Alsó-Ausztria, az oldal tartalomjegyzéke:

Gmünd és Blockheide, Zwettl és az apátság, Wachau I., Wachau II., Carnuntum,

Rax, Schneeberg, Semmering, Stuhleck télen

Waldviertel

Bécsből igazán könnyűszerrel érhető el Waldviertel, ez a számtalan csodát kínáló osztrák tájegység. Mi, kalandozásunk során sem magyar szót nem hallottunk, sem H felségjelű autót nem láttunk. Így feltételezzük, sokan nem is hallottak arról, hogy mit is rejt ez a Duna vonalától, mondjuk északra, Csehország határáig tartó vidék. Évek óta terveztük, hogy ellátogatunk ide, most aztán valósággá vált ezen vágyunk. Talán egy picit Toszkánát idézik girbe-gurba utjai, a szemet gyönyöködtető zöld foltokkal feleselő mezőgazdasági parcellái. Mi elsősorban a következő kis videóban bemutatásra kerülő Kamp-folyó völgyének látványosságai miatt vágytunk ide, de a programunk tervezésekor megismertük, majd be is barangoltuk kisvárosai, várait és kastélyait. Íme!

Kamp-folyó

A Kamp-folyó sok forrásból, pici érből egyesül. Mi felfedezését a nevét is adó Kamp településnél kezdtük, majd követtük végig a deltájáig.  Érdekessége, hogy az osztrák sógoraink, felhasználva nagy tapasztalatukat, a vizet több ponton gátakkal, duzzasztóművekkel állítják meg. Így lépten-nyomon fürdésre, mezőgazdasági öntözésre, halgazdálkodásra alkalmas tavakká formálják medrét. Az egyik legnagyobb vállalkozásuknak az Ottensteiner  Stausee erőművének és igazi pihenő övezetének megszületését tartják. Ahogy titok a folyó születése, ugyan olyan rejtett ahogy az Krems városánál előbb a Krems folyóba, majd vele együtt a Régi-Dunába ömlik. Itt még a helybéliek sem tudtak pontos felvilágosítást adni, hogy a deltában merre is keressük a torkolatát.

Rappottenstein vára

Rappottenstein vára a térség egyik kiemelt látnivalója. Alapítása 1157-re datálható. Ma grófi magántulajdonban van. Első falait egy sziklára emelték. Ma is láthatóak azok a gyámkövek, melyekre fából védelmet szolgáló lőállásokat építettek. Jellegzetesek a kényelmi szolgáltatást jelentő, a falakból kiálló wc fülkék látványa. Ekkoriban sem folyóvíz, sem csatornázás még nem szolgálta a komfortot. Az esővizet a vár elő udvarában látható ciszternában gyűjtötték. A víz nagy kincs volt ekkortájt. A látogatók egyik kedvenc terme a Fegyverszoba. Itt behatóan tanulmányozhatjuk a kor harcászati tevékenységét.   A várban  már 1548-ban a várba sörfőzde is működött. A Várkertben a toronyóra 1662-ből származik, egy mutatója az órát mutatta.

Rosenburg kastély

Rosenburg reneszánsz kastélya Waldviertel egyik kiemelkedő látványossága. Az összes meglátogatott hely közül talán ezt találtuk a legmegkíméltebb állapotban. Belső terei vezetővel látogathatóak. De mielőtt erre sorra kerülne, a bejárattól áthaladunk a boltíves árkádsorral övezett díszes udvaron. Ha jókor érkezünk, az innen nyíló Panoráma teraszon látványos sólyombemutatóra is válthatunk belépőt- A kastély, mint több társa, szintén magántulajdonban van. Eredeti bútorokkal, berendezési tárgyakkal gazdag termeken keresztül halad a vezetés. Érdekes történeteket hallhatunk az elmúlt évszázadok mesés és rejtélyes történéseiről.  A séta csúcspontja a több teremből álló fegyvertár gazdag gyűjteményének a felfedezése. Rosenburgot nem szabad kihagyni!

Három további kastély

Mindig nagyon sajnálom, ha egy turisztika látványosság vezetői és tulajdonosai tiltják a belső termekben a felvételek készítését. A most következő három meglátogatott épületből az elsőben történt ez. A másik kettő egyébként is csak kívülről volt felfedezhető. Heidenreichstein belső termei vezetővel fedezhetőek fel. Mi a XII. században épült vízi várat körbejárva örökíthettük és mutathatjuk be. A mai külsejét négyszáz évi folyamatos munka után nyerhette el. Pöggstall reneszánsz  Roggendorf-kastélyának szép freskókkal díszített belső udvarán egy szabadtéri színház működik. Kerek elő tornya Albert Dürer terve szerint épült. Ottenstein vára most ébredezik hosszú álmából. Sokáig hadi célokat szolgált, ma rendezvények és esküvők helyszíne.

Gmünd és Blockheide

Walviertel bebarangolása során gyönyörű kisvárosokba botlunk. Ottjártunkkor ezek turista barát arcukat mutatták, hiszen a centrumokban mindenhol ingyenes a parkolás. Jól nézzünk körül, mert van ahol a parkolóóra beállítása és  kihelyezése kötelező. Ahol most járunk, az Gmünd. Innen indul egy keskeny nyomtávú kisvasút a Schmalspurbahn, ám pont azon a vidéken visz az útja, amerről mi érkeztünk. Így hát lemondtunk erről a kellemes programról. Viszont felkerestük a pár perc autóútnyira található Blockheide nevű, népszerű természetvédelmi területet. Ennek bejárása ingyenes. Az itt látható különleges köveket és sziklatömböket a kelták kultikus szentélyként használták. Fontosabb útjai egy, másfél óra alatt bejárhatók.

Zwettl és az Apátság

Walviertel közigazgatási központja Zwettl ez az igazán bájos városka. A település 520 méter magasan fekszik a tengerszint felett. Ez a Zwettli-felföld vidéke. Van olyan leírás, hogy környékét jelölik meg a Kamp forrásvidékének. Ez némi túlzás. Ám mi itt találtuk meg az aktuális videóban is bemutatott kedvelt szabad strandot. A másik vízrajzi tény, hogy a település központjában egyesül Kamp és a Zwettl patak.  A városka   lakosainak száma pár ezer. Aki végigsétál bájos utcáin, egy középkort idéző hangulattal találkozik. Sok dolog megmaradt a múltból, városkapuk, várostornyok. Főterén a barokk fogadalmi szobor is megcsodálható. A közelben látogatható az 1137-ben alapított cisztercita kolostor, amit mi időhiány miatt csak kívülről nézhettünk meg.

A Duna bal partja, Wachau

Egy, a Dunát kedvelők számára fontos helyszínre kalauzoljuk el nézőinket. Az osztrák Duna-kanyar neve Wachau. Bejárhatjuk -ahogy mi tettük- Krems an der Donautól Melkig, vagy fordítva. A folyó mindkét partján vezet autóút, így aki teheti, utazzon végig mindkét szakaszon. Hiszen a megállásra csábító városkákon kívül a túlpartról mutatja igazán magát a táj. A két kapunak is tekinthető városból sétahajó járatok is indulnak, a jegyek picit drágák, és ha meg kívánjuk szakítani az utat, bonyolult folytatni azt. A wachaui Duna szakasz harminc kilométer hosszú. Fontos itt termő gyümölcs a sárgabarack és a szőlő. Ennek termőterülete megközelíti a 200 négyzetkilométert. Fontos turisztikai városkák: Krems, Dürnstein, Melk. Ez utóbbi katedrálisáról híres.

A Duna jobb partja, Wachau

Walviertelbe igyekezvén, kihasználtuk az alkalmat, hogy bejárjuk Wachau jobb partját. Csak ezzel vált teljessé erről az idegenforgalmi szempontból is oly kiemelt tájegység feltérképezése. Hiszen az előző videóban bemutatott bal part látnivalói igazán csak a túloldal egy-egy kiszemelt pontjáról csodálható meg igazán. Július második felében jártunk. Hozzánk képest időben eltolódva ebben az időszakban tartott a sárgabarack szüret. Mi is vettünk egy kis ládikával. Meg kellett állapítanunk, hogy a Duna jótékony hatása miatt igen zamatos gyümölcsöt kóstolhattunk. No meg persze nem felejtettünk el beszerezni egy üveg,  erre a tájra oly jellemző sárgabarack likőrt is. Egy szép téli estén fogjuk felbontani, hogy illata, zamata emlékeztessen nyári kalandozásunkra.

Carnuntum

Van Ausztriában, a Duna mellett egy csodálatos látványosság. Közel Sopronhoz, Bécshez és Pozsonyhoz. Mi véletlenül bukkantunk rá. Elautóztunk Petronell - Carnuntumba és nagyon rácsodálkoztunk arra a római kori ásatásra, mely bizony első osztályú régészeti emléke a világörökségnek. A belépőjegy megváltása után léphetünk be a múzeum területére. Ez volt a Római Birodalom Felső-Pannónia tartományi székhelye. Feltárása csak a XIX. században kezdődött el, és még mindig dolgoznak ezen a munkások. Azért különleges ez a bemutató, mert elég sok épületet sikerült “tető alá” hozni és autentikus tárgyakkal berendezni. Itt nem kell nagyon megerőltetni a fantáziánkat, hiszen valóságos épületeket, akkoriban használt eszközöket tárnak elénk a régészek.

Rax

Ha nem csak távoli szemlélőként szeretné élvezni az Alpok varázslatos hangulatát, akkor akár az egy napos, közepes nehézségű,  vagy a nehezebb gyalogtúrák során megismerheti azt. Egyik igazán jó lehetőség,  Sopronhoz közeli  Rax 2007 m-es csúcsának megmászása. A kirándulás  első szakasza igazán kényelmes, a parkolótól induló felvonóval tehető meg. A "csúcstámadás" különböző útvonalakon a csoport rátermettségétől és elszántságától függően tervezhető. A csaknem 1000 m-es szintkülönbség leküzdése során a magyar  szakvezető (Natura Ökotúrák Kft.) segítségével megismerhetik a magasságok szerint elkülönült növénytársulásokat, a hegyi klímához alkalmazkodott állatvilágot és a varázslatos tájat.

Schneeberg

A modern Szalamandra-vonattal felkaptatni a Schneeberg-re nem akármilyen élmény. Az út gyönyörű erdőkön át, alpesi rétek mellett vezet egy csodálatos, páratlan szépségű világba. Ez a  ritka növények és állatok birodalma. A gyermek vendégeket,  közvetlenül a  hegyállomás mellett  az 5.000 négyzetméteres alpesi játszótér fogadja. Itt már a tengerszint felett 1.800 méteren járnak a látogatók.  A fennsíkon tett szép túraút után a megfáradt vándorok hangulatos hegyi fogadóba térhetnek be. Finom ételek és italok, a monarchia hangulata várja őket. A vasút alsó végállomása Puchbergben található. Érdemes jegyünket interneten előre oda-vissza lefoglalni, hogy a zsúfoltabb napokon is megtehessük  kirándulásunkat.

Semmering

A Semmering Alsó-Ausztria egyik leglátogatottabb üdülőhelye, mely egyben  sokarcú sportcentrum is. A Hochstrasse a legendás múltú Panhans Hoteltől indul, érinti a megkapóan díszített Semmeringkapelle-t, hogy aztán a szépen felújított sétaúton a régmúltat idéző gyönyörű villákat csodálhassuk. Semmering igazi virágkorát a II. világháború előttire datálják.  A Panhans hoteltől jól látható a szemközti hegyen álló kilátótorony, az oda felkapaszkodó felvonó pályája és kabinja. A síelők, ródlizók és a lustább kirándulók nagy örömére. És még valami: itt a levegő kristálytiszta, az uralkodó légnyomás alacsony. És intenzív a napsütés, még a téli időszakban is. Egy-két nehéz havas napot eltekintve az utak jól járhatóak, a téli gumi használata kötelező!

Stuhleck télen

Stuhleck, a téli sportok szerelmeseinek szóló nagyszerű ajánlat: lakjon Sopronban, síeljen a közeli Ausztriában. Az egy óra alatt ( kb. 80 km) elérhető Stuhleck sípályái minden dicséretet  kiérdemelnek! Tapasztalatunk szerint télen az utakat megfelelően tisztítják, nem okoz gondot a vezetés. Ma már online ticketing segíti az elővételes jegyvásárlást, a digitális terelőrendszerrel felszerelt parkolókból csak néhány lépés a felvonó. Speciális szolgáltatások: a Skiline (napi síelésének kiértékelése az internet segítségével) Snow-Tubing Snow-park (éjszakai síelés), 5 km hosszú ingyenes szánkópálya. Javasoljuk a jegykínálat előzetes áttanulmányozását, mert például  a felső parkolók egyikéből, a pontrendszerű jegy segítségével nagyon kedvező áron sportolhat.