Oorsprong van het kwaad:

In deze studie ga ik in op de oorsprong van het kwaad, de ontwikkeling van Satan door de Bijbelse tijden. Waarom de Engelse vertaling de King James de naam Lucifer heeft gebruikt, ipv morgenster in Jesaja 14. Tevens ga ik ook in op het begrip ‘morgenster’ wat dit nu precies betekent.

Satan in het Jodendom:

In het Jodendom is Satan een geschapen engel, die door God geschapen is om mensen te verzoeken. Ofwel: God is de opdrachtgever van deze engel. De engelen hebben geen geschapen wil. Dus eigenlijk komt de verzoeking van God zelf af, omdat een engel niet kan kiezen. Tot ongeveer 200 v Chr, werd er niet heel erg veel nagedacht m.b.t. demonen en satan. In ieder geval niet waar deze vandaan komen, de val en wie zij eigenlijk zijn.

De ontwikkeling van de theorie van Satan houdt gelijke tred met de ontwikkeling van Joods engelen en demonen, wat in de intertestamentaire periode zijn begin kende. In Wijsheid ii. 24 is hij vertegenwoordigd, in Gen 3, is hij de auteur van al het kwaad, die de dood in de wereld heeft gebracht. In het Boek van Henoch XXIX staat het volgende geschreven: Satan was de verleider en de minnaar van Eva, en werd geslingerd uit de hemel samen met andere engelen vanwege zijn ongerechtigheid. Sinds die tijd heeft draagt hij de naam Satan . De leer van de val van Satan, maar ook van de val van de engelen, is ook te vinden in Babylonië (Schrader: pag. 464), en wordt genoemd een paar keer in het Nieuwe Testament. Satan regeert over een hele schare engelen (Martelaarschap van Jesaja, ii 2;. Vita Adae et Evae, XVI.) (bron: Joodse Encyclopedie)

De Christelijke opvatting van Satan, gaat eigenlijk in de lijn van de visie die is ontstaan na 200 v Chr. Welke aangeeft dat Satan een keuze vrijheid had.

Heeft God het kwaad geschapen?

Jesaja 45:7 Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep het onheil

Heeft God een wezen als satan geschapen en is daardoor medeverantwoordelijk voor het onheil op deze aarde. Ofwel kan satan zich beroepen op: Ik kan er niets aan doen, ik ben zo gemaakt en hiervoor gemaakt.

Om deze tekst goed te begrijpen moet je weten wat er bedoeld wordt. Zoals duisternis het tegengestelde is van licht.. zo, moet je onheil (kwaad) lezen in de context van Jes 45:7. Omdat het Hebreeuwse woord voor vrede shalom is, en direct betekent de verbondshouding tussen mens en God, en de persoonlijke welvaart. Zo kan God ook deze shalom (vrede) weg nemen. ( bron: Hebrew Aramaic dictionary 8b,l)

Het is dus niet het geval dat God, de zonde.. of het kwaad geschapen heeft. God is de auteur van alle welvaart van elke soort, die dit woord (shalom) omvat: "kwaad" is ook van hem, niet het kwaad van de zonde, dit komt van de mensen af. Gestart bij Satan. Het kwaad wat van God afkomt, is de straf voor de zonde, pijnlijke oordelen van God, hongersnood, pest en het zwaard, of oorlog, dit laatste kan meer in het bijzonder bedoeld zijn, want het is tegenstelling tot de vrede, en is meestal het gevolg van de zonde; Het kwaad mag soms legaal mag soms betrokken zijn en is toegestaan ​​door God, en bovendien, alle ellende, tegenslagen, en calamiteiten, vallen onder deze naam, en zijn van God , zie Job 2:10, Am 3:6. (bron: John Gill Expositor)

Nu zijn er Joodse rabbijnen die aangeven dat in Deut 30:15 staat geschreven: “Zie, ik leg u heden voor het leven en het goede, en den dood en het kwade” ( vertaling Opperrabbijn Pentateuch). En wijzen naar ‘ik’ (God). Ofwel, God spreekt hier.

Echter de context van Deut 30:15 zegt hier dat Mozes spreekt. En niet God. De context geeft aan dat Mozes hen een keuze geeft. De Joodse geleerde Rashi geeft aan: Het een is afhankelijk van het ander: indien gij het goede doet, ziet, dan is voor u het leven; en indien gij het slechte doet, ziet, dan is voor u de dood;

Interessant om te lezen is Zach 3:1 Daarna liet Hij mij de hogepriester Jozua zien, die voor het aangezicht van de Engel van de HEERE stond, terwijl de satan aan zijn rechterhand stond om hem aan te klagen. 2 De HEERE zei echter tegen de satan: De HEERE zal u bestraffen, satan! De HEERE, Die Jeruzalem verkiest, zal u bestraffen.

Deze tekst wijst zelf wijst al op dat satan geen boodschapper van God kan zijn. En dat hij geen eigen wil zou hebben. Satan zou nooit bestraft hoeven te worden als hij alleen maar de wil van God kan uitvoeren. Zie Judas 1:9 Michaël, de aartsengel, echter durfde, toen hij met de duivel redetwistte en een woordenwisseling had over het lichaam van Mozes, geen oordeel van lastering tegen hem uit te brengen, maar zei: Moge de Heere u bestraffen!

Wie is Satan:

De naam Satan betekent tegenstander:

De Bijbel leert dat Satan een geschapen wezen is. De Bijbel duidt hem aan mbv persoonlijk voornaamwoorden (Job 1:8, 12, 2:2, Zach 3:2, Mt 4:10, Joh 8:44) De Bijbel kent hem persoonlijke eigenschappen toe, zoals een wil (Jes 14:13), kennis (Job 1:9), afkeurenswaardige morele dade (Job 1:9 vv, Mt 4:1-11, Joh 8:44, 1Joh 3:8, Jud 9, Op 12:7-10)

Psalm 148:2,5 zegt Loof Hem al zijn engelen, looft Hem, al zijn heerscharen…… dat zij de naam des Heren loven, want Hij gebood en zij waren geschapen.

Wat aangeeft dat Satan een geschapen wezen is. In eerste instantie geeft ook dit vers aan dat Satan geschapen is en bedoeld om God te loven en eer te brengen.

Satan is een engel. (Mt 12:24,41, Op 12:7,9).

Het blijkt dat hij een aanvoerder is van boze engelen, welke wij demonen noemen.

Mat 12:41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linker hand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.

Een andere naam voor Satan is duivel, wat betekent lasteraar. Op 20:2 geeft aan dat Satan en duivel een zelfde persoon is.

Openbaring 20:2 En hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en bond hem voor duizend jaar,

Satan is de tegenstander van God en van de mens.

De morgenster:

In Jesaja 14:12 wordt de koning van Babylon omschreven als een gevallen morgenster.

Hebreeuws interlinear:

Leeser: How art thou fallen from heaven, O morning-star, son of the dawn! how art thou hewn down to the ground, crusher of nations!

Sv: Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!

HSV Hoe bent u uit de hemel gevallen, morgenster, zoon van de dageraad! U ligt geveld op de aarde, overwinnaar over de heidenvolken!

LXX: How has Lucifer, that rose in the morning, fallen from heaven! He that sent orders to all the nations is crushed to the earth.

Twee opvallende vertalingen:

1. opvallend is dat de rabbijnse vertaling Leeser, het hier ook met morgenster heeft vertaald.

2. De LXX heeft het hier εωσφορος heosphoros met (Lucifer= lichtbrenger) vertaald.

Hêlêl morgenster en lucifer?

Hoewel hêlêl blinkend betekent, is heeft de Septuaginta dit vertaald met heosphoros, wat lichtbrenger betekent. De Latijnse vertaling lucifer heeft precies de zelfde betekenis.

Het woordenboek van Broers geeft aan dat het hêlêl, ook morgenster betekent. Maar ook BDB- geeft hier dezelfde betekenis aan dit woord:

Uitleg: Morgenster, zoon van de dageraad Jes 14:12-15

Dit is een poëtische sarcastische uitleg geadresseerd aan aan de koning van Babylon. Het beeld wordt hier gebruikt van een persoon dat in de woonplaats van God leefde en waar hoogmoed ten val is geworden. Toch kan worden opgemerkt dat de koning van Babylon nooit in de nabijheid van God heeft gewoond/geleefd. Echter zijn rijkdom deed dit vermoeden. (bron: ESV-studybible)

Met de koning van Babylon wordt een zinspeling gemaakt met de val van Satan, welke in de nabijheid van God heeft geleefd.

Job 38:7 toen de morgensterren samen vrolijk zongen, en al de kinderen(zonen) van God juichten?

Dit vers geeft aan dat engelen zonen van God worden genoemd (zie bv Job 1:6, 2:1).

Waarom is de morgenster genoemd in Jesaja 14:12-15 satan?

1. Satan is de enige genoemd in de Bijbel welke is gevallen uit de hemel. Ofwel uit de hemel gegooid. (zie Lc 10:18, Op 12:7-12) Dit identificeert hem als de morgenster gevallen uit de hemel.

2. Alleen hemelse wezens worden morgensterren genoemd. Satan is een hemels wezen. Deze titel is nooit gegeven aan een mens. Daarbij is Satan niet genoemd de Blinkende Morgenster. Waar Gods Heerlijkheid doorschijnt.

3. Deze passage kan als je deze letterlijk neemt nooit op een mens slaan en zal dan ook nooit een letterlijke betekenis hebben. Maar op een ander vlak de val van Satan wijst wel naar hem. (Ezech 28:11-15, Mat 25:41, Lc 10:18, Ef 6:10-12, Op 12:7-12)

4. Dit slaat op een dubbel persoon, een natuurlijk persoon met een bovennatuurlijk persoon. Het is een dubbele verwijzing. (bron: the Dake bible Annotated Reference Bible)

– Mt 16:23 Maar Hij keerde Zich om en zei tegen Petrus: Ga weg achter Mij, satan! U bent een struikelblok voor Mij, want u bedenkt niet de dingen van God, maar die van de mensen.

– Gen 3:15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen.

5. Satan doet zich volgens 2Cor 11:4 voor als een engel des licht. Op deze manier probeert hij christenen te verleiden.

In dit geval is de slang als de natuurlijke persoon. In Gen 3:15 is het de eerste keer dat er een dubbele verwijzing wordt genoemd. Ook in de Messiaanse profetieën kennen wij dubbele verwijzingen. Als voorbeeld 1Sam 7:14 in het licht van Heb 1:5.

Heb 1:5 Want tegen wie van de engelen heeft God ooit gezegd: U bent Mijn Zoon, heden heb Ik U verwekt? En verder: Ik zal voor Hem tot een Vader zijn, en Hij zal voor Mij tot een Zoon zijn?

Dit is een verwijzing naar Ps 2:7 en 1Sam 7:14.

1Sam 7:14 Ík zal hem tot een Vader zijn, en híj zal Mij tot een zoon zijn, wat wil zeggen: als hij zich misdraagt, zal Ik hem terechtwijzen met een stok als van mensen en met slagen als van mensenkinderen.

De context van 1Sam 7:14 wijst naar Salomo. David krijgt een profetie van Nathan mbt de tempelbouw. Echter wijst dit vers ook profetisch zoals de schrijver van de Hebreeenbrief zegt naar Jezus.

Conclusie: Het woord hêlêl komt een keer voor in de Bijbel en wel in Jesaja 14:12. De betekenis is juist vertaald met morgenster. Elke gangbare verklaring vertaald dit ook zo. Het gaat hier in eerste instantie over de koning van Babylon. Maar het heeft hier, net zo als in Ezechiel 28:11 vv een dubbele betekenis. ( Ezech. 28:11, waar de koning van Tyrus met een Cherub wordt vergeleken in de tuin van Eden. In deze cherub, bestond geen kwaad.. maar het kwaad werd ontwikkeld vs 17 door hoogmoed.)

De macht achter dit koninkrijk is Satan. Ik heb het koninkrijk van Tyrus en Babylon niet beschreven in deze studie.

Wat betekent morgenster?

Wat betekent morgenster in het licht van de Nieuwtestamentische uitleg:

Openbaring 22:16

16 Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om bij u in de gemeenten van deze dingen te getuigen. Ik ben de Wortel en het Nageslacht van David, de blinkende Morgenster.

Op 2:28 En Ik zal hem de morgenster geven.

De Griekse vertaling zegt van Op 2:28

Ik zal hem geven de astra proinon.

Dit vers bevat een tweede belofte voor ‘wie overwint’ (vs.26). Bileam (vgl. vs.14), wiens verkeerde leer ook in Tyatira werd uitgedragen), sprak reeds over een ster in combinatie met een scepter, dat is het teken van een heerser (Num.24:17). De morgenster is de planeet Venus, die van oudsher symbool was van macht en overwinning (zie woord studie) prōïnos. In de Oudheid werd het onderscheid tussen een ster en een planeet vaak niet gemaakt . Romeinse keizers beweerden dat zij van Venus afstamden. In joodse tradities, zoals onder andere in de rollen van de Dode Zee, heeft de aanduiding ‘morgenster’ vaak een messiaanse betekenis. (bron Studiebijbel)

Woordstudie:

ρωϊνός

prōïnos

Het bijvoeglijk naamwoord prōïnos betekent ‘vroeg, bij de vroege morgen behorend, morgen-’.

Op beide plaatsen waar het woord voorkomt, vinden we het samen met astēr ‘ster’, zodat het gaat om ‘de bij de vroege morgen behorende ster, morgenster’. Dit is een aanduiding voor de planeet Venus, die in de vroege morgen, voor zonsopgang, zichtbaar is. Omdat de morgenster een helderder schijnsel gaf dan de andere sterren, en zo de eerste plaats innam onder de sterren, werd het een eretitel voor engelen (Job 38:7; Jes.14:12). De Here Jezus noemt Zichzelf in Openb.22:16 ‘de blinkende morgenster’, waarmee Zijn hemelse heerlijkheid wordt aangegeven. In Openb.2:28 lezen we de belofte dat wie overwint, van de Here Jezus de morgenster zal ontvangen Het is afgeleid van prōï ‘vroeg, ’s morgens vroeg’. Vergelijk orthrinos ‘behorend bij de aanbrekende dag of het ochtendkrieken, ochtend-’, dat we in Openb.22:16 in plaats van dit woord vinden. (bron: studie bijbel)

Openbaring 22:16 Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om bij u in de gemeenten van deze dingen te getuigen. Ik ben de Wortel en het Nageslacht van David, de blinkende Morgenster.

Jezus ziet zich zelf hier als de vervulling van de door Billeam genoemde profetie in Numeri 24:17. Hij is de ster die voortgekomen is uit Jacob.

De Griekse vertaling zegt: Ik ben de Wortel en Nageslacht van David, de aster lampros otrhrinos.

Het woordje lampros betekent onder ander schijnen (zie Mt 5:15, Hand 12:7, 2Cor 4:6)

Hij is de echte Morgenster die tevens de Lamp is waar de Heerlijkheid van God schijnt (zie Op 21:23)

Waarom is de morgenster genoemd in Jesaja 14:12-15 satan?

6. Satan is de enige genoemd in de Bijbel welke is gevallen uit de hemel. Ofwel uit de hemel gegooid. (zie Lc 10:18, Op 12:7-12) Dit identificeert hem als de morgenster gevallen uit de hemel.

7. Alleen Hemelse wezens worden morgensterren genoemd. Satan is een hemels wezen. Deze titel is nooit gegeven aan een mens. Daarbij is Satan niet genoemd de Blinkende Morgenster. Waar Gods Heerlijkheid doorschijnt.

8. Deze passage kan als je deze letterlijk neemt nooit op een mens slaan en zal dan ook nooit een letterlijke betekenis hebben. Maar op een ander vlak de val van Satan wijst wel naar hem. (Ezech 28:11-15, Mat 25:41, Lc 10:18, Ef 6:10-12, Op 12:7-12)

9. Dit slaat op een dubbel persoon, een natuurlijk persoon met een bovennatuurlijk persoon.

– Mt 16:23 Maar Hij keerde Zich om en zei tegen Petrus: Ga weg achter Mij, satan! U bent een struikelblok voor Mij, want u bedenkt niet de dingen van God, maar die van de mensen.

– Gen 3:15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen.

10. Satan doet zich volgens 2Cor 11:4 voor als een engel des licht. Op deze manier probeert hij Christenen te verleiden.

In dit geval is de slang als de natuurlijke persoon. In Gen 3:15 is het de eerste keer dat er een dubbele verwijzing wordt genoemd. Ook in de Messiaanse profetieën kennen wij dubbele verwijzingen. Als voorbeeld 1Sam 7:14 in het licht van Heb 1:5.

Heb 1:5 Want tegen wie van de engelen heeft God ooit gezegd: U bent Mijn Zoon, heden heb Ik U verwekt? En verder: Ik zal voor Hem tot een Vader zijn, en Hij zal voor Mij tot een Zoon zijn?

Dit is een verwijzing naar Ps 2:7 en 1Sam 7:14.

1Sam 7:14 Ík zal hem tot een Vader zijn, en híj zal Mij tot een zoon zijn, wat wil zeggen: als hij zich misdraagt, zal Ik hem terechtwijzen met een stok als van mensen en met slagen als van mensenkinderen.

De context van 1Sam 7:14 wijst naar Salomo. David krijgt een profetie van Nathan mbt de tempelbouw. Echter wijst dit vers ook profetisch zoals de schrijver van de Hebreeenbrief zegt naar Jezus.

Conclusie: Het woord hêlêl komt een keer voor in de Bijbel en wel in Jesaja 14:12. De betekenis is juist vertaald met morgenster. Elke gangbare verklaring vertaald dit ook zo. Het gaat hier dus over eerste instantie over de koning van Babylon, en ten tweede wordt hier de geschiedenis van Satan genoemd. Zijn opkomst en zijn val en zijn einde worden beschreven in Jesaja 14 en 28 en die staan vast.

De macht achter dit koninkrijk is Satan. Het koninkrijk van Tyrus en Babylon is in deze studie buiten beschouwing gebleven.