РИМ

МОЯТ ЛЮБИМ ГРАД

Тази година за пръв път с моето семейство посетихме Италия. Възползвахме се от междусрочната ваканция и веднага купихме самолетните билети.

Полетът ни мина доста бързо и неусетно. Пристигнахме и след като се настанихме в хотела, тръгнахме към Църквата на Свети Свети Мария и Виктория.

Признавам, не бях виждала подобна красота! Италия наистина си заслужава. Италианците бяха много гостоприемни и приветливи относно нас - чужденците. Италианската столица е богата със своето културно наследство. Рим освен това е и административния център на област Лацио. След кратката ни разходка до църквата отидохме в един доста известен ресторант в сърцето на Рим.

Той се казва “Pipero Roma” и е носител на 1 звезда на “Мишлен”. Там имах удоволствието да пробвам така прочутите “Involtini alla romana”. За тях разбрах от уроците по ИУЧ по италиански език и много исках да ги пробвам. По време на престоя си опитах от всички ястия, за които са ми разказвали в училище, и останах наистина очарована.

След обяд се разходихме до река Тибър, тъй като беше в непосредствена близост до ресторанта.

После се отбихме в замъка “Сант'Анджело”. Неземно красиво беше, особено по залез слънце. Пренесох се в един свят далечен от моя и определено не съжалявам. Това беше едно от най-красивите неща, които съм виждала някога. Имах и удоволствието за кратко да се порадвам на Базиликата "Сан Пиетро". Бяхме обаче доста изморени и решихме да се прибираме към хотела с уговорката да я разгледаме някой друг ден отвътре, но уви, така и не намерихме време. За сметка на това обаче имам доста какво да разкажа за замъкът "Сант'Анджело" - първоначалната идея по римско време е била да бъде гробница, но след това е превърната в замък. По-късно е била резиденция на папите и хранилище на техните ценности и едновременно с това е изпълнявал ролята на затвор. Затворът е сцена на трето действие на операта „Тоска“ на Джакомо Пучини. Действието се развива в Рим през 1800 г. В затвора попада осъденият на смърт художник Каварадоси. След разстрела, любовницата му Тоска се самоубива, като се хвърля от укрепленията на замъка в реката Тибър. В момента е музей и бих казала, че има защо. Също може да се срещне и с името “Мавзолей на Адриан”. Император Адриан започва да го строи през 135 г. като мавзолей за себе си и членовете на своето семейство. След смъртта на Адриан строителството завършва през 139 г. неговият приемник Антонин Пий.

На сутринта бяхме твърдо решени, че ще пробваме някой италиански десерт за закуска и доста усилено търсихме бар, в който да продават тарталети. В крайна сметка намерихме и признавам, че по-хубави не бях яла никога. Разбира се, за да се насладим максимално на италианската столица, ни беше нужно и по едно капучино. Мислех, че всички тези хвалби са прекалени, докато не усетих сама за какво говореше всеки върнал се от Италия. Всичко давам отново да пия такова капучино. Тарталетите ни бяха поднесени с портокалови корички, а кремът беше ванилов. Добра закуска си беше!

След това с брат ми решихме да се разходим до музеите на Ватикана, докато през това време родителите ни бяха на разходка до Фонтана ди Треви. В музея има “Пинакотека”, която грабна вниманието ни. Пинакотеката представлява картинна галерия, а вътре имахме удоволствието да видим картини на Микеланджело, Рафаело и Фра Анджелико. В Пинакотеката имаше 17 зали, като във всяка имаше нещо ново и интересно, поне за нас с брат ми. На снимката се вижда Галерията с географски карти, която е създадена през 1578-1580 г. Галерията представлява коридор с дължина 120 м. Изрисувана е с 40 географски карти, изобразяващи бившите владения на католическата църква и най-важните региони на Италия по време на епохата на папа Григорий XIII.

След разходката ни до Ватиканските музеи се запътихме към родителите ни и Фонтана ди Треви. Преди това обаче се отбихме до Колизеума. Той освен това се нарича и Амфитеатър на Флавиите или Амфитеатър на Цезарите. Колизеят е построен от Флавиите в началото на първи век като подарък към римските граждани, почти на мястото на предишната резиденция на Нерон. В днешно време е останала само северната част и едва 31 от общо 80 входа. Също успяхме и да видим реконструираната “платформа на зверовете”.

Най-накрая стигнахме до Фонтана ди Треви при нашите родители, където имахме възможността да пуснем монети, за да се върнем обратно в Рим. Според легендата, ако пуснеш една монета във фонтана ще се завърнеш отново тук. Ако пуснеш две, ще се върнеш в Рим и ще намериш любовта, а ако пуснеш пък три - ще се върнеш в Рим, ще намериш любовта и ще се ожениш.

Аз, разбира се, пуснах три.

След това се отправихме за обяд към ресторанта на хотела. Реших да пробвам “Linguine al pesto”. Реших да пробвам и плодовата салата, а след вкусния обяд с брат ми отидохме в спа центъра на хотела. Решихме да пропуснем вечерята и да се разходим из нощния Рим.

Следващият ден започна доста рано, още в 7 сутринта, защото една забравена аларма на телефона ни разсъни. Въпреки неочакваното събуждане продължихме деня с усмивка без много сърдене, защото беше последният ни ден във Вечния град.

Закуската ни беше малко нестандартна, а именно - пица “Quattro formaggi” и мокачино. Може би кафето доста допринесе за усмивките на лицата ни сутринта. След необичайната ни закуска тръгнахме към Пантеона, който е построен между 118-128 година и се намира на площад Della Rotonda (дела Ротонда). Пантеона е посветен на всички богове, но в момента е католическа базилика посветена на Богородица и Мъчениците.

След това направихме кратка разходка до площад Венеция, където се почувствахме като истински италианци, защото си взехме аперитив. Чувството беше кратко, тъй като българското в нас се обади точно, след като си поръчахме чеснов сос за нашата пица за обяд.

По време на така наречения “golden hour” (златен час) се разходихме до Термите на Каракала. Състояли са се от frigidarium (студена стая), tepidarium (средна), и caldarium (гореща стая), както и две palaestra (гимнастически салон за борба и бокс).

По залез слънце вече бехме на Траяновата колона и базиликата Улпия. На върха на колоната е била поставена статуя на Траян, заменена през 1588 г. със статуя на Св. Петър, която стои и до днес. Базиликата Улпия в древни времена е заемала едно от централните места в архитектурната композиция на Траяновия форум. Базиликата е кръстена Улпия на самия император Траян, чието пълно име е Марк Улпий Траян.

Бих пожелала на всички да видят този учарователен и красив град.