Gita Vahini

Ten einde deze Vahini beter te kunnen plaatsen is het goed om te weten dat de "Wereld" zoals wij die ervaren totaal niet uit materie bestaat, maar als basis het "Bewustzijn" heeft en alleen maar puur "Bewustzijn" is, oftewel God. 

Ik heb een een tijdje geleden de website "gedachtenstroompjes.nl" gemaakt om dit toe te lichten 

(Ton Modderman)

Naar het overzicht van alle Vahinis

Gita / Geeta Vahini

Bhagawan Sri Sathya Sai Baba heeft een reeks artikelen geschreven onder de Vahini-serie, voor Sanathana Sarathi, een maandelijks tijdschrift dat wordt gepubliceerd door Sri Sathya Sai Sadhana Trust, Publicatiedivisie, Prasanthi Nilayam. Deze kostbare artikelen worden nu uitgebracht onder de titel "Geeta Vahini" in deze tekst, ten behoeve van de lezers.

Dit is geen commentaar of samenvatting van de goddelijke boodschap die door Heer Krishna aan Arjuna werd gegeven. Het brengt dezelfde boodschap in een eenvoudigere vorm aan ons over om onze illusie weg te nemen en ons geloof en kracht te schenken, zodat we onze eigen werkelijkheid kunnen realiseren.

Bhagawan zegt: "Het putten uit het Goddelijke dat inherent in ons is, is de les van de Geeta... Arjuna is de jiva en Krishna is de Deva. Wanneer beide in contact zijn, resulteert er een ondoordringbare macht... Krishna moest in en door Arjuna werken, zodat het bewind van Dharma (rechtvaardigheid) wordt hersteld. Arjuna betekent wit, zuiver, onbevlekt. Daarom is hij het juiste instrument."

Ook wij kunnen juiste instrumenten worden in het herstellen van Dharma, als we de lessen volgen die Bhagawan ons door deze tekst leert.

Bhagavan Sri Sathya Sai Baba is de tijdloze wagenmenner (Sanathana Sarathi), die het Gita-geschrift aan Aditya (zonnegod) overbracht en Manu (de eerste wetgever) en koning Ikshvaku hielp het te leren kennen. Hij was Arjuna’s wagenmenner tijdens de grote strijd tussen goed en kwaad die bij Kurukshetra werd uitgevochten. Toen de ruiter, Arjuna, overmand werd door verdriet bij het vooruitzicht van het gevecht, instrueerde Krishna hem in de wetenschap van het herkennen van iemands Eenheid met allen en nam hij het verdriet en de angst weg. Krishna is zelfs nu nog de wagenmenner, voor ieder van ons; laat mij u begroeten als lotgenoot en medediscipel. We hoeven Hem alleen maar te erkennen en Hem in die rol te accepteren, terwijl we de teugels van onderscheidingsvermogen in handen houden en de zweep van onthechting laten bloeien, om de paarden van de zintuigen langs het pad van de waarheid (sathya) te leiden, geasfalteerd door gerechtigheid (dharma), en verlicht. door liefde (prema) naar het doel van vrede (santhi). Arjuna accepteerde Hem in die rol; laten wij hetzelfde doen. Wanneer wereldse gehechtheid het pad van plicht belemmert, wanneer ambitie de ogen van sympathie verblindt, wanneer haat de roep van liefde buitensluit, laten we dan naar de Gita luisteren. Krishna onderwijst ons vanuit de wagen waarop Hij is geïnstalleerd. Dan stort Hij Zijn genade, Zijn visie en Zijn kracht uit, en wij worden helden gemaakt die geschikt zijn om te vechten en te winnen. Dit kostbare boek is geen commentaar of samenvatting van de Bhagavad Gita die op het gebied van Kurukshetra werd onderwezen. We hoeven geen nieuwe taal te leren of een oude tekst te lezen om de les in ons op te nemen die de Heer ons nu graag wil leren, voor de overwinning in de strijd die we nu voeren. Deze stroom van goddelijk lied (Gita Vahini) is dezelfde stroom, verfrissend en revitaliserend, gebracht door dezelfde goddelijke Hersteller om de mens nieuw leven in te blazen die gevangen zit in het net van de moderne dialectiek, in de trots van de moderne wetenschap, in de cynische minachting van de moderne oppervlakkigheid. De hier uiteengezette leer zal troosten, troosten en kracht en geloof verlenen. Laten we met evenveel zorg en concentratie naar deze woorden luisteren als Arjuna had, zelfs in de onrust van een slagveld, en ook wij zullen, wanneer het boek de laatste pagina's nadert, verklaren: 'Mijn waanvoorstelling is opgelost; Ik ben me bewust geworden van Mijn Realiteit, die God is.” De Oude wagenmenner die in jou en mij is, heeft gehoor gegeven aan de roep van de door conflicten geteisterde harten; Hij gaf deze lessen in de “Sanathana Sarathi”, die is gepubliceerd vanuit de Abode of Peace (Prasanthi Nilayam). Nu liggen ze bij je, tussen de kaften, als een boek, dat je zo vaak kunt lezen als je kunt of moet. Moge het geloof waarmee u deze pagina's bent gaan scannen van dag tot dag groeien; Moge u worden aangetrokken door het steeds bredere perspectief van kennis dat dit boek openbaart, tot de grote glorie van de ervaring van de Eenheid die de basis is van deze veelheid. N. KASTURI

Hoofdstuk 01. Voor wie is de Gita bedoeld; het doel “onthoud dharma, beoefen dharma”; introductie tot Arjuna en Krishna; Arjuna’s moedeloosheid; het pad van overgave. 

Hoofdstuk 02. Arjuna’s moedeloosheid omdat hij moest vechten; Krishna’s onderwijs, te beginnen met hoofdstuk 2 vers 11; KrishnaArjuna wordt goeroe-discipel. 

Hoofdstuk 03. Voor wie de Gita werd gesproken; de fasen ‘Ik ben de Uwe, Gij zijt de mijne, en Gij zijt ik’; Arjuna geeft zich over; Arjuna’s bezwaren tegen vechten worden veroorzaakt door waanvoorstellingen. 

Hoofdstuk 04. Verdere bespreking van verdriet bij het doden; het cultiveren van standvastigheid en de voordelen ervan; actie zonder de vrucht te verlangen; de yoga van intelligentie. 

Hoofdstuk 05. Onthechting van de vruchten van actie; de persoon met constante wijsheid. 

Hoofdstuk 06. Het belang van actie; Krishna hoeft geen actie te ondernemen; waarom gerealiseerde zielen actie ondernemen; wijsheid is het uiteindelijke doel van actie; het pad van wijsheid; Surya, de zon. 

Hoofdstuk 07. Dharma – zijn verval en wederopstanding; Arjuna als Krishna's naaste toegewijde; Arjuna vraagt ​​zich af hoe Krishna Surya en Manu kon kennen. 

Hoofdstuk 08. De Avatar komt om de deugdzamen te beschermen, de goddelozen te straffen en het dharma te ondersteunen; de vier soorten zoekers; de reden voor het kastensysteem. 

Hoofdstuk 09. Het kastensysteem; de Heer toont geen partijdigheid; actie versus inactiviteit. 

Hoofdstuk 10. Kwaliteiten van een wijs persoon; soorten offers of geestelijke offers; de kwaliteiten van goeroe en discipel. 

Hoofdstuk 11.  Meer over goeroes-discipelen; Krishna-Arjuna als het allerhoogste paar goeroe-discipelen; het verwerven van spirituele wijsheid door geloof en de yoga's van actie, meditatie en wijsheid; Krishna als de enige substantie. 

Hoofdstuk 12. De schepping is doordrenkt van God; de basis en de basis; naamvorm; Om als de levensadem van de Veda's; het samenvoegen van de geest in Om; alle vormen van kracht moeten vrij zijn van verlangen en gehechtheid; geloven dat Hij de Zaak is, dat het allemaal Zijn spel is. 

Hoofdstuk 13. Slecht zicht; waanidee; vier soorten toegewijden en het soort trein waarin ze zich bevinden; de wijze persoon ervaart “Vasudeva is dit allemaal”. 

Hoofdstuk 14. Objectieve en integrale kennis; inleiding tot: Brahman, allerhoogste geest, actie, de materiële schepping, beschermgoden en de Heer van het offer; de betekenis van Brahman; Brahman als bestaanskennis- Gita Vahini Inhoud 4 gelukzaligheid. 

Hoofdstuk 15. Bespreking van actie, de materiële schepping, halfgoden en de Heer van het offer; de essentie van de Gita: oefenen om de gedachte aan Om op het laatste moment van het leven veilig te stellen. 

Hoofdstuk 16. De geest op God richten bij de dood; 3 verschillende manieren om God te beschrijven; 8 aspecten van God; waaruit toewijding bestaat; herhalen van Om; de waarde van systematisch oefenen. 

Hoofdstuk 17. God gedenken bij de dood; 2 soorten bevrijding; 4 wegen naar moksha; gunstige tijden om voorbij te gaan. 

Hoofdstuk 18. De periode van het noordelijke pad van de zon; de betekenis van wijsheid; de discipline van volledige onthechting; het heilige vers “... Ik zal de last van uw welzijn dragen”; de expert die de betekenis van dit vers niet kende. 

Hoofdstuk 19. Misinterpretaties van de Gita; het vers “Ik zal de last van uw welzijn dragen”. 

Hoofdstuk 20. Krishna is de onpartijdige getuige; God is in alles aanwezig, is alles; Krishna geeft Arjuna een visioen van God; Arjuna vraagt ​​zich af of het aanbidden van de vorm of het vormloze God meer behaagt. 

Hoofdstuk 21. Bevrijding vereist het opgeven van gehechtheid aan het lichaam; het pad van toewijding. 

Hoofdstuk 22. Het pad van het vestigen van geest en intelligentie in Krishna; vrij zijn van haat, vol liefde zijn en liefde uiten als dienstbaarheid; discussies over de schepping, het veld en de kenner van het veld; het balanceren van de drie kwaliteiten traagheid, passie en zuiverheid. 

Hoofdstuk 23. De drie kwaliteiten traagheid, hartstocht en zuiverheid; de 20 deugden die essentieel zijn voor wijsheid. 

Hoofdstuk 24. Het gebaseerde en de basis; de subtiliteit van Atma – Het is overal maar nergens zichtbaar; de banyanboom. 

Hoofdstuk 25. De wereld als een permutatie en combinatie van de 5 elementen; kwaliteiten van demonische en goddelijke aard; het hoogste dharma. 

Hoofdstuk 26. Regulering van voedsel en recreatie; puur, gepassioneerd en aandachtig eten; fysieke, mentale en vocale disciplines; pure, hartstochtelijke en bedachtzame liefdadigheid en recreatie. 

Hoofdstuk 27. Het opgeven van trots op het ego en op bezittingen (gevoelens van ik en mijn) en overgave. 


Woordenlijst