Bidden met geheven handen

Waarom bidden met handen opgeheven

In een Evangelische gemeente zie je vaak dat mensen als men aan het bidden is, de handen en armen opgeheven. Ik zelf doe dit al vaak.. Maar de vraag is: Waarom is dit.. Is dit een Evangelische handeling (om het even profaan te schrijven). Of is dit gericht op de Bijbel.

Voor vele is dit misschien een Bijbelse onderbouwing.. een aanmoediging.. van God om dit tedoen. Voor andere- (zoals voor mij) een spiegel.

Waar komt aanbidden met handen omhoog vandaan:

De bijbelteksten die relevant voor deze studie zijn: 1Tim 2:1-4,8, Psalm, 28:2 134:1-2, 141:2, Exodus 29:38-43, Rom 12:2

Paulus oproep- sleuteltekst 1Tim 2: 1-8

1 Allereerst vraag ik dat er voor alle mensen gebeden wordt, dat er smeekbeden, voorbeden en dankgebeden voor hen worden uitgesproken. 2 Bid voor alle koningen en gezagsdragers, opdat we rustig en ongestoord kunnen leven, in alle vroomheid en waardigheid. 3 Dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze redder, 4 die wil dat alle mensen worden gered en de waarheid leren kennen----------

8 Ik wil dat bij iedere samenkomst de mannen met geheven handen bidden, vol toewijding, zonder wrok of onenigheid.

Zoals je ziet heb ik een aantal versen weggehaald.. niet omdat de versen 5 t/m 7 niet belangrijk zijn, maar voor deze studie- hou ik het even bij de kern van mijn gedachten.

• Note: een sleuteltekst is de tekst is de centrale tekst, waar het over gaat. De kerntekst waar de studie is aan opgebouwd.

Achtergrond:

Paulus schrijft deze brief aan Timotheus, hij is op dat moment de leider van de gemeente in Efeze (huidige Turkeije). (1Tim 1:3).. In Efeze stond een tempel van Artemis. Artemis wordt ook wel de Vrouwe van Efeze genoemd. Hoewel het in interessante studie is wie deze Artemis is, laat ik dit even zitten. Wat wel genoemd is, dat deze godin Artemis gediend werd door priesteressen. Niet door priesters (amazone = een mytische vrouwelijke strijder). Deze vrouwen hadden veel invloed en bepaalde het geestelijk leven. Vandaar dat de mannen hun plaats als priesters moesten innemen.

(Alle christenen worden priesters genoemd)..

gebed:

Paulus roept op dat er gebeden moet worden. Hij maakt duidelijk dat gebed belangrijk is voor het Christen leven.. maar ook hoe wij in ‘rust’ kunnen leven. Paulus geeft hier een aantal soorten gebeden aan: Smeekbeden, voorbeden dankgebeden.. Ik ga nu niet in wat deze gebeden allemaal zijn, maar belangrijk is te weten dat Paulus oproept te bidden, niet alleen voor gelovigen, maar ook ongelovigen. Hoe belangrijk het is om te bidden voor je regering, je stad- en andere gezagsdragers. Vs 3 geeft aan dat dit gebed welkom- aangenaam is in de ogen van God. Tevens geeft Paulus de relatie aan tussen bidden en geloof komen. Want vs 4 zegt: Hij (God) wil dat alle mensen gered worden en tot de kennis van de Waarheid komen. Wij zien dus hier de relatie tussen bidden voor ongelovigen en God.

Vs8 Ik wil dat bij (1) iedere samenkomst (2)de mannen (3)met geheven handen bidden, (4) vol toewijding, zonder wrok of onenigheid.

Wat betekent dit:

1. Iedere samenkomst – dit betekent niet alleen in ‘kerk’diensten.. maar daar waar 2 of meer mensen samenkomen.. in Jezus naam .. (Mat 18:18). Dit wil dus eigenlijk zeggen.. altijd. Als er gebeden wordt.

2. De mannen –is het zo dat vrouwen niet mogen bidden met hun handen omhoog- in iedere samenkomst? Jawel alleen de vrouw had deze aansporing niet nodig. Wie een Joodse vrouw ziet bidden, ziet dat zij bidt met haar handen omhoog. De man moest worden aangespoord. (zie de achtergrond) De mannen in Efeze waren dit niet gewend te doen. Zij gingen naar de tempel – bezochten een tempel prostituee en gaven een offer en het was klaar. Deze oproep is dus voor de mannen bedoeld..mogen de vrouwen natuurlijk met handen omhoog bidden. Ik hoop dat dit in het volgende stukje naar voren komt

3. Geheven handen bidden, - Wat betekent dit nu, waarom is dit? Paulus maakt gebruik van het Oude Testament:

Ps 134:1-2 Zegen de HEER, u allen die de dienst van de HEER verricht en in het huis van de HEER staat, nacht aan nacht. Hef uw handen op naar het heiligdom en zegen de HEER.

De NBV schrijft ZEGEN de Heer, maar letterlijk staat er Loof/ prijs de Heer (JHWH). Hier geeft de tekst aan dat alle dienaren van de Heer, of te well iedereen die in dienst is van de Heer , tijdens het loven en prijzen.. (iets wat wij doen tijdens de aanbiddingsdienst) zijn handen moet opheffen naar het Heiligdom van de Heer (letterlijk JHWH).

Moeten wij dit alleen doen met loven of prijzen?

Psalm 28:2 Hoor mijn luide smeekgebeden, wanneer ik tot U roep, wanneer ik mijn handen ophef naar uw binnenste Heiligdom

David geeft aan, dat hij tijdens zijn smeekbeden zich richt tot het Heiligdom in de Hemel.. Daar waar de werkelijke Tempel/ Tabernakel staat en God woont.

Waarom moet dat gebeuren?

Psalm 141:2 Laat mijn gebed als reukwerk voor Uw aangezicht staan, laat mijn opgeheven handen als het avondoffer zijn.

David geeft aan dat het gebed als een reukwerk is – als een brandoffer. In Exodus 29:38-43 wordt het dagelijks offer gebracht. Nu is het interssant dat het brandoffer een offer is van overgave. Deze werd 2x per dag gegeven, door de priesters. Dat is in de morgen, rond 6 uur en het avondoffer, dat is 15.00 uur. (het tijdstip dat Jezus gedood is).. De rook van het brandoffer steeg op recht omhoog naar het heiligdom en dan staat in vs 41 – als een aangename geur-

Rom 12:1 Ik roep u er dan toe op, broeders, door de ontfermingen van God, om uw lichamen aan God te wijden als een levend offer, heilig en voor God welbehagelijk: Dat is uw redelijke Godsdienst

Paulus roept ons op, ons zelf op totaal aan God over te geven als een levend offer. Wij bieden ons totaal aan. Voor God welbehaaglijk (aangenaam- dus als een welriekend offer): Dat is onze redelijke Godsdienst.. dat betekent dat het gaat om ons totaal geven.. niet alleen de uiterlijke maniertjes, maar de innerlijke manieren.

4. vol toewijding, zonder wrok of onenigheid - Dit laatste gedeelte van vers8 is het belangrijkste. Als wij bidden- staan wij in Zijn tegenwoordigheid. Wij zijn genaderd tot de Troon van Genade (van God) (Hebr 4:16)

Wij zijn in het heilige der heilige.. voor God zelf. Hij is heilig.. Wij kunnen niet voor God staan en ons totaal overgeven terwijl wij een wrok hebben tegen mensen.. tegen onze broeder of zuster. Of als er onenigheid is. Dit moet eerst zijn opgeruimd.

Conclusie:

Wat doen wij als wij met onze handen omhoog staan.. in aanbidding- smeekbeden- lofprijs. Dat is de uiterlijke kenmerk van ons geven als offer, naar het Heiligdom- waar God zeteld. Welriekend..

Als de rook van het avondoffer dat gegeven werd in de tempel en tabernakel.

Handen omhoog als Evangelische handeling heeft geen nut- wanneer je zelf niet in totale overgave geeft. Het heeft geen nut- wanneer je wrok koestert of onenigheid hebt met iemand. Dan is het een Evangelisch maniertje.. zonder enige inhoud.

Voor mij en mijn les: Bij het schrijven van deze studie, heb ik mij een spiegel moeten voorhouden. En ook ik moet erkennen dat hoewel het vaak ook echt is.. het ook wel eens ‘ Evangelische handeling, zonder de inhoud die Paulus eraan gaf’ bleek te zijn. Omdat ik niet totaal voldeed aan de oproep van Paulus.. zonder wrok of onenigheid. Het is belangrijk om ook daarin te volgen. Niet alleen in de oproep van Paulus om te bidden- loven met je handen omhoog.