Szlovákia

Köszönjük a budapesti Szlovák Turisztikai Képviselet vezetőjének, Dipl. Ing. Sona Jelinkova asszonynak, hogy segített megszervezni a 2018. kora nyári forgatásainkat!

Szlovákia, az oldal tartalomjegyzéke:

Pozsony, Magas Tátra, Miért ne Szlovákia?, Árva vára,

Árvai Erdei Kisvasút, Zubereci Skanzen, Turdossini Mindenszentek Temploma,

Vlkolinec az élő falumúzeum,  Szlanicai művészetek szigete, Mini Szlovákia,

Janosik szurdok

Pozsony

Pozsony - Bratislava  Szlovákia fővárosa. Mint a többi jelentős Duna menti főváros, ez a település is elfoglalta Európa második leghosszabb folyójának bal- és jobb partját. A történészek közlése szerint a város több mint kétezer éves múlttal büszkélkedhet, ám fővárosként csak Szlovákia 1993-ban történt kikiáltása után szerepelhet. Ezzel Európa legfiatalabbika. A Duna fölé emelkedik a pozsonyi vár, mely jelkép is egyben. Aki vállalkozik erre, gyalogosan is felkapaszkodhat ide, de trolibusszal és a múltat idéző nosztalgiavonattal is megközelíthető. A Szent Márton-dóm tizenkilenc osztrák-magyar király koronázási ünnepségét láthatta. Az Óváros az év minden szakában a látogatók kedvence. Aki bebarangolja utcáit, tereit, meg is érti, miért!

Magas Tátra

A Magas Tátra alapterülete megközelíti a nyolcszáz négyzetkilométert. Nagyobb részben Szlovákiához tartozik, a többi Lengyelországhoz. A hegycsúcsainak száma több mint harminc. Mindezek közül is kiemelkedik a Gerlachfalvi-tető, ez a tengerszint felett 2655 méter magasságból néz körül társaira. Ebben a videós összefoglalóban felvillantjuk az októberi havas hegycsúcsokat, ahogy az érkezőnek mutatják magukat. Felülünk az Elektrikára, a Poprádot a  hegyi településekkel  összekötő vasútra. Körbejárjuk a ködös  Csorba-tavat. Ó-Tátrafüredről a kötélvasúttal felmegyünk a Tarpataki-vízeséshez. Pihenünk Tátra - Lomnic napsütötte  parkajaiban, hogy aztán programunk zárásaként a lanovkával, egy átszállással  feljussunk a Lomnici csúcsra.

Zsolna megye

Miért ne Szlovákia?

A “Szlovákia, Zsolnai régió” oldal egy csodálatos ország első olyan tájegysége, mely részletesen kerül bemutatásra a Bedekker WebTv Hungary oldalán. Nem véletlen ez, hiszen az itt felkereshető tájak, történelmi, vallási, művészeti és népművészeti látnivaló sokasága már évekkel ezelőtt felkeltette az érdeklődésünket. A tervek tett követte, ennek eredmény a Zsolna Régió oldalon bemutatott  videós és szöveges bemutatók. Persze ez csak egy válogatás. Reméljük, mihamarabb visszatérhetünk a karnyújtásnyira lévő Szlovákiába, hogy minél több honfitársunknak segítsük utazásaik emlékeinek felidézését, és akik még nem jártak itt, azokat  ösztönözzük egy - egy ilyen kirándulásra. Hiszen ide már két-három napra is  érdemes átruccanni!

Árva vára

Árva vára, az azonos nevű Árva (Orava) folyó egyik penge éles sziklájára épült. Ahogy a legfelső szint múzeumában egy maketton be is mutatják, legkorábban itt egy farönkökből, vesszőkből font földsánc mögé húzódtak be a védők. Ebből alakult folyamatosan a ma Sasfészeknek is titulált, igen látványos arcát mutató épület együttes. Számunkra is ismert tulajdonosa a Thurzó család és György nádor leszármazottjaié volt. Érdekes adat, hogy csak 1968-ban vált a látogatók számára szabad a belépés. Azóta is ez Szlovákia egyik legnépszerűbb műemléke a magyar utazók között. A parkolótól a legfelső szintig nem könnyű, de nem is elviselhetetlen a gyaloglás. Hiszen a vezetett túrák minden szakasz megtétele után új érdekességet kínálnak a vendégeknek.

Árvai Erdei Kisvasút

Az Árvai Erdei Vasút hibátlan üzemeltetése az Árva vára szakembereinek a feladata. A tájékoztató füzetekben és a helyszíni térképeken is nehéz a kiigazodás ezen keskeny nyomtávú útvonalak között. No,  mi pótolva ezt, az Útikalauzunkban (oldal csík) megtesszük ezt. Addig is képzeletben szálljanak fel velünk a két végállomás között 3 kilométer távolságot megtevő szerelvényre. Közben felidézzük, hogy ezen alkalmatosságot a környéken kitermelt fák szállítására használták. A visszaút előtt csodálják meg a környék panorámáját, a népi életmódot bemutató kis kamara kiállítást. Ha szerencséjük van, akkor láthatják elindulni azt a pár személyt szállítani képes kis önjáró motorkocsit, amivel a szerencsések folytathatják az útjukat a rengetegbe.

Zubereci  Skanzen

Zuberec e tájegység egyik nagyon szépen kiépült és fejlődő kiránduló- és sportközpontja. A központtól pár perc autózással érhető el az Árvai Falumúzeum Bölényfaluban. Aki errefelé vet a jó sorsa, semmikép ne hagyja ki ezt a pár órás programlehetőséget. Megéri! Az érdeklődők számára 1975-ben nyitották meg a Skanzen kapuját, hogy aki belépőt vált ide, annak bemutassák a népi építészet és életmód számos érdekességét, csodáját. Megtudtuk, itt azelőtt a természet volt a gazda. A most látogatható mintegy ötven épületet gondos szakemberek válogatták, vásárolták és telepítették át ide, ebbe a patak csobogásától hangos völgybe. A munka még a mai napig sem befejezett, mi is láttunk újabb építkezéseket.

Turdossini Mindenszentek Temploma

A Turdossini Mindenszentek temploma Tvordosin település temetőjének a dísze. Közeledve a településhez, az főút mentén hirdetik és hirdetik ezt a látványosságot UNESCO listáján is szereplő, mely 1993-ban megkapta az Europa Nostra díjat is. Július és augusztus hónapokat kivéve, meglátogatása szervezést igényel. De bátorítunk mindenkit, tegye ezt! Hiszen a Mindenszentek késő gótikus temploma a tizenötödik század második fele óra dacol időjárással, ártani szándékozó emberekkel. A helyben kivágott vörösfenyőkből épült templom  Fő éke a barokk faragott oltár, annak oltárképe az apostolok alakjaival és természetesen a szószék, melyet az evangelisták emlékének szenteltek. A látogatás ideje húsz perc, amiért fejenként egy Eurót kell fizetni.

Vlkolinec az élő falumúzeum

Liptó szenzációja Vlkolinec! Aki akár a Magas Tátra irányába autózik, Rózsahegy előtt térjen le a főútról és araszoljon fel ebbe az elbűvölő élő faluba. Megéri! Ottjártunkkor egy francia turistacsoport járta velünk végig az UNESCO listájában is megtalálható falut. Ötvenöt, eredetileg is ide épített faház várja a látogatókat, ezekből 19-nek helyi lakos a gazdája. Vlkolinec tehát egy élő település. Temploma ami kőépület, 18. századból pedig a két emeletes harangtornya ami számtalan fotográfia kiemelt témája. No meg a színek, hiszen ezek a kő alapokra épült faházak különleges, pasztell színű külső festést kaptak. Ez teszi igazán különlegessé a látványt, a falu összképét. A népi hiedelem szerint neve arra utal, hogy innen védték a farkasoktól Rózsahegy városát.

Szlanicai művészetek szigete

Szlanicai művészetek szigete az Árvai (Orava) víztároló hatalmas tavának piciny, az egykori szárazföldből megmenekült földdarabkája. A fellelhető leírások, fotók egyáltalán nem keltették fel az érdeklődésünket. Ám maradt egy kis szabadidőnk, így felkerekedtünk erre a kirándulásra. Jó tettük! A szárazföldről indul az a kirándulóhajó, mely elhalad a vízimadarak költőhelye mellett, hogy aztán kikössön a aprócska szigeten. Elsőnek a kálvária látványának összessége, és egyedisége ragadta meg a figyelmünket. De a templomban kialakított Árva Galéria falai közé lépve elállt a szavunk. A népi fafaragók és festők fennmaradt és itt kiállított alkotásai mesélnek a viz alá süllyesztett falvakból ide átmenekített gyönyörű és naiv alkotások összessége.

Mini Szlovákia,

Mini Szlovákia Miniatűrök Parkja Szentiván  (Liptovsky Ján) településen található. Erről is azt kell leírnom, hogy aki Rózsahegy felől az autópályán halad Poprád és a Magas Tátra irányába, szánjon rá pár órát, hogy bekanyarodik ebbe az üdülőhelyként funkcionáló településre. A folyamatosan fejlesztett, 1:25-ös arányban megalkotott modellek száma közelíti a húszat. A gondozott parkban, belépődíj leszurkolása után sétálhatunk az apró részletekig kidolgozott épületek között. Ne legyünk restek, hajoljunk le, hogy meggyőződhessünk a kimunkálás, az autentikus anyaghasználat pontosságáról. Ez a séta felvilágosít bennünket, hogy merre is tervezzük következő kirándulásainak Szlovákiában. No és mégy egy fontos információ, a Park télen is nyitva van!

Janosik szurdok

A Jánosík-szurdok (Jánosikove diery) felfedezése pontos térképek és leírások híjján szintén nem egyszerű feladat. Programunk lebonyolításához mi a Fátra,  Biely Potok nevű településéhez autóztunk. A fizető parkolóban hagyva a kocsit, az általunk választott turistaösvény tényleg megkímélt minket bármi szenvedéstől. Elhagyva a kis csordogáló patak völgyét,  egy rövid  kapaszkodó után értünk be a szurdok vadregényes völgyébe. Kis körnek írják ezt a belépő szintű kirándulást. Mi nem körben haladtunk, hanem  ugyan azon az úton tértünk vissza a parkolóban. De ezalatt is lelkes hívei lettünk a Top kínálat megtisztelő címet kiérdemlő természeti látványosságnak. Bátorítva a tapasztalt természetjárókat a Nagy kör felfedezésére.

Szlovákia: ÚtiEmlék

Szlovákia fővárosunkból gyorsan elérhető ország. Mostani utunk alkalmával kipróbáltuk az Esztergomnál történő dunai átkelést. Nekünk elfogadhatóbb volt mint Parassapuszta felé venni az irányt. Sturovóban  (Párkány) az első benzinkútnál megvásároltuk az autópálya “matricát”, ami már itt is virtuális használatot jelent. Innen a Szlovákián hosszában átvezető E 50-es autóútig  (ennek több szakaszán matrica használata kötelező) elfogadható minőségű  az aszfalt. Az autóúton pedig első osztályú! Rózsahegy előtt (mi ha tehetjük) megállunk a Koliba Bodeganal ebédelni. Nagyon jó a konyhájuk, gyors a kiszolgálás. Ennél jobb beköszönő vagy búcsúzó étkezésre nincs is szükség. Tehát úgy ütemezzük a programot, hogy ha tehetjük,  étkezési időszak alatt haladjunk erre. A program szervezésekor  hosszan tanácskoztunk, Zsolna megyei barangolásunk idején hol is foglaljunk szállást magunknak. Mi Tvrdosin mellett döntöttünk, igaz a késő gótikus Mindenszentek templomán kívül  e kisvároska másról nem nevezetes. Viszont számunkra a nagyon kedvező árú Penzión Fortuna figyelmes tulajdonosával, pazar és változatos reggelijével, patyolat tisztaságával pont megfelelt erre a célra. Bátran ajánljuk másoknak is, hiszen a bemutatott programokat e bázisról könnyűszerrel, pénztárca barát módon érhetjük el.  Ez pedig nem mellékes szempont! Utazásunk pont az Euró és Forint kurzusának legrosszabb periódusára esett, így Tvrdosinból pár perc alatt felszaladtunk a szlovák - lengyel határra, ahol forintos kártyánkkal kétszer is tudtunk tankolni. Továbbá: még valamiről kell feltétlenül beszámolni. A katolikus templom közelében, a Lengyelország felé vezető E 77-es főúton található a Koruna étterem. Itt két alkalommal is olyan minőségű pizzát szolgáltak fel, hogy az a kedvenc velencei éttermem (Ristoranta S. Stefano, Venezia)  minőségével vetekedett. A finom csapolt sörről nem is tegyek említést.

Néhány szó a Szlovák Köztársaságról. 1993. január 1-én lett önálló ország. Területe picit kevesebb mint ötvenezer négyzetkilométer. Lakosainak száma meghaladja az ötmillió főt. Fővárosa Pozsony (Érdekel), melyről külön egy rövid videóval emlékezünk meg. Az újonnan csatlakozott közép-európai országok között itt is bevezették az Eurót, ami a hivatalos fizetőeszköz. A magyarok első számú célpontja a Magas Tátra, ahová főleg a téli sportok kedvelői veszik az irányt. De az ország gazdag természeti változatossága, sokszor velünk összefonódó történelmi helyek is számtalan honfitársunkat ösztönöz arra, hogy e tényleg karnyújtásnyira fekvő országba látogasson. Az egyre szépülő főváros, Pozsony - Bratislava titkainak felkutatása, a felvidéki várak és kastélyok, a további,  UNESCO védettsége alá tartozó műemlékek, a népi építészet szívet melengető emlékeinek, a népművészetének és népszokásoknak a megismerése, az egész évben űzhető sportolási lehetőségek, és a feledhetetlen gasztronómiai élmények, mind - mind e mágikus vonzerő elemei.

A kötelező programként  eltervezett hat nap után kis kerülővel Tvrdosinból a Magas Tátrába utaztunk. Oda, ahová az elmúlt évtizedekben oly sokszor húzott a szívünk. A nyitó oldalon bemutatott összefoglaló videó elkészítése óta eltelt pár év. Megnyugtatóan vettük tudomásul, hogy a hegyoldalakat letaroló vihar után a természet kezd győzedelmeskedni. Az egykoron siralmas látványt nyújtó kopasz területeken új vegetáció kezd megerősödni. Nagyon jó érzés volt, hogy a növényzet jelentős része ismét fenyőfa. Csak pár, persze köztük fontos tájkép formáló részen veszik át a hatalmat a lombos erdők. Nyílván ennek is megvan a maga magyarázata. Megnyugodtunk, a Magas Tátrát unokáink olyan szépségben fogják megismerni, melyhez nagyszüleinknek, szüleinknek és magunknak is volt szerencsénk. A befektetők is kedvet kaptak, hogy a műemlék épületeket renoválására, azokat főleg az idegenforgalom szolgálatába állítsák. Jelenthetjük, a Tátra a régi fényében fog hamarosan tündökölni. De hát most Zsolna Turisztikai Régió bemutatásáról szólt ez az utazásunk. Melynek végén megállapíthattuk, remek napokat tölthettünk ezen a tájon. Ha lehet, hamarosan visszatérünk!