Nederland kan met omringende landen het 'waterstofwalhalla van Europa' worden. De overheid stelt eind 2011 5 miljard euro beschikbaar. Op dit moment zijn er nog geen personenauto's beschikbar die op waterstof rijden, maar vanaf 2014 zou dat wel het geval moeten zijn. Nederland heeft een dijk van een startpositie omdat we met de Botlek, samen met Antwerpen een van de grootste infrastructuren hebben voor de productie van waterstof (bron: bericht in Volkskrant van 01.10.11).