En un principi, sembla que els nostres primers avantpassats aprofitaven i conservaven el foc produït de forma natural en incendis. En etapes posteriors, el gènere homo va aprendre a encendre’l, fet que va comportar repercussions de gran transcendència.
Al jaciment xinès de Chou Kou Tien, s’han trobat indicis de materials esclatats i ossos que l’Homo erectus havia exposat conscientment a l’acció del foc. Aquest descobriment demostra que aquest domini real del foc per part dels homínids són de fa més de 450.000 anys.
Al continent europeu també s’ha documentat que els Neanderthals de fa uns 400.000 anys sabien aprofitar el foc. Com ho demostren els estudis realitzats al jaciment alemany de Schöningen i al nostre país, les troballes de l’Abric Romaní de Capellades (comarca de l’Anoia) on s’ha trobat el testimoni d’aquest l’ús controlat del foc.
El control del foc va implicar:
Una millora de les condicions de vida de les persones. El foc ajudava a mantenir allunyats els depredadors i poder fer llum. A més, va afavorir l’aparició dels mètodes de cocció, augmentant així el nombre d’aliments comestibles; A més eliminava paràsits i bacteris, a l’exposar els aliments a altes temperatures. Al mateix temps es va millorar la higiene mitjançant la cremació de deixalles.
Alguns canvis tècnics. Gràcies al foc va ser possible donar fortalesa als utensilis de fusta per fer-los servir com a eines o armes.
L’aparició de nous costums socials. Havien de col·laborar entre ells per aportar combustible, controlar la intensitat de l’escalfor o evitar que el foc s’apagués. Amb aquesta necessitat es potencien els vincles d’unió i comunicació entre els membres del grup,. És més, aquesta genial descoberta va contribuir al desenvolupament de processos culturals com ara l’expressió artística, el llenguatge articulat i la consciència de la pròpia existència.
L’ocupació de territoris més freds. El control del foc va permetre poder suportar millor el fred, adaptar-se a climes més rigorosos i d’aquesta manera poder sobreviure.
No és estrany, doncs, que la descoberta i domesticació del foc* , així com la posterior difusió del seu control, es considerin avui dia un veritable salt qualitatiu en el procés cap a la nostra condició humana actual.
Activitat 3. En el text anterior exposem les diferents millores que va suposar la domesticació del foc. Tria’n una i dibuixa* una escena que ho exemplifiqui.