7-daagse Bike Transalp 2022

Jean Pierre Taymans in de Bike Transalp 3/7 - 9/7/2022

566km en 18378hm

Zondag 3/7 Etappe 1 Lienz - Sillian 65km en 3126hm level 5

Zeer zwaar rit en veel hm op vrij korte afstand. De hitte heeft veel parten gespeeld ( krampen op het laatst tot bijna achter mijn oren). Ondanks dat ik toch veel gedronken had ( 3 liter of zelfs meer). Maar het zweet liep van het lichaam. Gewoon zwaar. En nu proberen herstellen en op naar day 2.

Maandag 4/7 Etappe 2 Sillian - Bruneck 72km en 2513hm Level 4/5

Pittige rit en minder warm dan gisteren.

Op de klim naar de Kronplatz begint het ongeveer 8 km voor het einde van de klim te onweren en te gieten. Geen regenfrak bij en alleen een kort bloesje aan. Boven op de top is het ijskoud en dan moet ik aan de afdaling beginnen. Ik voel bij het dalen mijn vingers niet meer van de kou en bibber uit mijn vel.

Het is wel een singletrail afdaling om vingers van af te likken ( puur MTB) echt kikken. Aan de aankomst loopt er zeer veel volk met warmte dekens. En als ik er ook één ga vragen waren ze juist op. Iedereen staat er te bibberen.

Er is veel volk niet meer naar de Kronplatz mogen rijden wegens te slecht weer. Deze zijn via andere weg binnen geleid. Afgezien van de kou maar super genoten van de singletrail afdaling van de Kronplatz. En door de vettigheid ook redelijk wat man tegen de wereld zien gaan. Op naar Day 3.

Dinsdag 5/7 Etappe 3 Bruneck - St.Vigil 36,7km en 1910hm

Korte maar zwaar rit door de vele hm op korte afstand. Begonnen met een schotter klim van een 15 tal km naar de top van de Kronplatz en dan weer een singletrail afdaling om vingers van af te likken. De Kronplatz is echt de moeite om met een MTB af te dalen. Voor zo een afdaling wil ik best wat klimmen 😅. Ik hoop dat ik goed blijf herstellen voor de komende dagen want je ziet er nu al bikers doorzakken. Tot nu toe zeer tevreden over mijn uitslagen. Maar het einde is wat telt. Op naar dag 4

Woensdag 6/7 Etappe 4 St.Vigil - Kaltern 109,1km en 3122hm

Lange rit met veel hm. De tijdsmeting liep van begin tot km 62 en dit stuk was dan ook een waardig MTB parkoers met veel technische stukken erin (mannen overkop zien gaan). Een geluk dat ik een dropperpost heb geplaatst. Daarna moesten we een stuk van 30 km fietspad afleggen (wat ik niet begreep en ik was niet de enige). Op dit stuk was dan ook geen tijdsmeting (voor de veiligheid denk ik). Op km 92 hervatte de tijdsmeting terug tot het einde. En in dit stuk moesten we nog 600 hm overwinnen. En de temperatuur gaf 39 graden aan (kapot gaan). En dan nog steil. Ik dacht dat ik ging ontploffen 🤯. Maar waarom die 30 km fietspad? Dan heb ik liever iets korter maar toch meer MTB. Maar het zal niet anders gegaan hebben zeker. Op naar dag 5

Donderdag 7/7 Etappe 5 Kaltern - San Martino Di Castrozza 93,5km en 2543hm

Zware rit en zeer lang klimmen. Maar ook zeer prachtige uitzichten hier. De beentjes doen zeer en het karakter moet ook veel moeite doen om te blijven stompen. Zeer mooie rit mede door het landschap. Nu zie je wel lijken uit de kast vallen. Als hier niet voor getraind is is het niet verantwoord om hier aan deel te nemen. Als je s'avonds nog gaat kijken wie er nog over de meet komt dan stel je jezelf toch vragen. Maar iedereen zijn plezier natuurlijk. Veel hebben er vandaag nog onweer met hagelbollen over hun nek gekregen. Ik was binnen voor het begon. Maar velen zaten er nog boven op meer dan 2000 meter. Ik hoop dat ik er zelf niet ga onderdoor gaan want je ziet dat de hartslag niet meer doet wat je zou willen. Nog 2 te gaan. En morgen een lange van 116 km en plus 3000 hm. Op naar dag 6 💪

Vrijdag 8/7 Etappe 6 San Martino di Castrozza - Lavarone 116,8km en 3121hm

De langste rit van de rij. Eerst wat dalen en dan natuurlijk weer naar boven. Ik voel mij goed en ik kan goed opschuiven. En dan de afdaling (singletrail en ruw). Mooi maar zeer technisch. Even moeten we halt houden omdat de moto's van de rescue naar boven komen omdat er een renner de ravijn is ingedoken (ik hoop dat het in orde gekomen is). De vele afdalingen die in deze meerdaagse zitten zijn ofwel snel of technisch maar echt de moeite waard. Dan komt er een lang stuk vrij goed lopend licht bergop. En aan km 97 gaat het terug met stukken steil bergop. En het is warm, veel te warm om goed te kunnen klimmen. Na een tijd kom ik toeschouwers tegen uit de Kempen en die hebben water. Ik giet het over mijn hoofd en lichaam en koel af. Ook mijn voeten giet ik kletsnat want die staan precies in brand. En dan nog de laatste 10 km, ruw en zeer ruw tot de finish. Ik ben blij als ik over de meet bol.

Dit was een zware werkdag en zeker na al de vorige dagen. Het kruipt in de kleren. Nog één te gaan. De risico's ga ik zeker niet meer opzoeken, maar wel goed rijden en mijn plaats in mijn leeftijdscategorie niet meer afgeven.

Op naar de laatste 💪.

Zaterdag 9/7 Laatste en 7e etappe Lavarone - Riva Del Garda 79km en 2117hm

Laatste maar vooral zeer technische single trails lange afdalingen en zeer steile klimmen (maar het is de Transalp en je weet dat het steil klimmen zal zijn). De afdalingen zijn natuurlijk en niet aangelegd. Het is ruw vandaag met veel losliggende rotsblokken en het is hopen dat de banden het houden. Het is genieten en ze duren lang en het is genieten. De finish is na km 63 maar de klim daarvoor is zeer steil en het is weer zeer warm. Ik stop onderweg bij een belg die staat te supporteren en ik vraag of hij water bij heeft. Ja, ik giet het over mijn hoofd en ga weer verder (wat doet dit deugd). Boven gekomen staat de 2de bevoorading. Daarna nog gas geven naar de finisch. Ik ben er👍. Daarna is het nog genieten van weer een zeer mooie en ruwe technische single trail afdaling maar het hoeft niet meer op de limiet te zijn want ik ben al over de meet. Ik rij samen met nog een andere belg naar Riva Del Garda. We zijn er en we kunnen echt gaan genieten. Het was de moeite maar zwaar. Maar dat weet je als je hier aan begint. S'avonds gaan we samen met al de rest die ik hiet ontmoet heb naar de ceremonie kijken en goed eten en wat pinten drinken. Iedereen is super blij.

Ik eindig in mijn Grand Masters Men Single reeks als 9de van de 55 gestarte in het begin (maar er zijn er wat gesneuveld) en van de totale single reeks als 61 van de meer dan 200 deelnemers. Ik kan tevreden terug kijken. Mijn eerste dag van de race was weer de slechtste met een 19de plaats want de rest draai ik altijd rond plaats 10 van mijn reeks. Juist gelijk in 2008 toen had ik de eerste dag ook krampen. Is het de stress? Ik weet het niet? Uitslagen op Transalp 2022. En nu gaan we genieten en de MTB gaat even op stal. Het is gelukt 👌.