Chei în calcar sub Vârful Stogu, Munţii Căpăţânii

text şi imagini: Dinu Boghez (Râmnicu Vâlcea)

30 octombrie 2010. Iata-ma dimineata, cu „profesoara”, asteptand masina spre lumea de calcar a Builei. Pe valea oricum frumoasa a Cheii, pavoazata de sarbatoarea toamnei (imagini 2, 3) in culorile stralucind in bataia soarelui de abia intrat pe ingustimea vaii, ajungem repede la tunelul ce strapunge curmatura inalta a Stogsoarelor.

2 Toamna pe Valea Cheii.

3 Umerii Sălcetului.

4  Grohotisul Stogului.

Extras de pe harta lui Nae Popescu din ghidul Munţii Căpăţânii, Editura Sport-Turism, Bucureşti, 1977; harta nu a avut scara, nu din omisiunea autorului ci din cauza ca a fost atunci o perioada de cativa ani cand nici o harta, la nici o editura, nu a avut voie sa fie publicata cu scara pe ea.

Ne-am oprit sa parcam masina. Unii coborau la cabana si noi, cei vanjosi adica, urma sa urcam spre Stogu. Dar pana atunci le-am povestit celor cu care eram cam cum aratau locurile, altfel decat acum, atunci cand intr-o zi de inceput de iunie a anului... 1967 urcam pe aici pentru prima oara. Fusese lung drumul pe plaiul Pietrii Taiate (vezi harta). Atunci nu erau nici drum, nici tunel si poteca strabatea o padure frumoasa de fagi, proaspat infrunziti si ajungea pana in Saua Stogsoare, cocotata tocmai sus, deasupra tunelului, la care acum de abia de puteau ajunge privirile. Acolo era atunci o masa de lemn, cu bancute. Dupa atata drum, inconjurat de stancariile care incepeau sa se iveasca printre tisele batrane din preajma, am stat prima oara sa gandesc cam cum o sa-mi fie drumul pe mai departe. Si peripetiile acestuia, lung, pana in Barbatesti, pe care-l faceam atunci pentru prima oara, mi-au oferit multe aventuri.

Acum am strabatut pe indelete tunelul si la capatul lui am inceput sa urcam din greu panta aspra, catre muchia ce avea sa ne scoata la poalele Stogului. Drumul forestier se infipsese brutal in coasta muntelui si panta, acum la inceputul urcusului, de abia de ne-a dat voie sa ne agatam pe priporul ei. Printre stancile intalnite in cale, mai apoi pe langa trunchiurile tiselor, unele ranite de schimbarile datorate omului, ne-am ridicat pana la urma pe muchia ingusta pe care trebuia sa o urmam in drumul nostru catre stanca semeata a Stogului. Pe aici locurile erau neschimbate de cand se stiau si cate-o creanga doborata, cate-un copac cazut de batranete sau rapus de cine stie ce pala de vant napraznic ne-au ingreunat drumul. Pe cate-un fag inalt, printre atatea tise falnice, erau inca urme ale pastravilor (ciuperci), din care la vremea potrivita a primaverilor puteai sai culegi o portie zdravana. Mai departe muchia se desfasura inaintea noastra cu mici urcusuri si coborasuri. Soarele se ridicase desupra si stralucirea lui tomnateca strabatea luminisurile. Covorul de frunze de abia doborate de schimbarea anotimupului fasaia discret sub pasii nostri. Printre crengile copacilor incepea sa se zareasca sclipiciul argintiu al marilor abrupturi ale Stogului. Curand, o potecuta firava ne-a condus catre radacina stancilor albe. O brana scurta, un copacel de care te mai ajuti, un altul ce-si duce viata cu radacini infipte in locuri numai de el stiute si iata-ne ajunsi in fata marelui grohotis al Stogului. Aici am aflat cand am urcat prima oara o tufa mareata de tulichina (liliac salbatic, vezi), cu mirosul salbatec al florilor alpine. Apoi pe creasta cu ascutisuri statea traseul cu mici bijuterii alpine pe care in primavara aceea ne-am catarat legati in coarda, pana la paltinul singuratec aplecat asupra haurilor si mai apoi am urcat pe hornul ingust care ne-a scos la locurile inierbate de sub varf, acolo unde florile albastre de ochiul-boului (vezi) ne-au starnit entuziasmul.

Acum era toamna si mi-a fost greu sa descopar locul nuieluselor care primavara adaposteau minunatele flori liliachii (de tulichina). In fata ne statea grohotisul cel mare, strabatut de poteca caprelor negre, sau poate asa mi se parea mie. De cand il cunoscusem, intr-un sfarsit de iarna, urcandu-i cu greutate coastele mai de jos, impadurite si acoperite cu zapada prafoasa, descoperisem sus, pe marginea celor patru tancuri tasnite catre cerul albastru drumul caprelor, adanc infipt in zapada imaculata. Si de atunci s-a infiripat in mintea mea, ideea ca Stogul era un fief al caprelor negre.

Am pasit pe intinsul grohotisului (imaginea 4), printre ramasitele stancilor pravalite din abrupturile cele mari, maruntite de macinisul timpului. Imi era mai greu mersul pe aici, acum, dupa trecerea multor ani. Nu doar mie ci si colegelor de tura. Pe indelete, ne-am indreptat catre locurile mai inierbate, pe deasupra mestecenilor (foto 8), infiorati de adierea inaltimilor, fosnind de toamna care-i ajunsese. Mai apoi au aparut paltinii (foto 7), in preajma padurii compacte. Ne-am apropiat de peretii de piatra ai muntelui, care-si aratau fata argintie. Multime de tancuri sentinele, cu hornuri adanci infipte in coasta muntelui, cu pereti verticali inabordabili pentru noi ne starneau admiratia la fiecare pas. Paseam cu atentie catre firavul hatas de la poalele peretilor inalti (foto 5, 6), incinsi de caldura soarelui tomnatec. Pe unde treceam ierburile capatasera culorile toamnei si incepusera sa raspandeasca parfumul cel de pe urma. Am depasit grohotisul, brana subtirateca pe care eram si am intrat in padurea amestecului de brazi si fagi. Ne-am indreptat catre tancurile argintii si catava vreme ne-am luptat cu trunchiuri doborate de vijelii. Apoi, cand ne-am uitat la ceas, am constatat ca orele inaintasera prea mult si coborarea la cabana ne-ar fi luat inca mult timp acum cand inserarea cobora atat de repede. Sigur, incepusem ascensiunea cam tarziu, dar poate si pasii nostri fusesera mai inceti decat altadata. Neurcand pana pe varf, staruia peste noi umbra neimplinirii.

5 Abruptul Stogului.

6 Abruptul Stogului.

7 Coborand din Stogu.

8 Mestecenii din grohotis.

9 Gura tunelului.

Am inceput coborarea. Tot prin launtrul grohotisului, pe dupa stancile de inceput, pe firava potecuta care ne-a scos pe muchia cu tise si fagi batrani si mai apoi coborandu-i panta pana la urmele unui vechi drum forestier. Pe el am ajuns din nou la drumul care tasnea din tunel si mai departe pe intortocheturile potecii care ne-a scos pe malul apei Cheii. Am traversat-o temerar, pe trunchiul unui fag batran si am ajuns repede la veselia domoala a cabanei, care ne-a primit cu dragostea obisnuita (foto 12). O ciorba de perisoare, un foc de tabara mai spre seara, cu snoave si cantec de voie buna si apoi moliciunea unui pat, intr-o camera incalzita numai cat trebuia au incheiat ziua de toamna petrecuta printre calcarele familiei builene.

10 Stogsoarele.

11 Stogu, la rasaritul soarelui.

9 Gura tunelului.

Cand ne-am trezit a doua zi, soarele doar il banuiam in spatele gatlejului stramt al cheilor. Catava vreme am zabovit pe prispa cabanei, nu atat pentru indestularea matinala cat pentru asteptarea luminii ce avea sa invesmanteze varful Stogului. Ii remarcasem stralucirea, intr-o dimineata de iarna, cam de demult, atunci cand fereastra vechiului canton, impartita cu stinghii intruchipand o cruce, lasa sa se vada calcarul argintiu al Stogului profilat pe cerul albastru. Diapozitivul facut atunci, l-am intitulat „Fereastra credintei mele” si asa a ramas pana astazi si de cate ori l-oi vedea. Asa a fost si acum si cand globul invesmantat in focul sacru a dominat locurile m-a stapanit din nou emotia zilei dintai (foto 10, 11).

Apoi ne-am indreptat pasii catre ingustimea cheilor. Am traversat Paraul Comarnice si am intrat in paduricea luminata de intaiele raze de soare. Curand am ajuns la stancariile care prevesteau marea inclestare a cheilor. Am trecut pe langa tuguiul Sentinelei Cheii, care ascunde atatea trasee alpine frumoase si mai ales inceputul Crestei Fotoreporterului, care cuprinde atatea bijuterii de catarare si palcuri de deditei la vreme potrivita. Mai apoi, apropierea de gatlejul cheilor (foto 13-17), cu zgomot infernal de ape pravalite peste stancile slefuite in amarul anilor si mai departe poteca urcatoare spre Brana Caprelor ne-au uluit inca o data privirile (citiţi aici despre peşterile din chei, vezi şi hărţile lor).

13 Imagine din Chei.

14 Drumul spre Brana Caprelor.

15, 16 Imagini din chei.

17 Imagine din chei.

18 Grupul nostru.

Am zabovit in locul cu privelisti spre zbuciumul apelor si inclestarea acestora cu stancile si pana la urma a trebuit sa ne intoarcem. Mai aveam cale lunga pana acasa.

La cabana ne-am luat ramas bun de la amfitrioni, promitand ca vom reveni cu aceeasi placere (foto 18). Din nou am traversat apa Cheii, am urcat meandrele potecii si strabatand tunelul am luat loc in masina care ne-a indepartat de stralucirea muntelui de calcar ce ne ingaduise sa-i admiram frumusetea.