouwe, toegewijde, deugdzame en goede. Maar zelfs de ongelovige en de slechte gebruiken de kans voor hun eigen doel. Daarom interveniëren in de Bhagavatha verhalen van dergelijke slechte personen te midden van de verslagen van de glorie en genade van God.
Dit maakt de Bhagavatha niet minder heilig. Wanneer het zoete sap uit suikerriet is geperst, blijft de bagasse achter en wordt weggegooid. Wanneer de zoetheid van goddelijke majesteit is geproefd, kan de bagasse goed worden weggegooid. Het riet heeft zowel bagasse als suiker; het kan niet alleen suiker zijn. Zo moeten toegewijden te midden van de ongelovigen zijn; er kan niet één zijn zonder de ander.
“God heeft geen binding met tijd en ruimte. Voor Hem zijn alle wezens hetzelfde. Hij is de meester van de levende en niet-levende wezens. Aan het einde van elk tijdperk wordt het proces van involutie voltooid in de zondvloed; vervolgens begint de evolutie opnieuw en als Brahma schept Hij wezens opnieuw. Hij verlicht iedereen met een vonk van Zijn eigen glorie en als Vishnu bevordert Hij iedereen op het pad van vervulling. Als Siva sluit Hij het proces af door alles te vernietigen.
“Zo kunt u zien dat er geen limiet is aan Zijn macht, geen einde aan Zijn kracht. Er kunnen geen grenzen zijn aan Zijn prestaties. Hij incarneert op ontelbare manieren. Hij komt als een incarnatie van een fragment (kala) of een deel van Zijn; Hij komt als een innerlijke inspirator voor een bepaald doel. Hij komt om een tijdperk af te sluiten en een ander in te luiden (Yuga-avatar). Het verhaal van deze incarnaties is de Bhagavatha.

Alleen het verhaal van een Yuga-avatar is de moeite van het lezen waard
“Het Ene Goddelijke Principe werkt door drie vormen, als Brahma, Vishnu en Siva, om de processen van wording, genaamd schepping (srishti), te manipuleren en te voltooien. De drie zijn fundamenteel van dezelfde essentie. Er is geen hogere of lagere; alle drie zijn even goddelijk. Verbonden met schepping is Hij Brahma; met bescherming, Vishnu; met ontbinding, Siva.
Wanneer Hij neerdaalt in een speciale vorm op speciale gelegenheden voor een specifiek doel, staat Hij bekend als Avatar. In feite zijn Manu en Prajapathi en anderen dergelijke goddelijke personen die door Brahma zijn belast met de opdracht om de wereld te bevolken. Alles gebeurt in overeenstemming met de goddelijke Wil. Dus kunnen we stellen dat de heiligen, wijzen, asceten en mannen zowel goed als slecht allemaal Avataras zijn van het Vishnu-wezen. Avataras zijn ontelbaar zoals levende wezens, want elk wordt geboren als gevolg van de goddelijke Wil. Maar het verhaal van de Yuga-avatar alleen is de moeite van het lezen waard, want de komst ervan is om dharma en het morele leven te herstellen. Het verhaal van de rest is slechts een verhaal van nood en wanhoop.

Het mysterie van de schepping: één lichaam wordt twee
“Brahma stuurde Manu naar de Aarde om levende wezens te creëren. Devi, het vrouwelijke principe, ontweek hem en nam de Aarde mee naar de onderwereld. Brahma moest toen hulp zoeken bij Vishnu (Hari), die de vorm van een zwijn aannam en de Aarde uit de onderwereld haalde en tussen de wateren plaatste. Later was de Aarde zo verontwaardigd over de wreedheden van keizer Vena dat ze alle zaden die in haar werden gezaaid vasthield en ze niet liet ontkiemen. Daarom werden alle wezens getroffen door de kwelling van honger. De Aarde werd een mengeling van heuvels en valleien, zonder iets groens erop. Toen nam de Heer de vorm aan van Prithu, die het oppervlak egaliseerde, vruchtbaarheid aan de bodem toevoegde, de groei van de landbouw bevorderde en het welzijn van de mensheid bevorderde. Hij koesterde de Aarde als zijn eigen kind, dus wordt de Aarde prithvi genoemd. Prithu wordt gezegd dat hij de eerste steden op aarde heeft gebouwd.
“Dat wil zeggen, het was de wil van de Heer dat het zo gedaan moest worden. Dit is de wil die wordt uitgewerkt. De Heer heeft de Veda's geïnitieerd voor het behoud van de mensheid door de praktijk van moraal en spirituele oefeningen. De Veda's bevatten namen die wezens zullen bevrijden en regels en voorschriften die zullen leiden. Toen de kwaadaardige (asuras) dreigden de Veda's te stelen, verborgen ze zichzelf in het water, dus nam de Heer de vorm aan van een vis om ze te herstellen. Hij redde de Zeven Wijzen en Manu uit dezelfde wateren. Daarom wordt gezegd dat de Heer geïncarneerd is als een vis. “O, jullie asceten! O, koning Parikshith! Er kunnen twijfels rijzen in jullie gedachten wanneer je het verhaal van de schepping en de vroege geschiedenis van de mens op aarde hoort. De processen van de goddelijke wil zijn mysterieuze wonderen. Ze kunnen niet worden begrepen door de vermogens waarmee jullie aardse gebeurtenissen meten. Vaak kunnen ze je treffen als verstoken van enige basis, maar de Heer betrekt zich nooit bij enige daad zonder een goede reden. Zijn wil hoeft niet verklaarbaar te zijn; het is zijn eigen vertoning. Alles, overal, is te danken aan Zijn wil.
“Om de schepping te initiëren, moet er een aantrekkingskracht zijn die als aansporing zal werken. Dus moest Brahma twee worden. In lichaam en activiteit. Het ene lichaam werd getransformeerd in twee. Daarom verschenen waar vroeger één wil was, twee, één die aantrok en de andere die werd aangetrokken tot schepping, het vrouwelijke en het mannelijke. Omdat de ene op honderd verschillende manieren aantrok, werd het genoemd als Honderd-gefacetteerd (Satha-rupa) en geliefd bij Brahma (Brahma-priya). De ander werd Manu genoemd. Deze twee kregen bekendheid in het eerste stadium van de schepping. Satha-rupa en Manu waren de eerste voorouders.”

Vervolg