Pitchu li

פִּתְחוּ לִי (pitchoe li) is een lied op de tekst van Psalm 118:19.

פִּתְחוּ לִי שַׁעֲרֵי צֶדֶק

pitchoe li sjà'arree-tseddek

Doet mij de poorten der gerechtigheid open,

אָבֹא־בָם אוֹדֶה יָהּ

avo-vaam odè jaah

ik zal daardoor ingaan, ik zal den HEERE loven.

Enkele opmerkingen:

Van oudsher was de poort de plaats waar gerechtigheid, de rechtspraak, geschiedde, zoals te lezen is in Deuteronomium 16:18:

Rechters en ambtlieden zult gij u stellen in al uw poorten, die de HEERE, uw God, u geven zal, onder uw stammen; dat zij het volk richten met een gericht der gerechtigheid.

Volgens Rasji gaat het in dit Psalmvers over een specifieke poort, namelijk over de poort(en) van de tempel omdat dat de poorten waren waar alleen rechtvaardigen mochten binnengaan, dat wil zeggen: degenen die ritueel rein waren. Hij koppelt dit vers als volgt aan de volgende verzen:

En dit zijn de poorten van gerechtigheid: Dit is de poort des HEEREN, door dewelke de rechtvaardigen zullen ingaan (vers 20). Dit is de poort des HEEREN van de tempel, die van de HEERE is. En de rechtvaardige zal daardoor binnengaan en ik zal U loven, omdat Gij mij verhoord hebt, en mij tot heil geweest zijt (vers 21).

De Targoem, aanduiding voor de oude Aramese Bijbelvertalingen die eveneens een verklaring gaven, heeft bij Psalm 118:19 de tekst: Doet mij de poorten van de stad der gerechtigheid open ... Het gaat dan om de stad Jeruzalem want dat is de enige stad die in de Tenach, in de eerste profetie van Jesaja, de stad der gerechtigheid wordt genoemd.

Jesaja 1:26-27: 26 En Ik zal u uw rechters wedergeven, als in het eerste, en uw raadslieden als in den beginne; daarna zult gij een stad der gerechtigheid, een getrouwe stad, genoemd worden. 27 Sion zal door recht verlost worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid.

Over die stad wordt volgens een andere profetie van Jesaja een vergelijkbaar lied gezongen:

Jesaja 26:1-2: 1 Te dien dage zal dit lied gezongen worden in het land van Juda; Wij hebben een sterke stad, God stelt heil tot muren en voorschansen. 2 Doet de poorten open, dat het rechtvaardige volk daarin ga, hetwelk de getrouwigheden bewaart.

Gouden poort op een Israëlisch bankbiljet van 50 Sjekel, de enige poort die rechtstreeks naar het tempelplein leidde.

In 1530 is de poort door het islamitisch bestuur van Jeruzalem dichtgemetseld en is een begraafplaats vóór de poort aangelegd om te voorkomen dat de Messias door deze poort Jeruzalem zal binnenkomen, zoals de Joodse traditie leert.