Görögország

Az egykori  BTTV Műsorgyártó Alkotóközösség nevében hálás köszönetünket  fejezzük ki  néhai Theodoros Skevis úrnak, hogy a Theo Tours igazgatójaként, folyamatosan segítette görögországi kapcsolataink alakítását! Drága Theo emlékedet őrizzük!

Görögország oldal tartalma:

Rodosz, Karpathos, Kefalonia, Skópelos, Korfu, Central Macedónia,

Görögország Plusz, benne:

"Hajózni kötelező" & "Egy igazi bazi nagy...."

Görögország fővárosa Athén. E csodálatos ország  felfedezése honnan is indulhatna máshonnan, mint e csodálatos műemlék centrumból. A bemutatott videó rendhagyó módon, most a nemzetközileg is elismert, görög-magyar festőművész Tzortzoglou Georgios, ahogy a szakma hívja, Jorgos közreműködésével készült. Egy róla szóló hosszabb portré videó forgatása miatt kerestük őt fel, az e városban fenntartott lakásában. Egy sok epizóddal sűrített napba próbáltunk belegyömöszölni minden fontosat, amit Athénről tudnuk kell és tudnunk érdemes. Jártunk a Syntagma téren, az árusoktól hemzsegő Plakan, a kincseket felvonultató régészeti múzeumban, és az Akropoliszon. Később aztán megleshettük, ahogy a mester elkészíti következő festményének alapot adó frottázsát a műemléki faragványok egyikén.

Görögország Plusz

Külön köszönjük Ikonomou Andreas barátunknak, a Görög Nagykövetség Sajtó Irodája munkatársának, hogy az Anek Line  társasággal  közösen megszervezte hajóutunkat és a forgatást!

“Navigare necesse est, azaz hajózni kötelező!”

Július 25. vasárnap, 11 óra 39 perc 30 másodperc. A Lefka Ori kürtszóval üdvözli testvérhajóját a Sophoclest.  Ez a találkozás nem rendkívüli esemény. Mivel a két komp egymással ellenkező irányban,  folyamatosan járja ezt az útvonalat, rendszeresen össze is futnak. De ez az távoli ismeretség bizony örök időre szóló plátói szerelem maradhat  csupán. A Lefka Ori és a Sophocles két teljesen egyforma komphajó. Tizenegy hajójuk van, ebből öt az Adrián, a többi pedig az Égei tengeren szolgál. A fontos útvonalakon egyrészt az itáliai Velencéből és Anconából a görögországi  Patrasba, a belföldi járatokon pedig Pireusból Kréta három nagy városába közlekedő hajói vehetők igénybe.

Görögország Plusz

“Egy igazi bazi nagy....”

Itt görög honban a tehetősebbek házasságkötési ceremóniája - no meg a lagzi egy helyen rendezendő. Ezért egy magára adó kert elmaradhatatlan tartozéka a saját kápolna. Nekem  a távolról jött idegennek akkor válik még egzotikusabbá mindez, amikor Papa Haralabos segéd papjával bevonul közénk. Ő, a térség két nagyvárosának Thivonnak és Livadiasnak metropolitája. A metropolita a keleti keresztény egyház vezető főpapja. A segédjének feladata, hogy gondoskodjon egy pohár finom  borról. A férj, feleség iszik majd ebből, méghozzá egy pohárból. A ceremóniát itt koszorúzási ünnepségnek hívják.  Sokaknak különleges a görögkeleti vallás ezen szertartásának apró mozzanatai is.

Rodosz: ÚtiEmlék

Rodosz leginkább repülővel közelíthető meg legkönnyebben. Aki kitartó és folyamatosan figyeli a fapados társaságok kínálatát, olcsóbb jegyekre is találhat. A repülőút Budapestről, közvetlen járaton megközelítően két órát vesz igénybe. Visszafelé, mi kipróbáltuk az Aegan görög légitársaságot is. Ők Athénon keresztül repülik Rodoszt, a görög főváros repülőterén tapasztalt káoszt leszámítva picit volt drágább a jegy mint a magyar fapadosé. Viszont volt étel és ital felszolgálás a járatokon. Kedvesek voltak a légi kísérők, és Budapesten a megúsztuk a  “fapados" sétát. A honlapok leírásához képest a repülőtéri taxi transzferek  sokkal drágábbak Rodoszon. Mi a légitársaság foglalásával egy  lényegesebben kedvezőbb árú, buszos transzfert foglaltunk. Ez majdnem háztól - házig szállított minket. Ismerve a szigetet, bevállaltuk volna a helyi buszozást is. De a menetrend nem a valóságot mutatta, így csak ott szembesültünk azzal, hogy a főváros érintésével, ott átszállva, késő éjszakáig mennek a buszok sokfelé, az üdülő helyekre. Az Aegan gép nagyon baráti időben indult vissza velünk, így a fővárosból (ahol egy központi szállodában foglaltunk magunknak az utolsó három napra szállást) nagyon olcsón, minden kényelmetlenséget megúszva jutottunk vissza a menetrend szerinti busszal a Diagoras repülőtérre. Rodoszon a repülőtéren és a településeken is lehet robogókat, autókat bérelni. Az előbbi nagyon veszélyes, a másik megfizethető és kényelmes megoldás a sziget felfedezésére. Az utak jók, legtöbb helyen könnyen található parkolóhely. De aki türelmes, élvezni szeretné a helyiekkel fűszerezett görög hangulatot, azoknak bátran ajánljuk a helyi buszközlekedést. A járatok nem pontosak, sokszor zsúfoltak. De hát ez is hozzátartozik a kalandozások izgalmához. Rodoszon mi két alkalommal jártunk, úgy adódott, hogy utazásaink rendre szeptemberre estek. Hátránya, hogy rövidebbek a nappalok, viszont előbb kezdődik a hajnalig tartó görög éjszaka. Mely a meglepetések sorát kínálja a csodálkozó idegeneknek. No meg ilyenkor már elviselhetőbb a nappali meleg, és a tenger a nyílt vizű strandokon is a fürdésre, sportolásra ideális. Egyszer szeretnénk tavasszal, vagy kora nyáron is eljönni erre a vidékre. mert a beszámolók szerint ilyenkor borul virágba a táj. Ne de ekkor hosszú tengeri fürdésre csak a “rozmárok” számítsanak. Az apartmanos elhelyezkedés nagy előnye, hogy magunk szerezhetjük be a mindenfelé szép számmal működő szuper marketokból azokat az ételeket, melyekre a legjobb szállodákban sem számíthatunk. Mi nem tanácsoljuk a szállodában a félpanzió befizetését sem, mert akkor nincs lehetőségünk felfedezni a környék éttermeinek íz-kavalkádját. Emlékszem,  régebben Korfun,  véletlenül összefutottunk egy ismert politikussal. Mi sajnálattal hallgattuk, a szállodájukban felszolgált unalmas vacsorák menüjeit. Ő pedig irigykedve érdeklődött az általunk  felfedezett  környékbeli éttermek étel-költeményeiről. Első utunk alkalmával, melyről ÚtiTipp rovatunkban fotókkal és kommentárral adtunk tudósítást, Rodosz északi oldalán foglaltunk magunknak szállodát. Ez közvetlenül a Diagoras repülőtér leszállópályája közelében volt. A tenger állandóan hullámzott, a strandja nagy kavicsokkal bosszantotta  a nyaralókat. Az erős szél kedvezett a surfosoknak, így ez ideális célállomás ezen sportok kedvelőinek. A minap, kifelé utazva a Diagoras repülőtérre, a busz ablakából láttuk a fővárostól repülőtérig tartó  nyugati partszakaszt. Köztük azt is, ahol mi nyaraltunk évekkel ezelőtt. A látvány ismét meggyőzött minket, hogy a sziget  keleti oldala, ahol Lindos is fekszik, számunkra jobban tetszik. Annak idején meglátogattuk Faliraki híres nyaralóhely strandját. Ez, és a többi gyönyörű öbölben megbújó társai,  a legjobb minősítéssel büszkélkedhetnek. Rodosz fantasztikus elhelyezkedése, éghajlata, változatos vidékein kívül maga a történelem. A főváros, általunk is bemutatott műemlék épületei, múzeumainak kincsestára, egyéb látnivalói mint a tengeri akvárium, a 9 D-s mozi,  a számtalan, kinek - kinek a pénztárcájához igazodó étterme, kávéháza, bárja, pezsgő éjszakai élete gazdagítja a programunkat. Bárhol is nyaralunk, bátran üljünk fel a Rodoszra tartó tömegközlekedésben szolgáló buszok egyikére és utazzunk el a fővárosba. A buszpályaudvar a központban van, ahonnan pár perces sétával érhető el a Mandraki kikötő, az Óváros, a Török negyed. Közvetlenül a buszpályaudvar mellett van az Új Piac, ahol mi a Pirgos nevű grill éttermet választottuk ki magunknak, hogy aztán a Rodoszon töltött három napunk alatt ide térjünk vissza egy -egy fantasztikus gasztronómiai kalandra. Mint az már elmondtuk, előtanulmány után jöttünk vissza Rodoszra. Számunkra strandok - strandja a két bemutatott lindosi-öböl. Ezért a Szt. Pál öböl feletti apartman házakban kerestünk és kaptunk magunknak szállást. Innen délelőttönként az alattunk lévő strandra jártunk fürdeni - úszni, délután, pedig amikor elvonult a turisták hada, a Lindos-öbölhöz sétáltunk át. Élvezve az utunk minden pillanatát. A település  még szieszta hangulatát, a fantasztikusan illatozó fügefák övezte szamár-lépcsőkön való le és felkapaszkodást. Négy óra után, az akkorra 27-28 fokosra melegedő  kéklő tengervíz, a hibátlanul aranysárga homok, számunkra olyan strand élményt nyújtott, melyet kevés helyen leltünk európai kalandozásaink során.  Visszafelé betértünk kiszemelt üzletünkbe, ahol előbb csodálatos őszibarackokkal, később olyan helyi szőlővel leptük meg magunkat, melyet előtte el sem tudtunk volna képzelni.  Ez a szőlő, a gyümölcsök királya. Nincs benne mag, vékony a héja, és olyan édes, ami csak e intenzív napsütésnek lehet az eredménye. Napjában egyszer, délben vagy kora este kiválasztottuk a számunkra legszimpatikusabb éttermek valamelyikét. Ekkor átadtuk magunkat a görög gasztronómia élvezetének. Gyros, musaka, helyi halkülönlegesség, szóval amit kínáltak.  A főutca tele volt palacsintással. Hogy az enyémbe szeptemberben honnan szerezték friss epret, azt elképzelni sem tudom. Sokat jártunk görög tájakon, de a csapolt Alfa nevű sörüket most kóstoltuk először. Amikor rátaláltunk, onnantól kezdve ott étkeztünk, ahol ez volt az itallapon. Utazásunkat az aranykor végső pillanatában bonyolítottuk. Rodoszon töltött utolsó napunk vasárnapra esett, ekkor tartották az országgyűlési választásokat, melyet Cipras egykori és új miniszterelnök nyert meg ismét. Rá hárul a feladat, hogy levezényelje azokat a megszorító intézkedéseket, melyeket ő maga fogadott el, és fogadtatott el a honatyákkal. Ennek alapján megszűnt a szigetek adó kedvezménye. Igaz az általános forgalmi adó ezt megelőzően, ottjártunkkor is nagyon alacsony volt. Ennek kulcsa az élelmiszereken 9, italokon 16 % volt. Akikkel beszéltünk, nem tudták megjósolni sem, hogy a turistákat is érintő drágulás, miként hat majd a vendégekre. Mit sikerül áthárítani rájuk és mit nem? Eddig is a görögök életét átszőtték a sztrájkok, tiltakozások. Azt nem tudni előre, hogy ha történnek zavargások a megszorító intézkedések hatására, azok mennyiben érintik majd a turizmust? Aki tehát a jövőben készül Görögországba, figyelje a fejleményeket, foglalásai tekintetében járjon el nagyon körültekintően. Még akkor is, ha a szigeteket eddig elkerült minden  negatív hatás. Reméljük így lesz ez a jövőben is!

Karpathos: ÚtiEmlék

Karpathosi kirándulásunk emlékét néhány felvétel is őrzi. Pigadia, a sziget fővárosa. A város szélén a bevásárlóközpontok  nagy választékkal és elfogadható árakkal várják a turistákat. A sziget  több meglátogatandó pontjához menetrend szerinti buszokkal kényelmesen és olcsón lehet eljutni. Például a nagyon látogatott Olympos faluhoz. Számunkra a videóban is bemutatott Apella strand tetszett a legjobban. Ide is busszal jutottunk el. A járat végállomásánál látható ez a fantasztikus barlang-templom.

Kefalonia: ÚtiEmlék

Kefalonia leggyorsabban repülőjáratokkal érhető el. Az utazási irodák által működtetett charter járatok közvetlenül repülik a szigetet. A jegyek csomagokban foglalt ára elég borsos. Van légi összeköttetés Budapest - Athén - Kefalonia útvonalon is. Időnként kínálnak olcsóbb jegyeket is.  Aki kímélni szeretné a pénztárcáját és bevállalós, kereshet olcsóbb megoldásokat is. Argostoli Budapestől 1452 km ez több mint 18 órás vezetést, folyamatos autózást követel.  Ennek ellenére sokat választják ezt a megoldást. ha négyen ülnek az autóban, akkor ez is egy spórolós alternatíva.  Aki híve a buszos társas útnak, talál ilyen kínálatot is. Most szembesültünk azzal, hogy van Argostoli - Athén buszjárat. Naponta többször is közlekednek a buszok. Ez hét órás utazást jelent.  Ezeket a képeket Argostoli központ buszpályaudvarán készítettük. Persze ez csak akkor egy jó ötlet, ha szeretjük a kalandokat valamint  kapunk olcsó fapados jegyet Athénba és vissza. Továbbá ki szeretnénk használni a lehetőséget a főváros nevezetességeinek megtekintésére.  Jól jöhet ez a megoldás akkor is, ha tavasszal  vagy ősszel szeretnénk Kefaloniára olcsóbban utazni. Ez volt a szállásunk Lourdasban, aki teheti ide foglaljon helyet magának! Miloni Stúdió, Lourdas Lourdasból naponta többször van helyi autóbusz járat Argostoliba. A társaság neve KTEL, a kifüggesztett menetrendre mérget azért ne vegyünk! Ilyen mikrobuszok szállítják az utasokat a felső főbb útig. Ha megtelik, otthagyja az utasokat. A csatlakozás általában pontosan érkezik.  Ide már felfér mindenki. Argostoli központi buszpályaudvaráról aztán mehetünk tovább a sziget legszebb pontjaira. Mi így tettünk, megkíméltük magunkat a vezetés minden kínjától! Az időjárást tekintve, mi sokszor próbálkoztunk a görög nyarakkal,  tavaszokkal, őszökkel. Kefaloniától kicsit északabbra már június második felében is tudtunk kitűnően strandolni. De igazából a szeptembert tartjuk magunk számára a legjobb választásnak.  Kevesebb a turista, olcsóbbak az árak, és a tenger  hihetetlenül meleg. Ez  tűnik a legideálisabb választásnak.  No és talán az ősz ízei is a leggazdagabbak a kefaloniai piacokon.

Skópelos: ÚtiEmlék

Skopelosi forgatásainkat az “Ideal Skopelos” weboldal tulajdonosa és szerkesztője, Dimitris Katsaris úr szervezte. Köszönet a munkájáért! További együttműködő partnereink: Kastro Studios, Magic Rent a Car,  Molos Restaurant & Taverna. Utazási tanácsokként részletesen írok, hogy miként is lehet Skópeloszra eljutni. Elsőre ez nem könnyű feladat. De bátorítunk mindenkit, vágjon bele, hiszen egy olyan különleges élmény várja a látogatókat a szigeten, mely feledtet minden nehézséget. Azon nehézségeket, melyek inkább a felfedezés örömét nyújtják azoknak, akik kedvelik a kalandokat. Skópelosz  repülővel nem elérhető. Ide a köldökzsinórt az elég nehezen kiismerhető, minden logikai rendszert nélkülözően tervezett menetrend szerint közlekedő kompok jelentik. Persze amit ebben ígérnek, azt be is tartják, kivéve ha (nem turisztikai szezonban) viharos az időjárás. Mi a Hellenic Seaways “Repülő Macska 5” gyorsjárattal oda, és hagyományos járatával vissza utaztunk.Magyarországról Skoplelosra   egyénileg nem könnyű, de nem is nehéz eljutni. Bécsből heti egyszeri járat repül a szomszédos Skiathosra, ahonnan vizitaxival lehet eljutni célállomásunkra. De próbálkozhatunk az Aegan görög társasággal. Talán találunk egy athéni átszállással nekünk megfelelő árú és időpontú járatot. Mi Thesszaloniki érintésével vágtunk neki az útnak. Bármikor is ér ide a gépünk, legalább egy éjszakát e szép városban kell töltenünk. Ha tehetjük, akár többet is!

Válasszunk olyan belvárosi szállodát, mely a repülőtérről induló  78-as és a 78N busz valamelyik megállója környékén található. Jegyet a buszon az automatából vásárolhatunk. Ezért legyen nálunk apró, Euróban.  A 65 év felettiek a városi buszokat féláron használhatják.

Thesszalonik a Fehér toronyról, múzeumairól, nyüzsgő tengerparti sétányáról és a magas házakkal körülvett számtalan templomáról nevezetes.

A KTEL Macedonia kupolával fedett busz végállomásáról indulnak a kényelmes buszok Volosba. A jegyünket a váróban található pénztárnál váltsuk meg. A buszok többször indulnak naponta, válasszunk egy reggeli járatot. Az út több mint két óra, úgy készüljünk, hogy  nincs megállója.

Az út Thesszalonikiből Volosba igencsak érdekes (volt!) . Hiszen elhaladunk a 2911 méter magas Olympos hegy lábánál, sőt az út  elkanyarodva a tengertől, átvág a híres Tembi völgyön is. Friss tájékoztató: elkészült egy új sztráda szakasz, így a gyorsjáratú buszok úgy futnak át ezen a szép vidéken, hogy nem sokat láthatunk a tájból. Viszont, ki tudja miért, az utazási dő nem rövidült szinte semmivel.  A volosi KTEL buszpályaudvartól bizony kicsit gyalogolni kell a kikötőig. De leinthetünk egy taxit is.

Volosból több hajótársaság is indít járatokat. Például a Hellenic Seaway és az Anes. Más indulással, más menetidővel és más áron  vásárolhatunk jegyeket ezekre. Érdemes online foglalni és fizetni. A menetidő Skopelosra több óra. Aki Athénba repül őket a fővároshoz közelebbi kikötők és járatok szolgálják ki. Skopeloson az a szokás, hogy a vendéglátók a kikötőben fogadják a vendégeket.

A szigeten, az azt átszelő egyetlen főúton jól szervezett, és megbízható a tömegközlekedés. Más görög helyszínekkel ellentétben itt mindenki tájékozódhat a menetrendről. Tapasztalatunk szerint csak pár perces késéről lehet szó!

A buszjegyek színe és ára a megtett távolságtól függ. Előfordulhat, hogy egy pár perces sétával elérhető, célunkhoz közelebbi megállóból már olcsóbb a viteldíj.

A sziget nagyon sok, kiváló adottságokkal rendelkező stranddal büszkélkedik. Egy nekünk nagyon tetsző hely meglátogatásáért érdemes pár perces buszos utazást is vállalni.

Mint sokfelé Görögországban a napágyak és az ernyő használata díjmentes. A működtető elvárása a fogyasztás. Ám ha belegondolunk, hogy más országokban mennyit fizetünk ezért a szolgáltatásért, akkor rájövünk, hogy kevesebb pénzért itt még egy jó frappét is ihatunk.

Sokfelé  étkezhetünk a szigeten. Az árak picit magasabbak itthoniaknál, de nem megfizethetetlenek az  Amikor ezt a képet elkészítettem, még nem tudtam, hogy az agyagedényben utazásom egyik legrosszabb étele vár. A mögötte lévő musaka valamivel jobbra sikerül.  Az étkezési időpontok kicsit későbbre tolódtak a számunkra megszokottnál.

A gyümölcsöket, no és minden mást is,  komppal a szárazföldről szállítják az üzletekbe. Tapasztalatunk szerint áruk itt kb. a duplája mint Thesszalonikiben.

Számunkra különös, hogy Skopelosra minden vízi úton érkezik. Az árukat kamionokban a nagyobb kompokon hozzák, de sűrűn megfordulnak a kikötőben azok a speciális tengerjárók, melyek speciális szakmák képviselőit és a munkákhoz szükséges anyagokat szállítják a kikötőbe. Ottlétünkkor például a kikötő aszfaltját javította egy erre specializálódó csapat. Ki és berakodva munkagépeiket, de még a forró aszfalt is a hajó gyomrából került elő.

Az oda úttal ellentétben, ha (csak!) este indul vissza Thesszalonikből a repülőgépünk, ráérünk aznap korán indulni Skopelosról. Aki nem akar sehonnan sem elkésni, jól teszi, ha Volosban még a szigetre indulás előtt megvásárolja a buszjegyét innen Thesszalonikibe. Mi is így tettünk. A buszon, bár a jegyen jelzik azt, mindenki oda ül, ahová akar. De csak annyi jegyet adnak ki, ahány ülőhely elfoglalható. Számítani kell országúti dugókra, ezért percre ne számítsuk ki a csatlakozásokat.

Második odafelé tartó utunk kapcsán kell megjegyeznek, hogy kipróbáltuk a Thesszalonikiből, a főszezonban reggel tízkor induló gyorshajót. A jegy áráról el kell mondani, hogy nem nevezhető kifejezetten olcsónak, de olcsóbb a busz - komp - komp busz viszonylatnál. Hátránya, hogy a Budapestről érkező repülő menetrendje nem engedi meg a közvetlen elérhetőséget. Igy oda és vissza úton egy-egy éjszakát Thesszalonikiben kell tölteni. De ez egy pazar lehetőség a város felfedezésére, így sem kidobott pénznek, sem elfecsérelt időnek egy a kis megállót nem lehet nevezni. Akit bővebben érdekel Thesszaloniki, két videó is található a Central Macedonia oldalunkon.

Miután szezon után indultunk hazafelé, már nem járt a közvetlen komp Thesszalonikibe. Így maradt a komp - busz variáció. Viszont, miután nem volt lehetőségünk elővételben megvenni a Volos - Thesszalonik buszjegyet, csak a két órával későbbi járatra válthattuk azt meg. Megint tanultunk valamit.

A már megismert KTEL Macedonia buszterminál kupolás csarnokába fut be a volosi busz. Az épület elöl indulnak a híres 78 és 78N jelű járatok. Figyelem! Ezen a repülőtéri vonalon drágább a tarifa. A buszok átszelik Thesszaloniki belvárosát. Próbáljunk ablak mellé ülni, és mint egy turistabuszon élvezzük a látványt. A főutat szegélyező épületek sorát megtörő műemlékek sokaságát.

A busz a hazai gyakorlattól eltérően kiszolgálja utasait. Az érkezési szintről indul, az indulási szintre érkeznek a járatok. A repülőtér nevét a térségről kapta. Nem tévesztendő össze a szomszédos országéval. Időnként vitatkoznak is egy jót ezen a görög és macedon politikusok.

A reptéren más a csomagfeladási rendszer a megszokottól. A pultnál kezelt bőröndöket az utasnak kell az ellenőrző átvilágító pulthoz vinnie. Aztán irány a transit. Aki itt vásárol enni és innivalót, az borsosabb számlára számíthat.

A második utunk, hazafelé Thesszalonikiből rossz szájízzel ért véget. Ugyanis “szélnyírás” miatt gépünk átstartolt a Liszt Ferenc repülőtér betonja felett. De aztán pár perc múlva simán landoltunk.

Korfu: ÚtiEmlék

A szigetet bemutatja a Personal Tours helyi idegenvezetője, Héder Mónika

Korfu Görögország legészakabbi szigete, a Jón Szigetek legismertebb és egyik legszebb tagja. Sokan választják úti célul, mert a tenger mindenütt kristálytiszta, szinte egész nyáron felhőtlen az ég, könnyen megközelíthető akár repülővel akár saját kocsival. Barátságos, vendégszerető emberek lakják és mindenki megtalálja rajta azt a strandot, amit szeret: van homokos, kavicsos és sziklás része. Smaragd Szigetnek is hívják, nem véletlenül, hiszen bármerre járunk, mindenütt zöldellő olajfa ligeteket látunk. A több mint hárommillió fa többségét évszázadokkal ezelőtt ültették, és a mai napig az olívaolaj készítés a lakosok fő bevételi forrása a turizmus mellett. A sziget akkora, mint a Balaton, könnyen bejárható autóval, motorral és sok látnivalót tartogat a felfedezni vágyóknak. Igazi nyaralóhely anélkül, hogy túlzsúfolt lenne, érdemes bejárni és megcsodálni páratlan szépségét!

A Personal Tours vendégeit a repülőtéren a telepített idegenvezető fogadja, és a Messonghi üdülőfaluba utazókat busszal a szálláshoz kíséri. Sidariba, Paleokastritsába tartó utasainkat a szálláson a tulajdonos fogadja, és az idegenvezető az érkezés másnapján tart egy részletes tájékoztatót a sziget látnivalóiról és a fakultatív kirándulásokról.

Messonghi strandja aprókavicsos, sekély, hamar felmelegszik és a víz szinte mindig csendes, ezt a helyet családosok kedvelik és azok is, akik szeretik a turizmussal együtt élő falu hangulatát, pici tengerparti tavernáit.

Sidariba a homokos part kedvelői látogatnak, és azok, akik esténként mozgalmas éjszakai életre vágyak, hiszen itt a sok angol turista miatt a főúton számos bár és mulatóhely találató.

A hely igazi különlegességei a homokkő sziklák, amelyek csodaszép falakat és öblöket formáznak, és itt található a Canal d’Amour, azaz a Szerelmesek Csatornája, egy 30 m hosszú alagút, melyen ha a szerelmesek együtt átúsznak, a legenda szerint örökké tart a szerelmük.

Paleokastritsa pedig a sziklás partok kedvelőit és a búvárkodni vágyókat ejti ámulatba, a hegyoldalban lévő szállodákból nem lehet betelni a sziklák és az ezer színben játszó tenger látványával.

Korfu már régóta a magyarok kedvelt üdülőhelye, mert itt minden megvan, ami a nyaraláshoz kell: a tenger tiszta és májustól októberig kellemes hőmérsékletű, esőre szinte egész nyáron nem kell számítani, a görög szárazföldön megszokott hőséget a délutánonként feltámadó szél enyhíti és akik a pihenés mellett csavargásra vágynak, könnyen be tudják járni a szigetet. Hossza 65 km, a legszélesebb részén 23 km, de van, ahol csak 4 km a túlsó oldal. Bárhová szeretnénk kirándulni, vacsorára haza tudunk érni. Van rendszeres távolsági buszközlekedés, a fővárost meglátogatni leginkább ezzel a zöld busszal szokták.

Korfu város hangulata mindenkit magával ragad, a velencei stílusú házak közt sétálgatni felér egy időutazással.

A magyarok közül sokan kíváncsiak legendás királynénk, Sissi nyaralójára, melyet teljesen a görög mitológiának szentelt, ez Gasturi faluban található és a sziget szinte kötelező látnivalója.

Sokan Gerald Durrell humoros könyveit olvasva látogatnak el Korfura, vajon milyen is az a világ, ahol a Családom és egyéb állatfajták játszódott?

Korfura több utazási iroda is szervez utakat, a charter járatok kb másfél óra alatt megteszik az utat Budapestről vagy Debrecenből. A vendégek a reptérről a szervezett buszokkal hamar eljutnak a szállásokra a kis távolságok miatt. Egyénileg utazóknak heti három fapados járat áll rendelkezésre, ők taxival vagy zöld busszal tudnak az üdülőhelyre utazni. A reptér kicsi, és több-kevesebb sikerrel igyekszik megbirkózni a nyári hatalmas forgalommal.

A szervezett úton részt vevők mindig kapnak tájékoztatást az idegenvezetőtől, aki végig a nyaralás során elérhető és hely- és nyelvismeretével segít a kérdésekre válaszolni. A Personal Tours Messonghiba tartó vendégei a Minore tavernában egy pohár ouzo vagy narancslé mellett hallgathatják meg a tájékoztatót, amelyben részletes információt kapnak a szigetről, a helyi viszonyokról és a fakultatív kirándulásokról. Ez a taverna barátságos házigazdájával és friss, ízletes ételeivel visszavárja az utasokat, az évtizedek óta visszajáró törzsvendégek által küldött fényképek, régi képeslapok és jókívánságok szinte beborítják a falat.

Kis ízelítő az étterem kínálatából:

Előételnek, főételnek is: a fried cheese (saganaki) - rántott sajt

Egy kis hazai: stuffed cabbage -töltött káposzta

(a szerkesztő megjegyzése: mi is megkóstoltuk. Remek!)

Az igazi görög nyerő: moussaka - rakott padlizsán

Komoly főétel, húsimádóknak: sofrito -  párolt marhahús fokhagymás szósszal

Édesség kedvelők, figyelem: érkezik a  cheesecake - túróhab torta

Asztaltársaságunk fődíjas édessége: home made apple -  pie házi almás pite

Egy szép nyári estén bizony nem árt, ha előre foglalunk asztalt ebbe a Messonghi központjában található tavernába!

A Personal Tours korfui partnere a NEXT Holiday, igazgatója  Costas Palykiras úr.

Akik önállóan fedeznék fel a szigetet, ők is számíthatnak segítségre, akár a térképen berajzolt útvonalakkal, akár autó-vagy motorbérlésben.  Az ABBA autókölcsönző minden kibérelt autóra teljes biztosítást kínál, a Yannis motorkölcsönzőnél pedig kedvezményeKarpathosi s árak, rugalmas ügyintézés, házhozszállítás és magyar segítség  várja a csavarogni vágyókat. Az itt bérelt kis és nagy robogókkal vagy kvadokkal is bejárhatják a szigetet és eljuthatnak kevésbé ismert, eldugott strandokra.

Ebben a YouTube oldalán nagyobb méretben is megtekinthető pár perces videóban összefoglalót adunk Korfu legjelentősebb strandjairól. Érdemes a kínálatot tanulmányozni, hogy aztán ki - ki kedvére vágjon bele felfedezésükbe! Megnézem

Észak Macedonia: ÚtiEmlék

Görögország északi részén található Halkidiki félszigetet bemutató filmsorozatunk co - producere és szponzora Aristidis Kanelis üzletember, szállodatulajdonos. A Hotel Aristidides Kassandra félszigeten, Skala Furkas településen várja vendégeit. Aristidis Kanelis. barátainak, megjegyzem sok van belőlük,  egyszerűen Aris. A forgatás legelején beleegyezett abba, hogy én is így hívjam. Ahhoz hogy  a róla készült filmem alcímében a barátomnak nevezhessem, azért meg kellett ismerkedünk egymással. Az a nagyfokú kíváncsiság, ami engem ösztökélt, részben az első pillanatban megszületett kölcsönös szimpátiának volt köszönhető. No meg annak is, hogy  az említett filmem róla szól. Arisról,  a görögről, a szállodatulajdonosról, a régió megbecsült turisztikai szakemberéről, aki mindeközben a helyi adóhivatal tiszteletben álló főnöke és polgármestere  is volt  egyben. Két hétig követhettem őt kamerámmal. Tulajdonképpen ezek a felvételsorok jelentik  az én filmes naplómat róla, és rajta keresztül a görög emberekről. A Halkidiki félszigeten kalandozó, filmsorozatunk alkotóinak bázisa Kassandra, a már említett félsziget egyik további nyúlvány szigete. A co – producer, Aristidis Kanelis jóvoltából volt mód lencsevégre kapni mindazon érdekességeket, melyek turisták tízezreit vonzzák ide évről évre vissza. Aki velünk tart képzeletbeli felefedező utunkon, részese lehet egy fantasztikus görög nyár minden említésre méltó pillanatának.

Halkidiki félsziget csak az első pillanatra tűnik olyan átlagos tengerparti üdülési ajánlatnak. Aki nézője lesz ennek a filmes összeállításunknak, meggyőződhet arról, hogy ebben az esetben másról van szó. A fantasztikusan zöld tájon, a kéklő tengeren kívül annyi érdekességet rejt ez a térség, hogy felfedezésére egy hét talán nem is elég. Halkidiki kicsiben kínálja mindazt amit a turista görög  földön megtapasztalni szeretne. A Halkidiki félsziget nem ismeretlen név a Görögországot már bejárt utazók körében. Ám az csak fájó sejtésem, hogy akik ellátogattak ide, jobban megismerték egy - egy ideiglenes otthonukul szolgáló üdülőfalujukat, mint az egész tájegységet, annak  páratlan természeti gazdagságát, történelmi és építészeti emlékeit. Útinaplómat nekik is szánva, remélem e fotelben átélt virtuális kalandozás fellebbenti a fátylat Halkidiki titkairól. A félsziget kifejezés Halkidiki esetében nem fedi teljesen a valóságot! Ám az egész térség földrajzi meghatározásakor én sem tudok pontosabban fogalmazni. Tulajdonképpen egy nagy és ehhez kapcsolódó három kisebb félszigetről van szó. A térképen jól látható Halkidiki országon belüli elhelyezkedése. Thesszalonikitől délre fekszik a Thermaikos öböl, majd innen keletre a Halkidiki félsziget. Ezen belül,  balról jobbra az első kisebb félsziget Kassandra, a középső Sithónia, és jobbra a kolostor köztársaság: Athos. Kasszandra az első felfedezendő félsziget neve. Fizikai értelemben akár sziget is lehetne, hiszen egy keskeny csatornával elvágták a szárazföldtől.  A terület középső táján fekszik a  világítótornyáról híres Possidi is, mely arccal a Thermaikos öböl, végső soron Thesszaloniki felé néz. Kasszandra tehát a legnyugatabbra fekvő  félsziget. Itt a legszelídebbek a hegyek, általában úgy négyszáz méteresek. Tengerpartjának hossza 230 kilométer, melyet sok, említésre méltó strand gazdagít. Ezekből szerencsére egyformán találhatóak a keleti és a nyugati oldalon is, így elmondható, hogy a zsúfoltság nem jellemző e partszakaszokra, mert az ide érkezők közül ki itt, ki ott táborozik le. Nyaralunk. Ha tehetjük külföldön. A kisebb pénzűek szerényebb, a tehetősebbek jobb körülmények között. Kassandrán mindenki megtalálja a pénztárcájához illő szálláshelyet. Hiszen itt a gyönyörű fekvésű kempingektől  a luxus szállodákig minden lefoglalható és igénybe vehető. Mi magyarok eddig  leginkább akkor jöttünk ide ha egy kis nyugalmas tengerparti nyaralásra vágytunk, amiért nem is kellett mélyen a zsebünkbe nyúlni. A helyzet azonban pillanatokon belül változni fog. Egyre többen fedezik majd fel a táj elsőrangú adottságait,  a félsziget turisztikai és százarcú szórakozási lehetőségeit.  A nyár Halkidikin  feledhetetlen élménnyel ajándékozza meg vendégeit. Sithonia a középső félsziget neve. Ez mind magasabb hegyvonulataival, mind 300 kilométeres partszakaszával magasabb dobogóra helyezi szomszédainál. Hogy aztán kinek melyik tessen  jobban, azt még a vendégfogadók sem kívánják befolyásolni. Ottlétemkor ilyen jellegű rivalizálásról nem hallottam. És ez így is van rendjén. Az itt élők együtt dolgoznak azon, hogy a világ számos országának utazói, nyaralói őket válasszák a turisztika nagy forgószínpadáról. Aztán persze az ide érkezettek közül ki-ki azonnal a maga "lovát" magasztalja. A Kasszandrán nyaralók Kasszandrát, Sithonián pihenők Sithoniát dicsérik.  Mert  a dicsérő szóval  ellentétes, panaszos hangot én bizony nem hallottam! Sem itt, sem ott. Én, aki Kasszandráról jöttem, már - már kasszandrainak is érezvén magam, akkurátusan körbejárom Sithonia minden szegletét. Próbálok szigorú ítész lenni, megvallva sikertelenül.  Mert tárgyilagosan el kell ismernem, itt a  magasabb  hegyek vadabbul szabdalják  bájos öblökké a tengerpartot. A természet szerelmesének és megörökítőjének úgy tűnik, mintha csak neki  akarna hízelegni e táj. Súgva és sugallva: én vagyok a sztár.  Hogy aztán ráadásként a legvégén jöjjön a meglepetés: a hanyagul tengerbe szórt millió apróbb s nagyobb, a vegetációtól zöld sipkájú sziget. Ez Sithonia, Halkidiki középső félszigete. Athos a  harmadik, legtitokzatosabb félsziget neve,  ahogy az itteniek nevezik az Athos - hegység. Felfedezésére egy hajókirándulás keretében vállalkoztunk. Tudniillik Athos független,  önálló kolostor köztársaság.  Ide belépni különleges útlevéllel lehetséges, naponta kolostoronként öt - öt világi halandó részesülhet eme kitüntetésben.  Az Athos félsziget 50 kilométer hosszú, legdélebbi pontján magasodik a több mint kétezer méter magas Athos hegy. Több száz évvel ezelőtt érkeztek ide az első keresztények, hogy nem sokára remete életet élvén népesítsék be a hegyoldalakat, a tengeröblöket. 963-ban épül az első kolostor, Megisti Lavra. Az alapító szándéka az volt, hogy itt éljen együtt a félsziget összes remetéje. 972-ben a császár kecskebőrre írt utasítással szabályozta  a szerzetesek életmódját, mely rendteremtés jótékony hatásúnak bizonyult.  A hely mágnesként vonzotta ide a világ elöl menekülő szerzeteseket, akik sorra építették újabb és újabb kolostoraikat. Ezek száma a XIII. század végére elérte a háromszázat. A fényűzőnek egyáltalán nem mondható ám mindenképp nyugalmas életformának a a keresztes hadak támadása vetett véget. Ekkoron 1204-et írtak. A nagy munkával felépített kolostorokat a katonák romba döntötték, a legtöbbjüket fel is gyújtották.  A szerzetesek egy része elmenekült, akinek ez nem sikerült azt rabszolgaként hurcolták a betolakodók magukkal. A túlélők nem adták fel! Feljebb, a biztonságosabb hegyekbe húzódtak, ahol újra kezdték kolostoraik alapítását, építését. Tanulva életük nagy kudarcából, nem húztak ujjat az 1430-ban Thesszalonikit elfoglaló törökökkel. Szabadságukért 130.000 ezüstöt fizettek, így Athos élhette független, mindennapi életét. A napok itt szinte egybe folytak. Szorgalmas önfenntartó munkával, imádkozással telt el néhány száz év. Mígnem 1912-ben  a görögök felszabadították az egyébként is szabad Athost. Nem telt bele egy esztendő, amikor Londonban elismerték Athoszt, mint önálló független kolostor köztársaságot. Polygyros a térség, azaz Halkidiki központi városa. Egy statisztikai adatokat tartalmazó kis könyvecske szerint e települést 350 ezer olajfa veszi körül. Polygyros jelképe a "Hat forrás", mely a város központjában tör a felszínre. Rendszerint itt kezdődik a séták kiindulópontja. Én is innen indultam el. Vendéglátóim büszkén mutatják meg Polygyros zeg-zugos utcáit, gyönyörű műemlék épületeit. Hát szó ami szó, büszkék is lehetnek városukra az itt élők. Ha lehet sommás véleményt alkotni a látottakról, akkor itt bizony kiérződik a több száz éves török uralom  lenyomata. Ezekben az időkben a város fontos kereskedelmi központ  volt, ez alapozta meg az itt élők gazdagságát. Ez a vezető szerepe máig fennmaradt. Valahogy itt  Polygyrosban úgy alakult, hogy nem fogant meg a lakóiban a rombolás gondolata.  Megbarátkoztak építészeti múltjukkal,  mely szerencséjükre -  a mai polygyrosiaknak egyik bevételi forrása is lett. Hiszen turisták sokasága vándorol el ide, ezért a speciális összekeveredett török - görög hangulatért. Polygyros egyébként a Halkidiki félsziget - ahogy ők fogalmazzák - geocentrikus központjában fekszik. A tengerszint felett 550 méterre. Egyik oldalán a vadban gazdag Holomon hegy magasodik, csúcsa eléri az ezer méter. Így e magasságban télen megszokott vendég a hó, a meleg éghajlathoz szokott görögök nagy megelégedésére. Itt,  Dél - Európa északi részén megadják a módját az építkezésnek és a kertkultúrának! Nyoma sincs az egész országra oly jellemző mediterrán egyszerűségnek. A szemlélődő a megérkezés pillanatában a kulturált és tiszta környezetet veszi észre először. A térség szinte minden kertje rendezett, szépen gondozott a fű, mely a nyári perzselő kánikulában sok és drága öntözést, folyamatos nyírást igényel. Amerre nézünk azt látjuk, hogy itt nagy a kultusza a szép virágoknak. Talán elmondható, hogy színük, formájuk no és az illatuk zordabb vidékeken csak az üvegházakban köszönt rá ilyen érzéki tömörséggel az érdeklődőkre. Itt ez a szín- és illatorgia a sok - sok élvezni való luxusnak nem mellékes kiegészítője. Sokan érdeklődnek, lényegében mi is kirándulásaink helyi kiinduló pontja? Ezért most pedig elérkezett a pillanat, hogy megmutassam Önnek kedves Nézőm Skala Furkast, úgy ahogy megmutatta magát nekem egy bágyadt, nyárutói pillanatban. Hogy egy fiatal településsel van dolgunk, azt a modern temploma példázza a legszembetűnőbben.  Valószínű, hogy amikor néhány éve építették, még a központban állt, ma azonban ez már a városka széle. Mert a tengerrel párhuzamosan, naponta nő és nő az utcák hossza, hogy pillanatokon belül kezet fogjon a szomszéd település utcáival.  Talán a távol eső templom miatt és követve az ország helyi hagyományait, van aki saját kápolnát épít kertjében. Az épületek szépek és modernek. A legtöbbjét a vendégek fogadására szánták, akik közül sokan a tenger élvezetéért jönnek ide. Mert az itt található öböl strandja kiérdemli a legnagyobb dicséretet. A homokos, néhol apró kavicsos plázs lassan mélyülő vízzel találkozik. Itt bátran fürdőzhetnek kisgyermekekkel érkezők is, de a búvárkodást és más vízi sportokat kedvelőknek sem kell messze menniük. Egyszóval itt a szó szoros értelmében felhőtlenül telnek a víz szerelmeseinek napjai. Most pedig szeretnék eloszlatni egy tévhitet. Az igazi görögök, bár éjszaka sokáig fennmaradnak, reggel korán kelnek. Főleg azok akik munkába járnak.  Hogy aztán a napot egy tradicionális, törökösen főzött kávé mellett a megszokott törzshelyén, kávéházában kezdje. Hányszor csodáltuk meg jártunkban - keltünkben ezeket a kávéházakat, melyek szemmel láthatólag nem az idegenek fogadására készültek. Fel sem tételezem, hogy akad a földkerekségen akár egy globetrotter is, aki venné a bátorságot, hogy bemerészkedjen ezen rezervátumok egyikébe. Bemerészkedni még hagyján! De leülni egy székre, ami a gazdáját várja! Reggeltől sziesztáig aztán késő délutántól az éjszakáig. Nekem úgy tűnik, a görögök életük nagy részét kávéházaikban  töltik, egymás között. Megvitatják életük apró-cseprő dolgait, vagy csak ülnek és néznek maguk elé. Szürcsölik a kávéjukat, az elsőt, a másodikat, a harmadikat, negyediket.

Videóink segítségével bebarangolhatjuk hát e nagyszerű táj minden zegzugát. És bár a Kassandra félszigetecske hosszában nem terjeszkedik túl az ötven kilométeren, nekünk mégiscsak sikerült mintegy 200 kilométert autóznunk. Mert ennyi szépséget bizony az egyébként sem működő tömegközlekedési eszközzel, sem gyalogszerrel meghódítanunk nem lett volna lehetséges. Túraautónkkal bonyolított autós túránk egy szívünkhöz közelálló nép és sok természeti csoda megismerését segítette. Így az magától értetődő, ha az út befejezésének pillanatában nem csak emlékezünk, hanem tervezzük új kalandunkat. Ha filmet forgatok egy tengerparti országban, annak elengedhetetlen kelléke a naplemenete. Sokan mondják ezt giccsesnek, de ez a naponta megismétlődő vizuális csoda mégis úgy hozzátartozik a nyaralásunk kötelező programjaihoz, mint az én filmjeimhez. Nincs ennél jobb befejezés, mondják más kollégák is. Így aztán az útirajzok végén jön a naplemente. Ezek a képsorok van hogy sikerülnek, persze van amikor nem a legtökéletesebbek. De ahol egyáltalán látható igazi naplemente, azt ki nem hagyja turista. Alkalom ez az első csókra, kibékülni ha összevesztünk, és nincs ennél idillikusabb pillanat a leánykéréshez sem. Aki biztos akar lenni a sikerben az nem felejti el az aláfestő zenét sem. Naplemente van  Kassandrán is, mármint a félsziget nyugati oldalán. De ki kell ábrándítanom Önt is! Itt olyan közel van a szárazföld Thessaloniki  alatti része, hogy a tengerbe bukó napkorong látványát ne itt keresse, ha a naplementék megszállottja. Viszont keresse Aristidis Kanelist. Tavasztól őszig találkozhat vele Skala Furkasban. A szállodája bárjában, a kávéháza teraszán,  a termálvizes gyógyfürdõjében, a városka  piacán vásárlás közben vagy épp egy hangulatos taverna teraszán.  Köszönjön rá bátran, én is így tettem! Kalandozásomat Halkidikin had fejezzem be ott, ahol  partra léptem, Kassandrán. Egy új kikötő ami felkelti figyelmemet. Ha eddig zömében a múlttal foglalkoztam, akkor ez a korszerű komplexum mutatja az itteniek jövőbe vetett töretlen hitét. Hogy itt, e tájon úrrá tudnak lenni mindazokon a bajokon ami Földünket veszélyezteti. Bíznak abban, hogy béke lesz és a turisták változatlanul érkeznek ide.  Görögországba, annak csodálatos félszigetére, Halkidikire. Aki kedvet kapott ellátogatni e tájra, nos ő autóval is megteheti az utat. Szerbián és Makedónián keresztül, valamivel több mint ezer kilométert kell vezetni. Ez korai indulást, esti érkezést jelet. Repülővel Thesszalonikibe kell eljutni, most a WizzAir repüli ezt a desztinációt.  A reptérről van egy közvetlen buszjárat a KTEL Halkidiki buszpályaudvarra (?) ahonnan a  távolsági buszok indulnak Halkidiki több pontjára. Az út másfél -két óra, a távolságtól függően. Egy 1998-as, a Győri Városi TV csapatával bonyolított forgatást leszámítva, 2003-tól lett igazán intenzív munkakapcsolatunk a görögökkel. Haladva előre az idővel, számtalan munkát, baráti beszélgetést hagyva a hátunk mögött, az ehhez az országhoz fűződő érzelmi szálaink egyre erősebbek. Megismertük partnereinket, sokan közülük már barátainknak is mondhatók. A kezdeti nehézségek napról napra  oldódnak.  Reméljük még sok új felefedezésre érdemes látnivalót tudunk bemutatni  Önöknek. Az emített videók a "HáziMozi" oldalon nézhetőek meg!