God boven alle goden

Vertaling van God of gods

Over goden gesproken

De Bijbel spreekt over goden (en daarover zijn joden en christenen het erover eens). Het woord god is dus een titel. Het Hebreeuwse woord voor god (El of Eloah) betekent: krachtig. Het is daarom niet verbazingwekkend dat heersers en rechters goden werden genoemd. Dat betekent simpelweg dat ze een groot vermogen hadden gekregen.

Je zou kunnen kijken naar of overwegen als een sterk alternatief voor koning, heer, etc. Dit is inderdaad een Joods feit. Dat gezag was natuurlijk beperkt geweest, en hield / impliceert zeker geen universele almacht.


In de oudheid werden veel belangrijke personen goden genoemd, maar ook veel goden werden aanbeden, al waren het maar gewoon objecten, natuurverschijnselen of eigenlijk gewone mensen die een dominante positie hadden verworven, maar ook die een zekere wijsheid bezaten die ze hadden getoond. Om deze reden werden in bepaalde scopes of filosofische groepen de goden afgewezen en werden ze bestempeld als mensen of verzinsels van mensen hun verbeelding.

Door de eeuwen heen hebben velen door religie naar antwoorden gezocht voor de dingen die ze niet konden begrijpen en vooral voor het bovennatuurlijke, of zijn teruggevallen op de zuivere rede. Nadat Gautama Boeddha een zieke man, een oude man en een dode man had gezien, keek hij naar verlichting, of betekenis geven, in religie,

maar zonder geloof in een persoonlijke god, die men zo niet nodig heeft. Anderen hebben zich naar hun kerk verwezen. en anderen, zoals de filosoof Epicurus (341-270 v.Chr.), vonden dat goden te ver weg zijn om ons enig kwaad te doen. In Griekse en andere mythologieën wordt een tijd beschreven waarin goden en halfgoden zich met mensen bemoeiden.

Naast de verering van de vele goden die volgens een bepaalde rangorde werden ingedeeld, had men vroeger en nu nog bij bepaalde groeperingen de verering van demonische machten. Het Griekse woord "daimon" betekent god, eerder door god gedreven, en dan vooral een lagere god, een schepsel ertussenin (een middenwezen), een boze geest.


Goden en idolen

Ook vandaag zien we dat mensen het hebben over hun goden. De god voetbal heeft heel veel goden en volgelingen die hierin heel ver gaan in hun aanbidding (Maradonna, Pele, Cruijf, Zidane, Ronaldino, Puskas). Verder vindt men mensen in de sport zoals: Muhammed (Louisville lip) Ali, Lewis, Tyson, Michael Jordan, Eddy Merckx, Wayne Gretzky,

Martina Navratilova en vele anderen. Ook de show- en theaterwereld zijn voorzien van veel favoriete partizanen, sterren die worden verheerlijkt door leken (Nijinsky, Nureyev, Baryshnikov, Louis Armstrong, Ella Fitzgeral, John Coltrane, Duke Ellington, Miles Davis, Madonna, Britney Spears, Kate Bush, Robert De Niro, Tom Hanks, Cary Grant, Tom Cruise, George Clooney en vele anderen). Sommige van deze goden hebben zichzelf tot goden verheven; andere zijn door degenen die ze dienen, gemaakt tot voorwerpen van aanbidding. Een van de bekendste idolen van vandaag, Elvis Presley, heeft zelfs kerken in verschillende landen ontvangen.


Hedendaagse idolen en afgoden

Zo zien we dat hier op deze aarde gesproken wordt over goden die hier op de grond zijn, maar er wordt ook gesproken over een god in of goden in de lucht. Als het over een bepaalde god gaat, zullen meer mensen gemakkelijker hun prikkels opzetten. Het blijkt een god te zijn die meer rancune roept dan die aardse goden.

We weten dat een afgod niets in de wereld is en dat er geen god is dan de Enige. Omdat er velen zijn die goden worden genoemd, hetzij in de lucht of op de grond, zoals goden, omdat er veel en veel heren zijn, zou er in werkelijkheid voor ons maar één God moeten zijn, de Vader, van wie alle dingen zijn en wij voor hem; en er is een heer, Jezus Christus, door wie alle dingen kunnen bestaan ​​en door hem staan ​​wij. “Dus wat betreft het eten van voedsel dat aan afgoden is geofferd: we weten dat een afgod helemaal niets in de wereld is en dat er geen God is dan één. Want zelfs als er zogenaamde goden zijn, hetzij in de hemel of op aarde (zoals er inderdaad vele "goden" en vele "heren" zijn), toch is er voor ons maar één God, de Vader, van wie alle dingen kwamen en voor wie we leven; en er is maar één Heer, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn gekomen en door wie we leven. " (1Co 8: 4-6 NBV)

De afgoden van de natiën zijn zilver en goud, het werk van de handen van aardse mensen. Een mond is misschien mogelijk geweest om met hen te praten,

maar ze konden geen woord uitbrengen. De foto's en standbeelden kregen ogen, maar ze kunnen niets zien. Ook aan de oren die ze hebben, lijken ze geen nut te hebben, omdat ze niemand het oor kunnen lenen. Ook is er geen geest in hun mond. Degenen die die foto's of standbeelden maken, worden aan het einde precies zoals hun creaties gewoon stof.

“De afgoden van de natiën zijn van zilver en goud, gemaakt door mensenhanden. Ze hebben een mond, maar kunnen niet spreken, ogen, maar ze kunnen niet zien; ze hebben oren, maar kunnen niet horen, noch is er adem in hun mond. Degenen die ze maken, zullen zoals zij zijn, en dat geldt ook voor iedereen die erop vertrouwt. " (Ps 135: 15-18 NBV)


God in absolute zin

Wanneer daar gesproken wordt over god in absolute, universele zin, dan is er in de bijbel natuurlijk maar één God, die buiten schelden staat. Zijn naam is ook aan ons bekend gemaakt: JHWH. (Jahweh of Jehovah) en deze JHWH is één. Geen familie of conglomeraat van meerdere personen, maar één, slechts één, almachtig, individu.

Alle andere goden zijn wezens met beperkte autoriteit.

Aan het begin van onze gewone chronologie (Common Time) werd een van de eerste grote christelijke vervolgers uitgenodigd voor een hooggerechtshof in Athene. Daar kreeg hij te maken met epicuristen en stoïcijnen die niet in een persoonlijke god geloofden. In zijn inleidende opmerkingen deze man Saulus,

die zich ondertussen had bekeerd en Paulus werd genoemd, zei dat hij in hun stad een ovenbrug had gezien met de richting van een onbekende god (Grieks: A · gno'stoi The'oi). Het is interessant dat volgens een of andere bioloog Thomas H. Huxley (1825-1895) hierover zinspeelde, hij de term toen agnostisch beschouwde.

Huxley paste het woord toe op degenen die geloven dat de uiteindelijke oorzaak (God) en het wezenlijke wezen van de dingen onbekend of onkenbaar zijn. Maar is de uitvinder werkelijk onkenbaar, zoals velen hebben aangetoond?

Dat, zo is eerlijk gezegd, is een verkeerde toepassing van Paulus 'woorden; ze gaat verder dan de bedoeling van Paul.

In plaats van te zeggen dat de uitvinder onkenbaar was, zei Paulus gewoon dat hij onbekend was voor die Atheners. Paulus had niet zoveel wetenschappelijke bewijzen voor het bestaan ​​van een uitvinder als wij in deze tijd. Toch twijfelde Paulus er niet aan dat er een persoonlijk,

intelligente ontwerper tot wie we ons aangetrokken voelen vanwege zijn kwaliteiten die we kunnen voelen. Markeer wat Paulus vervolgens zei:

“Want terwijl ik rondliep en aandachtig naar uw voorwerpen van aanbidding keek, vond ik zelfs een altaar met deze inscriptie: AAN EEN ONBEKENDE GOD. Wat je nu aanbidt als iets onbekends, ga ik je verkondigen.

'De God die de wereld en alles daarin heeft gemaakt, is de Heer van hemel en aarde en woont niet in tempels die door handen zijn gebouwd. En hij wordt niet door mensenhanden gediend, alsof hij iets nodig had, omdat hij zelf alle mensen het leven geeft. en adem en al het andere. Van één man maakte hij elke natie van mensen, opdat zij de hele aarde zouden bewonen; en hij bepaalde de tijden die voor hen waren vastgesteld en de exacte plaatsen waar ze zouden moeten wonen. " (Han 17: 23-26 NBV)

Tussen god en God is er een groot verschil en in die zin kunnen we ook zeggen dat er valse goden zijn en slechts één Ware God, waardoor alles is ontstaan ​​of mogelijk is gemaakt.


De God met een unieke Naam

Naast de goden met veel namen is hij die wenst dat er mensen zouden zijn die hem kennen als de enige ware God Elohim wiens unieke naam Jehovah / Yahweh bedoeld is om hem te onderscheiden van alle andere goden. Hij heeft Zichzelf aangekondigd en heeft Zijn wonderdaden opgemerkt door degenen die Hem trouw waren, maar ook om het op te schrijven.

In die geschriften wenste Hij dat ook zijn naam zou worden opgeschreven. Om deze reden komt die naam zo vaak in de Bijbel voor, vooral in het gedeelte dat in het Hebreeuws is geschreven. Door de jaren heen is de afvalligheid gekomen en het vermogen tegen die ene God die Zelf zich onderscheidde van de andere goden.

Ook later is er door de volgelingen van Jezus 'apostelen een groepering ontstaan ​​die zich met de heersers wilde verzoenen en om deze reden toegaf aan het heidense beeld van drie goden die de wereld zouden beheersen. Omdat die foto van Drie-Eenheid vervaagde in het christendom en sommigen gaven er de voorkeur aan om de naamverwijzingen naar bepaalde personen in de Heilige Schrift uit het Boek te verwijderen voor een zogenaamde duidelijkheid. Veel vertalers besloten de goddelijke naam niet langer in de Bijbelvertalingen te plaatsen, om als het ware geen verwarring te zaaien, maar er werd integendeel besloten om de rol van bepaalde personen te verduisteren of hen in een ander licht te plaatsen. Zo werd het mogelijk gemaakt om de titel van God aan Jezus te geven. Dus maakten ze het in staat om grond te geven voor hun drie-eenheid of trinitaire geloofsbelijdenissen. Maar in psalm 83:18 staat duidelijk dat Degene wiens naam Jehovah is, de enige hoogste is.

'Opdat zij mogen weten dat {1} gij alleen, wiens naam Jehovah is, de Allerhoogste over de hele aarde bent. {1) Of [gij, wiens naam alleen Jehovah is, kunst enz.]} ”(Ps 83:18 ASV)

'Verklaart u en {1} brengt [het] voort; ja, laten ze samen beraadslagen: wie heeft dat van oudsher laten zien? wie heeft het van ouds verklaard? heb ik niet,

Jehovah? en er is geen God anders dan ik, een rechtvaardige God en een Redder; er is niemand behalve ik. {1) Of [breng] ze [dichtbij]} ”(Jes 45:21 ASV)

De Elohim die alles van ouds verklaarde, is Jehova / Jahweh voor wie er geen andere God is dan Hij. Hij is de enige die ons antwoorden kan geven en ons een leven voor altijd kan bieden.

Het is daarom gepast dat we God Zijn persoonlijke naam gebruiken als we over hem praten.

De naam Jehovah is een vorm van een Hebreeuws werkwoord dat ‘worden’ ‘dat wat zal zijn’ betekent. De naam van God betekent dus ‘hij veroorzaakt te worden’ of ‘ik ben die ik ben’ ‘ik ben het wezen’. Jehovah God identificeert Zichzelf als resultaat, als het wezen zelf dat wat een sich is.

Hij manifesteert zich als Hij die alles veroorzaakt en ervoor zorgt dat er iets kan zijn. Hij manifesteert zich als de grote God die een bedoeling heeft, een plan dat vandaag de dag nog steeds niet volledig is uitgevoerd. Hij zorgt er altijd voor dat zijn bedoelingen worden behaald.


Verlangen van God

In 1 Timoteüs vinden we: onze Redder, God, wiens verlangen het is dat alle soorten mensen worden gered en een nauwkeurige kennis van de waarheid bereiken. Omdat er één God en één middelaar is tussen God en de mensen, Christus Jezus, die zichzelf heeft gegeven als een overeenkomstige losprijs voor allen, door als zoenoffer op te treden en zo ons lijden te bedekken. Hier moet speciaal op worden gelet en moet de wereld worden gewaarschuwd, omdat het losgeld in de toekomst zou worden getuigd.

“Die wil dat alle mensen worden gered en tot kennis van de waarheid komen. Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, die zichzelf gaf als losprijs voor alle mensen - het getuigenis dat op de juiste tijd werd gegeven.

En voor dit doel werd ik aangesteld als heraut en apostel - ik zeg de waarheid, ik lieg niet - en een leraar van het ware geloof voor de heidenen. " (1Ti 2: ​​4-7 NIV)


Getuigende Christenen

Veel christenen getuigen van hun geloof door met Deuteronium 6: 4 aan te halen: ... "Jehovah, onze God, is één Jehovah". En mensen kunnen zich verwonderen zoals de apostel Paulus deed voor de Romeinen: "aangezien er maar één God is, die de besnedenen door geloof en de onbesnedenen door datzelfde geloof zal rechtvaardigen." (Ro 3:30 NIV), plus: “Wat betreft het eten van de dingen die aan afgoden zijn geofferd, wij weten dat een afgod niets [is] in [de] wereld, en dat [er] geen andere God is dan één. Want hoewel er mensen zijn die goden worden genoemd, hetzij in de hemel of op aarde (zoals er vele goden en vele heren zijn), maar [is er] voor ons [slechts] één God, de Vader, van wie zijn alle dingen, en wij in Hem; en één Heer Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem. " (1Co 8: 4-6 MKJV)


Jezus kende zijn God

Ook Jezus kende zijn plaats vergeleken met zijn Schepper en zijn vader:

'Jezus sprak deze woorden en sloeg zijn ogen op naar de hemel en zei: Vader, het uur is gekomen. Verheerlijk Uw Zoon zodat Uw Zoon ook U kan verheerlijken, zoals U Hem gezag hebt gegeven over alle vlees, zodat Hij eeuwig leven zou geven aan allen die U Hem gegeven hebt.

En dit is het eeuwige leven, opdat zij U mogen kennen, de enige ware God, en Jezus Christus die U hebt gezonden. Ik heb U op aarde verheerlijkt. Ik heb het werk voltooid dat U mij te doen hebt gegeven. En nu Vader, verheerlijk Mij met Uzelf met de heerlijkheid die Ik bij U had voordat de wereld was. " (Jo 17: 1-5 MKJV)

God van exclusieve toewijding

Jehovah is een God die exclusieve toewijding vereist (Exodus 20: 5). Mozes herinnerde de Israëliër eraan dat Jehovah, onze God, één Jehovah is (Deuteronomium 6: 4). Jezus Christus herhaalde die woorden: “Het eerste van alle geboden is:‘ Luister, Israël, JHWH, uw God is één ”. (Mr 12:29)

Degenen die de Bijbel accepteren als Gods woord,

dus aanbid geen drie-eenheid of drie entiteiten, bestaande uit drie personen of goden in één. Het woord Drie-eenheid komt trouwens zelfs niet in de bijbel voor. De ware God is één persoon, onderscheiden van Jezus Christus (Johannes 14:28; 1 ​​Korintiërs 15:28). God Zijn Heilige Geest is geen persoon, maar Jehovah's werkzame kracht, Zijn kracht, Zijn denken en handelen,

waarvan de Almachtige zichzelf dient om Zijn bedoelingen te verwezenlijken. (Genesis 1: 2; Handelingen 2: 1 - 4, 32, 33; 2 Petrus 1:20, 21).

"" Je hoorde me zeggen: ‘Ik ga weg en ik kom bij je terug.’ Als je van me hield, zou je blij zijn dat ik naar de Vader ga, want de Vader is groter dan ik. " (Jo 14:28 NBV)

"Als hij dit heeft gedaan,

dan zal de Zoon zelf onderworpen worden aan hem die alles onder hem heeft gelegd, zodat God alles in allen mag zijn. " (1Kor 15:28 NBV)

"Nu was de aarde vormloos en leeg, duisternis was over de oppervlakte van de diepte, en de Geest van God zweefde over de wateren." (Ge 1: 2 NIVV)

“Toen de dag van Pinksteren aanbrak, waren ze allemaal samen op één plek.

Plots kwam er een geluid als het waaien van een hevige wind uit de hemel en vulde het hele huis waar ze zaten. Ze zagen wat leek op tongen van vuur die zich scheidden en op elk van hen kwamen te rusten. Ze werden allemaal vervuld met de Heilige Geest en begonnen in andere tongen te spreken zoals de Geest hen dat mogelijk maakte. " (Han 2: 1-4 NIVV)

“God heeft deze Jezus tot leven gewekt, en we zijn allemaal getuigen van het feit. Verheven aan de rechterhand van God, heeft hij van de Vader de beloofde Heilige Geest ontvangen en heeft hij uitgestort wat je nu ziet en hoort. " (Han 2: 32-33 NIVV)

“Bovenal moet je begrijpen dat er geen profetie in de Schrift tot stand kwam door de eigen interpretatie van de profeet.

Want profetie had nooit zijn oorsprong in de wil van de mens, maar mensen spraken van God zoals ze werden meegevoerd door de Heilige Geest. " (2Pe 1: 20-21 NIVV)

Het is belangrijk dat we ons realiseren dat er maar één God is. Hij is de God van de goden, de God die hemelwezens en aardse wezens heeft gemaakt.

Het is belangrijk om Hem te dienen en Hem op de eerste plaats te zetten. Wie andere goden wil dienen, verbreekt de band met de ene God.

Om meer te weten wie de ware God is die staat vergeleken met die vele goden en valse goden of afgoden, kunt u het beste voor uzelf onderzoeken wat de titels van God betekenen. Vergelijk ook de individuele karakters die aan God worden toegeschreven met de individuele karakters die aan Jezus worden toegeschreven en markeer dan duidelijk de verschillen tussen Jehova / Jehovah / Jahweh en Yeshua / Jeshua / Jesus / Jezus.

Zie ook: God versus goden

> Hij die komt - de Mensenzoon

> Zoon van God

> Christus Jezus: de zoon van God