Jehovah Host of hosts - Jehovah Heer der heren

yhwh

Jehovah Lord of the heavenly powers

In the Bible Manuscripts we can find the consonants or Tetragrammaton yhwh "Yai-How-Whah" "Jehovah".

The name Yehowah - Jehovah or for some Yahweh often appears in the phrase “Jehovah of hosts,” or Jehovah the God of hosts. The phrase Yehowhah Sabaoth - Jehovah Sabaoth or Jehovah Host of hosts (= Lord of hosts) is found 279 times in the OT, especially frequently in the prophets; originally the reference was to hosts of war but came to mean the powerful functions of the Elohim Hashem Jehovah in command of nature and the fortunes of men.

The NT never denies the holiness of God (much emphasized in the OT) but prefers to use expressions referring to his faithfulness (1 Cor. 1: 9), wisdom (Rom. 16: 27) en truth (John 3: 33). Furthermore, Jehovah is called the God of peace (1 Thess. 5: 23), hope (Rom. 15: 13), and above all love (2 Cor. 13: 11; and John 3: 16; 1 John 4: 8).

As Jehovah of Hosts or as an indication eminence or majesty, we find a.o.:

“1 In the year that King Uzziah died, I saw the Lord seated on a throne, high and exalted, and the train of his robe filled the temple. 2 Above him were seraphs, each with six wings: With two wings they covered their faces, with two they covered their feet, and with two they were flying. 3 And they were calling to one another: "Holy, holy, holy is the LORD Almighty; the whole earth is full of his glory."” (Isa 6:1-3 NIV)

“Isaiah said this because he saw Jesus’ glory and spoke about him.” (Joh 12:41 NIV)

“13 The LORD Almighty is the one you are to regard as holy, he is the one you are to fear, he is the one you are to dread, 14 and he will be a sanctuary; but for both houses of Israel he will be a stone that causes men to stumble and a rock that makes them fall. And for the people of Jerusalem he will be a trap and a snare.” (Isa 8:13-14 NIV)

“and, "A stone that causes men to stumble and a rock that makes them fall." They stumble because they disobey the message—which is also what they were destined for.” (1Pe 2:8 NIV)

When we speak about Jehovah we should know He is the Highest, Most Important Creator and Master of everything.
Though He sometimes acted as a war commander we should not consider this to be His key feature, but as Host of host He is the One in control.

“ For thus saith Jehovah of hosts: After glory hath he sent me unto the nations which plundered you; for he that toucheth you toucheth the apple of his eye.” (Zec 2:8 ASV)

Jehovah God is the “prince” or theocratic Chief of His host of saintly ones, and they make up “His sanctuary” in which He dwells by His Holy Spirit.

“21 In him the whole building is joined together and rises to become a holy temple in the Lord. 22 And in him you too are being built together to become a dwelling in which God lives by his Spirit.” (Eph 2:21-22 NIV)


yhwh

Jehovah Heer van de hemelse machten

In de Bijbelmanuscripten kunnen we de medeklinkers of Tetragrammaton yhwh "Yai-How-Whah" "Jehovah" vinden.

De naam Yehowah - Jehovah of voor sommige anderen Jahweh komt vaak voor in de uitdrukking 'Jehovah der heerscharen', of 'Jehovah, de God der heerscharen' of "Heer der heeren' of 'Heer des heren' of recenter vertaald als 'Heer van de hemelse machten''.

De zinsnede Yehowhah Sabaoth - Jehovah Sabaoth of Jehova de Here Schare van heerscharen (= Heer der heerscharen) komt 279 keer voor in het OT, vooral vaak bij de profeten; oorspronkelijk was de verwijzing naar oorlogsaanvoerders, maar het ging om de machtige functies van de Elohim Hashem Jehova in het bevel over de natuur en de lotgevallen van mensen.

Het NT ontkent nooit de heiligheid van God (veel benadrukt in het OT) maar geeft er de voorkeur aan uitdrukkingen te gebruiken die verwijzen naar zijn trouw (1 Kor. 1: 9), wijsheid (Rom. 16:27) en waarheid (Johannes 3:33). Bovendien wordt Jehovah de God van vrede genoemd (1 Thess. 5:23), hoop (Rom. 15:13), en vooral liefde (2 Kor. 13:11; en Johannes 3:16; 1 Johannes 4: 8). ).

Als Jehovah der heerscharen of als een betekenis van verhevenheid of majesteit, vinden we o.a.

“1 In het sterfjaar van koning Uzzia zag ik de Heer, gezeten op een hoogverheven troon. De zoom van zijn mantel vulde de hele tempel. 2 Boven hem stonden serafs. Elk van hen had zes vleugels, twee om het gezicht en twee om het onderlichaam te bedekken, en twee om mee te vliegen. 3 Zij riepen elkaar toe: ‘Heilig, heilig, heilig is de HEER van de hemelse machten. Heel de aarde is vervuld van zijn majesteit.’” (Jes 6:1-3 NBV)

“Jesaja doelde op Jezus toen hij dit zei, omdat hij zijn majesteit zag.” (Joh 12:41 NBV)

“13 Alleen de HEER van de hemelse machten is heilig, voor hem zijn angst en ontzag op hun plaats. 14 Hij zal een heiligdom zijn, maar ook de steen waaraan men zich stoot, de rots waarover de twee koningshuizen van Israël struikelen, de valstrik en het net waarin de inwoners van Jeruzalem verstrikt raken.” (Jes 8:13-14 NBV)

“En: ‘Het is een steen waarover men struikelt, een rotsblok waaraan men zich stoot.’ Zij struikelen omdat ze Gods woord niet gehoorzamen, daartoe zijn ze bestemd.” (1Pe 2:8 NBV)

Als we over Jehovah spreken, moeten we weten dat Hij de hoogste, belangrijkste Schepper en Meester van alles is. Hoewel Hij soms optrad als oorlogscommandant, moeten we dit niet als Zijn belangrijkste kenmerk beschouwen, maar als Gastheer is Hij degene die de controle heeft.

“(2:12) Want de HEER van de hemelse machten, die mij zijn grootheid heeft geopenbaard en die mij gezonden heeft, zegt over de volken door wie jullie geplunderd zijn: ‘Wie aan mijn volk komt, komt aan mijn oogappel!” (Zac 2:8 NBV)

Jehovah God is de „prins” of theocratische leider van Zijn menigte heiligen, en zij vormen „Zijn heiligdom” waarin Hij door Zijn Heilige Geest woont.

“21 Vanuit hem groeit het hele gebouw, steen voor steen, uit tot een tempel die gewijd is aan hem, de Heer, 22 in wie ook u samen opgebouwd wordt tot een plaats waar God woont door zijn Geest.” (Efe 2:21-22 NBV)


The One with His People

Jehovah of hosts is the God of Abraham Who is with His People, which originally was the People Israel but by the New Covenant became all those who want to come close to God as His children.

Those who want to take the Elohim Mar-Yah Hashem Jehovah as their lofty retreat may come under the Wings of the Almighty God of Jacob.

“The LORD Almighty is with us; the God of Jacob is our fortress. Selah” (Ps 46:7 NIV)

People should come to know that it is This Only One Who is One and therefore The Master of all or Host of hosts, Who has His heavenly armies on His but also on the side of those who want to be with Him and under His commandment.
So who can be against us and win? His hosts or armies are not imaginary “men from Mars” invading our earth, but are mighty people who do not like the position of That Elohim. Those
adversaries of God (the satans) are also people who are against the real Jesus (the Nazarene Jeshua) who is the son of God (and not a god son).
What bothers them is that the real Jesus is the
sent one from God and is Jehovah’s beloved Son Jesus Christ prophetically called “Immanuel”, his name and title meaning “With us is God” or “God is on our side”. In symbol that God is with us, His Immanuel is with us, which means that the “prince of the host of Jehovah” is with us, with all that host.

De Ene met Zijn Volk

Jehovah van de legerscharen is de God van Abraham, die bij Zijn volk is, dat oorspronkelijk het volk Israël was, maar door het nieuwe verbond werden allen die dicht bij God wilden komen als Zijn kinderen.

Degenen die de Elohim Mar Yah Hashem Jehovah willen nemen als hun verheven toevluchtsoord, kunnen onder de vleugels van de Almachtige God van Jacob komen.

“(46:8) De HEER van de hemelse machten is met ons, onze burcht is de God van Jakob. sela (Ps 46:7 NBV)

Mensen zouden moeten weten dat het deze Enige is die één is en daarom de Meester van allen of de menigte van legers is, die zijn hemelse legers aan de zijne heeft, maar ook aan de kant van degenen die bij Hem willen zijn en onder Zijn gebod. Dus wie kan tegen ons zijn en winnen? Zijn gastheren of legers zijn geen denkbeeldige 'mannen van Mars' die onze aarde binnenvallen, maar zijn machtige mensen die de positie van Deze Elohim niet leuk vinden. Die tegenstanders van God (de satans) zijn ook mensen die tegen de echte Jezus zijn (de Nazarener Jeshua of Jesjoea) die de zoon van God is (en niet een godzoon).
Wat hen dwars zit, is dat de echte Jezus de door God gezondene is en Jehovah's geliefde Zoon Jezus Christus is, profetisch genaamd "Immanuel", zijn naam en titel die betekenen "Bij ons is God" , "God met ons", of "God staat aan onze kant". Als symbool dat God met ons is, is Zijn Immanuel met ons, wat betekent dat de "prins van het leger van Jehovah" met ons is, met al dat leger

.



The Army of Jehovah

In ancient times Jehovah often went to protect His people. More than once He provided that they could be stronger than the armies attacking them.

In modern times many are going to think the world wins from God, but they are mistaken. Coming closer to the End-Times or Last Days Jehovah shall be pleased to see an army for Him by preachers or promulgators everywhere witnessing in His Name.

Coming closer to the Day of Jehovah, the role of the Host of hosts shall come clear. The world shall come to see the doings of Jehovah, who has set desolations in the earth: causing wars to cease unto the end of the earth.

“8 Come and see the works of the LORD, the desolations he has brought on the earth. 9 He makes wars cease to the ends of the earth; he breaks the bow and shatters the spear, he burns the shields with fire.” (Ps 46:8-9 NIV)

The bible texts assures us that the world shall not end by that terrible World War III (Armageddon), but for sure then there will come an end to a world full of greed and hate. The bible tests positively assures us there will be survivors on earth after Armageddon will have swept away this old world with the broom of destruction and cleansed the earth for the righteous new world.
The survivors will be informed and will know it is Jehovah by
His mighty Warrior Jesus Christ who has set the then visible desolations in the earth. Such desolations will not have destroyed the earth or ruined it beyond restoration to a paradise state like the garden of Eden. They will only have ‘brought to ruin those ruining the earth’.

“The nations were angry; and your wrath has come. The time has come for judging the dead, and for rewarding your servants the prophets and your saints and those who reverence your name, both small and great—and for destroying those who destroy the earth."” (Re 11:18 NIV)

Jehovah Host of hosts (Kurios Sabaoth), the God of gods, will not destroy His footstool, the earth, but will glorify it under the kingdom of His Christ. Thus it is Jehovah by Christ who ends all forms of war on the earth by destroying all the warmongers, ‘scattering the peoples that delight in war’ and demolishing their terrible weapons of war.

“Rebuke the beast among the reeds, the herd of bulls among the calves of the nations. Humbled, may it bring bars of silver. Scatter the nations who delight in war.” (Ps 68:30 NIV)


Het Leger van Jehovah

In de oudheid kwam Jehovah vaak tussen om Zijn volk te beschermen. Meer dan eens zorgde Hij ervoor dat ze sterker konden zijn dan de legers die hen aanvielen.

In de moderne tijd zullen velen denken dat de wereld van God wint, maar ze vergissen zich. Dichter bij het einde komend of naar de Eind-Tijd of Laatste Dagen zal het Jehovah behagen een leger voor Hem te zien door overal predikers of verkondigers te zien die getuigenis geven in Zijn Naam.

Dichter bij de Dag van Jehovah (de Dag des Heren) komend, zal de rol van de Host van gastheren (of Heer der heerscharen) duidelijk worden. De wereld zal de daden van Jehovah komen te zien, die verwoestingen op de aarde heeft geplaatst: oorlogen doen ophouden tot het einde van de aarde.

“8 (46:9) Kom en zie wat de HEER heeft gedaan, verbijsterend is wat hij op aarde verricht: 9 (46:10) wereldwijd bant hij oorlogen uit, bogen breekt hij, lansen verbrijzelt hij, wagens verbrandt hij in het vuur.” (Ps 46:8-9 NBV)

De Bijbelteksten verzekeren ons dat de wereld niet zal eindigen door die vreselijke Wereldoorlog III (Armageddon), maar er zal zeker een einde komen aan een wereld vol hebzucht en haat. De Bijbeltesten verzekeren ons op een positieve manier dat er overlevenden op aarde zullen zijn nadat Armageddon deze oude wereld met de bezem van vernietiging heeft weggevaagd en de aarde heeft gereinigd voor de rechtvaardige nieuwe wereld.
De overlevenden zullen worden geïnformeerd en zullen weten dat het Jehovah is Die door Zijn machtige Strijder Jezus Christus de toen zichtbare verwoestingen op aarde heeft veroorzaakt. Zulke verwoestingen zullen de aarde niet hebben vernietigd of geruïneerd, zodat ze niet meer in een paradijselijke staat als de hof van Eden kan worden hersteld. Ze zullen alleen ‘degenen die de aarde verwoesten’ te gronde hebben gericht.

“De volken raasden in woede, maar nu laat u uw woede razen. De tijd is gekomen om een oordeel te vellen over de doden; en om uw dienaren, de profeten, te belonen, evenals de heiligen en degenen die, jong en oud, ontzag hebben voor uw naam; en ook om hen die de aarde vernietigen nu zelf te vernietigen.’” (Opb 11:18 NBV)

Jehovah de Hereschare (Kurios Sabaoth of Heer der heerscharen), de God der goden, zal Zijn voetbank, de aarde, niet vernietigen, maar zal haar verheerlijken onder het koninkrijk van Zijn Christus. Aldus is het Jehovah door Christus die een einde maakt aan alle vormen van oorlog op aarde door alle oorlogsstokers te vernietigen, ‘de volken die vreugde scheppen in oorlog’ te verstrooien en hun verschrikkelijke oorlogswapens te vernietigen.

“(68:31) Vaar uit tegen het gedierte in het riet, die troep stieren, die kalveren van volken. Vertrap wie zilver begeren, verstrooi de volken die belust zijn op strijd.” (Ps 68:30 NBV)