Online Útikönyv, Portugália, az oldal tartalomjegyzéke:

A Tajó-folyó túloldala: Christo Rei szobor, Cascais fürdővároska,

Palácio National de Queluz & Palácio National de Queluz

Barangolás Lisszabonban,

Első nap reggelén még nem tudtunk semmit Lisszabonról.  Így hát elkél a magunkkal hozott útikönyv. Első állomásunk a Praca do Comércio  tér és I. Jose lovas szobra a XIX. századi diadalívvel.  Lisszabon hét dombra épült. A városban mi sokat utaztunk főleg a 44 buszjárattal és a villamosokkal. A  belváros egyik tipikus és elegáns főutcájának kövezetét kézművesek készítették másfél száz évvel ezelőtt. A szűk sikátorok,  melyeknél lépcső lépcső hátán kapaszkodik a magasba. Ezen dombtetőkről láthatjuk át igazán a város szerkezetét. Portugália építészetének egyik érdekessége, hogy házaikat színes csempékkel burkolják. És mint látható, ez nem csak a gazdagok privilégiuma. Mi nem mentünk fel az Elevador de Santa Susia felvonóval a belvárosi kilátóba. Minden napszakban sokan álltak sorban a kasszánál, hogy a 1902-ben épült, kovácsolt vas lifttel vitessék magukat a magasba.

A villamosok városa

Lisszabon a keskeny nyomtávú, a meredek dombokon, szűk fordulókkal tarkított utcákon szolgáló antik villamosaira is büszke. Sajnos már van, ahol a buszok vették át ezt a szolgálatot. A régebbi időkre a használaton kívüli, mementóként megmaradt vágányok emlékeztetnek. Ha látogatóként az  igazi helybéliként szeretné élni az életét, akkor  ne a piros és drága különjáratú villamossal közlekedjen. A több napra is megváltható, kedvező árú bérlettel megkötöttség nélkül barangolhat mindenfelé. A város minden, ragyogó panorámát nyújtó dombjára is felkapaszkodnak a fogaskerekű villamosok. A bérletek (Bilhete Turistico) ide is érvényesek. A végállomás van, hogy egy bérház kapualjában található. Ahol nem jár a villamos, ott kényelmes és tiszta buszokkal közlekedhetünk. A turista hamar kiismeri magát a menetrendben és egy térkép segítségével a fővárosban.

Belém és a Jerónimos kolostor

Lisszabon az Atlanti óceán partján terül el, de a főváros kapcsolatát a tengerrel a várost átszelő Tajo-folyó biztosítja. Egy a miénkhez hasonló Combinó villamossal lehet eljutni Belémbe.  A végállomásnál látogatható a Jerónimos kolostor. 2007-ben a kolostorban írták alá az európai országok kormányfői és külügyminiszterei az Európai Unió  megújulásának alapdokumentumát. A fenséges épület a mánuel stílus egyik legsikeresebb alkotása és egyben Lisszabon legjelentősebb műemléki épületegyüttese a közeli Belém-toronnyal és a Felfedezők emlékművével. A kolostort a  Belém-toronnyal  együtt 1983-ban vették fel az Unesco világörökség listájára. A Torre de Belém a Tajó-folyó partján Lisszabon egyik jelképe. Ha van időnk lépjünk be falai közé.   A Felfedezések emlékműve az utódok tisztelgése a tengerre szálló egykori bátor hajósok emléke előtt. 1960-ban emelték itt Belémben.

A Tajó-folyó túloldala: Christo Rei szobor

Egy nap kishajóval a hatalmasra duzzadó Tajó-folyón. A háttérben Belém, előtérben pedig a két partot merészen átívelő, a forradalom 1974. április 25.-nek napjáról elnevezett híddal.  A másik oldalon tör az ég felé az a Krisztus szobor, mely mása a Rióban emeltnek. Ide helyi busz kapaszkodik fel, erre a bérletünk nem érvényes. Útban  a Krisztus szoborhoz,  a kishajó túlparti kikötőjénél, a szoborhoz induló autóbuszokhoz közel áll egy hajó.  Ezt ne mulassza el felkeresni. Csekély belépti díj ellenében mászhatunk fel egy hajdani vitorlás hadihajó fedélzetére. Hogy aztán a fedélközben megismerkedhessünk az ország büszkeségének tartott hadiflotta tengerészeinek mindennapi életével. A Christo Rei szobrot egyébként brazíliai mása inspirálta. Az emlékművel fejezték ki hálájukat Istennek, amiért Portugália megmenekült a II. világháború nagyobb borzalmaitól.

Cascais fürdővároska

A szállodánk régi épületébe utólag szorították be a mini liftet. Érkezéskor, elutazáskor a bőröndökkel nem volt egyszerű beszállni.  A Rossio pályaudvar az azonos nevű tér sarkán áll. Mi minden kirándulásunkra innen indultunk és ide érkeztünk.  Így az Atlanti-óceánhoz is.  Hogy megláthassuk, ezért rövidebb vonatúttal Cascais fürdővárosba utaztunk. A vasútállomástól rövidebb sétával érhető el a centrum és a képen látható öböl. Akár Lisszabonban, akár Cascaisban  érdemes meglátogatni az arborétumokat, botanikus kerteket. Legtöbbjük ingyenes, vagy csekély összegű belépőjegyet kell váltani. A központban van  Cascais egyik homokos strandja. Szeptemberben a víz viszonylag hűvös volt. De azért becsületből fürödtünk egy kicsit. Valószínű, hogy nyáron sem bíztat hosszabb úszásokra. Amit sajnálunk, kimaradt Estoril meglátogatása. Haláláig itt élt Horthy Miklós.

Sintra & Palácio National de Queluz

Egyik nap kirándultunk Sintrába. A vonat ide is a Rossio pályaudvarról indul. Előbb helyi  majd a park saját oldtimer autóbuszával utaztunk. Végállomás maga a kastély. Aki ide igyekszik, az ne szálljon le előbb, csak itt. Fontos másik  látnivaló a  Palácio National de Queluz. Ide Észak - Lisszabonba szintén a Rossioból jön  a vasút. De a látogatónak az állomástól kb. húsz perces sétára is számítania kell. De megéri! A rokokó stílusú palota  franciakertjei a látogatóban Versailles hangulatát idézik. Indulás előtt érdeklődjünk a nyitva tartásról! Időnként a park hátsó szegletében, pazar lovasbemutató is megnézhető. Hazautazásunk előtt, egy belvárosi parkban összegeztük a látottakat.   Mi egy hetet töltöttünk Portugáliában. Ennyi idő minimálisan szükséges ahhoz, hogy a fővárossal és a kiválasztott, számunkra érdekesnek tűnő vidéki célpontokkal megismerkedhessünk.