Instal·lar el Blender:
El primer que cal fer és comprovar que l'ordinador on es vol instal·lar el Blender compleix els requeriments tècnics necessaris, per això, només cal dirigir-se al web de Blender i accedir a l'apartat de requeriments.
Com que nosaltres treballarem amb la versió 4.2 o 4.3, caldrà dirigir-se a la pàgina de descàrregues de versions anteriors i des d'allà triar la versió 4.2 o la 4.3. Després triarem i descarregarem la versió de l'instal·lador de Blender que vagi bé amb el nostre sistema operatiu.
També es pot accedir directament aquí a la descàrrega de la versió 3.2
Només caldrà descarregar l'instal·lador i executar-lo.
Arxius demostració de la comunitat Blender
Blender disposa d'un comunitat de programadors que aporten de manera desinteressada algunes demostracions, ordenades per temes en la seva pàgina d'arxius demo. Cal tenir en compte que no tots els arxius demo serveixen per totes les versions de Blender, acostuma a indicar-se en el peu de la demostració.
Quan el programa està obert es poden observar els elements generals de totes les aplicacions d'escriptori: Menús, finestres, barres d'estat, scroll així com menús emergents (els que apareixen al fer clic amb el botó secundari del ratolí).
Les dimensions de les finestres són modificables. També es poden fer aparèixer noves finestres o eliminar-ne alguna que no interessi.
És important entendre que tot s'organitza amb finestres. Hi ha una finestra per cada grup de funcionalitats:
Es pot modificar la mida de les finestres, només cal situar-se en qualsevol dels marges de la mateixa i arrossegar el ratolí en una direcció o en una altre.
Per afegir finestres, es situarà el punter del ratolí en un extrem de la finestra i quan aquest es converteixi en una creu, al fer clic i sense deixar anar el botó del ratolí, s'arrossega cap a la dreta, es duplicarà la finestra actual. També es pot fer des del menú que apareix quan es fa clic amb el botó dret del ratolí al marge d'una finestra.
No es poden eliminar finestres, però si que se'n poden unir dues per convertir-les en una de sola: El mateix menú emergent que permet dividir una finestra en dues, també permet unir-les, un cop triada l'opció d'ajuntar finestres, caldrà, fent un segon clic, indicar quina finestra absorveix a l'altre, fent un segon clic.
Per explicar aquest apartat es pren com a referència la finestra "Vista 3D".
A la barra superior es pot veure en primera instància la barra de menús (1) i les àrees de treball o workspaces (2), que són pestanyes que permeten visualitzar el disseny d'un projecte des de diferents perspectives de treball. D'origen n'hi ha algunes de definides però es poden eliminar, afegir o modificar.
També es pot seleccionar una nova finestra des del desplegable de finestres (3). Cada finestra té el seu encapçalament, que és a la franja superior. També conté el menú propi de la finestra (4) i altres recursos o eines de l'encapçalament . A la franja vertical superior esquerra, hi ha les eines de la finestra (5). Quan es selecciona una eina, també es pot accedir a les opcions de l'eina (6).
La vista de propietats, permet, entre d'altres, accedir a les opcions de les eines de la vista actual.
Cadascun dels panells permet accedir a opcions concretes de l'espai de treball. De dalt a baix, els sis primers panells són: Propietats de l'eina, propietats de la renderització, propietats de l'exportació, capes de visualització (layers), les propietats de les escenes que al igual que les capes és una manera d'organitzar el projecte i els seus apartats, i les propietats del món per definir els colors i l'ambient.
A la barra lateral esquerra s'hi troba el panell lateral, que inicialment està amagat (caldrà prémer el símbol "<" per què es mostri) Hi ha tres pestanyes que permeten manipular alguns aspectes de:
1.- L'element actualment seleccionat
2.- La vista actualment seleccionada
3.- L'eina actualment seleccionada
Aquests elements no modifiquen cap característica del projecte, però permeten modificar el punt de vista del projecte.
Totes aquestes eines tenen la seva correspondència amb abreujatures de teclat o combinacions amb el ratolí. En el cas concret de la mà, l'equivalent és prémer la tecla shift + botó central del ratolí (o rodeta) i desplaçar el ratolí.
Normalment a la part inferior es situa la finestra del timeline, que servirá per a treballar les animacions
Ens situem sobre la finestra que volem maximitzar (amagant la resta) i premem la combinació de tecles Ctrl + espai. Si tornem a prémer aquesta combinació, l'espai de treball queda repartit com ho estava inicialment
En funció de l'espai, objecte, finestra o element de l'interficie accedit ( passant per sobre o fent clic) a la barra d'estat apareixen informacions relatives a aquell element. Tan pot ser la posició on es troba, com les accions que es poden realitzar.
Per modificar les opcions generals cal seleccionar l'opció "preferences" del menú edició ( Edició > preferències).
Des d'aquí es pot canviar l'idioma de l'interficie (translation) la mida dels textos i les icones (resolution scale)
Des d'aquest menú es poden gestionar les opcions d'arxiu dels nostres projectes: Obrir, tancar, desar, desar com, exportar o importar.
Cal destacar l'opció guardar còpia, que permet desar en un arxiu independent el projecte, sense modificar l'arxiu actual. Aquesta opció és molt útil per desar versions en el procés de modificació d'un projecte.
També es pot desar les modificacions fetes a l'entorn de treball., des de l'opció "default"
Nota: És molt important que es vagi desant periòdicament aquest projecte. Per fer-ho, es pot utilitzar la combinació de tecles Ctrl + S
Crear una carpeta a l'escriptori i anomenar-la CognomNomBlender.
Obrir el blender
Crear un projecte nou “General” amb el nom CognomNomM2T1. Desar aquest projecte dins la carpeta del l'escriptori.
Modificar l'idioma de l'interficie del Bender a Català
Eliminar tots els espais de treball (workspaces) i crear-ne un de nou del tipus Layout
Fer que tingui cinc finestres. Quatre d'elles de vista 3D i una d'elles, en la part inferior, de vista timeline.
Modificar amb les eines de navegació la perspectiva de les quatre finestres, de manera que es mostrin des de llocs diferents.
Fes un captura de pantalla com es mostra en l'exemple, i desa-la amb el nom M2T1CognomNomInterficie
Crear dins la vostra carpeta de la matèria disseny 2d 3d del drive, una nova carpeta que s'anomenarà M2T1CognomNom. Desar l'arxiu del projecte i la captura de la imatge dins d'aquesta carpeta. Enllaçar aquesta carpeta a la plataforma.