Kész a Zirc30 turistautak festése

Zirc Erdélyi Baráti Kör, 2014. nov. 5. 3:49   [ 2014. nov. 9. 11:57 frissítve ]
"A Zirc várossá nyilvánításának 30. évfordulója alkalmából szervezett ünnepi rendezvénysorozat (http://zirc.blog.hu/2014/04/30/30_eve_varos_zirc) részeként egyesületünk kezdeményezte a Zirc30 jubileumi teljesítménytúrák megszervezését. A rendezvénysorozat szervezői örömmel fogadták a javaslatot, és két alkalommal (május 3-án és június 7-én) sor került a Szarvaskút15, Kőkapu10 és Pintér5 körtúrákra, amelyeket országosan is meghirdettünk (pl. http://www.teljesitmenyturazoktarsasaga.hu/tura?id=5441). Egyesületünk javaslatot tett az útvonalakra, amelyekről műholdas nyomvonalfelvételt készítettünk. Elkészítettük a túrák igazolólapjait, útvonalleírásait. A túrák előtt ideiglenes jelzésekkel („szalagozással”) kijelöltük az útvonalakat, elhelyeztük az ellenőrzőpontokat, majd a túrák lezajlása után visszaszedtük az ideiglenes jelzéseket.

A kezdeményezés kedvező fogadtatását látva merült fel a gondolat, hogy ezeket az útvonalakat végleges turistajelzésekkel lássuk el. Zirc közigazgatási területén jelenleg három helyi útvonal létezik: a Pintér-hegyi tanösvény, a szarvaskúti zöld kör és a Szarvaskút-Csengő-hegyi zöld négyzet. Az általunk javasolt körtúrák – egy kb. 1 km-es szakasz kivételével, amely Porva külterületére esik – ugyancsak Zirc közigazgatási területén húzódnak. Alkalmasak különböző hosszúságú teljesítménytúrák lebonyolítására az egyes útvonalak variálásával, egyéni kezdeményezésű egyéni vagy csoportos (családi) programokra, iskolai kirándulásokra. Érintik vagy keresztezik az összes, Zirc területén keresztül haladó országos túramozgalom (Országos Kék Túra, Közép-Dunántúli Piros, Mária-út) útvonalát. Meggyőződésünk szerint ez a kezdeményezés hozzájárul Zirc turisztikai vonzerejének növeléséhez.

A Zirc30 útvonalak nyomvonalát, amelyek meglévő és használt erdei, mezei, gazdasági utakon, belterületi járdákon/utcákon húzódnak, a megyei és országos természetjáró szervezetekkel egyeztettük. Javaslatukra a Szarvaskút15 útvonal jelzése a piros irányított kör, a Kőkapu10 jelzése a zöld irányított kör és a Pintér5 jelzése a kék irányított kör lesz. A festést az MSZ 20587_2-1988 szabvány előírásai szerint végezzük. A festés során hulladékot nem hagyunk hátra, a természetben kárt nem okozunk.

A 2014. őszére tervezett jelzésfestést egyesületünk tagjai és önkéntes támogatói végzik. A munkához Zirc város Önkormányzatának civil szervezeteket támogató alapjából a felmerülő anyagköltségre pénzbeli támogatást nyertünk el."

A fenti sorokat abból a levélből idézzük, amelyet a azoknak az ingatlantulajdonosoknak írtunk, akik területén a Zirc30 turistautak haladnak, és akik - a Szarvaskút15 nyomvonalának egy kisebb módosításával - meg is adták hozzájárulásukat. Az utak magassági és vízszintes vonalvezetése változatos: van bennük kapaszkodó szakasz, barátságos sétaút, erdei ösvény, vizenyős, nagy figyelmet és ügyességet igénylő rész. Mindegyik útvonal érint erdőt, rétet, legelőt, bokros területet, amelyek az évszakoktól függően mutatják legszebb arcukat. Találunk pihenőhelyeket és olyan pontokat, ahonnan Zirc és a környező hegyek nem nagyon ismert panorámáit élvezhetjük. A Kőkapu10 útvonalán érintjük azt a kislevelű hársfát, amely szerepel az ország "óriás fáinak" jegyzékében (dendromania.hu).

Két előkészületi és hat festési nap után november 4-én festettük fel az utolsó jelzést, és ezzel elkészült a három túraútvonal végleges festése. A Pintér5 (Kék körút): hossza 5,4 km, a Kőkapu10 (Zöld körút) hossza 9,9 km, a Szarvaskút15 (Piros körút) hossza 15,2 km. Az útvonalak GPS-készülékbe tölthető felvételei a mellékletekben találhatók.

Mivel itt körutakról van szó, ezért tulajdonképpen egyik útvonalnak sincs "eleje" vagy "vége", bárhol kezdhető és befejezhető. Mégis van egy kiindulópont, az Alkotmány utcai Művelődési (egykori Ifjúsági) Ház, amely elé - a megfelelő egyeztetések után - egy tájékoztató táblát szeretnénk elhelyezni, ezzel is megörökítve ezt a kezdeményezést, amely kreatív ötletek nyomán, civilek összefogásával, az érdekelt ingatlantulajdonosok szíves hozzájárulásával és az Önkormányzat pénzügyi támogatásával jött létre.

Az útvonalak már szerepelnek a legújabb kiadású Bakony-térképeken, és rövidesen elküldjük az internetes térképszolgáltatóknak (turistautak.hu,  OpenMaps.eu) is.

A festést alapvetően az érvényes magyar szabványnak megfelelően végeztük, figyelembe véve azt a követelményt, hogy mindkét irányból biztonságosan bejárható legyen. Ennek ellenére van néhány pont, ahol a túrázónak nagy körültekintéssel kell haladnia, mert a jelzések - alkalmas felület hiányában - más szakaszokhoz képest ritkábbak.

Köszönjük Egyesületünk minden korosztályból verbuválódott tagjainak és a nem egyesületi tag barátoknak, családtagoknak, akik részt vettek a munkában, hozták otthoni szerszámaikat, eszközeiket, és akik sokszor az időjárással dacolva és rendesen kifáradva is bevégezték, amit aznapra terveztünk.

Mivel Béla az általa készített több száz, összesen kb. 360 MB terjedelmű képeket a tagsággal megosztotta, ezért ide - helytakarékosság miatt - nem csatolunk képeket, viszont nézzétek meg a Belépő oldalon a diavetítést néhány válogatott képből, emlékeztetőül is a "megpróbáltatásainkra".