Lombardia tartomány

Lombardia tartomány, az oldal tartalomjegyzéke:

Milánó, Piazza Mercanti és a Galleria, Sforza Castell,

Bergamo belváros, Bergamo óváros, Bergamo, Basilica & Cattedrale, Bergamo,

From the  Cittá Alta to the Botanic Garden, Lake Como,

Cornello dei Tasso, Valle Brembana, Brescia Downtown, Brescia: Santa Giulia

Milánó

Milánó Észak-Olaszország egyik fontos városa. Elemzői szerint ez egy modern nagyváros, mely magában foglalja a történelmi Milánót.  A divat fellegvárát. Lakossága közelíti a két milliót. Akár repülővel, és reptéri busszal,  akár vonattal érkezünk ide, a Stazione Centrale fogadja  és búcsúztatja a látogatót. Itt rögtön az állomás egyik trafikjában érdemes megvásárolni azt a közlekedési bérletet, mely segítségével kötetlenül barangolhatjuk be a főbb látnivalókat. Ezek közül a legfontosabb a Dóm. Ezt, szinte hihetetlen, több mint háromszáz évig építették. A belépődíj leszurkolása után, a belépéskor alapos személyi motozásra kell felkészülnünk. A Dóm környékén is feltűnnek azok az öreg villamosok, melyek hozzátartoznak a városképhez.

A Kereskedők tere & a Galéria

A Dóm  szomszédságában található Milánó két további látnivalója. Az egyik a  Piazza dei Mercanti. Az a hely ahol a comune gazdasási élete bonyolódott. Ha van egy jól megőrzött régi hangulatú részlete a városnak, akkor ez az. Hiszen a háborús bombázások sok építészeti emléket elpusztítottak, így Milánót leginkább modern világvárosként szokás emlegetni.  Ha Dómmal szemben állunk, akkor balra van a Galleria Vittorio Emanuelle bejárata. Ez lényegében egy keresztet formázó fedett passzázs, mely a templomtól indul és viszi el a látogatót a Teatro Scalahoz. Méreteit tekintve 195 és 105 méter hosszúak. A központját koronázó kupola 50 méter magas. A passzázsban üzletek és éttermek, kávéházak  várják a legtehetősebbeket.

A Sforza kastély

Akik, mint mi, rövidebb időt tölthettünk Milánóban, mindenképpen fedezzék fel a Castello Sforesco várkastélyát. Ez egy négyszög alakú téglavár. Méreteit tekintve minden oldala 200-200 méter hosszú.   Az első épületeket ezen a helyen az 1300-as években emelték. Ez őrzi a Visconti és a Sforza család emlékét. Utóbbi építette át a mai formájába. A belső udvarok ingyenesen látogathatók, az épületek belsejét rafináltan átszövő kiállítási termekbe történő belépéshez jegyet kell váltani. A felvonultatott tematika igazán változatos, így minden bizonnyal mindenki talál maga számára sok-sok érdekességet. A bejárattal szemközti kapunk túl, egy a helyiek által látogatott és népszerű park várja a kikapcsolódásra vágyókat.

Bergamo belvárosa

Bergamo, Észak Itália egyik fontos  úti célként is jegyezhető,  felfedésre méltó városa. Az a tény, hogy ez Milánó egyik távolabb eső repülőtere, sokakat azonnali továbbutazásra ösztönöz. Pedig maga a városmag egy egyszerű helyi közlekedésű autóbusszal elérhető. A többség a vasútállomásig váltja meg jegyét (három szakaszra szóló) és innen indul Bergamo felfedezésére. A nyílegyenes főút a belvároshoz vezet. Magát az irány a hegyen trónoló Cittá Alta mutatja. Ha elértünk a  Porta Nuova az az az Új Városkapuig  akkor onnan balra és jobbra fordulva vethetjük be magunkat a belváros forgatagába. Nézzünk alaposan szét, hiszen itt is sok a látnivaló, hogy aztán felkészüljünk az Öreg Város, akár egy napot is igénylő bebarangolásra. Ebből következik, hogy Bergamo felfedezésére két nap is kevés.

Bergamó Óvárosa

Bergamo fő látványossága a Cittá Alta.  A komoly falakkal védett lakóövezet egy igazi turistaparadicsom. Megközelítésére a két ponton üzemelő, a kerülte meghódítását szolgáló Funicolare Città Alta, a kötélvasút vehető igénybe. Ezen utazási alkalmatosságok a tömegközlekedés szerves részét képezik, egy a 75 perces, átszállásra is alkalmas s vonaljeggyel is igénybe lehet venni. Fenti végállomása már a pár lépésre van a központtól. Ez a Piazza Vecchia Bergamo Alta. Első napunk esősre sikeredett, így aztán bőven volt időnk az Óratorony, a Campanone tövében álló múzeumok és templomok alapos felfedezését. A térképek nem nagyon készségesek a tér látnivalóinak részletes bemutatása terén. Az Óratorony alatt tudunk belépni a Palazzo del Podestá termeibe. De innen visz fel a lift az Óratoronyba is.

A Bazilika és a Katedrális

A Cittá Alta két fontos temploma áll Vecchia Bergamo Alta téren. Látogatásunkat kezdjük a Museo Del Tesoro Della Cattedrale termeiben. Ez jól beazonosíthatóan  a felette álló Cattedrale templom altemploma. Melynek felépítésének indokát nem igen tudják megfejteni a hozzáértők, hiszen szomszédja a korábbi és  híresebb a Basilica di Santa Maria Maggiore templomnak.  Utóbbi egy román stílusú épület, díszes márványterasszal, valamint gazdagon díszített belső térrel és falikárpitokkal. Ha jól megszemléljük, a templom  bejárata kicsit a tengelyétől balra épült. Míg a  múzeum belépődíjas, addig a templomok ingyenesen látogathatók. Programjaink szervezésekor figyeljünk arra, hogy van ahol a szieszta idejét zárva töltik. A további templomok megtekintése energiánktól függhet.

Séta a Botanikus kertig

Ha van még időnk és kedvünk, térjünk vissza a Cittá Alta falai közé.  Van még bőven mit néznünk. Második itt töltött óráinkban szerencsére előbukkant a nap és így új színekben mutatták magukat a terek és utcák. Eltávolodtunk Vecchia tértől és igyekeztünk felfedezni a várfalakkal körbekerített építészeti emlékeket. Meg kellett állapítanunk, hogy kaputól kaskig haladva, néhány óra elegendő lehet arra, hogy alaposabban megismerkedjünk Bergamo e fontos térségét. Sétánk során ne legyünk restek és kukkantsunk be a kapualjakba, kertekbe. Bármerre is indulunk, a várhegyet körülvevő falakba, bástyákba botlunk. Ezen pontról megejtően szép a kilátás az alattunk fekvő városra és a környező vidékre. Mindennek a megkoronázása reptéri busz felső végállomásához közel található arborétum meglátogatása.

Comói-tó

A kevesebb több elvét vallva, döntöttünk úgy, hogy a leírások szerinti egyik legszebb települést választjuk utazásunk célpontjaként. Ez pedig nem volt más mint Varenna. A Comói-tó meglátogatását sokan egy milánói egy napos tartózkodásba is belesűrítik. Ez azonban némi túlzás. Bergamoból Lecco városának érintésével, ottani átszállással lehet vasúton megközelíteni. Megérkezve Varennaba, pár perces sétával érünk le a kikötőbe, innen indulnak a szélrózsa minden irányába a kompok. A jegyek ára megfizethető, de tapasztalatunk szerint a legtöbb part menti városkában ugyanaz a látvány fogadja az utazót, mint Varenna. Sétányok, pazar kertek, éttermek kávézók, nyüzsgő forgatag. A Church of St. John the Baptist a tóvidék egyik legrégebbi temploma. 16-ik századi freskókban gyönyörködhetünk.

Az első postahivatal

Bergamoból egyik kötelező kirándulásunk lehet, a Valle Brembana felfedezése. A kirándulás célpontjaként jelöljük meg Cornello dei Tasso település meglátogatását. Itt élt Tasso, az olaszok híres költője. Házának romjai ma zarándokhely itt, azon a településen, melyet csak gyalog ösvényeken lehet megközelíteni. A falu a Brembo folyó fölé emelkedik, és az egymásra épült házai miatt egy kis erődített település, ahol jellemzően középkori szűk utcácskák kanyarognak a házak szintjei között. A falu neve a Tasso családhoz fűződik, amely mindenekelőtt Torquato Tasso irodalmi munkásságáról híres, de azért is, mert a családjának tagjai megalapították és irányították az európai postaszolgálatot: Cornello ad otthont a Tasso-nak és a Postatörténeti Múzeumnak.

A Brembana völgy

Bergamoból, a vasútállomás mellől indulnak az Arriva buszok a Brembana völgyébe. Tehát ha nincs autónk, akkor is kényelmesen eljuthatunk e pazar alpesi táj szívébe. Sok útitársunk a világhírű fürdőhelyig, San Pellegrino Terme megállóig tartott velünk. Mi a busz ablakából fedeztük fel e folyóparti városkát.  Sajnálattal láttuk, hogy a Grand Hotel még mindig nem nyílt meg. Sok dolgunk nem lévén itt, utaztunk tovább. Cornello dei Tasso település megtekintése után, gyalogosan ereszkedtünk le San Giovanni Bianco városkáig. Az útközben látottakról szól rövid videós beszámolónk. Egy tipikus szeglete tárult elénk e varázslatos vidéknek. Melyet végállomásunk számos régi kőhídja tett emlékezetessé.

Brescia belváros

Bergamo nagy ajándéka Brescia. Ha másért nem, mert 2023-ban közösen nyerték el az Európa Kulturális Fővárosa címet. Ezen utazásunkat nem motiválta ez az esemény. A két helyszínen sem volt különösebb nyoma e jeles megmozdulásnak. Arcunkba nem tolakodott programok ajánlójában a rendezőség. De Brescia közelsége és elérhetősége, a fellelhető sok látnivaló miatt belekerült az útitervünkbe. A vonat egy órai kényelmes utazást kínál, oda is, vissza is. A jegy ára megfizethető. Sőt, mint annyi sok helyen Itáliában, a vasútállomástól fél órás kényelmes sétával elérhető Brescia megtekintésre érdemes belvárosa. Azonnal felüt az utcák rendezettsége, tisztasága. Térkép sem kellett, az eligazító táblák bevezettek minket a látnivalók sűrűjébe. Az első fél órában már tudtuk, nem jöttünk hiába.

A Santa Giulia múzeum

A Santa Giulia Múzeum Brescia egyik fő turisztikai és kulturális látnivalója. Az épület „City Museum” néven is ismert. A különleges helyszín, az egykori kolostor,  komoly történelmi anyagot felvonultató kiállítást mutat be a látogatóknak.  A különféle tematikájú gyűjtemények az őskortól napjainkig adják a történelmi áttekintés lehetőségét.  A Santa Giulia Múzeum az UNESCO Világörökség része mely a Capitolium régészeti területtel  egészül ki. Megismerkedhetünk  a város múltjával, a kiállított tárgyaknak köszönhetően, kapunk magyarázatot az épületek vallási, építészeti és művészeti történetéről. Sétánk csúcspontja a Domus dell' Ortaglia római villákat szépen bemutatott együttese. Lenyűgöző utazás ez, amely visszahozza Önt a 2300 évvel ezelőtti „Brixiába”.

A Garda-tó Trentino-Alto Adige, Lombardia és Veneto tartományok területén fekszik. Videónk a Trentino-Alto Adige oldalon nézhető meg.