Pulj / Pula

Tako mesto, kot okolica ponujata zelo veliko. Od veličastnih antičnih spomenikov do ostankov bolj novejših vojaških naprav in lepe narave.

Arena

Pulj/Pula je prevelika in preveč raznovrstna, da bi tukaj lahko opisal vse njene podrobnosti. Tudi če bi jih poznal. Zato bom tukaj zapisal samo nekaj osebnih namigov.

Zgodovina Pule je zelo bogata, saj je bila od ustanovitve v času rimskega imperija naprej administrativno središče Istre. Že takrat je imela okrog 30.000 prebivalcev, a kasneje so sledili tudi slabi časi, ko je bila uničena, ko je število prebivalcev upadlo na stotino zgornje številke, danes pa je spet cvetoče mesto. Zaradi strateške lege na konici polotoka je bila Pula vedno pomembno pristanišče, v času Avstro-Ogrske celo prvo pristanišče te velike monarhije.

Največje turistične znamenitosti so zagotovo tiste iz obdobja rimskega imperija: arena (velik in dobro ohranjen kolosej) iz 1. st., Augustov hram, slavoloka zmage in Sergijevcev (vplivne rimske družine), forum, okrog katerega so stala svetišča, deli obzidja z mestnimi vrati (npr. Herkulova) in gledališče. Vse te zgradbe niso zelo oddaljene druga od druge, a za sprehod, na katerem boste obiskali vsaj večino, bo treba nameniti vsaj pol dneva.

Kolosej - Arena

Augustov hram

Iz srednjega veka in kasnejših obdobij so v Puli ogleda vredne nekatere cerkve, od najstarejših, kapele Sv. Marije Formose in katedrale (obe iz 6. st.), do novejših. Nazadnje razmislimo še o obisku muzejev, zlasti poučen je arheološki muzej.

Frančiškanski samostan

Detajl z ulice

Stari del mesta je zanimiv tudi za ogled zgolj lepih ulic in trgov. Nazadnje pa so tu še mogočne trdnjave okrog Pule. Teh je cela vrsta in izvirajo iz časov, ko je bil zaliv pomembna vojaška luka. Seveda nima posebnega smisla obiskati vseh, zgolj ene ali dveh pa tudi ne.

Trdnjave Pule - kolesarska tura

Potek ture: Pomer – Premantura – Rt Kamenjak – Premantura – Banjole – Verudela – Zlatne stene –Stoja – Pula – trdnjave: Munide, Monte Grosso in Monte Cristo – Štinjan – Pula – Pomer.

Na tej turi po poudarek na treh vrstah znamenitosti: naravni park Kamenjak, avstroogrske trdnjave na gričih okrog Pule, kulturne znamenitosti Pule. Tura ni posebno zahtevna, je pa gričkov okrog Pule vse polno in ves čas delaš po kakih 50 m vzpona in spusta, nekatere trdnjave so pa še nekoliko višje.

Kamenjak

Parkiramo lahko kjerkoli, odvisno od letnega časa in namenov, da se med turo tudi kopljemo. Pa začnimo v Pomerju, od koder po ozkem nasipu prečkamo zaliv, nato pa skozi kempe in kopališča peljemo v Premanturo. Tam na vrhu polotoka poiščemo nadaljevanje grobe makadamske ceste, ki nas pripelje prav na najjužnejšo točko Istre. Do Premanture se lahko vrnemo po isti cesti, lahko pa po peš poteh (večkrat kolo prenašamo) ob zahodni obali – sledeč zeleno-rumenim oznakam. Severno od Premanture poiščemo slemensko cesto (lep razgled), ki nas pelje po vrhu polotoka, nato pa se spusti na polja ob Pomerskem zalivu, od koder po glavni cesti nadaljujemo do križišča v Kamiku. Od tam peljemo levo v Banjole, nato pa ob obali proti severu. V Vinkuranu si lahko ogledamo zanimiv kamnolom, lahko gremo pogledat tudi Pješčano uvalo, nazadnje pa le moramo nazaj na glavno cesto. A že kmalu zavijemo spet levo, nakar skozi Verudo kolesarimo do obale pri Verudeli. Tam se spet obrnemo proti severu in skozi turistična naselja Zlatne stijene peljemo vse do Stoje.

Nad Verudelo si lahko ogledamo prvo od velikih trdnjav, druga, Fort Bourgignon nad Zlatnimi stenami, je že prav slikovita. Tretja, znotraj kempa Stoja, je zaraščena in razpadla.

<-- Fort Bourgignon

Iz Stoje peljemo v center Pule, kjer si, odvisno od časa, ogledamo bodisi samo največje znamenitosti (arena, Augustov hram, mestno jedro) ali pa še kaj več. Nazadnje ob obali in železnici odpeljemo proti severu, vse do križišča pri nadvozu nad železnico. Kmalu za nadvozom zavijemo po stranski cestici levo. Cesta proti Valelungi pripelje do obzidanega območja (opuščene kasarne nekdanje jugovojske, od katerih je lep pogled na Puljski zaliv). Trdnjava Munide je desno na hribu. Vrnemo se v Štinjan. Nad njim je najvišja in najzanimivejša trdnjava – Monte Grosso. Z nje se skozi makijo lahko spustimo na drugo stran hriba in krožna potka nas pripelje spet v Štinjan. Na drugi strani doline smo že z Monte Grosso videli tretjo trdnjavo – Monte Cristo. Če trdnjav še nimamo dovolj, gremo pogledat še to. V trdnjavo Monte Cristo sva leta 2016 prišla tudi z druge strani, od Fažane sem. Ob obali sva peljala do kempa Puntižela in potem nadaljevala kar ob obali. Steza kmalu ni bila več primerna za kolesarjenje, je pa bila tudi še pod trdnjavo lepa in dobro shojena. Zato sva se malo peljala, malo kolesa prenašala in malo pred rtom je stezica postala še boljša. A zaustavil naju je prehod čez skalnat zaliv. Viseči most, čez katerega je bilo treba nesti bicikla, se je hudo majal in vrvi si se lahko držal samo z eno roko. Vseeno je nekako šlo čez in na drugi strani je na trdnjavo vodila lepa pot.

Pod Puntzo Christo

Punta Christo

Povratek seveda ne more biti kaj prida kreativen. Od Štinjana peljemo na glavno cesto Fažana – Pula, se po njej vrnemo v Pulo, nato pa skozi mesto (po želji in z morebitnimi nadaljnjimi ogledi) po glavni cesti v Pomer, kjer nas čaka avto.