2 Korintiërs 11:4 Een ander evangelie

U hebt er immers geen enkel bezwaar tegen dat iemand u een andere Jezus verkondigt dan wij hebben gedaan, of dat u een andere Geest of een ander evangelie ontvangt dan u ontvangen hebt (2Kor 11:4)

Inleiding

Wat bedoeld Paulus met een andere Jezus verkondigen? En wat kunnen wij hier nu mee vandaag de dag? Hier wil ik kort over nadenken.

Achtergrond boek 2 Korinthiërs

Deze brief is bekend onder de Griekse naam Pros Korinthious B, waarschijnlijk een toevoeging om onderscheid te maken aan de eerste brief van Paulus aan de gemeente in Korinthe. Een gemeente waar de uitingen van de gave van de Heilige Geest behoorlijk aanwezig waren (zie 1Kor 12-14). Daar waar de eerste brief aan de Kortinthiërs geschreven is in Efeze, is deze brief geschreven in Macedonië (2Kor.2:12-13)

De brief is eigenlijk op te delen in twee gedeeltes, nl. de hoofdstukken 1-9 en 10-13. Het meest opvallende verschil tussen deze hoofdstukken is de toon van de brief. Sommige denken dat het verschil is dat dit een gedeelte is van de ‘verloren brief’ van Paulus (2Kor 2:4), een andere mogelijkheid is dat dit gedeelte ook nog een gedeelte is van een latere brief van Paulus, die Paulus schreef vanuit Macedonië. Zodat deze brief een samenvoeging is van deze twee brieven. Een andere mogelijkheid is dat Paulus deze brief in diverse fases heeft geschreven. Zodat het wel een en dezelfde brief is, maar omdat er nieuwe informatie was gekomen, een aanvulling op deze brief heeft geschreven.

De hoofdstukken 10-13

Wat het ook mag zijn- 2Kor 11:4 behoort tot het tweede gedeelte. Uit dit gedeelte blijkt dat de gemeente in Korinthe nog steeds beïnvloed wordt door valse leraren, die de integriteit van Paulus in twijfel trekken. Zij beweren dat hij, trots, oneerlijk, een niet charismatische persoonlijkheid heeft. Zij vinden dat Paulus niet bevoegd kan zijn om als apostel van Jezus Christus op te treden. Hij leek niet op de geweldige filosofische redenaars, die de Grieken hadden. Deze valse leraren hebben een hellenistisch-Joodse achtergrond, en doen zich voor als apostelen. Paulus (2Kor 11:5,13, 12:11). Paulus noemt hun bedrieglijke apostelen (arbeiders) die zich voordoen als apostelen van Christus. Dienaren van de Satan, die zich voordoet als een engel van het licht (11:14). En Paulus probeert hen te ontmaskeren.

Valse apostelen:

Paulus beschrijft in 2Kor 10:12-18 dat deze valse apostelen zich zelf aan prijzen. De focus is niet meer op God en het werk van Jezus gericht, maar dus op hen zelf. In 12:12-19, kunnen wij lezen dat deze schijnapostelen zich laten betalen door de gemeente, terwijl zij Paulus betichten van oneerlijkheden (zie ook 11:20, 1Kor 9:12). Tevens noemt Paulus de werken op die bij een apostel horen: Paulus gebruikt in 12:12 het word sēmeion, wat bewijsteken betekent. De bewijstekenen, zijn niet alleen de wonderen en krachten, maar ook volharding, volharding ondanks teleurstelling die hij oploopt.

Vers 3 Alleen vrees ik dat, zoals Eva door de slang op sluwe wijze bedrogen werd, uw gedachten worden weggelokt van de oprechte (lett. eenvoudige) en zuivere toewijding aan Christus

Paulus gebruikt hier het beeld van het huwelijk tussen Adam en Eva. Eva, welke als beeld wordt gebruikt voor de gemeente en zich liet bedriegen door de slang. Zoals de slang de gedachte van Eva weg lokte van de waarheid. Deze schijnapostelen doen het zelfde met de gedachte van de gemeente in Korinthe. Zij doen dat doordat zij een andere Jezus verkondigen.

Eva is verleidt doordat de Satan Gods waarschuwing als leugen af te doen. Jij zult niet sterven (Gen 3:4). Het is zij die de slang de schuld gaf van het bedrog (Gen. 3:13).

Vers 4 Want als er iemand komt die een andere Jezus predikt, die wij niet gepredikt hebben, of als u een andere geest ontvangt dan die u ontvangen hebt, of een ander Evangelie, dat u niet aangenomen hebt, dan verdraagt u [dat] best