Обучителна екскурзия в Италия

Ученици от 36 СУ "Максим Горки" посетиха италианските градове Бергамо, Милано и Торино

Подготовката ни започна още в училище с разучаването на маршрута и забележителностите, които трябваше да посетим. Всеки от нас трябваше да направи презентация за "своята" забележителност и да я представи пред другите участници в екскурзията.

След не толкова дългият полет кацнахме в Милано, откъдето се отправихме с автобус за средновековния град Бергамо Алто. Пътят беше с много живописни гледки към цялата долина, а когато пристигнахме горе, все още всички магазинчета бяха затворени.

Спряхме да закусим в "Il Fornaio", където усетихме аромата на чудесното италианско еспресо и опитахме различни видове италиански закуски и пица.

Разходката ни продължи към базиликата "Santa Maria Maggiore". Тя е построена, за да се съобрази с обета, даден на Дева Мария през 1133 г. от гражданите на Бергамо, за защита на града от чумата, която поразява Северна Италия по това време.

За съжаление нямахме удоволствието да посетим Cappella Colleoni, защото по това време не работеше. Тя включва параклис и мавзолей, прикрепен към базиликата „Санта Мария Маджоре“, и посветени на светиите Вартоломей, Марк и Йоан Кръстител. Построена е между 1472 и 1476 г.

След базиликата "Santa Maria Maggiore" посетихме намиращата се в съседство Duomo - главната църква на Бергамо Алто, носеща името "San Alessandro Martire". Тук се намира и тиарата на папата-реформатор Сан Джовани XXIII, наричан българският папа. От 1925 г. до 1934 г. монсеньор Анджело Ронкали е представител на Ватикана в България. Царица Йоанна му предрича, че ще стане папа. Малко хора знаят, че вдъхновен от престоя си в България, той прави първата крачка за сближаването на католическата и православната църкви.

Под "Palazzo della Ragione" видяхме средновековен слънчев часовник, където под арките на първата в Италия общинска сграда, се намира средновековният астрономически меридиан. Върху него са отбелязани названията на месеците и скала с датите. В определен час от деня слънчевият лъч спира върху делението на меридиана, което указва актуалната дата от меридиана.

Следващата забележителност, която порадва очите ни, беше библиотеката "Angelo Mai". Тя е основана от Джузепе Алесандро Фуриети, а вътре са съхранявани книги на всякакви езици и теми. Истински рай за любители на четенето.

Обогатени с тези красиви гледки, ние отново се спряхме в една от известните пицарии, чиито пици бяха неоспоримо най-вкусните, които бяхме опитвали.

Взехме багажа си от летището и отпътувахме за Милано. Там се настанихме в хотела, които имаше красива вътрешна градина. По-късно вечеряхме в традиционен сицилиански ресторант.

Следващият ден започна рано сутринта с италиански кроасани и капучино. Около 11 часа преди обяд, вече ободрени, посетихме световноизвестният оперен театър La Scala. Официалното му наименование е "Teatro alla Scala". Театърът е открит на 3 август 1778 г. и първоначално е бил известен като "Il Nuovo Regio Ducale Teatro alla Scala". Първоначално посетихме музея към театъра, където може да се видят пианото на Джузепе Верди, роялът на Ференц Лист, сабята на Наполеон, музикални инструменти и предмети, принадлежали на известни оперни певци, музиканти и режисьори.

Паметникът на Леонардо да Винчи пред "La Scala" с интересно посвещение на него: "Al rinnovatore delle arti e delle scienze"

Освен че бяхме изключително развълнувани, бяхме и доста гладни. С нетърпение се отправихме към ресторанта на звездата на италианското кино - неотразимата София Лорен. Бяхме силно впечатлени от уютната атмосфера, която разказваше за творчеството на актрисата. Тук опитахме типични неаполитански ястия.

След вкусния обяд продължихме с нашата обиколка из центъра на Милано. “Pizza del Duomo” определено ни въодушеви. Раждането на площада може да се проследи чак до владетеля на Милано от 14 век - Ацоне Висконти, който създава тук поле за много търговски дейности. Влизайки в катедралата, чиито витражи, погледнати отвътре, бяха прелестни, се потопихме в света на готиката.

Следващото място, което посетихме ни пренесе в друго пространство - историческата търговска галерия “Vittorio Emanuele II. Тук се намират луксозните магазини на най-известните световни марки, като Gucci, Prada, Louis Vuitton.

През третия ден ни предстоеше еднодневна екскурзия до бившата столица на Италия - град Торино. Сутринта от Stazione centrale в Милано (която е произведение на архитектурата) се качихме на високоскороростния влак "Frecciarossa", който се движеше със скорост до 300 км/ч.

След един час се озовахме в Торино и се разходихме по красивите му площади, заобиколени от величествени дворци.

Първият музей, който посетихме там беше ,,Museo Egizio’’. В него са събрани артефакти от Египет, като експонатите са над 30 000. Потопихме се в живота на древен Египет, разглеждайки саркофази на древни владетели, мумии, гробници, дрехи и аксесоари. Бяхме впечатлени от майсторството на тогавашните творци.

Следващият момент в нашата програма беше прелестният дворец ,,Palazzo Reale’’, който датира от 1645г. Той е символ на великолепието и богатството на Савойската династия и център на нейната управленческа власт. Там всяка стая и зала ни представят картината на владетелското ежедневие и всяко кътче е украсено с изящни скулптори.

Интересен момент от престоя ни тук беше посещението в Оръжейната зала.

Обогатени с впечатления от град Торино, се върнахме обратно в Милано с високоскоростния влак Frecciarossa. Въпреки че беше за кратко, Торино ни остави с неизгладима представа за своята богата история и култура.

През последния ден се отправихме към Музея на Леонардо да Винчи, "Leonardo 3". Там се натъкнахме на неговите безбройни изобретения на летателни машини, оръжия, музикални инструменти, интерактивни картини, разказ за уникалната му фреска "Тайната вечеря" и много други.

За последен път минахме отново през галерията "Vittorio Emanuele II" преди да пресечем площада Duomo към Palazzo Reale.

След като разгледахме творенията на гения на Възраждането се отправихме към Palazzo Reale, където имаше гостуваща изложба с картини на Франсиско Гоя. Художествената кариера на испанския художник се развива в дълъг исторически период, наситен с политически, социални и идеологически промени, поставили началото на нова епоха. Вследствие на заболяване и депресия, картините му стават мрачни и тъжни, но въпреки това, изпитанието го подтиква да се обърне към по-творческа и оригинална живопис, с тематика, различна от образите, които рисува за декорация на кралските дворци.

За наше съжаление екскурзията ни приключва тук и вече беше време да се връщаме обратно. Предстоеше ни полет от летище Бергамо до София.

Обогатени с многото натрупани впечатления, по време на полета започнахме да обсъждаме следваща обучителна екскурзия в Италия.

Рубриката подготвиха: Диляна Иванова от 9а, Мариела Субашка от 9б и Бианка Радовска от 11б класове