6 daagse Ardeche

Sfeerfoto's Ivan

Sfeerfoto's Wim

Met 5 bikers zijn we vandaag vertrokken uit ons domein "domaine

de serre long " waar we 2 mooie gites hebben gehuurd, Dirk,Ivan,Ronald, Ronny en Wim zijn erbij.

Verslag Rit 1 Sommet de Sigaud 49,4km - 930hm (Ivan)

We hebben onze gps-tracks mee, dit is vooral het werk van Wim, Luc en Dirk die veel opzoekwerk hebben gedaan. Wim heeft zelfs zijn pc meegebracht en alles uitgebreid geprint. De track die we vandaag gaan rijden zou maar een kleine 50km lang zijn, peanuts zou je zeggen, maar we zullen verschieten. Direct als we het domein hebben verlaten rijden we een singletrack op en de dikke stenen maken het ons al heel moeilijk. Even verder rijden we door ons dorp Saint Maurice Ibie en dan krijgen we te maken met de ene steile klim na de andere, dikwijls te voet over de dikke stenen op de steile hellingen.

Boven op de heuvels hebben we dan een prachtig uitzicht over de fantastisch groene valleien met hoge uitstekende rotspartijen, wijngaarden en velden. Het is zo'n dik 20 graden, genoeg om bergop het zweet te laten uitbreken.  Bergaf is het dan soms zeer technisch en moet je uw kopke erbij houden, steil tussen dikke losliggende stenen, één foutje wordt meteen afgestraft met een kapot wiel of een dramatische val. Zo een afdaling komen we tegen in de buurt van Rochecolombe en hier moet ik met schuivende achterbanden en met mijn achterwerk achter het zadel voorzichtig naar beneden rijden. Na het afdalen is het uiteraard meestal steil bergop, bijna overal met dikke stenen waar we nauwelijks vooruit geraken, Dirk ziet erg af, hij is niet echt gebouwd voor dit soort werk, maar hij doet het toch uitstekend. Ondanks het vele steenwerk is het onderweg zeer mooi, de steile rotsblokken waar we over moeten, prachtige singletracks, ondiepe kreekjes met kikkerdril en visjes, de mooie wijngaarden.

We staan aan één van die ondiepe kreekjes, het is er zeer mooi met een paar kleine watervalletjes, de gps is hier niet al te duidelijk en we moeten hier wat zoeken en dan een hele tijd bergop stappen door een weelderig struikgewas waar dan nog doornstruiken onze armen en benen opensnijden, niet echt plezant maar ten minste wat avontuur. Even verder worden we dan beloond met een mooi singletrack bergaf, in de verte ligt het schilderachtige dorp Lagorce. Het is steeds klimmen over stenen en rotsen maakt dat we weinig afstand afleggen en de vermoeidheid komt op. Ergens op een heuvelkam houden we halt om te eten en ook te beslissen wat we gaan doen, we hebben nog maar amper 30km gereden en zijn al meer dan 4h onderweg, er is wat onweer en bliksem boven ons maar dat trekt gelukkig verder. Dirk, Wim en ik beslissen om via de weg binnen te rijden, Ronny en Ronald nemen het vervolg van het track ,we hebben vandaag amper een dikke 33 km onverhard gereden, maar het waren zeer zware kilometers  met ook af en toe loopwerk, ik vond het zwaar, het terrein was zeer ruig grote keien, rotsen, boomwortels enz,maar dat had ik ook verwacht en daarom komen we ook naar hier, natuurlijk het mocht wat meer berijdbaar zijn.

Gps track --> klik

Verslag Rit 2 Gorges de L'Ardeche 69km - 1412hm(Ivan)

Het beloofd weer een zonnige dag te worden, met de auto rijden we naar Vallon Pont D'arc. Het begint met een steile klim met weeral dikke stenen maar al gauw wordt het beter berijdbaar met mooie singletracks door het struikgewas. In het pittoreske kleine dorpje Labastide De Virac houden we halt om onze picknic te verorberen. Even verder hebben we de mooiste singletracks tot nu toe, gewoon subliem, we slingeren tussen bomen, een paar drops, een paar verloren rotsblokken draaien links en rechts, passeren langs een paar muurtjes van los gestapelde stenen. We worden uiteindelijk beloond met een zicht over de rivier de Ardeche en de alom bekende "Gorges de l' Ardeche" de rivier die zich diep onder ons in een kloof een weg baant. De Ardeche met zijn talloze kronkelingen en de vele grotten die vele toeristen naar hier brengt. We rijden richting Saint Martin d' Ardeche paralell met de rivier en de kloof, minder interresant, wel onverhard maar breed en bijna latijd licht bergaf, we worden net voor het dorp beloond met een spektakulaire afdaling.

Net na de afdaling gaan we eten, we bevinden ons in het dorp Aiguèze, sinds 2005 lid van "les plus beaus villages de france" één van de mooiste dorpen ven Frankrijk, de ober in het restaurant heeft volgens de serveuse maar 1 arm, in feite hadden we begrepen dat ze het te druk hadden voor ons maar daarna zei ze dat de kok in zijn hand had gesneden, na een uur krijgen we dan toch onze pizza, na al die droge  repen en brood met choko heeft deze pizza gesmaakt. Het uitzicht over de Ardèche hier aan de rand van de rivier is prachtig vanaf de rotsen bij het dorp, er zijn de de overblijfselen van vestingswerken, een kasteel en de torens die de Ardeche trotseren.

We dalen af naar Saint Maurice d' Ardeche aan de rand van de Ardeche , het uitzicht is hier werkelijk net zoals in een sprookje. We steken de smalle brug over, zo smal dat er verkeerslichten staan om beurtelings te passeren We klimmen uit het dorp, eerst een zeer steile muur van Hoei en daarna lang en steil over dikke stenen en losliggende keien. De afdalingen zijn ook niet van de poes, zelfs Ronny en Ronald doen het tussen de dikke stenen en keien voorzichtig aan en ik haal ze zelfs tweemaal in nadat ik de shots voor mijn helmcamera heb gesaved. Tussen de wijngaarden moeten we terug even de weg zoeken voor de goede gps track. We rijden dwars door het kleine dorpje Bidon, een echt pareltje van een dorp, hier is het net of we terug in de middeleeuwen zitten, we rijden op kasseitjes tussen hoge muren

We krijgen nog talloze singletracks onder de wielen geschoven in een overweldigende natuur, het duurt soms lang voor we een huis of auto's tegenkomen. In Saint Remeze stoppen we voor onze watervoorraad bij te vullen. Nog vele singletracks vol met veel dikke keien liggen op ons te wachten, soms is het net of op een sporrwegbedding rijden maar dan zonder de bils.. Dan af en toe volgen er nog loopstukken bergop. De laatste kilometers voor Vallon Pont d' Arc rijden we in een dal langs een klein zijriviertje van de Ardeche, prachtig. Het is al +- 18h30 als we in Vallon bij de auto aankomen, Ronny en Dirk doen nog gauw onze inkopen in de supermarkt. Het is te laat om naar onze Gite te rijden te douchen en dan nog iets te zoeken om te gaan eten en dus ongewassen met onze koerskledij aan en met een lekkere zweetgeur gaan we lekker eten in een restaurant dat Ronald voor ons heeft uitgekozen, we blijven we buiten op het terras eten !

Gps track --> klik

Verslag Rit 3 Vallon Pont d'Arc 47km - 1168hm(Ivan)

We vertrekken net zoals gisteren in Vallon Pont d'Arc, de zon schijnt al vollenbak en ik smeer mijn gezicht goed in met capital soleil +50 , ja ja  Ronny 50, veel te veel voor uw strakke huid.  De rit begint al meteen met een paar stevige klimmen op dikke keien, we rijden uit het dal naar boven met de Ardeche links van ons en dat resulteert af en toe met prachtige vergeuitzichten over de kloof.We passeren het dorp Salavas met zijn  overblijfselen van middeleeuwse burchten en kastelen

Kort daarna hebben we  singletracks a volonté, het is gewoon nie te doen, echt genieten. Afgelopen nacht was er onweer en is er veel regen gevallen maar buiten een paar plassen is er op het parcours niet veel van te merken. We stoppen op een brede weg vlakbij een wijngaard aan de rand van het singletrackparadijs, hier eten we onze bokes en zo op.

Vandaag is het de rit van de week, de crême de la crême met passages door beekjes, mooie drops, afdalingen tussen rotsen en veel klimwerk. Al de hele morgen rijden we door bossen, lage begroeing, voor hoge bomen is het klimaat hier te droog, soms kan je het singletrack nauwelijks zien, het bevindt zich alle kanten tussen de bomen en rotsen.

Het middenstuk is wat gemakkelijker, meer op bredere wegen tussen de lavendelvelden en wijngaarden maar toch hier en daar duiken er nog veel klimmen en afdalingen op met dikke stenen en rotsen en beekjes met laag water.De tweede helft van onze tocht is het beste wat we al gezien hebben, passages door kleine beekjes, tal van drops, bruggetjes over kleine beekjes, draaien en keren, technische steile klimmen al dan niet op dikke keien, ook singletracks rechtdoor boven op de vlakkere plateaustukken.Leuke maar ook gevaarlijke singletracks van soms niet breder dan een banddikte op de flanken van een heuvel, hier en daar stukjes stappen. Op de zeer steile korte afdalingen nabij ondiepe riviertjes twijfelen we dikwijls of het wel te doen is om langs de rotsen naar beneden te rijden. Op het einde van deze rit komen we uit naast de Ardeche aan een klein keienstrandje en recht voor ons is de grote brug die Vallon verbind met Salavas. De was de mooiste rit van de week, s'avonds dan nog een lekkere barbecue met Chimay en rode wijn, meer moet dat niet zijn.

Donderdag 28/4 rustdag van Dirk,Wim en Ivan ! :

Verslag Rit 4 Vallon Pont d' Arc 62km - 1500hm (Luc Scheepmans)

Gisterenavond  hebben Luc en Annick zich aangesloten bij de andere mtbikers .

Vandaag gaat de groep van 6  terug richting Vallon-Pont d’Arc waar een Rando uit 2009 wordt nagereden.  De bedoeling is dat we vanaf de Gite via de baan de GPS-track gaan oppikken en onmiddellijk het mooiste  deel van de TT aanpakken.  De asfalt duurt wel iets langer dan gedacht (12km) maar als opwarmer is het niet slecht.  Pas om 11 uur beginnen we aan onze lus van 45km met 1646hm en onmiddellijk beginnen we langzaam te klimmen.  De route is vol met keien maar goed bereidbaar. Dirk heeft last van stramme spieren na de rustdag van gisteren en doet het rustig aan.  Via enkele wijngaarden dalen we terug naar een klein gehucht waar een steile klim ons wacht. De losliggende keien maken het extra lastig. We zien reeds de eerste  donkere wolken op ons afkomen dus lang zal  de regen niet wegblijven.  Ronny neemt heel de groep op sleeptouw en ziet zo een mama everzwijn met 2 biggen voorbij lopen op het pad. Nu komt een schitterend smal pad in de donkere bossen waar we amper plaats hebben om te draaien. Prachtig. Het begint langzaam te miezeren maar veel last hebben we daar niet van.  De groene pijlen van de 2011 versie staan nog gespoten op de grond. Na een ondergrondse passage van de weg naar Bourge (via de rioleringsbuizen van 1.5meter…)  komen we weer op een oud , versleten pad tussen 2 dorpen terecht . De mtbikes worden weer zwaar op de proef gesteld. Boven stellen we vast dat we amper 9km hebben gereden in het laatste uur …..    We eten iets en trekken de regenvestjes aan waarna de regen stopt zodat we de schitterende singletrack naar de Ardeche in de zon kunnen afleggen. We rijden eerste een beetje verkeerd op de verwarrende paadjes (gelukkig hebben we 5 controleurs met GPS…) maar al snel  kronkelen we 250 hm naar beneden. Zalig!

Het is ondertussen reeds 13.30 zodat onze afspraak met Annick om te lunchen in Vallon niet kan doorgaan.  We eten dan maar aan het kerkje in Chamas . We passeren de Pont d’Arc waarna we via de oevers van de Ardèche naar de stad worden geloodst.  Nu volgen een tiental  vlakke kilometers , af en toe onderbroken door enkele zeer steile en rotsige klimmen. We moeten weer energie opslaan in het gezelschap van 2 ezels.  We hebben immers  nu reeds  40  technische  km in de benen.  Na de camping van Rialles krijgen we weer een prachtige singletrack voor de wielen. Dirk en Luc komen er terug door en nemen de volgende 3 kilometers resoluut de kop.  We zitten op de heuvels in de buurt van les Salelles zodat Ronny de opdracht krijgt om de GPS track te verlaten en ons via de bospaden naar het noorden te brengen zodat de laatste 12km niet opnieuw op asfalt moeten rijden. Dankzij de Topa-kaarten slagen we hier in zonder problemen en krijgen we nog enkele knappe , ruige kilometers voor de wielen. Na een halsbrekende afdaling komen in les Salelles. Nog 5 km en we zitten aan de Chimay na een prachtige dag.

Gps track --> klik

Verslag Rit 5  Le Teil 55km - 1360hm (Luc Scheepmans)

Omdat dit de laatste fietsdag is voor de meesten , besluiten we om 9.45  te vetrekken vanuit onze gite in  SerreLongue . We nemen in de zon het pad aan de brug omhoog en  de volgende 3 kilometers worden zwoegen  op de grote keien die ons brengen van 270 naar 470 hm.  Dit oude pad werd vroeger veel gebruikt door de dorpelingen die met paard en kar naar de Moulin Valade kwamen. Af en toe zien de diepe sporen nog in de weg. Via een koeienpad vol met bramen en struiken die onze benen en armen open schrammen , komen we op 510 waar we de GSP track ons wacht.

We besluiten om tegen de wijzers van de klok in te rijden omdat dit ons de optie openlaat om eventueel een shortcut te nemen in Saint Thomé. Maar eerst wacht ons een mooie afdaling op een heuvelrug naar Lafare.  We krijgen mooie uitzichten over vallei van Valgayette.  Het zijn voornamelijk brede pisten en de snelheid ligt iets hoger dan gisteren.  Via de weidepoorten die we mooi terug sluiten achter ons , komen we snel in het zicht van onze eerste lunchstop. Luc kan de anderen overtuigen om onder de schaduw van een dikke boom van een Bar-Restaurant effen te pauzeren met een cola of een Cafe Noisette.

We moeten terug een heuvelrug over via een jeeppad en snel komt Saint-Thomé in zicht. Dit is een versterkt dorpje dat we al van ver zien liggen.  Omdat er nog moet gekuist worden vanavond en we nog een 30km moeten afleggen, besluiten we om de shortcut naar Alba-La-Romaine te nemen . eerst via de D109 maar daarna gelukkig via een rustig pad aan de andere kant van de rivier. We moeten weer omhoog op een diep uitgespoeld pad.  Het wordt warmer en warmer.  De GPS leidt ons door een ruig gebied maar daarna worden we beloond met een snelle en lange singletrack .

Na enkele happen en slokken gaan we klimmen naar de crête in de bossen van Alba.  Wim heeft boven in de gaten dat we de meeste hoogtemeters achter de rug hebben en dat de volgende 10 km ons slingerend , niet al te veel op en af ,  naar Gras brengen.  Met al de uitzichten is het weer genieten op de fiets. Na een laatste klim komen we terug op de plek waar we de GPS-track hebben opgepikt . Nog effen naar 530 hoogte en daarna de gevaarlijke afdaling naar onze appartementen.  Na 3 km hotsen en botsen kunnen we douchen en nagenieten. Het is 15.30 en iedereen zeer tevreden van alweer een prachtige dag.