Jehovah sterkte en toevluchtsoord

Jehovah sterkte en toevluchtsoord

Jehovah is mijn wapenuitrusting en mijn toevluchtsoord

Vertrouw In God

“Ik zal van Jehovah zeggen, Hij is mijn toevlucht, mijn vesting; mijn God in wie ik vertrouw” (Psalm 91:2)


Wat doen wij wanneer wij in probleem zijn of wanneer wij vinden dat onze omstandigheden buiten controle zijn?

Één van de beste dingen betreft het vader zijn is het leren van onze kinderen. In het leven van een kind gaan de dingen vaak verkeerd en de gebeurtenissen gebeuren dat zij zich onbeheerst voelen. Tot een kind wordt opgegroeid is, is het niet uitgerust om alles onder ogen te zien dat de wereld hen voor de voeten werpt. Het ontbreekt hen aan sterkte, vertrouwen en vaardigheid. Dit is waar moeder en de vader in het beeld komen. Op die onbeheerste ogenblikken is het eerste ding een kind doet schreeuwen, „Mama!“ of „Papa!“ Het is het eerste dat zij kunnen bedenken. Het is een totaal natuurlijke reactie op moeilijkheid en vrees. Voor een klein kind is een ouder een onuitputtelijke voorziening van sterkte, wijsheid en vaardigheid, zodat het slechts logisch is dat hun mama of papa hun eerste thuishaven zouden moeten zijn. Het komt uit een totaal vertrouwen in hun ouders die voor hen geven.

De Psalmist schreef het volgende: „ik zal van de Heer zeggen, „hij is mijn toevluchtsoord en mijn vesting, mijn God in wie ik vertrouw. “ „(Psalm 91:2) De Heer zou ook ons toevluchtsoord moeten zijn op de zelfde manier dat wij een toevluchtsoord voor onze kinderen zijn. Wij moeten het zelfde soort geloof in God hebben zoals onze jonge kinderen in ons, en met dat, zet al je vertrouwen in op hem.

Maak God tot onze eerste thuishaven die, zich op zijn wijsheid en sterkte baseert ons in onze tijden van nood.


- Robert Prins [Auckland - Pakuranga - (NZ)



"Jehovah is mijn kracht en Hij is mijn schild, waarachter ik schuil. Mijn hart heeft op Hem vertrouwd en Hij heeft mij geholpen. Daarom juicht mijn hart en zal ik Hem prijzen met mijn lied."
Psalm 28:7


"Er zijn veel redenen om God te aanbidden, meer dan ik zou kunnen staven in deze reflectie, of zelfs in een duizendtal. In de kern, aanbidden wij God omdat wie God is en wat God heeft gedaan.

Ons gebed is een antwoord aan God, aan zijn genade en barmhartigheid in ons leven, evenals aan zijn grootsheid en majesteit."


"Psalm 28:7 maakt een specifieke verbinding tussen Gods werk in ons leven en onze aanbidding. Dit vers begint met een verklaring van Gods kracht en bescherming. Want hij is "onze kracht en schild," dus we vertrouwen hem volledig. Maar Gods macht is niet alleen iets wat we bevestigen. Het is ook iets wat we ervaren. Dus zegt de psalmist: "Hij helpt me, en mijn hart is gevuld met vreugde. Ik barst uit in de liederen van Dankzegging." Ons antwoord op Gods genadig ingrijpen in ons leven is vreugde, een vreugde die leidt tot "liederen van Dankzegging." Hoe meer we Gods goedheid voor ons ervaren en erkennen, des te minder zullen we in staat zijn om het voor ons te houden."


“Ook zei de HEER tegen Aäron: ‘Jij krijgt geen eigen grondgebied en geen andere bezittingen zoals de overige Israëlieten. Ik ben je bezit en je grondgebied.” (Nu 18:20 Nbv)


“Wie buiten u heb ik in de hemel? Naast u wens ik geen ander op aarde. Al bezwijkt mijn hart en vergaat mijn lichaam, de rots van mijn bestaan, al wat ik heb, is God, nu en altijd.” (Ps 73:25-26 Nbv)


“HEER, mijn enig bezit, mijn levensbeker, u houdt mijn lot in handen. Een lieflijk land is voor mij uitgemeten, ik ben verrukt van wat mij is toebedeeld.” (Ps 16:5-6 Nbv)


“Ik besef: mijn enig bezit is de HEER, al mijn hoop is op hem gevestigd.” (Kla 3:24 Nbv)


“Uw richtlijnen zijn mijn eeuwig bezit, ze zijn de vreugde van mijn hart.” (Ps 119:111 Nbv)


“Een psalm van David, toen hij in de woestijn van Juda was. (63:2) God, u bent mijn God, u zoek ik, naar u smacht mijn ziel, naar u hunkert mijn lichaam in een dor en dorstig land, zonder water.” (Ps 63:1 Nbv)


“(63:8) U bent altijd mijn hulp geweest, ik juichte in de schaduw van uw vleugels.” (Ps 63:7 Nbv)


“Mijn lief is van mij, en ik ben van hem. Hij weidt tussen de lelies.” (Hoo 2:16 Nbv)


We vertrouwen op Jehovah onze God

Stuit zweten, stop met worstelen. Het is niet proberen maar vertrouwen.

- John G. Lake


Jehovah vergelde u wat ge gedaan hebt! Moge Jehovah, de God van Israël, onder wiens vleugelen ge uw toevlucht zijt komen zoeken, u overvloedig belonen. (Ruth 2:12)

Jehovah, mijn toevlucht, Hij is mijn burcht en mijn veste; Mijn God, mijn rots, waarop ik kan schuilen. Mijn schild, de hoorn van mijn heil, mijn schutse en mijn toevlucht, Mijn redder heeft mij uit de verdrukking verlost. (2 Samuël 22:3)

Betreft God! Volmaakt zijn Zijn wegen, Jehovah’s woord is gelouterd. Hij is voor allen een schild, Die hem betrouwen en vluchten tot Hem. (2 Samuël 22:31)

Zij die hun vertrouwen op Hem stellen, zijn gelukkige en gezegende mensen! (Psalm 2:12)

Brengt uw verschuldigde offers, En stelt uw vertrouwen op Jehovah. (Psalm 4:5)

Laat allen die God vertrouwen zich in Hem verheugen. Zij zullen tot in eeuwigheid van vreugde juichen, omdat God hen beschermt. Dan zal ieder die Gods naam liefheeft, overlopen van blijdschap. (Psalm 5:11)


Jehovah, mijn God, tot U neem ik mijn toevlucht; Help mij, en verlos mij van al mijn vervolgers, (Psalm 7:1 -2)