Bijbel lezen

Reden voor het lezen van de Heilige Schrift

Rond de Bijbel

Boeken van de Heilige Schrift door God bezorgd

God heeft de Boeken van de Heilige Schrift tot ons doen brengen uit liefde voor ons en om ons de kans te geven inzicht te krijgen hoe wij Redding kunnen krijgen en van Gods kracht mogen genieten.

De bedoeling van de Bijbel is om ons waardig te maken die Redding te ontvangen. Het is het hulpmiddel om ons tot gelijken van Christus te maken. Het is namelijk door de Genade Gods dat wij gelijkgeschakeld zijn geworden om tot de Vader te komen. door niemand minder dan Christus kunnen wij dat doen. Dankzij Jezus zullen wij ook als Hem in Gods nabijheid mogen komen wonen. Wij zullen volledig vrij gewassen zijn van zonden en verder in onschuld kunnen blijven leven.

“Maar God, die rijk is aan erbarming, heeft wegens de grote liefde waarmee Hij ons heeft liefgehad, ons met Christus ten leven gewekt, hoewel wij dood waren door onze zonden; aan zijn genade dankt gij uw redding. En Hij heeft ons samen met Hem doen opstaan en zetelen in de hemelen, in Christus Jezus, om de naderbij komende eeuwen de overgrote rijkdom van zijn genade te tonen door zijn goedheid jegens ons in Christus Jezus. Ja, aan die genade dankt gij uw heil, door het geloof; niet aan uzelf, Gods gave is het; niet aan uw prestaties, niemand mag zich verhovaardigen.” (Efe 2:4-9 WV78)

“Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen–u bent allen één in Christus Jezus.” (Ga 3:25-28 NBV)

“Wij zijn dwaas om Christus’ wil, u bent zulke verstandige christenen! Wij zijn zwak, u sterk! U bent geëerd, wij veracht!” (1Co 4:10 GNB)

Door bijbelstudie zullen wij verder inzicht krijgen in Gods werk, in de daden en opdrachten van Christus, in de Wil van God en hoe wij ons leven vorm kunnen geven om volledig klaar te staan om opgenomen te worden in het Koninkrijk van God.


Waarom de bijbel lezen?

Leidraad

De bijbel biedt leiding in kwesties van moraliteit, en er worden doeltreffende oplossingen in beschreven voor de problemen van misdaad, honger en vervuiling. De moeilijkheid is dat de meeste mensen de bijbel niet langer bezien als een gezaghebbende bron in zulke aangelegenheden. Eens werd er met respect naar geluisterd — althans in het Westen. Hoewel de bijbel door mensen werd geschreven, aanvaardden in het verleden de meesten in de christenheid de bijbel als het Woord van God en geloofden zij dat God zelf de inhoud ervan had geïnspireerd.


Gehaat en bemind

Terzelfder tijd moeten wij er nota van nemen dat geen ander boek in de hele geschiedenis het doelwit van zo veel boosaardige tegenstand en zelfs haat is geweest. Hierbij kan men dan ook afvragen hoe het komt dat dit Boek der boeken zo veel weerstand kon opbrengen. Dit moet toch ook echt te maken hebben met de draagkracht van de inhoud er van.

Bijbels zijn vanaf de middeleeuwen tot in onze twintigste eeuw in het openbaar verbrand. En het lezen of verspreiden van de bijbel is zelfs in onze tijd met boete en gevangenzetting gestraft. In vroeger eeuwen hadden zulke „misdaden” dikwijls marteling en de dood tot gevolg. Zelfs vandaag vinden wij mensen die gemarteld worden om het lezen en het verspreiden van het in de Bijbel neergeschreven gedachtengoed.

De inhoud der boeken is door velen als gevaarlijk voor de mensheid aanschoud geworden terwijl anderen het juist als een mogelijkheid tot redding van die mensheid aanschouwen.

Doorheen de eeuwen heen hebben de Geschriften veel mensen weten te begeesteren en hebben zij ook een ongelofelijke drang ondervonden om hun kennis van de Heilige Schrift wereldkundig te maken. Met een ongelofelijke bezieldheid hebben lezers van de Heilige Schrift de woorden van de Boeken trachten over te brengen tot hun naasten. Zij hebben een enorme toewijding opgebracht om de bijbel tot de mensen te brengen. Velen zijn ondanks niet-aflatende vervolging de bijbel blijven lezen. Neem bijvoorbeeld William Tyndale, een zestiende-eeuwse Engelsman die te Oxford studeerde en een gerespecteerd lector aan de Universiteit van Cambridge werd.

Tyndale hield van de bijbel. Maar in zijn tijd stonden de religieuze autoriteiten erop dat de bijbel in het Latijn, een dode taal, zou blijven. Teneinde de bijbel toegankelijk te maken voor zijn landgenoten, besloot Tyndale hem daarom in het Engels te vertalen. Daar dit bij de wet verboden was, moest Tyndale zijn onbezorgde academische carrière opgeven en naar het vasteland van Europa vluchten. Hij leidde lang genoeg het moeilijke bestaan van een vluchteling om de Griekse Geschriften (het „Nieuwe Testament”) en een gedeelte van de Hebreeuwse Geschriften (het „Oude Testament”) in zijn moedertaal te vertalen; maar uiteindelijk werd hij gevangengenomen, veroordeeld wegens ketterij en gewurgd, en zijn lichaam werd verbrand.

Tyndale is slechts een van de velen die alles hebben opgeofferd om de bijbel te lezen of hem voor anderen beschikbaar te stellen. Geen ander boek heeft zoveel gewone mannen en vrouwen met zo’n enorme moed kunnen bezielen. In dit opzicht is de bijbel werkelijk ongeëvenaard.


Betrouwbare woord

In deze tijd vragen vele stemmen in de wereld onze aandacht. Kranten, tijdschriften, boeken, radio, televisie, film en internet brengen de wereld met al haar aantrekkelijkheden en problemen steeds sneller, vaker en verder onze woningen binnen. Daarom is het zo verleidelijk zelden of nooit te luisteren naar een heel andere Stem die onze aandacht vraagt. De Stem die ons vertelt wat er achter de horizon ligt: een nieuwe wereld, een heel andere samenleving dan die wij nu kennen.

Die Stem is de Bijbel. En als die de waarheid spreekt, zijn we op weg naar het allergrootste keerpunt in de geschiedenis: het moment dat de koninkrijken van deze wereld plaats zullen maken voor Gods Koninkrijk op aarde, onder de ene heerschappij van Christus Jezus.

Wat je je bij het lezen van de Bijbel vóór alles voor ogen moet houden, is het doel van het Boek. En dat doel is: te dienen als een instructieboek bij het leven. Toen er vroeger nog algemene dienstplicht was, kreeg je bij je opkomen een ‘Handboek-soldaat’, waar alles in stond dat je als goede soldaat diende te weten. Zo krijgen we van God voor het leven in zijn dienst een ‘Handboek-discipel’ dat ons alles vertelt wat we als dienaar van God moeten weten. Niets meer en niets minder. Dat betekent dat we voor ons leven in Christus niet zijn aangewezen op aanvullende informatie van buiten-bijbelse bronnen (ik heb het hier niet over hulpmiddelen voor Bijbelstudie!). Maar het betekent ook dat we in de Bijbel niet moeten gaan zoeken naar informatie over onderwerpen die niets met die doelstelling te maken hebben. Daar komt ook nog bij dat de Bijbel een kenmerkend eigen taalgebruik hanteert, een taalgebruik dat je je eigen moet maken. Dat is op zichzelf niet moeilijk, maar het vraagt wel inzet. Je hoeft er niets anders voor te doen dan het Boek regelmatig en met aandacht te lezen, zodat je er vertrouwd mee raakt, maar dat moet je dan ook wel doen; er bestaan helaas geen afsteekjes die je er sneller brengen.

Heel veel gekibbel over zogenaamde ‘geloofszaken’ heeft echter te maken met het feit dat mensen deze ‘buitengrenzen’ uit het oog hebben verloren.

In onze uitgave "Het Betrouwbare Woord" (Inhoud: 180 pagina’s A5) zetten de schrijvers uiteen waarom we volledig op de Bijbel mogen vertrouwen. Ze vertellen wat de schrijvers van de Bijbelboeken zelf over de oorsprong van hun geschriften zeiden. Daarnaast geven zij enkele toetsen van buitenaf, die het bewijs kunnen leveren van de waarheid van hun aanspraken Gods woordvoerders te zijn.

Dit boek is een ware ontdekkingstocht door de gehele Bijbel. De schrijvers laten duidelijk hun liefde voor God en zijn woord blijken. Zij vertellen vanuit die liefde enthousiast en op boeiende wijze over de schatten die in de Bijbel te vinden zijn, en waaraan zij een onwrikbaar geloof hechten. Zij brengen ons daarmee diep onder de indruk van de vele bewijzen en aanwijzingen, dat wij er volledig op kunnen vertrouwen dat de Bijbel het woord van God is. Voor toen, voor nu en voor de toekomst.


Betrouwbaarheid blijkt uit eerlijkheid schrijvers

“De HEER zei tegen Mozes en Aäron: ‘Omdat jullie niet op mij vertrouwd hebben, en in het bijzijn van de Israëlieten geen ontzag hebben getoond voor mijn heiligheid, zullen jullie dit volk niet in het land brengen dat ik het geef.’” (Nu 20:12 NBV)

“De HEER werd woedend op Salomo, omdat hij ontrouw was geworden aan hem, de God van Israël, die hem tot tweemaal toe was verschenen” (1Kon 11:9 NBV)

“1 Eens richtte de HEER zich tot Jona, de zoon van Amittai: 2 ‘Maak je gereed en ga naar Nineve, die grote stad, om haar aan te klagen, want het kwaad dat ze daar doen is ten hemel schreiend.’ 3 En Jona maakte zich gereed, maar vluchtte naar Tarsis, weg van de HEER. Hij ging naar Jafo en vond er een schip met bestemming Tarsis. Hij betaalde de overtocht en ging aan boord om mee te varen naar Tarsis, weg van de HEER.” (Jon 1:1-3 NBV)

“66 Terwijl Petrus beneden op de binnenplaats was, kwam een van de dienstmeisjes van de hogepriester voorbij. 67 Toen ze Petrus bij het vuur zag zitten, keek ze hem aan en zei: ‘Jij was ook bij die Jezus van Nazaret!’” (Mr 14:66-67 NBV)

“71 Maar hij begon te vloeken en zwoer: ‘Ik ken die man over wie jullie het hebben niet!’ 72 En meteen kraaide de haan voor de tweede keer. En Petrus herinnerde zich dat Jezus tegen hem gezegd had: ‘Voordat een haan tweemaal heeft gekraaid, zul je mij driemaal verloochenen.’ En toen hem dat te binnen schoot, begon hij te huilen.” (Mr 14:71-72 NBV)


Eer aan God gegeven

“3 Van waar de zon opkomt tot waar zij ondergaat, zij geloofd de naam van de HEER. 4 Verheven boven alle volken is de HEER, verheven boven de hemel zijn luister.” (Ps 113:3-4 NBV)

“22 Hij troont boven de schijf van de aarde- haar bewoners zijn als sprinkhanen-, hij spreidt de hemel uit als een doek, spant hem uit als een tent om in te wonen. 23 Hij maakt vorsten nietig, de leiders van de aarde onbeduidend:” (Jes 40:22-23 NBV)

“26 Denk eens aan uw roeping, broeders en zusters. Onder u waren er niet veel die naar menselijke maatstaf wijs waren, niet veel die machtig waren, niet veel die van voorname afkomst waren. 27 Maar wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen; 28 wat in de ogen van de wereld onbeduidend is en wordt veracht, wat niets is, heeft God uitgekozen om wat wél iets is teniet te doen. 29 Zo kan geen mens zich tegenover God op iets beroemen. 30 Door hem bent u één met Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is geworden. Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost, 31 opdat het zal zijn zoals geschreven staat: ‘Wil iemand zich op iets beroemen, laat hij zich op de Heer beroemen.’” (1Co 1:26-31 NBV)

“met de woorden: ‘Amen! Lof, majesteit en wijsheid, dank en eer en macht en kracht komen onze God toe, tot in eeuwigheid. Amen.’” (Opb 7:12 NBV)


Bewezen Woord van God te zijn omdat het bewaard gebleven is

Ondanks heftige tegenstand en vele pogingen om het Woord van God te vernietigen is het al eeuwen overgeleverd met een grote zuiverheid van teksten.

“Toen sprak God deze woorden:” (Ex 20:1 NBV)

“maar dit zegt God, de HEER: Het zal niet gebeuren, het zal niet zo gaan.” (Jes 7:7 NBV)

“En de HEER strekte zijn hand uit, raakte mijn mond aan en zei tegen mij: ‘Hiermee leg ik mijn woorden in jouw mond.” (Jer 1:9 NBV)

“Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven.” (Joh 14:19 NBV)

“20 Besef daarbij vooral dat geen enkele profetie uit de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat, 21 want nooit is een profetie voortgekomen uit menselijk initiatief: mensen die namens God spraken werden daartoe altijd gedreven door de heilige Geest.” (2Pe 1:20-21 NBV)

“1 Dit zijn de laatste woorden van David. Zo spreekt David, de zoon van Isaï, zo spreekt hij, tot hoge macht verheven, de gezalfde van de God van Jakob, de geliefde zanger van Israël: 2 ‘De geest van de HEER sprak in mij, zijn woorden zijn op mijn tong.” (2Sa 23:1-2 NBV)

“die in de hemel moest worden opgenomen tot de tijd aanbreekt waarover God van oudsher bij monde van zijn heilige profeten heeft gesproken en waarin alles zal worden hersteld.” (Hnd 3:21 NBV)

“Het gras verdort en de bloem verwelkt, maar het woord van onze God houdt altijd stand.” (Jes 40:8 NBV)

“maar het woord van de Heer blijft eeuwig bestaan.’ Dit woord is het evangelie dat u verkondigd is.” (1Pe 1:25 NBV)


Regelmatig Bijbellezen is belangrijk

“Maar Jezus gaf hem ten antwoord: ‘Er staat geschreven: “De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.”’” (Mt 4:4 NBV)

“Het eeuwige leven, dat is dat zij u kennen, de enige ware God, en hem die u gezonden hebt, Jezus Christus.” (Joh 17:3 NBV)

“6 Houd de geboden die ik u vandaag opleg steeds in gedachten. 7 Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en als u opstaat.” (De 6:6-7 NBV)

“en bent van kindsbeen af vertrouwd met de heilige geschriften die je wijsheid kunnen geven, zodat je wordt gered door het geloof in Christus Jezus.” (2Ti 3:15 NBV)

“De Joden in Berea waren welwillender dan die in Tessalonica, want ze luisterden vol belangstelling naar de verkondiging van het evangelie en bestudeerden dagelijks de Schriften om te zien of het inderdaad waar was wat er werd gezegd.” (Hnd 17:11 NBV)

“Wees niet onverstandig, maar probeer te begrijpen wat de Heer wil.” (Efe 5:17 NBV)


Studie van Gods Woord vereist om tot geestelijke rijpheid te komen

“1 We moeten de eerste beginselen van de leer over Christus hier toch maar laten rusten en ons richten op wat voor volwassenen bedoeld is. We willen niet nog eens het fundament leggen en spreken over het zich afkeren van daden die tot de dood leiden, over het geloof in God, 2 de leer over het dopen en de handoplegging, en over de opstanding van de doden en het laatste oordeel. 3 We maken deze keuze in het vertrouwen dat God het ons toestaat.” (Heb 6:1-3 NBV)

“Span je in om voor God te staan als iemand die betrouwbaar is. Zorg dat je je niet voor je werk hoeft te schamen en verkondig regelrecht de waarheid.” (2Ti 2:15 NBV)

“Wanneer je dit alles aan de broeders en zusters voorhoudt, zul je een goede dienaar van Christus Jezus zijn, gevoed door de woorden van het geloof en de juiste leer, waarvan je een trouw aanhanger bent.” (1Ti 4:6 NBV)

“Een verstandig mens verwerft kennis, een wijze is gespitst op inzicht.” (Spr 18:15 NBV)

“maar groei in de genade en in de kennis van onze Heer en redder Jezus Christus. Hem komt de eer toe, nu en in eeuwigheid. Amen.” (2Pe 3:18 NBV)

“Maar houd deze woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de eindtijd. Velen zullen op zoek gaan en de kennis zal toenemen.’” (Da 12:4 NBV)

“11 De woorden van de wijzen zijn zo scherp en puntig als een ossenprik, al hun spreuken zijn ons door één herder ingeprent. 12 En tot slot, mijn zoon, nog deze waarschuwing: er komt geen einde aan het aantal boeken dat geschreven wordt, en veel lezen mat het lichaam af. 13 Alles wat je hebt gehoord komt hierop neer: heb ontzag voor God en leef zijn geboden na. Dat geldt voor ieder mens,” (Pre 12:11-13 NBV)

“Wat namelijk in deze wereld wijsheid is, is dwaasheid bij God, want er staat geschreven: ‘Hij vangt de wijzen in hun eigen sluwheid.’” (1Co 3:19 NBV)

“20 Timoteüs, waak over hetgeen je is toevertrouwd en mijd het goddeloze gepraat en de tegenstrijdigheden van wat ten onrechte kennis wordt genoemd 21 en wordt verkondigd door mensen die van het geloof zijn afgedwaald. Genade zij met jullie allen.” (1Ti 6:20-21 NBV)

“Het staat geschreven in de Profeten: “Zij zullen allemaal door God onderricht worden.” Iedereen die naar de Vader luistert en van hem leert komt bij mij.” (Joh 6:45 NBV)

“4 ernaar zoekt als was het zilver, ernaar speurt als naar een verborgen schat- 5 dan zul je ontdekken wat ontzag voor de HEER is, dan zul je kennis van God verwerven. 6 Want het is de HEER die wijsheid schenkt, zijn woorden bieden kennis en inzicht.” (Spr 2:4-6 NBV)

“Wijsheid begint met ontzag voor de HEER, inzicht is vertrouwdheid met de Heilige.” (Spr 9:10 NBV)