Impunătoarea biserică fortificată Biertan; multe marcaje turistice în Podişul Târnavelor

Vasile Bouaru, Radu Bouaru (Rădăuţi)

Biertan este un sat din judeţul Sibiu; aici se găseşte una dintre cele mai frumoase biserici fortificate din Transilvania (vezi şi). Pentru a ajunge la Biertan urmăm drumul 14 dinspre Mediaş spre Sighişoara, până în satul Saroş pe Târnave, aflat aproximativ la mijlocul distanţei între cele două oraşe. Sunt indicatoare rutiere şi turistice care arată că din satul Saroş pe Târnave mai avem de parcurs 8 km până la Biertan, pe drumul 141B.

Drumul 141B urmează îndeaproape Pârâul Biertan şi trece printre dealuri domoale. De la intrarea în satul Biertan am privit spre înapoi, către nord (foto 1) şi apoi spre sat, către sud (foto 2). Ajungem destul de repede în centrul satului unde este o vastă piaţă. Biserica fortificată se vede de la distanţă şi este impresionantă.

Dăm mai întîi un ocol zidurilor vechi din piatră (foto 3). Stând cu faţa la intrarea principală în cetate, ne-am abătut spre stânga. Detalii de construcţie se mai zăresc încă prin fortificaţia exterioară. Din spatele zidurilor, din partea opusă intrării, se vede foarte bine aproape tot ansamblul bisericii fortificate (foto 5).

Iată ziduri succesive până în vârful colinei pe care se află biserica (foto 6). Prin spatele zidurilor de apărare am găsit o poarta deschisă pe sub Turnul Primăriei. Pe aici se află unul din drumurile de acces în cetate. Am putut vedea de aici turnul care deservea al doilea val de apărare al cetăţii (foto 7) precum şi al doilea zid de apărare (foto 8). Deoarece la 10 august 2015 cetatea era într-un amplu proces de reconstrucţie, nu am putut continua vizitarea ei pe aici.

Aşa că am părăsit incinta primei fortificaţii şi am continuat deplasarea de-a lungul zidului exterior, înapoi spre intrarea principală. Pe latura vestică am găsit câteva panouri care descriu traseele care se pot efecuta prin zonă (foto 9-12).

Ajungem la intrarea principală. Aerul medieval se simte la tot pasul. Biserica a fost construită începând din 1493 şi a fost terminată în 1522. Urcăm pe o scară din lemn, acoperită. Aceasta are o ieşire laterală pe unde se află o potecă ce se strecoară pe sub zidul vestic de apărare, potecă pe care ne vom întoarce după vizitarea fortificaţiilor (foto 13).  Ajungem destul de repede în vârful colinei unde se află imensa biserică. Este înaltă şi are câteva uşi groase din lemn (foto 14). Dăm mai întâi un ocol zidurilor acestei biserici. De la înălţimea zidului de apărare interior privim spre dealurile aflate la vest de cetate (foto 15).

După câţiva metri parcurşi putem vedea unul din cele 7 turnuri ale cetăţii, turn pe lângă care am trecut imediat după ce am urcat scara acoperită (foto 16); este denumit şi turnul cu ceas. Tot din acea zonă privim spre partea sudică a satului Biertan (foto 17).

Ajungem în spatele bisericii, unde găsim alt turn (foto 18). De la baza lui privim spre sud (foto 19) dar şi spre imensele contraforturi ale bisericii (foto 20).

Urcăm câteva trepte şi privim din nou spre biserică (foto 21). Ne deplasăm mai departe de-a lungul zidului interior de apărare şi privim spre est (foto 22). Partea din spate a bisericii este în imaginea 23.

Undeva în dreapta în sensul în care mergem găsim o mică încăpere mai puţin obişnuită. Trecem mai întâi de o uşă din lemn cu zăvor metalic (foto 24) şi vedem o mică închisoare; se numeşte camera divorţului şi avea rol de a opri divorţul dacă o pereche avea intenţia să facă acest pas. În acea cameră se află un pat, o masă, o singură farfurie şi o singură lingură (foto 25). Dacă cineva voia să divorţeze era închis aici împreună cu consoarta şi erau astfel forţaţi să împartă tot. Se spune că în 300 de ani s-a înregistrat doar un singur divorţ

Continuăm deplasarea de-a lungul imenselor ziduri şi admirăm Turnul Mausoleului (foto 26). Păşim apoi în interiorul bisericii unde admirăm modul în care a fost construită (foto 27).

Specific acestei biserici este arlechinul care se observă în partea stângă sus în imaginea 27, unic la noi în ţară. Admirăm şi din interior masivele uşi din lemn (foto 28) dar mai ales încuietoarea de la uşa sacristiei. Acestă uşă, pe lângă faptul că este făcută din stejar masiv, are o încuietoare cu un sistem destul de sofisticat, format din 19 puncte de jur împrejurul uşii, puncte dirijate de sistemul din imaginea 29.

Ieşim apoi la lumină şi coborâm spre partea superioară a scării acoperite dar ne vom deplasa pe o latură a sa, spre stânga dacă stăm cu faţa la treptele pe care am urcat, pe sub turnul cu ceas. Ajungem la al doilea sistem de fortificaţii, ziduri groase cu nişe din loc în loc (foto 30). Privind spre înapoi, pe unde am ajuns aici (foto 31). Mai departe urmează un interesant pasaj, cu multe bolţi, inaccesibil la data vizitării din motivele menţionate (foto 32).

Ne întoarcem pe lângă zidul de apărare spre acel loc de care am amintit, pe poteca din imaginea 13 dar văzută acum în sens invers (foto 33). De acolo coborâm şi ieşim înapoi în secolul al XXI-lea.