La Bataille des Ardennes

11/8/2013: 24e La Bataille des Ardennes-Gomzé Andoumont (65km-1920hm)

Het is al een tijdje geleden dat ik hier in Gomzé nog ben komen biken, Gomzé ligt zo ergens tussen Luik en Spa, La Reid ligt ook vlakbij (terrein van de Ardennes Trophy),iets na 8h komen we toe, gelukkig zijn we zo vroeg en kunnen we dichtbij de inschrijving parkeren want anders sta je heel ver geparkeerd en dat merken we een half uur later als de menigte bikers toestroomt en de smalle straatjes vollopen, zelfs chronorijders staan stil in de files

De inschrijving is 8 euro, we krijgen een mooi nummer om aan ons stuur te hangen een pakje vitamines en tombola-nummer, de afstand van 65km is alleen maar als chrono te rijden, spijtig want ik rij liever rustig, ook omdat ik amper train ttz, niet train in de week,  een voordeel is de individuele start en dat vermijd toch wat de drukte onderweg en met zo een nummer op je stuur gaan tragere bikers wat vlugger opzij.

Jean-Pierre en Dirk zijn er ook al, Jean-Pierre dacht eerst zijn nummer in de achterzak te steken en de chrono te laten voor wat het is, maar als zijn maat Tom toekomt veranderd hij van idee. Het is even wachten op Ronny en Ronald maar uiteindelijk kunnen we vertrekken, niet samen want Jean-Pierre, Dirk en Ronny gaan er afzonderlijk  vandoor.

Net na de start doe ik nog een reset van de gps en wanneer ik me terug rechtzet zie ik in de verte nog  Ronny en Dirk rijden, maar ik geef wat gas en kom op de top bijna in Ronny zijn wiel, zo vroeg al een gat dichtrijden, als dat maar goed komt.

Maar dan blijf ik kilometers hangen op 100-200 meter, het gaat me wat te snel, maar bergaf kom ik zelfs bijna terug aansluiten, maar ik krijg het gat niet dicht, ze zijn te sterk voor mij. Ik ben misschien wat overmoedig geweest om vandaag een rit van dik 65km en bijna 2000 hm te rijden zonder echte voorbereiding maar ik heb de kilometers nodig voor de Raid La Meije volgende maand

We rijden ondertussen eerst richting Sprimont en dan naar de buurt van Remouchamps en niet ver daar vandaan staat na amper 11km al de 1st bevoorrading, Dirk en Ronny staan er nog, ik stop even en besluit niets te nemen, de camelbag is nog vol, en na amper 11km vind ik het wat vroeg, maar ik maak hiermee een grote fout wat even later zal blijken.

Het is vandaag weeral een zonnige dag met ideale temperaturen, fris vanmorgen +- 15 graden en nu een kleine 20 graden en na 15km besluit ik om van de rit te genieten voor zover dat gaat en rustig uit te rijden, het tempo ligt me te hoog, de betere benen van vorige week te Profondeville heb ik vandaag niet . Na de afdaling op de grote baan naar Remouchamps waar we naar links afdraaien merk ik dat er een slag zit in het achterwiel, ik check even maar het zal wel gaan. Te Noncéveux rijden we voor de eerste keer de Ambleve over en dan is het 3km klimmen om daarna terug in het dal van de Ambleve te belanden, als ik net boven op de klim aankom zie ik Ronald komen..

Er komt nu er een ambetante afdaling over water met hier en daar dikke stenen, door een donkere holle weg, een dame staat stil en ik moet van het goede spoor en sta ook te voet, ik lanceer me terug over die dikke gladde stenen en dat is niet gemakkelijk en ik raak uit balans, ik kan me nog net rechthouden aan de tallut, mijn fiets moet ik laten liggen, ik zet de gps terug recht en voor de rest valt het wel mee,ik vertrek terug maar aan het brugje beneden voelt mijn fiets raar aan, lek vooraan.

Er is aan de band niets te zien dus proberen we eerst op te pompen maar hij verliest lucht, het notube product is vervlogen en ik steek een binnenband.  Ronald helpt me met oppompen en even later kunnen we verder, we hebben 23km achter de rug.

De volgende klim is 5km lang van 170m naar +- 500m ,  dat kan tellen, ze volgt een groot stuk het prachtige beekje La Chefnâ, hier is het wondermooi om te wandelen, dat ken ik hier. Een klim in trapvorm, soms vrij steil met vaste stenen, dan weer wat vlakker maar ze duurt heel lang en bijna boven op een stuk vals plat op de een plateau met Veenbossen gaat mijn bougie een beetje uit.

Na een 27km krijg ik het moeilijk, ik heb nood aan eten en suikers, de klop van de hamer overvalt me plots, ik heb op die 27km niks gegeten en per 20km zijn er ongeveer dik 600hm. Terwijl Ronald een sanitaire stop maakt eet ik een reep maar even verder op amper 1km staat de 2de bev.en eet ik zoveel ik kan.

Even verder gaat het weer bergaf over een prachtige afdaling door het bos, op het bredere stuk komt een auto achterwaarts gereden met een bike erin, de biker is blijkbaar zeer zwaar gekwetst, op een lang singletrack op en af met boomwortels zie ik rechts van me beneden Stoumont liggen. De belangrijkste hellingen zijn prima aangeduid met bordje waar de lengte en het hoogtverschil op vermeld staat. Vanuit La Gleize is het terug 5km klimmen en even verder in het plaatsje Cour staat de 3de bevoorrading opgesteld, we hebben nu 38km. Ik heb de dames en heren van de Zoenk ingehaald, zij rijden altijd in groep, zo zijn de vrouwen ook niet alleen en dat kan alleen hun goesting om aan zulke zware tochten deel te nemen laten toenemen..

Ronald en ik besluiten ieder ons tempo te rijden, hij vertrekt een 10 tal minuten voor mij, ik besluit rustig met de zoenkers mee te rijden en wat te babbelen. De volgende klim tot op het dak van de tocht 560m is steil en zwaar, maar dat zijn ze bijna allemaal, zeker in de buurt van La Reid, maar ik weet dat er hier in de buurt nog kwadere liggen, dus mogen we niet klagen.

We passeren door het dorp van La Reid met even verder nog een steile klim maar op een brede schotterweg, hier ken ik de streek goed, vroeger kwam ik hier nog rijden met een roadbook op papier.

De laatste 10km bollen wat beter,maar net voor de laatste bev. op 6 km is er nog een steil klimmetje aan soms 15% daar waar de 2 controlepost staat en ze nog een lintje aan het stuur plakken. Ik sms naar de start dat ik eraan kom, maar dat is wat voorbarig, op 4km van het einde gaat het snel bergaf op een brede weg maar met een paar uitstekende grote stenen, ik zie bikers langs de kant en dat is het teken om uit te kijken, er zijn vandaag opvallend veel lekrijders, waaronder ook Ronald want een km verder staat hij langs de kant

Hij heeft nog maar net op de vorige afdaling een lekke band gehad en nu staat hij weer lek, en als hij wil vertrekken blijkt het andere wiel ook lek te staan, 3 lekke banden op 1km, gelukkig was ik er om mijn 2de en laatste band te lenen.

Op 2km van het einde is er nog een prachtig steil singletrack door het bos.

Na een toch wel lange dag en prachtige rit zijn we dan toch uiteindelijk aan de aankomst geraakt, hopelijk komen de benen en de fiets in orde tegen donderdag voor een prachtige rit te Awenne, maar ik vrees ervoor.