God is Één

Vertaling van God is one

God en goden

God = machtig en krachtig

Om meer te weten wie de ware God is die staat vergeleken met die vele goden en valse goden of afgoden, kunt u het beste voor uzelf onderzoeken wat de titels van God betekenen. Vergelijk ook de individuele karakters die aan God worden toegeschreven met de individuele karakters die aan Jezus worden toegeschreven en markeer dan duidelijk de verschillen tussen Jehova / Jehovah / Jahweh en Yeshua / Jeshua / Jesus / Jezus.

God is één

Christendom op een dwaalspoor

Dat de christendom op een dwaalspoor is in haar opvattingen over God, zal helaas maar al te duidelijk zijn. Dat we Schriftuurlijke kennis van het onderwerp moeten bezitten, zal ook duidelijk zijn. De "kennis van God" is een onmisbaar kenmerk van christelijke verworvenheden, volgens de apostolische standaard.

Degenen "die God niet kennen" behoren tot degenen die wraak moeten nemen (2 Thess. 1, 8). Kennis van God is de basis van het zoonschap en van het vaderschap van God. Zonder dat kunnen we de goddelijke familie niet binnengaan.
Hoe kunnen we een wezen liefhebben en dienen dat we niet kennen? Kennis is de basis van alles. Het is de rots waarop het eeuwige leven zelf is gebouwd.

"Dit is het eeuwige leven, opdat zij U zouden kennen, DE ENIGE WARE GOD, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt" (Johannes xvii, 3).

Waar kennis te vinden

Waar zullen we deze kennis vinden? We kunnen het niet vinden waar we willen. Het is alleen te vinden waar God het heeft geplaatst. Het is te vinden in de Schrift. We kunnen het nergens anders krijgen. De natuur vertelt ons iets. De volmaakte wijsheid van al haar arrangementen - de onuitsprekelijke vaardigheid die wordt getoond bij de constructie van zelfs het kleinste diertje, toon ons de aanwezigheid in het universum van een allerhoogste ontwerp en perfecte intelligentie, maar de natuur kan niet meer. Het kan ons vertellen dat God bestaat, omdat Hij dat moet zijn, maar het kan ons niets vertellen over Zijn wezen, Zijn karakter, Zijn doel, Zijn wil met betrekking tot de mens, of Zijn doel bij het vormen van het universum.

Speculaties op deze punten leiden alleen maar tot de wangedrochten van het oude en moderne heidendom.


Dat er een openbaring van Zichzelf is gekomen van de Schepper van alle dingen, zal de hoogste bewondering en dankbaarheid opwekken bij elke geest die in staat is te beseffen wat dit ontzagwekkende voorrecht betekent.

Over vrede nu en eeuwig leven voor de eindeloze eeuwen die komen, kan gemakkelijk worden gesproken, maar wie kan de rijkdom aan welzijn meten die met de woorden gepaard gaat?
Deze rijkdom komt met de kennis die God ons heeft gegeven: en de kennis die hij ons heeft gegeven, komt tot ons door de Bijbel, en door geen enkel ander mediumschap in onze tijd.

Afvalligen in de Christenheid met ontstaan van Christendom

Maar we bevinden ons in een eigenaardige positie over deze kennis. Het schijnt niet langer voor ons in zijn ongerepte eenvoud en glorie. Samen met bijna elk ander onderwerp van goddelijke waarheid, is het op de meest gevaarlijke manier bedekt door de georganiseerde afval van de oorspronkelijke waarheid, die al heel vroeg in de christelijke jaartelling overwicht kreeg in de christenheid.

De afval ontkent niet de God die in de Bijbel wordt geopenbaard. Integendeel, het maakt een opzichtige belijdenis van geloof in Hem. Het houdt de Bijbel in zijn hand en verklaart dat het de bron van zijn geloof is - dat de God van Israël zijn God is. Op deze manier, de indruk wordt algemeen gewekt dat de God van de populaire religie de God van de Bijbel is, zodat mensen bij het lezen van de Bijbel niet kritisch over het onderwerp lezen, maar noodzakelijkerwijs en vanzelfsprekend de populaire God herkennen in de zinnen waarmee de Bijbel de God van Israël aanduidt. Als het geval anders was- als de populaire theologie in woorden de God van de Joden zou verloochenen en haar eigen opvattingen zou doen gelden in tegenstelling tot de Hebreeuwse openbaring, zou de kans groter zijn dat mensen zouden weten wat God werkelijk over Zichzelf heeft geopenbaard, omdat ze voorbereid zouden zijn helder, onderscheidend gaan zitten, en onafhankelijk om vast te stellen wat de godheid van de Hebreeuwse openbaring is. Zoals het nu is, worden mensen misleid en vinden ze het de grootste moeilijkheid om zich bewust te worden van het verschil tussen de orthodoxe God en de Bijbelse godheid, en het belang ervan te onderscheiden.

Populaire theologie

De populaire theologie zegt dat God drie eeuwige elementen is, allemaal even intensief en zelfvoorzienend, en allemaal even krachtig, elk even persoonlijk en verschillend van de ander, en toch vormen ze allemaal een complete enkele persoonlijke eenheid. Er is, zeggen zij, God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest, "ieder God", elk zonder een begin, elk almachtig en gescheiden van de ander, en toch allemaal één.

Een mysterie van drie in één en één in drie

Als we vragen waarom een ​​van deze elementen de Vader zou moeten worden genoemd, niet voorafgegaan of bestaan ​​aan de andere; en waarom een ​​ander de Zoon zou moeten worden genoemd, niet tot bestaan ​​gebracht door de Vader, maar samen met Hem eeuwig; en waarom de derde de Heilige Geest (of Geest) moet worden genoemd, aangezien zowel 'God de Vader, 'en' God de Zoon 'heilig en geestelijk zijn, krijgen we geen uitleg. De populaire theologie stelt zichzelf tevreden met te zeggen dat de waarheid zo is - dat er drie zijn in één en één op drie: dat over hoe zo'n iets kan zijn, het kan niet zeggen, aangezien het een groot mysterie is.


Mysterie inderdaad! Er zijn genoeg mysteries in de schepping - dingen, dat wil zeggen,

die ondoorgrondelijk zijn voor het menselijk intellect, zoals de uiteindelijke aard van licht en leven; maar het trinitarisme propageert - geen mysterie, maar een tegenspraak - een stultificatie - een onmogelijkheid. Het beweert een idee over te brengen, en zodra het het uitdrukt, trekt het het terug en spreekt het tegen. Er staat dat er één God is, maar niet één maar drie, en dat de drie niet drie maar één zijn. Het is slechts een jongleren van woorden, een verbijstering en verwarring voor de geest, des te gevaarlijker, omdat de theorie waarvoor het een verontschuldiging is, tot op zekere hoogte de taal van de Bijbel gebruikt, die tot ons spreekt over de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Bijbelse voorstelling van Vader, zoon en Geest

We zullen kijken naar de Bijbelse voorstelling van de "Vader, Zoon en Heilige Geest." We zullen die voorstelling vinden in overeenstemming met een verstandige opvatting van dingen, het inzicht verhelderend en het hart bevredigend - in overeenstemming met de ervaring, maar ook iets onthullen dat verder gaat dan feitelijke waarneming.

We zullen het vinden om die samenhangende en begrijpelijke informatie te verschaffen over de Eerste Oorzaak van alle dingen waarnaar het intellect van het edelste schepsel dat Hij heeft gevormd in deze ondermaanse schepping hunkert, en informatie van een karakter zoals verwacht zou worden uit een dergelijke bron.


Om te beginnen met "De Vader van onze Heer Jezus Christus" (Ef. Iii,

14), zoals God apostolisch wordt beschreven, die aan Israël werd bekendgemaakt door de engelen, geopenbaard door de profeten en geopenbaard in Jezus. Het eerste dat over Hem wordt onthuld, is zijn absolute eenheid. Hij wordt tot EEN verklaard. Dit is een van de meest opvallende kenmerken van wat er over het onderwerp wordt onthuld.

We dienen een paar illustraties van het getuigenis in: - Mozes aan Israël (Deut. Vi, 4): -

"Hoor, o Israël, de Heer, onze God, is ÉÉN Heer."


Jezus aan een van de schriftgeleerden (Marcus xii, 29): -

"Jezus antwoordde hem: Het eerste van alle geboden is: Hoor, Israël, de Heer, onze God, is EEN Heer."

Paulus aan de Korinthische gelovigen (l Cor. Viii, 6):

"Voor ons is er maar EEN GOD, de Vader, van wie alle dingen zijn, en wij in Hem."

Paulus aan de Efeziërs (Ef. Iv. 6): -

Er is ÉÉN GOD en Vader van ALLEN, die BOVEN ALLEN is, en door allen en in jullie allen. "

Paul aan Timoteüs (I Tim. Ii, 5): -

Er is ÉÉN GOD en één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus. "

Met deze uitspraken komen de uitspraken van de Almachtige over Zichzelf overeen, waarvan de volgende voorbeelden zijn:

Ik ben God, en ER is GEEN ANDERS ... en er is niemand zoals ik, die het einde verklaart vanaf het begin en vanaf de oudheid de dingen die nog niet gedaan zijn "(Jes. Xlvi, 9, 10).

Ik ben de heer

en er is geen ander: ER IS GEEN GOD NAAST MIJ ”(Jes. xlv, 5).

Zo zegt de Heer, de Koning van Israël, en Zijn Verlosser, de Heer der heerscharen: Ik ben de eerste en ik ben de laatste, EN NAAST MIJ IS ER GEEN GOD ... Is er een God naast Mij? Ja, er is geen God; Ik ken er geen "(Jes. Xliv, 6, 8).

Voorstelling in het Nieuwe Testament

De enige verklaring in het Nieuwe Testament die neerkomt op een duidelijke inprenting van de trinitarische visie, wordt door Bijbelcritici unaniem afgewezen als een onechte interpolatie op de oorspronkelijke tekst. Op deze grond is het geheel weggelaten uit de herziene versie van het Nieuwe Testament. Het staat in het zevende vers van het vijfde hoofdstuk van 1 Johannes:

'Want er zijn er drie die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één: en er zijn er drie die getuigen op aarde, de geest en het water en het bloed; en deze drie zijn het eens in één. " De interpolatie staat tussen haakjes. Het vers leest begrijpelijk zonder de interpolatie, en bevestigt een feitelijk octrooi aan de vroege gelovigen. De interpolatie draagt ​​zijn veroordeling op zijn gezicht; want het zou de aanwezigheid van Vader, Zoon en Heilige Geest '- dat wil zeggen God in elke vorm volgens het trinitarisme - tot de hemel beperken, en zo het schriftuurlijke en duidelijke feit verstoren dat de Geest overal is en dat Gods aanwezigheid , er het universum door vult.


Deze tekst is in geen enkele Griekse manuscript opgenomen dat eerder werd geschreven dan de vijfde eeuw. Het wordt door geen van de Griekse kerkelijke schrijvers aangehaald, noch door een van de vroegere Latijnse vaders, ook al zouden de onderwerpen waarover zij handelen hen er natuurlijk toe hebben gebracht een beroep te doen op het gezag ervan.

Het is daarom, klaarblijkelijk onecht, en werd voor het eerst aangehaald, hoewel niet zoals het nu wordt gelezen door Virgilius Tapsensis, een Latijnse schrijver zonder krediet, aan het einde van de vijfde eeuw; maar door wie gesmeed is, heeft geen groot moment. aangezien het ontwerp voor iedereen duidelijk moet zijn. ”Dat is een uiteenzetting van de gronden waarop de passage is weggelaten uit de Herziene Versie.

Het is daarom klaarblijkelijk onecht, en werd voor het eerst aangehaald, hoewel niet zoals het nu wordt gelezen door Virgilius Tapsensis, een Latijnse schrijver zonder krediet, aan het einde van de vijfde eeuw; maar door wie het gesmeed is zonder een groot moment, aangezien het ontwerp voor iedereen duidelijk moet zijn." Dat is een uiteenzetting van de gronden waarop de passage is weggelaten uit de Revised Version of Herziene Versie.

Openbaring van eenheid

De openbaring van de eenheid van de godheid, uiteengezet in de geciteerde getuigenissen, komt overeen met de enige grote inductie van de moderne wetenschap. De natuur wordt gezien als onder één wet en één controle over al haar onmetelijke velden. Er is geen kreuk of scheur, geen conflict; de kracht die vormt, ondersteunt en reguleert, alles wordt gezien als EEN.

Kou bevriest en warmte lost in alle landen op. Het licht dat het gezicht van de aarde onthult, straalt de maan uit en verlicht de verre planeten. De kracht die de maan in een cirkelvormige reis rond de aarde trekt, de aarde rond de zon voortstuwt en zelfs dat ontzagwekkende en glorieuze lichaam met al zijn bijbehorende planeten sleept, in een enorme cyclus, met de rest van de schepping met sterren, rond EEN ONBEKEND CENTRUM; dat wil zeggen, een centrum dat duidelijk wordt aangegeven in de beweging van het sterrenuniversum, maar waarvan de plaats niet eens bij benadering kan worden bepaald vanwege de uitgestrektheid van de beweging en de onmogelijkheid om gegevens te verkrijgen voor berekening in het kompas van een mensenleven.

Ongekend of onbekend centrum

De suggestie dat dit onbekende centrum de bron van alle macht is, is in belangrijke mate in overeenstemming met wat de Bijbel openbaart over God. Er is een bron - er moet een bron zijn - en deze bron moet een centrum zijn, omdat alle kracht zich in centra manifesteert. De aarde trekt elk voorwerp erop naar het midden en trekt er ook de maan omheen.

De aarde wordt op haar beurt naar de zon toe aangetrokken en eromheen getrokken; en de zon zelf met het hele scheppingskader wordt rond EEN CENTRUM getekend. Dit zijn feiten in de economie van dingen, en het zijn daarom goddelijke feiten, omdat de economie van dingen het handwerk van God is.

Bestaan van de Godheid

De geciteerde getuigenissen zeggen dat alle dingen UIT de Vader zijn. Maar waar is DE VADER? Betekent Zijn naam niet dat Hij DE BRON is? En is Hij, als Bron, niet het Centrum van de schepping?

Sommigen schrikken terug voor de suggestie dat de Godheid een gevestigd bestaan ​​heeft. Waarom zouden ze?

De Bijbel leert uitdrukkelijk het gelokaliseerde bestaan ​​van de Godheid.

We dienen het bewijs in: Paul zegt in I Tim. vi, 16. God woont "IN HET LICHT waartoe geen mens kan naderen." Hier is een lokalisatie van de persoon van de Schepper. Als God op aarde was in dezelfde zin waarin Hij woont in LICHT ONBREEKBAAR, wat zou Paulus dan bedoelen door te zeggen dat de mens niet kan naderen? Als God woont in ONBEREIKBAAR LICHT,

Hij moet daar een bestaan ​​hebben dat zich niet in deze wereldse sfeer manifesteert. Dit wordt bevestigd door Salomons woorden: "God is in de HEMEL, gij op aarde" (Prediker vs. 2); "daarom laat uw woorden weinig zijn." Jezus prent hetzelfde standpunt in in het gebed dat hij zijn discipelen leerde: "Onze Vader die IN DE HEMEL zijt." Zo doet David, in Psalm cii,

19, 20: "Hij (de Heer) heeft neergekeken vanuit DE HOOGTE van Zijn heiligdom: vanuit de HEMEL aanschouwde de Heer de aarde om het gekerm van de gevangene te horen." En nogmaals, in Psa. cxv, 16: 'De HEMEL, ja, de HEMEL is van de Heer; maar de aarde heeft Hij aan de mensenkinderen gegeven.

"Salomo maakte in het gebed waarmee hij de tempel aan God opdroeg (opgetekend in het 8ste hoofdstuk van 1 Koningen), veelvuldig gebruik van deze uitdrukking:" Hoor Gij IN DE HEMEL, uw woonplaats.

'Het is onmogelijk om de strekking van deze getuigenissen te verwarren: ze bedoelen duidelijk dat de Vader van alles een persoon is die in de centrale' HEMEL DER HEMELEN 'bestaat zoals Hij nergens anders bestaat. Door Zijn Geest in enorm vullende verspreiding is Hij overal aanwezig in de zin van vasthouden en weten, en bewust zijn van de schepping tot zijn uiterste grenzen; maar in Zijn juiste persoon, alom glorieus, buiten het menselijke vermogen om zwanger te worden, woont Hij in de hemel.


Denk aan de hemelvaart van onze Heer, na zijn opstanding, en merk de neiging in deze richting op. Lukas zegt (hoofdstuk xxiv, 51): "Hij werd van hen gescheiden en naar de HEMEL gedragen", en Mark herhaalt de verklaring: "Hij werd opgenomen IN DE HEMEL, en zat aan de rechterhand van God '(Marcus xvi, 19). Deze uitspraken kunnen alleen worden begrepen op basis van het principe dat de godheid een persoonlijk gemanifesteerd bestaan ​​heeft in' DE HEMELEN '. Welk deel van de wijde hemel kan deze geëerde plek innemen we kunnen en hoeven het niet te weten.

Waarschijnlijk is het dat grote onontdekte astronomische centrum waarop al wordt gezinspeeld.

Schriftuurlijke of filosofische kijk

Er is een grote en onoverwinnelijke weerzin tegen deze klaarblijkelijk schriftuurlijke en redelijke en prachtige kijk op de kwestie. Het is de populaire gewoonte, waar überhaupt serieuze opvattingen over God worden gekoesterd, om Hem voor te stellen als een uitgangspunt of energie in algemene verspreiding - zonder lichamelijke kern, zonder plaatselijke bewoning, 'zonder lichaam of delen.

'Er is geen grond voor deze populaire voorliefde, behalve die welke de filosofie zou kunnen verschaffen. Filosofie is een slechte gids in de zaak. Filosofie is tenslotte slechts een menselijk denken.

De vraag is, Wat wordt er onthuld?

We hoeven ons geen zorgen te maken als wat wordt geopenbaard in strijd is met filosofische opvattingen over de kwestie. Filosofische opvattingen zijn net zo goed fout als goed. Paulus waarschuwt gelovigen voor het gevaar bedorven te worden door filosofie (Kol. II, 8).

Filosofie of geen filosofie.

De geciteerde Schrift leert duidelijk dat de Vader een tastbare persoon is, in wie alle krachten van het Universum samenkomen.

Er is nog meer bewijs in de gebeurtenissen op de berg Sinaï. Daar had Mozes gemeenschap met de godheid. We zullen niet zeggen dat het Wezen met wie hij deze gemeenschap had eigenlijk DE EEUWIGE was, omdat het duidelijk is, van wat Stefanus en Paulus leren dat het een manifestatie van een engel was (Handelingen vii, 38, 53; Hebr. ii, 2); en omdat Christus verklaart dat niemand ooit God heeft gezien (Johannes i, 18). Toch wordt bevestigd dat het voor Mozes een gelijkenis van Jehovah was (Num. Xii, 8). Het was dus een manifestatie van de godheid; en als het zo is, illustreerde het de realiteit van de godheid; want de Godheid moet hoger, groter en reëler zijn dan Zijn ondergeschikte manifestaties. Het getuigenis is als volgt:

'De Heer zei tegen Mozes: Zie, IK KOM NAAR HEN IN EEN DIKKE WOLK, opdat het volk kan horen wanneer ik met je spreek en je voor altijd zal geloven ...

Wees gereed tegen de derde dag: voor de derde dag ZAL DE HERE NAAR BENEDEN KOMEN voor de ogen van het hele volk op de berg Sinaï. . . En het geschiedde op de derde dag in de morgen, dat er DONDERS EN BLIKSEMS waren, en een dikke wolk op de berg, en de stem van de bazuin buitengewoon luid, zodat alle mensen die in het kamp waren, beefden. En Mozes bracht het volk uit het kamp om God te ontmoeten, en zij stonden aan de onderkant van de berg.

En de berg Sinaï was helemaal in rook, OMDAT DE HERE IN VUUR NAAR HAAR NAAR BENEDEN, en de rook ervan steeg op als de rook van een oven, en de hele berg beefde enorm ... En God sprak al deze woorden (de tien geboden) . . . En al het volk zag de donderslagen, en de bliksemschichten, en het geluid van de bazuin, en het roken van de berg; en toen de mensen het zagen, gingen ze weg en bleven op een afstand staan. En zij zeiden tot Mozes: 'Spreek met ons en wij zullen het horen; maar laat God niet met ons spreken, opdat we niet sterven '... En het volk stond op een afstand, en Mozes naderde de dikke duisternis, WAAR GOD WAS. En de Heer zei tegen Mozes: U hebt gezien dat Ik met u heb gesproken vanuit de hemel ', enz. (Ex. Xix, 9, 11, 16-18: xx, 1, 18-22).

Verderop over dit onderwerp hebben we het volgende in Ex. xxiv, 1, 9-12, 15-18: -

"En Hij (Jehova) zei tegen Mozes: Kom op tot de Heer, jij en Aäron, Nadab en Abihu, en zeventig van de oudsten van Israël, en aanbid ver weg. En Mozes alleen zal tot de Heer komen; maar ze zullen niet naderen, evenmin zal het volk met hem optrekken ... Toen gingen Mozes en Aäron, Nadab en Abihu, en zeventig van de oudsten van Israël, op, EN ZIJ ZAGEN DE GOD VAN ISRAËL. En er was als het ware een geplaveid werk van een saffiersteen onder Zijn voeten, en als het ware het lichaam van de hemel in zijn helderheid.

En op de edelen van de kinderen Israëls legde Hij Zijn hand niet; ook zagen zij God, en aten en dronken. En de Heer zei tegen Mozes. Kom tot Mij op de berg, en wees daar, en Ik zal u stenen tafelen geven, en een wet en geboden die Ik heb geschreven, zodat u ze kunt leren ... En Mozes ging de berg op, en een wolk bedekte de berg. En de heerlijkheid van de Heer woonde op de berg Sinaï, en de wolk bedekte hem zes dagen. En op de zevende dag riep Hij Mozes uit het midden van de wolk; en de aanblik van de heerlijkheid van de Heer was als een verslindend vuur op de top van de berg in de ogen van de kinderen Israëls.

En Mozes ging in het midden van de wolk, en deed hem op de berg; en Mozes was veertig dagen en veertig nachten op de berg. "

Alle volgende verwijzingen naar deze dingen worden afgerond op het idee dat ze verband houden met een echte persoon en aanwezigheid. Zo lezen we in Numeri xii, 8: - "Met (Mozes) zal ik mond tot mond spreken, zelfs blijkbaar, en niet in duistere toespraken, en de gelijkenis van de Heer zal hij aanschouwen. "

Nogmaals (Exodus xxxiii, 11): -

"En de Heer sprak tot Mozes van aangezicht tot aangezicht, zoals een man tot zijn vriend spreekt."

Nogmaals (Deut. Xxxiv, 10): -

"En er is sindsdien in Israël geen profeet meer opgestaan ​​zoals Mozes, die de Heer van aangezicht tot aangezicht kende."

Manifestatie van God

Hoewel de manifestatie waarvan in deze gevallen getuige werd gegeven, een manifestatie was door middel van engelenmediumschap, spreekt de manifestatie ons toch over een hoger en reëler wezen dan die manifestatie. Het helpt de geest om op te klimmen naar de een of andere opvatting (hoewel noodzakelijk oppervlakkig en ontoereikend) van Hem 'die Zijn engelen tot geesten maakt;

Zijn dienaren een vlammend vuur "(Ps. Civ. 4) - die" licht is, en in wie helemaal geen duisternis is "(1 Johannes i. 5) - die" in de eeuwigheid woont "(Jes. Lvii 15) - die een 'verterend vuur' is (Hebr. xii. 29) - die niemand heeft gezien, noch (vanwege onze grofheid en zwakheid van de natuur) kan zien, die alleen onsterfelijkheid heeft, wonen in het licht waartoe geen mens kan naderen (1 Tim. vi. 16) - die reiner van ogen is dan de ongerechtigheid van de mensenkinderen te aanschouwen (Hab. 1, 13) - de eeuwige God, de Heer , de Schepper van de uiteinden van de aarde. die niet flauwvalt, noch is vermoeid, en er is geen onderzoek naar Zijn begrip (Jes. xl, 28).

'Wie heeft de wateren in de holte van Zijn hand gemeten en de hemel met een span uitgemeten, en het stof van de aarde in een maat begrepen, en de bergen in een weegschaal gewogen en de heuvels in een weegschaal? Wie heeft de wereld geleid? Geest van de Heer, of, als zijn raadgever, heeft Hem onderwezen? Met wie nam hij raad, en wie onderwees Hem en onderwees Hem op het pad van het oordeel, en onderwees Hem kennis, en toonde Hem de weg van begrip? ... Alle naties voor Hem zijn als niets, en ze worden Hem minder dan niets toegerekend, en ijdelheid. Met wie wilt u dan God vergelijken? of wat voor gelijkenis zult gij met Hem vergelijken? "(Jes. xl, 12-18). Wie kan, door te zoeken, God ontdekken? (Job xi, 7). Zie, God is groot, en wij kennen Hem niet; evenmin kan het aantal van Zijn jaren worden doorzocht (Job xxxvi. 26). Zijn ogen zijn op de wegen van de mens, en Hij ziet al zijn gangen.

Onsterfelijke levensbron

Het getuigenis dat voor ons ligt, is dat God het enige ondergeschikte en zichzelf in stand houdende bestaan ​​in het universum is. Alle andere levensvormen zijn slechts incorporaties van het leven dat in Hem is - zoveel onderverdelingen van de stroom die voortkomt uit de grote bron. De volgende uitspraken bevestigen deze mening:

'De koning der koningen en heer der heren,

die ALLEEN onsterfelijkheid heeft, wonend in het licht waartoe geen mens kan naderen '(1 Tim. vi, 15, 16).

"IN HEM leven wij en bewegen wij, en HEBBEN ONS ZIJN" (Handelingen xvii, 28).

"Want uit Hem (ex autou), en door Hem en voor Hem ZIJN ALLE DINGEN" (Rom. Xi, 36).

"Voor ons is er maar één God, de Vader, van wie ALLE DINGEN ZIJN" (1 Cor. Viii, 6).

Alle dingen niet uit niets gemaakt, maar uit God

De populaire theologie leert dat God alle dingen "uit het niets" heeft gemaakt. Dit is klaarblijkelijk een van de vele fouten die al lang niet meer als waarheid gelden. Het is een ongelukkige fout gebleken; want het heeft de natuurwetenschap onnodig in botsing gebracht met de Bijbel. De fysische wetenschap heeft mensen gedwongen het te aanvaarden als een axiomatische waarheid dat 'uit het niets niets kan komen ', en nadat ze ertoe zijn gebracht te geloven dat de Bijbel leert dat alle dingen uit het niets zijn gemaakt, hebben ze de Bijbel afgedaan als uitgesloten op die grond alleen. Ze hebben bij voorkeur hun toevlucht gezocht in verschillende theorieën die hebben de eeuwigheid van materiële kracht in een of andere vorm erkend.

De Bijbel leert dat alle dingen uit God zijn gemaakt - niet uit het niets. Het leert, zoals de geciteerde passages aantonen, dat God, als de antecedente, eeuwige kracht van het universum, alle dingen uit Zichzelf heeft uitgewerkt. 'Geest', die van Hem straalt, is onder de goedkeuring van Zijn wil belichaamd in de enorme materiële schepping die we aanschouwen.

Die Geest vormt nu het substraat van al het bestaan ​​- de essentie en eerste oorzaak van alles. Alle dingen zijn 'in God', omdat ze omhelsd worden door die machtige uitvloeiing die vanuit Hemzelf straalt, alle ruimte vult en de basis vormt van al het bestaan. Op deze manier is God alomtegenwoordig.

Zijn bewustzijn staat in verbinding met de hele schepping vanwege de universele overheersing van Zijn Geest, die één is met Zijn persoonlijke Geest-substantie, zoals licht één is met het lichaam van de zon. Het idee van Gods alwetendheid is te hoog voor ons om gemakkelijk te begrijpen, maar we zien het op kleine schaal geïllustreerd door het feit dat het menselijk brein in bepaalde gevoelige toestanden zich bewust is van alles binnen de straal van zijn eigen zenuwuitstroom. Hoewel de Schepper zich in de hemelen bevindt, weet hij door Zijn universele Geest alles; en zijn oneindige denkvermogen stelt hem in staat om met alles om te gaan, contemplatief of executief, al naargelang het geval.

Een vertaling van de door Robert Roberts geschreven tekst over de christenheid die op een dwaalspoor weg van de Bijbel is gebracht: Christendom Astray from the Bible