El procediment té com a objectius:
Detectar les necessitats relatives a la formació i desenvolupament dels docents del centre i del PAS de l’Institut Tecnològic de Barcelona, per afavorir l'assoliment dels objectius previstos en la planificació estratègica
Donar a conèixer els programes de formació del professorat del Depatament d'Educació
Donar a conèixer a l'administració educativa les demandes específiques de formació del professorat
Permetre la planificació de la formació dels docents i personal de PAS d'acord amb les necessitats detectades
Promoure la realització de cursos de formació a l'Institut Tecnològic de Barcelona
Facilitar al personal d’Administració i Serveis l’assistència a cursos de formació permanent
Definir la operativa per a facilitar la gestió d'un repositori del coneixement en la comunitat docent del ITB permetent la identificació, registre i divulgació de cursos i material docent per millorar l'activitat docent del ITB
L'abast d'aquest procediment és a tot el personal docent del centre i personal d'administració i serveis.
L'elaboració, la revisió i modificació, si s'escau, d'aquest procediment és responsabilitat de la Coordinació docent, la revisió és responsabilitat de la Coordinació de Qualitat i l'aprovació de la direcció o de la comissió de qualitat.
Coordinació docent serà qui tindrà els contactes amb el Formador/a, Direcció General de Formació Professional i amb tota aquella persona que estigui implicada en la formació.
Detecció de les necessitats de formació
Es realitzen dues accions per la detecció de necessitats formatives específiques en relació a la família professional:
Enquesta de centre
Difusió enquesta del Departament d'Educació: https://sites.google.com/xtec.cat/fpformacio/inicio. Es pot consultar aquest lloc web per a obtenir més informació respecte els diferents àmbits de formació en l’àmbit dels cicles formatius.
Tot i aquesta detecció es poden notificar necessitats formatives durant el curs a Coordinació docent.
Planificació de la formació
Una vegada recollides les necessitats formatives el Departament d'Educació elabora un catàl·leg orientatiu i sol·licita professorat disponible per impartir les formacions del catàl·leg o per incloure-hi de noves.
Si la detecció de necessitats formatives realizada per el propi centre no està coberta pel catàl·leg orientatiu del Departament d'Eduació, es proposa la realizació de la formació en el formulari corresponent.
El Departament d'Educació contacta amb els formadors per a engegar el procediment de registre, planificació i difusió de les formacions i elaborar el catàl·leg definitiu.
Si es detecta una necessitat formativa no coberta pel catàl·leg del Departament d'Educació, el centre proposarà la realització d'aquesta formació i seguirà el procediment de registre definit pel Departament d'Educació.
Difusió de la formació
El Departament d'Eduació publica el catàl·leg complet de formacions que inclou les formacions específiques de les famílies professionals (es pot consultar a Trainers > Formació > Cursos formació).
L’equip directiu podrà recomanar la realització de determinats cursos a docents en relació a les funcions de la seva tasca, coordinació, càrrec o responsabilitat i elaborarà un inventari de la recomanació (es pot consultar a Trainers > Formació > Cursos formació).
Per part de l’equip directiu, també es notifica al personal docent informació de cursos.
El personal docent també rep notificacions directes per part del departament o organismes associats (per exemple Instituts de Ciències de l’Educació) de diferents cursos o accions formatives que es poden apuntar directament.
L’equip de Mobilitat del centre també fa propostes d’activitats formatives a l’exterior, consistents principalment en job shadowing o acompanyament de grups en la realització de pràctiques professionals a països de la UE.
Els equips de Mobilitat, Emprenedoria, FCT-DUAL, Qualitat i Orientació disposen de les seves pròpies formacions organitzades en les seves respectives xarxes.
Execució i registre de la formació
Quan un docent hagi de fer un curs de formació i part de l'horari del curs estigui solapat amb part del seu horari fix en el centre, sempre i quan no perjudiqui la formació de l'estudiant ni causi distorsió en el servei que presta, es facilitarà l’assistència als cursos de formació sempre que els cursos tinguin, a criteri de l’equip directiu, una relació directa amb l’ensenyament que imparteix.
Quan un membre del PAS hagi de fer un curs de formació permanent, i part de l'horari del curs o tot el curs estigui solapat amb el seu horari laboral, administració podrà facilitar l'assistència als cursos de formació si no es causa distorsió en el servei i no es perjudica els usuaris.
Quan una formació hagi finalitzat s'ha de contactar amb la Coordinació docent per a realitzar el registre i valoració de l'efectivitat de la formació i la compartició del material per completar el repositori de coneixement del centre.
Repositori del coneixement
Actualment al ITB s'identifiquen els següents punts o repositoris de coneixement i dels quals aquest procediment en defineix la seva operativa:
Material dels cursos de formació
El personal de formació que participi en diferents cursos de formació pot facilitar el material del curs realitzat en una unitat compartida perquè estigui disponible per a la resta de la comunitat docent del ITB.
En l'apartat Trainers - Formació - Cursos formació es detalla el procediment de com accedir o publicar nous materials de cursos així com el personal de formació que l'ha realitzat i un comentari al respecte de la seva idoneitat.
Cursos de formació realitzats per part dels docents
Coordinació docent registra i manté les formacions realitzades en un Catàleg de cursos de formació i material accessible dels de Trainers > Formació > Cursos formació. En el mateix punt també es registra si es disposa de material de la formació per a que pugui estar disponible a altres docents.
Material dels diferents temaris impartits en els mòduls de cada cicle
Tot el material que es genera per a la creació del contingut que s'imparteix en els diferents mòduls es registra en els diferents Google Classrooms.
Els Caps de formació o el propi personal de formació pot habilitar l'accés per ser consultat.
El personal de formació pot compartir el seu material docent. En l'apartat de Trainers - Formació - Material docent de trainers es detalla el procediment de com accedir i compartir el material docent.
Avaluació de la formació
El docent que imparteix la formació avaluarà el grau de satisfacció mitjançant enquestes internes, si es tracta d’una formació gestionada pel propi centre (el Departament d'Educació disposa del seu propi procediment d'enquestes).
Formulari detecció necessitats formatives
Planificació de la formació i repositori del coneixement (http://trainers.itb.cat)
Enquestes de satisfacció de les accions formatives del centre
Àrea de Material docent i Cursos de formació a http://trainers.itb.cat
Coordinació docent
25/04/2022
Comissió de Qualitat
07/06/2023
Comissió de Qualitat
08/06/2023
Les revisions es poden consultar a l'apartat d'historial de versions del propi document.
Revisió 01 - 16/02/2024:
Fusió del procediment PRE401 - Gestió del coneixement amb el procediment PRS201 - Gestió de la formació amb el nou procediment PRS201 - Gestió de la formació i coneixment segons OM(G) [10]
Actualització nomenclatura: responsables segons NC[5] i OM(NC)[3]
Revisió 02 - 31/01/2025:
Actualització de l'apartat Execució i registre de la formació OBS[3]