Nepal

Many thanks to Ria and Duncan Briggs who invited me to join this select group of travellers. I felt honoured to be allowed to join these old time friends with a common background of serving in the British Gurka regiment. A bit afraid that I would not be a match for their physical skills, being just a sailor and travelling around the world on my bum. In the end they have become a wonderful group of friends with never a comment about my skills of climbing mountains.

Duncan achieved something amazing: we all had a lifetime experience exploring the remote Western side of Nepal while we had all the comfort of good cooking, only a daypack to carry while all our needs were taken care of by three Nepalese guides, four cooks and two mule drivers and 14 mules that carried the main load of tents, food and all our heavy stuff.

Thanks for that.

This is the Trek map that we planned

Vrijdag 3-3

1e dag lopen. Ongeveer 12 km afgelegd in 5 uur lopen . 400 m hoger dan Jumla en we zitten op 2770 m in Patmara.

De hoogteziekte pillen zijn wel nodig, want ik krijg een lichte hoofdpijn, maar ik heb de dosering teruggebracht tot 1/4 pil/ dag omdat ik vannacht om de twee uur mijn bed uit moest om te plassen.

We hebben door een dal gelopen, tot aan een dorpje ging nog een jeep busdienst, maar daarna nauwelijks nog verkeer gehad. De aarde is droog maar de velden zijn veelal ingezaaid en hier en daar groen. Onze kampeerplaats is omgeven door hoge dennebomen die valwinden van een mogelijk naderend front niet weghouden. Af en toe komt een kudde schapen of geiten langs of worden ontsnapte koeien door hun eigenaar weer teruggejaagd met stenen gooien.

Wij hebben 14 muilezels met twee herders om onze bagage en tenten te dragen. Daarnaast 4 dragers om het keukengerei te dragen en te helpen met koken. Drie gidsen waarvan een Pem die 9 keer boven op mount Everest is geweest, waarvan een keer zonder zuurstof. Een andere gids heet Santos, een en al smiles, de derde is een lokale gids Uru.

Het eten is voornamelijk vegetarisch en smaakt lekker, volop thee limoenlonade en gekookt water. Sochtend en in de middag warm water om te wassen twee wc tenten met een stoel om op te zitten! Ikzelf heb een eenpersoonstent. Wat een luxe! De mess tent met 10 comfortabele stoelen is het summum.

Er wonen veel mensen verspreid in de dalen, de dorpjes zijn vooral handelsplaatsen met een schooltje. Veelal hebben de huizen geen glazen ramen, alleen houten luiken. Glas is te duur. Het meeste wat nodig is wordt lokaal gemaakt, zoals oventjes om op te koken.

De mensen zijn heel vriendelijk en open en hebben geen bezwaar tegen fotos maken.

Kathmandu was een drukke en stoffige stad met in het centrum, Thamel, veel oude tempeltjes.

Reizen per vliegtuig binnen Nepsl lijkt op busreizen in Cuba. Een geplande vlucht is hoogstens een indicatie, vertragingen van 2-6 uur zijn normaal en eigenlijk heb je geluk dat je vlucht niet wordt afgelast.

Wel spannend om in een 16 zitter vliegtuig direct achter de piloot te zitten en te zien wat vliegen inhoud. Soms valt het vliegtuigje een stuk als we vlak over een bergpas komen

Zondag 5-3

Vanochtend wakker geworden in Bumra, een gehucht langs een behoorlijk riviertje met helder blauw en groen water. Duidelijk wel eens uit zijn oevers tredend, want op plekken werd de stroom in toom gehouden met muurtjes van gaas gevuld met stenen. Veel huizen zaten op slot en waren verlaten. De tocht vandaag was makkelijk, slechts 4,5 uurlopen, hoog boven het dal dat meerdere keren vernauwde tot een diepe kloof. Rond de middag kwamen we langs een klein dorpje Chauta met een politiepost die onze paspoorten in een logboek noteerde. Tot nu toe dit jaar waren 150 westerlingen langsgeweest.

Er werden zaadjes gedroogd die leken op maanzaad. Ze smaakten lekker, het bleken hasj zaadjes te zijn!

In de middag was doen, want op basis van een nieuwe planning hebben we geen extra rustdag in rara lake. Jammer.

Maandag 6-3

We zijn in Dhuir, nog een bergrug over en we zijn bij Rara lake. Masr vandaag al fantastische vergezichten op het Kanjirowa massief, hoogste top 6883 meter, ik hoop een mooie avondlicht foto te maken van de Patarasi Himal.

Vandaag over een pas van 3480 m en dan weer naar beneden tot 2410. In total hebben we al 54 km gelopen vanaf Jumla, maar de hoogteverschillen tellen meer. Mijn benen beginnen eraan te wennen en ook de hoogte is steeds minder een probleem. Sommige hellingen waren zo stijl dat je amper houvast voor je voeten had op losse gravel. De uitzochten zijn fantastisch, het weer is prachtig en als je door de bossen loopt is het heerlijk.

Dinsdag 7-3

Alweer een mooie dag via Dhuir Rara lake tot Murma. Door bos met heel oude naaldbomen. In het dal bloeiden de eerste amandelbloesems. Het weer dreigt om te slaan, er zijn wolken boven de bergen in het oosten en het zuden , maar voorlopig schijnt de zon nog. Ik zit weer in mijn tentje met een beker warm citroenwater.

Binnen de groep zijn er wat probleempjes geweest met diarrhee en mensen die het kwa lopen niet meer zo zagen zitten. De meeste van die problemen zijn over.

Morgen een aardige klim omhoog naar 3850 m vanaf 3000m en dan weer omlaag naar 3050 m in Ghorosingha.

Woensdag 8-3

Sneeuw onderweg en over een pas van 3800 m. Best koud. Al mijn kleren onderweg aangehad maar nu zijn we tevreden in Gorushinga. Kamperen op een grote vlakte langs een riviertje en we zullen zien of we morgen ingesneeuwd zijn. Volgens onze planning zijn we morgen in Hatsinja, dan in Jajali chaur en daarna weer in Jumla op tijd voor onze terugvlucht naar Kathmandu.

De tocht was mooi vandaag ondanks het bitterkoude weer. Mooie viooltjes langs de weg. Vannacht jakhalzen horen huilen die de honden in het dorp in rep en roer brachten. Mooie oude berkenbomen en een goed onderhouden pad. Een half uur van het kamp werden we opgewacht door de keukenhulp met warme citroenlimonade. Heerlijk!

Donderdag 9-3

Vanochtend 20 cm sneeuw overal om ons heen. Opeens zijn de dragers en gidsen niet alleen een luxe maar noodzakelijk voor je overleven. Wij westerlingen zouden met deze sneeuw en dikke mist hulpeloos in deze bergen zijn! We prijzen ons gelukkig dat wij gisteren al over de hoogste pas gekomen zijn met stijle afdalingen en klimmen. Vandaag het dal af, in Bota is een grote school die ivm de sneeuw de kinderen om 12:00 vrijaf heeft gegeven. Wij mogen de klaslokalen gebruiken als huiskamer, keuken en slaapkamers. We besluiten morgen de bus naar Jumla te nemen en niet over een glibberige pas te lopen. Vanavond een speciaal diner met extra kippen uit het dorp hier en ik heb vier kaarsen gevonden in de dorpswinkel voor een candlelight diner. Als dank storten we allemaal iets in het schoolfonds.

Vrijdag 10-3

Een dag vol sneeuw en modder. Op de pas ligt meer dan een meter sneeuw en is onbegaanbaar. Wij lopen twee dagen naar het dal om de bus naar jumla te pakken. Natte handschoenen natte voeten en kleren vol modder doordat we regelmarig uitglijden op de glibberige paadjes tussen de rijstpadis. De gidsen kennen dit dal niet goed en we moeten zoeken naar een geschikte overnachtingsplaats. De tenten zijn uitgesloten in deze modder en alles is nat. Na 9,5 uur lopen eindigen we in de nepali versie van the best exotic marigold hotel. Lage plafonds waar zelfs ik moet bukken en de vloerkleden bestaan uit een laag modder. Eten doen we in de slaapkamer. Er is een luxekamer, de bruidssuite, daar liggen tapijtjes op de vloer en je mag er niet met je modderschoenen in, de hospita roept anders tststst. Toiletten zijn hokkes buiten, glibberend door de modder te bereiken. Maar het is droog! Voor ons het belangrijkste.

Zaterdag 11-3

De eerste blauwe lucht breekt door. Hoera! We krijgen een mooie dagtocht door een dal vol rijstpadis waar op dit moment nog de wintertarwe groeit. Onderweg komen we veel bussen en vrachtwagens tegen die in de modder zijn blijven steken. Ook een stel Himalaya gieren die in de zon hun vleugels drogen. Een mooie dagtocht van 15 km en rond twee uur worden we tegemoet gekomen door een bus die een suicidale poging doet ons weer naar een hoofdweg te brengen, nou ja, een weg die in ieder geval bereidbaar is. Net op tijd voor het volgende slechtweer front. We landen in Jumla in een hotel met echte kamers en bedden en zowaar een warme douche en internet! Met dank aan Pem van Summit travel voor het regelen en een groot applaus voor Duncan die alles perfect heeft georganiseerd.

Het was een prachtige trektocht met hele mooie dingen, afzien en avontuur. Wat wil je nog meer. De Nepalezen zijn heel plezierig om mee om te gaan en onze ploeg gidsen, dragers en koks was zeer behulpzaam.