Thomasieten

Thomasieten

Dr. John Thomas begon toen hij naar de Nieuwe Wereld ging, na zijn ervaring in een zware storm en zijn belofte aan God om voor hem te werken, zelfs meer dan eerder de Schrift te onderzoeken, en ging rond om zijn gedachten te delen over het inzicht in de waarheid dat hij verkregen had door zijn intense Bijbelstudie. Meerderen raakten geïnteresseerd in wat hij te vertellen had waardoor hij ook meerdere volgers kreeg.

Maar toch wilde hij nooit dat ze dachten dat hij een profeet zou zijn of dat hij geëerd en geprezen zou moeten worden als hun leraar. Dus zijn naam gebruiken om aan te geven dat ze hem volgden, was niet precies wat Dr. Thomas wilde. Hoewel sommige mensen kleine gemeenschappen vormden en als volgelingen van John Thomas, bekend werden als Thomasites of Thomasieten.

Thomasites - Broeders in Christus of Christadelphians

Thomasieten of Christadelphians

De term Christadelphian, zoals degenen die Dr. Thomas zijn geloof ook aannemen, werd geconstrueerd door John Thomas, M.D. . Bijgevolg werd er voor het laatste deel van zijn leven niemand in Europa ooit nog met die naam Thomasiet genoemd, alhoewel er in de Verenigde Staen van Amerika nog wel zulke groepen bleven bestaan met die naam.

Het was passend dat hij de oude naam "christen" verliet, welke door de apostelen was geëerd en door de eeuwen heen door heiligen en martelaren was gedragen.

Door een andere naam te verzinnen, die noch de profeet noch de apostel ooit hebben gehoord, liet hij de door God geëerde aanduiding over aan degenen die er recht op hadden.

Het was pas laat in zijn leven dat hij deze nieuwe naam bedacht. Voordien stonden zijn volgelingen algemeen bekend als Thomasieten; en terecht, omdat, hoewel ze niet door hen werden aanvaard, aldus hun relatie met hem tot uitdrukking werd gebracht, aangezien niemand ooit zijn doctrines omhelsde die ze noch direct noch indirect van hem had verkregen.

Overeenkomstig, zijn grafsteen is gegraveerd - "Hij demonstreerde het onschriftuurlijke karakter van het populaire christendom en maakte het lang verloren gegane geloof van de apostelen openbaar, en bij zijn dood liet hij als resultaat van zijn werk een groep mensen achter in verschillende delen van de wereld. wereld, bekend als Christadelphians." Hij stierf in maart 1871.

Sommige Thomasieten, zowel in dit land als in Amerika, weigerden de nieuwbakken term over te nemen. Het werd verworpen door het orgaan van een van de Thomasitische secties, hier gepubliceerd, dus -

"'Ze hebben de naam' Christadelphians 'aangenomen, wat naar verluidt' de broeders van Christus 'betekent. Ze zijn van mening dat deze naam schriftuurlijk en apostolisch is ... Noch de naam, noch de Griekse uitdrukking waaruit hij is afgeleid, komt in de Schrift voor. Kan hij dan schriftuurlijk zijn? De apostelen gebruikten hem nooit; kan het dan apostolisch zijn?

De bewering wordt inderdaad voldoende weerlegd door het erkende feit dat 'de naam voor het eerst werd aangenomen in Illinois, tijdens de burgeroorlog'.

De wortels van de Griekse woorden christou adelphoi geven, geven volgens de analogie van telegraaf, grafschrift, foto, enz., Christadelf.

Het woord 'Christadelphians' bevat nog een ander element; de toevoeging an, die de betekenis wezenlijk wijzigt. Dit affix duidt soms een doener aan, zoals in tragedie. Vaker, vooral met namen van plaatsen, duidt het op, of behorend tot, als Europe-an (Europ-eeër ~Europ-eaan), behorend tot Europa. Met de namen van personen duidt het een volger aan, zoals Wesley-an, een volgeling van Wesley; Christi-an, een volgeling van Christus. Daarom betekent 'Christadelphians' niet de broeders van Christus zelf, maar 'volgelingen van de broeders van Christus. '"

Dus de pedanterie van Dr. Thomas (zijn geschriften dragen meestal buitenlandse namen, zoals Elpis Israël, Eureka, Phanerosis, Anatolië) leidde hem naar een gebrekkige constructie, zodat hij in plaats van zijn volgelingen 'Broeders van Christus' te noemen die 'volgelingen van broeders van Christus' noemde, wat iets heel anders is, want sommigen van Christus 'broeders dwalen ver van de waarheid af. Maar hoe het ook zij, het is zeker dat de Broeders van Christus, de Kerk van God, deze achttienhonderd jaar niet zonder naam zijn gelaten; noch is het minder zeker dat Dr. Thomas noch de opdracht, noch de competentie had om een ​​naam voor hen te verzinnen. {Uit "Glance at the History and Mystery of Thomasism", gepubliceerd A.D. 1869}