Israël in Gods Doel

Israël in Gods Doel

Natie Israël

Bij de zorgvuldige lezer van de Bijbel zal er geen twijfel over bestaan ​​dat de natie Israël een speciale plaats heeft ingenomen in het voornemen van God. Maar veel mensen vinden dit tegenwoordig moeilijk te rijmen met de aard van de moderne staat Israël.

Hoe is de "speciale relatie" ontstaan?

Het Bijbelverslag laat ons zien dat het menselijk ras in de eerste eeuwen van zijn bestaan ​​massaal de ware aanbidding van God verliet, zodat "de aarde corrupt was ... en vervuld van geweld" (Genesis 6:11), dus het goddelijke oordeel van de zondvloed over zich liet brengen. Het duurde echter niet lang voordat de mensheid weer dezelfde neiging tot kwaad begon te vertonen.

God besloot daarom een ​​speciale gemeenschap op te bouwen, door wie Zijn Woord bewaard zou blijven. Dus koos hij Abraham, een man van geloof, en deed bijzondere beloften aan hem en zijn nakomelingen, over het toekomstige bezit van het land Kanaän (later Palestina of Israël) en zegeningen voor alle natiën (Genesis 12: 1-3; 13) : 14,15).

Beloften aan de patriarchen

Maar de beloften die God aan Abraham deed, hadden niet alleen betrekking op de natie Israël. Hij zou "een vader van vele naties" zijn (Genesis 17: 5), hoewel het veelbetekenend zou zijn dat het één speciale Joodse afstammeling zou zijn die de vervulling van de belofte van zegen voor alle volkeren zou verzekeren. Deze nakomeling, waarover zo lang geleden gesproken werd, was de heer Jezus Christus (Jeshua de Messias).

Latere beloften aan David, een van Israëls koningen, vulden verdere details in van wat Jezus zou bereiken, en van hoe 'God hem de troon van zijn vader David zal geven: en hij zal voor eeuwig over het huis van Jakob regeren' ( Lucas 1: 32,33).

Het koninkrijk van God

Als de waarheid over de menselijke natuur eenmaal begrepen is, zal het gemakkelijk ingezien worden waarom menselijke regeringen door de eeuwen heen geen blijvende vrede op aarde tot stand hebben gebracht. De menselijke geest is niet in staat het hoofd te bieden aan de ernstige problemen die zich hebben voorgedaan, maar vanaf het begin heeft de Bijbel hun oplossing voorzien.

De tussenkomst van God in menselijke aangelegenheden op een kritiek moment in de geschiedenis is de krachtige profetie van de Bijbel of Heilige Schrift.


De terugkeer van Jezus Christus naar de aarde, net zo letterlijk als hij haar verliet, was de unanieme hoop van de vroege gelovigen. De kerk heeft het in de vroege eeuwen verlaten, omdat Christus niet zo snel kwam als ze hadden gehoopt, maar zelfs meer omdat het niet strookte met het populaire idee dat de rechtvaardigen bij de dood hun beloning in de hemel genoten. Het Nieuwe Testament beweert herhaaldelijk de wederkomst; de apostelen beschouwen het als vanzelfsprekend in hun geschriften.

Het doel van de terugkeer van Christus zal zijn om het gezag van God op aarde te herstellen. Ten eerste zal er het oordeel zijn, een andere duidelijke Bijbelse leer die nu algemeen wordt verworpen. Jezus, schrijft Paulus aan Timoteüs, "zal de levenden en de doden oordelen bij zijn verschijning en zijn koninkrijk" (2 Timoteüs 4: 1).

Na de opstanding zullen die personen die het evangelie van Gods genade hebben begrepen, "voor de rechterstoel van Christus verschijnen" om de beloning voor hun daden te ontvangen, "hetzij goed of slecht" (2 Korintiërs 5:10).

Dan zullen de naties aan de beurt komen, die zullen worden opgeroepen om 'God te vrezen en hem eer te geven; want het uur van zijn oordeel is gekomen "(Openbaring 14: 7). De Bijbel laat er geen twijfel over bestaan ​​dat de regeringen van vele naties de oproep zullen weigeren en zich zullen moeten onderwerpen. Zo zal de heropvoeding van de volkeren van de aarde beginnen onder het nieuwe koninkrijk van God met Christus als Koning. Wanneer Gods wil wordt begrepen en gehoorzaamd, dan zullen eindelijk vrede en gerechtigheid onder de mensen op aarde komen.


Mappa Mundi in de kathedraal van Hereford

Jeruzalem Centrum van Gods plan

Al zijn er velen die denken dat ze bij de dood naar de hemel zullen gaan is zo iets helemaal niet Bijbels. Ook zien velen het niet zitten dat Jeruzalem de hoofdstad van Israël zou worden (of nu door Trump zo al benoemd is geworden).

Iedereen moet echter weten dat volgens het Heilsplan van God Jeruzalem niet enkel de hoofdstad van een kleine natie Israël zal zijn, maar van de wereldnatie Israël of Gods Koninkrijk.

Jeruzalem: Als het Midden-Oosten het centrum is van Gods plan met de aarde, dan is Jeruzalem het epicentrum. Vanaf het allereerste begin, toen God Israël uit ballingschap in Egypte leidde, sprak Hij over "de plaats" waar Hij Zijn Naam zou zetten. Die gekozen plaats was Jeruzalem. Daar werd David gevestigd als koning over het eerste koninkrijk van God op aarde; en Jezus zelf, de grotere zoon van David, noemde Jeruzalem "de stad van de grote koning". De belofte die achter deze woorden schuilgaat, omvat de volgende profetie:

“In die tijd zal men Jeruzalem “Troon van de HEER” noemen. Alle volken zullen er samenstromen, ze zullen op de naam van de HEER afkomen en zich niet meer laten leiden door hun koppig en boosaardig hart.” (Jer 3:17 NBV)

Jeruzalem ligt op het ontmoetingspunt van drie continenten en is dus perfect strategisch geplaatst om de hoofdstad van de wereld te worden. De profeet Ezechiël zegt:

“Dit zegt God, de HEER: Dit is Jeruzalem. Ik had het midden tussen andere landen geplaatst, het werd door andere volken omringd.” (Eze 5:5 NBV)

Oude cartografen, die deze passage letterlijk namen, plaatsten Jeruzalem in het midden van hun kaarten, een voorbeeld hiervan is de beroemde Mappa Mundi in de kathedraal van Hereford. Zoals The Daily Telegraph zei: "Het is interessant om op te merken dat in de zaken van de voorgenomen verkoop van de Mappa Mundi in de kathedraal van Hereford, al die superieure glimlachen om de kinderlijke middeleeuwse manier waarop het Jeruzalem in het centrum van de wereld laat zien. Maar Jeruzalem is het centrum van de wereld. We kunnen hier te zijner tijd overweldigend aan herinnerd worden - en eerder dan we misschien denken "(24 november 1988).

Een ding is heel duidelijk. Bij vredesbesprekingen over het Midden-Oosten is Jeruzalem het meest waarschijnlijke knelpunt. De stad bevat de heilige plaatsen van het jodendom, het christendom en de islam. Maar zoals een schrijver over het judaïsme heeft gezegd: "Haar religie is niet gebonden aan 'plaatsen' maar aan het land, niet aan wat er in Jeruzalem is gebeurd, maar aan Jeruzalem zelf". Voor Israël, Jeruzalem is nu de hoofdstad. De Palestijnen die hun eigen "staat" en regering in ballingschap hebben opgericht, claimen ook Jeruzalem als hun hoofdstad. Maar wie zijn ambities op die stad stelt, moet rekening houden met profetieën zoals Zacharia 12 waar God zegt:

“2 Ik zal van Jeruzalem een beker wijn maken die de omringende volken bedwelmt. Als Jeruzalem wordt belegerd, zal ook Juda onder de voet gelopen worden. 3 Op de dag dat alle volken op aarde tegen Jeruzalem oprukken, zal ik van de stad een zware steen maken waaraan haar belagers zich vertillen.” (Zac 12:2-3 NBV)

Uit deze en andere profetieën zoals Zacharia 14, is het duidelijk dat Jeruzalem de allerlaatste plaats is die Israël zal opgeven. Wanneer de invasie van het land komt, zal een overblijfsel van de natie Jeruzalem verdedigen. Ze zullen op de rand van een totale nederlaag staan. De helft van de stad zal worden gevangengenomen, maar dan, zoals Zacharia zegt:

"zal de HERE uitgaan en tegen die natiën strijden" (vers 3). Op dat moment zal Jezus aan de Joden worden geopenbaard als de Messias van Israël en sommigen zullen zich in ieder geval aan zijn gezag onderwerpen. Hij zal hun ongelovige geest van zelfvertrouwen en koppigheid vervangen door een nieuwe geest van vertrouwen en gehoorzaamheid in God en zijn Zoon.

"Wees ook klaar"

Een te zien beeld

Wie zou de kronkelige weg durven voorspellen die de gebeurtenissen in het Midden-Oosten volgen?

Alleen door een goed begrip van de Bijbel kunnen we alles begrijpen. Als we ons te veel concentreren op de dagelijkse gebeurtenissen, is er misschien geen duidelijk patroon waarneembaar.

Maar als we even een stapje terug doen en de brede reikwijdte van zowel de geschiedenis van het Midden-Oosten als de huidige gebeurtenissen bekijken door de ogen van Bijbelse profeten, kunnen we een heel duidelijk beeld zien opduiken. De wereld evolueert snel naar de terugkeer van Christus om het Koninkrijk van God op aarde op te richten.

Het is dat koninkrijk waarover alle profeten hebben gesproken en waarin alle beloften van God uiteindelijk zullen worden vervuld. Niemand van ons weet precies wanneer het Koninkrijk zal komen, noch de exacte volgorde van de gebeurtenissen die eraan voorafgaan. Waar we zeker van kunnen zijn, is dit:

het getij van gebeurtenissen komt met adembenemende snelheid naar het grote hoogtepunt van de geschiedenis.

We kunnen deel uitmaken van dat koninkrijk door geloof en gehoorzaamheid aan de Koning, de Heer Jezus Christus. Er is weinig tijd om voor te bereiden.