Refugiul Agăţat - Rânca, Munţii Parâng

Lacuri îngheţate în Parâng

text şi imagini: Dinu Boghez (Râmnicu Vâlcea)

imagini: Ionică Lera (Râmnicu Vâlcea)

14-16 noiembrie 2008. Iata, suntem din nou in autobuzul care ne lasa in Petrosani. Privisem indelung prevederile meteo si doream nespus ca ele sa se adevereasca si zilele pe care le asteptam sa fie intr-adevar frumoase. Ca un fel de cantec de lebada al toamnei. Am coborit in micuta autogara, am suit intr-un taxi si cam pe la ora 11,15 am ajuns la frumoasa cabana Groapa Seaca. Doar un caine ne-a intampinat si, intr-un tarziu si un paznic morocanos. Acolo nu era nimeni altcineva si cafeaua pe care ne-o promisesem am lasat-o pe altadata. Am prins scurtatura de langa cabana si am ajuns langa prima casa forestiera. Ceva mai departe o alta ne-a adus la gura drumului forestier care urca in susul Vaii Jietului. Eram intovarasiti de marcajele punct rosu, cruce galbena si rosie (vezi harta la ).

Nu mult mai departe, cele doua cruci le-am parasit. Ele urcau pe poteci laterale, catre Muchia Sliveiului, cel putin prima dintre ele (vezi aici si aici ). Cam 4 km am urcat in lungul drumului forestier, care se sfarsea in dreptul captarii secundare a Jietului, cea care ducea apa catre acumularea de la Vidra. De aici incolo, doar poteca muntelui avea sa ne intovaraseasca. Am trecut de puntea peste apa Gheresului si am inceput sa urcam prin padure, catre refugiul Agatat (foto 1), unde aveam sa ne petrecem noaptea. Am ajuns repede si cand am traversat apa Jietului, tumultoasa ca intodeauna, indreptandu-ne spre poiana refugiului, de abia de trecusera doua ore de cand parasisem casa forestiera.

Refugiul Agatat.     foto: Dinu Boghez

Refugiul era tot cum il stiam, catarat pe stanca imensa, inconjurat de brazi. Am gasit inauntru joagarul si toporul, cu care o bucata de vreme ne-am taiat lemne pentru noaptea geroasa care ne astepta. Intr-un cui statea agatat caietul cu impresii, bun prilej de aduceri aminte. Pe negandite a venit inserarea si ne-am restras in adapostul inalt. Sa recunosc, de cand fusesem pe aici prima oara, imi dorisem o alta noapte petrecuta in aceste locuri. Acum, intr-o toamna tarzie, imi vedeam visul aevea si pe deasupra ma astepta o noapte cu luna plina si cerul cu nori risipiti imi dadea speranta luminii argintii risipite pe intinsul poienii si a clontanilor stancosi de peste ea. Am intrat in refugiu si am aprins lumanarile din fereastra, asa, ca sa se vada ca aici, in mijlocul muntelui, imens, era un loc de adapost. Sobita de tabla, cu lemnele arzand din plin, pana la urma a dat si caldura si peste noapte n-am simtit racoarea gerului de afara. Sau poate doar flacarile jucause, cu limbi nazdravane aruncate in incapere ne-or fi dat amagirea caldurii! Si cand tarziu am iesit pe prispa refugiului, in noaptea cu luna plina, sa-i privim razele aruncate in poiana cu bruma groasa, peste brazii inalti, cu profil enigmatic si creasta luminata ca ziua, parca nici nu ne mai venea sa intram in refugiu. Si nu ne-am mai trezit, pana cand a sosit alba-n sat si a dat semne ca trebuie sa ne pregatim de plecare. Focul se stinsese de mult si racoarea din “casa” ne-a zorit sa strangem tarhatul repede si sa coboram din inaltul refugiului in mijlocul poienii cu bruma groasa.

Din cele doua variante de urcus am ales pe cea care suia pe coasta muntelui, cu poteca strecurata printre stancile presarate in cale. Cateva locuri cu ghetus asternut peste pietre, jnepenii, de care din cand in cand ne mai prindeam si iata-ne ajunsi repede in poiana de sub caldarea glaciara, cea cu stanca cea mare din mijlocul ei. Au urmat apoi serpentinele potecii care ne-au scos langa ceea ce ramasese din vechiul bordei ciobanesc al locurilor. Pana aici trecusera aproape 2 ore de mers. A fost acesta momentul de a hotari traseul in continuare. Daca am fi ales pe cel marcat pana in Saua Gruiului (vezi si ) nu prea aveam sanse sa ajungem acolo unde vroiam pe lumina. Si asa excursia se dorea a fi una cu un traseu cam lung, pentru ca voiam sa intram si in Muntii Latoritei si locul inoptarii era unul departat. Asa ca ne-am hotarat sa urcam coastele din stanga noastra, cele de pe malul drept geografic al Vaii Jietului.

Eram in preajma stanei, la circa 1900 m altitudine, si pana in creasta, pe acolo pe unde ne propusesem, in Saua Paclesii (vezi harta la ), aveam mai bine de 300 metri diferenta de nivel. Catava vreme am urmat intinsul caldarii, pana a ajunge in preajma Lacului Rosiile. Apoi ne-am angajat catre locurile mai inierbate de pe coasta, pe acolo pe unde ni se pareau mai accesibile. Panta abrupta si obstacolele pe care trebuia sa le ocolim, stanci, limbi de grohotis si morena aruncate pe coasta, palcuri de jnepenis, toate acestea ne-au luat aproape 2 ore. Am avut insa prilejul sa admiram multe din minunatiile caldarii, pe care de pe aici le-am putut privi pe indelete. Sclipeau in soare culmile Sureanului si inceputurile celor ale Lotrului. Lacul Lung (vezi foto la ) aproape ca nu se observa, doar un ghetus ingust pierdut printre clinurile caldarii. Lacul Rosiile (vezi foto la ) era tot un luciu de gheata. Parangul Mare era invesmantat in razele soarelui.

Si, mai bine decat oricand, am zarit hatasul ciobanesc care urca in Muchia Sliveiului. Il stiam, suisem pe el intr-o imprejurare cand tinusem cu orice pret sa ajung pe muchie si sa cobor pe malul Lacului Verde (imagine la ), sa-i sorb din priviri verdele apelor sale si sa-mi aprind imaginatia cu enigma adancurilor sale. Si tot acum, printre jnepenii compacti care acopereau coasta, venind dinspre Coasta lui Rus, cam de pe langa Lacul Ciobanului (vezi ), am zarit poteca ce cobora prin acele locuri. Atunci, in alte vremuri, pasind pe acolo pentru prima oara, am strabatut poteca din Caldarea Gheresului (imaginea 3) si am ajuns pana la urma la bordeiul stanei din Rosiile. Imi aduc aminte ca din bordeiul intunecat a iesit un batran. Parea urias. Si toata seara ne-a tot povestit, ba despre avionul care se ciocnise de peretele Parangului Mare, ba despre drumul nostru de a doua zi catre Lacul Verde. Si seara trecuse pe nesimtite cu povestile baciului. Impresiile de atunci. starnite de Lacul Verde, erau visele tineretii mele, care si acum pareau aproape.

Valea Jietului.    foto: Ionica Lera

Parangul Mare.    foto: Ionica Lera

Caldarea Gheres.    foto: Dinu Boghez

Era cam ora 12 cand am ajuns in creasta. Poate daca colegul meu era singur, ar fi mers mai repede, dar a trebuit sa-si potriveasca pasii dupa ai mei. Ne-am odihnit cat de cat, aproape de Varful Iesului, ne-am aruncat privirile spre culmea muntelui si am ajuns acolo, departe, unde era Saua Stefanului si drumul propus pe creasta Latoritei. Si atunci am stiut ca drumul nostru va avea alt sfarsit decat cel propus. Gandeam amandoi la fel, dar nu ne-am marturisit. Am coborat prelung in Saua Gheresului, am privit oglinda lacului, acum inghetat (imaginea 3) si am inceput sa urcam serpentinele catre Saua Pietrii Taiate, prelungi si mai ales multe.

Cand am ajuns sus, la inceputul traseului de pe Coasta lui Rus si deasupra Lacului Zanoaga Mare, inghetat si acesta (imaginea 4), am zabovit aruncandu-ne privirile catre Caldarea Calcescu si intrebandu-ne daca n-ar fi mai bine sa coboram catre Obarsia Lotrului. Undeva departe se vedeau, intunecate, contururile Apusenilor. Mai pastram o slaba nadejde ca vom putea merge catre Latorita, chiar daca aceasta de abia palpaia...

Lacul Zanoaga.     foto: Dinu Boghez

Varful Setea Mica.     foto: Ionica Lera

Asa ca am apucat poteca de creasta, peste ingramadirea de stanci aruncate parca cu furca din Setea Mica (imaginea 5), apoi peste inaltul varf al Setei Mari, 2365 m si am coborat spre Hornul Lacurilor. De undeva dinspre Caldarea Calcescu urcau doi turisti. Dinspre Mohorul se apropiau trei vanatori. Cand ne-am apropiat, unul din turisti ne-a povestit cat de amarat era ca nu putuse face baie in lac, din cauza ghetii! Si noi ne-am facut ca-l credem.

Varful Mohoru.     foto: Dinu Boghez

Parangul Mare, vazut din Ranca.          foto: Ionica Lera

Păpușa, văzută din Rânca.     foto: Ionică Lera

Am trecut de varful aproape plat al Plescoaiei si, pe la ora 4 p.m., am ajuns in Saua Mohorului. Ne grabeam cat puteam, intunericul era aproape. Undeva catre varf grupul altor turisti ne-au facut sa nu ne simtim singuri. Cand am inceput sa coboram Mohorul, soarele aproape disparuse, iar cand am dat peste Creasta Iezerului (vezi imagini la) intunericul s-a pregatit sa cuprinda muntele. Cei trei tineri ne-au ajuns la coborare si cum vazusem o masina stationata pe drumul alpin, i-am intrebat daca este a lor si... daca ne puteau lua pana la Ranca. Visul nostru despre creasta Latoritei pana la Voineasa luase sfarsit.

Am ajuns repede la Ranca (imaginile 7 si 8), ne-am odihnit intr-una din pensiuni si a doua zi am luat drumul intoarcerii.