Kőszeg

Kőszeg je eno najlepših mest Madžarske, za povrhu še z junaško zgodovino. Včasih mu rečejo kar "narodova škatla z dragulji".

Mesto in njegova zgodovina

Kőszeg je danes mirno mestece v vznožju gore Irottkő. 882 m, ki je sicer najvišja vzpetina v Transdanubiji, a z vidika nas, ki živimo v Alpah, seveda nič posebnega. Mesto je danes vsega 3 km oddaljeno od meje z Avstrijo, vedno v zgodovini je ležalo na pomembni povezavi Dunaja z jugom. Zato je imelo tudi ustrezno burno zgodovino, a dogodki iz avgusta 1532 presegajo meje še tako divje fantazije. Sicer pa začetki mesta izvirajo iz 13. st., ko se je tja preselila plemiška družina iz gradu Güssing.

Poleti 1532 je bil Kőszeg torej na poti veliki armadi 100.000 Turkov, s katero je Sulejman Veličastni uničeval vse pred seboj - na poti proti severu, z namenom osvojiti Dunaj. Vse zveni kot že znano, če se ne bi prav pri Kőszegu zasukalo drugače. Mesto in grad je branil Miklós Jurisic (Nikola Jurišić) z "vojsko" vsega 50 mož, ki so jim pomagali prostovoljci iz Kőszega (krajevna milica). In so držali trdnjavo celih 25 dni, potem pa se je Jurisic pogodil s Turki, da ti lahko na trdnjavi izobesijo svojo zastavo in tako simbolično označijo zmago, a da v zameno takoj tudi odidejo. Turki so se držali dogovora in 10. avgusta ob 11:00 res odnesli šila in kopita. Tako je Dunaj ušel usodi, kakršni Buda devet let kasneje ni mogla uiti. Še dandanašnji zvonovi v Kőszegu vsak dan eno uro pred poldnevom spomnijo na ta umik.

Grad Jurišića

Grad "od zadaj", z jugozahoda

Ogled mesta

Stari del mesta leži na območju, ki je bilo nekoč obdano z obzidjem. Srce Kőszega je prelepi Jurusicev trg. A če smo parkirali pri trdnjavi (severno), se najprej sprehodimo mimo njene sprednje strani. Na trdnjavsko dvorišče vodi majhen mostiček, sicer pa je danes v trdnjavi iz 13. st. (nato večkrat obnovljeni) Grajski muzej, posvečen zgodovini mesta in vinarstvu.

Po stari Rajnis ulici gremo nato od gradu proti jugovzhodu in kmalu smo na trgu Jurisic, z vseh strani obdanem z lepimi, starimi zgradbami. Vsaka je po svoje zanimiva, velika naslovna slika kaže na primer mestno hišo. Dva muzeja sta namenjena farmaciji, na severnem robu trga pa druga ob drugi stojita cerkvi: Szent Imre in Szent Jakab. Njuna notranjost in zunanjost sta bogati s sakralnimi umetninami, v kripti druge so tudi pokopani Miklós Jurisic in dva njegova sinova.

"Pravi vhod" na trg Jurisica bi bil pravzaprav z druge strani, z juga, skozi Vrata herojev (iz leta 1932). A mi gremo tam ven, nakar kmalu pridemo na prostrani Fő tér. Na njegovi zahodni strani k nebu kipi cerkev svetega srca (iz leta 1894). Od nje se na parkirišče (oziroma h gradu) vrnemo bodisi po ulici Chernel, ali pa po glavni cesti zahodno od nje.

Cerkev svetega srca

Notranjost

Irottkő

Ta gozdnat vrh pravzaprav ne sodi h Kőszegu, a vseeno mu tukaj namenimo nekaj besed. Na njegovem vrhu danes stoji razgledni stolp in z njega je dejansko lep razgled na vse strani. Na severozahodu že vidimo prve visoke gore Alp (Schneeberg, Rax, tudi Hochschwab). Na vrh prihajajo pohodniki tako iz avstrijske, kot iz madžarske strani. Do padca železne zavese pa je bil dostop iz madžarske strani strogo prepovedan. Gozdne ceste te pripeljejo visoko pod vrh. Midva sva parkirala na madžarski strani (47.358281, 16.462157), kamor je pripeljala cesta iz Kőszega (hitreje je iz kraja Velem), potem sva proti zahodu-jugozahodu na vrh hodila še kakih 45 minut.