Les proves de selecció busquen informació complementària a l'entrevista de treball, avaluant en la pràctica les capacitats, actituds i aptituds de la persona candidata en relació amb el lloc de treball vacant i l'estil propi de l'empresa.
D'aquesta manera, les empreses poden comparar simultàniament diverses candidatures de manera senzilla, avaluant no solament els coneixements professionals o els caràcters personals, sinó també el comportament en grup.
Ens podem trobat amb diferents tipus de proves de selecció, des de test psicotècnics fins a proves professionals o dinàmiques de grup entre d’altres. Totes aquestes proves ajuden a què l’empresa conegui els nostres coneixements i habilitats relacionats amb el lloc de treball així com les nostres actituds, valors i motivacions.
Existeixen multitud de proves que ens podem trobar durant el procés de selecció:
Els principals tipus de proves de selecció, però, són proves professionals, psicotècniques i dinàmiques de grup.
Les proves professionals s'utilitzen per avaluar els coneixements propis d'una professió en concret. Es poden fer en forma d'exàmens, qüestionaris tècnics, exercicis de simulació, etc.
Amb aquestes proves es pretén obtenir informació sobre l'experiència i l'aprenentatge d'una professió, i sobre els coneixements específics que donen valor a la persona candidata.
Recomanacions
Abans de començar fa falta assegurar-se d'haver entès molt bé les tasques que s'han de realitzar.
Cal planificar les tasques en funció del temps que han donat per fer-les. Si abans de començar feu un esquema, la prova estarà més estructurada i serà més fàcil corregir-la.
Les proves psicotècniques serveixen per a mesurar diferents aspectes de la capacitat i activitat mental de les persones, tals com: Reflexió • Lògica • Deducció • Relacions • Síntesi • Càlcul • Comprensió • Llenguatge • Habilitat manual • Interpretació • Altres. En poques paraules, serveixen per a avaluar el potencial com treballador/a. Algunes d’aquestes proves han de ser resoltes en temps limitat.
El seu ús es basa a observar les diferències individuals entre els distints candidats; encara que, sobretot, s’empra per apreciar aptituds, capacitats, trets de personalitat, interessos, valors professionals, etc. Així, constitueixen una part del procés de selecció que fa de filtre ordenant els candidats segons les actituds i/o aptituds que mesura el test.
Els principals tipus de tests psicotècnics són:
Tests de personalitat o d’actituds: Tracten de buscar trets de caràcter, acord amb el perfil del lloc de treball: introvertit o extravertit, dinàmic o passiu, optimista o pessimista, amb iniciativa o submís,impulsiu o moderat, etc. Són molt habituals en la selecció de llocs de comandament, directius, especialistes d’alt nivell i altres de semblants
Tests d’intel·ligència o d’aptituds: Pretenen determinar la capacitat de les persones per comprendre i resoldre problemes de tota classe. Es tracta d’ordenar als candidats en un determinat ordre segons les seues aptituds o destreses, ja siguin generals o bé específiques. Aquests tests tenen un límit de temps per realitzar-los. Per tant, la interpretació o correcció es fa en base a dos criteris: Els encerts i els errors i la rapidesa.
Recomanacions
Seguir fidelment les instruccions.
Si hi ha alguna cosa que no s'entén de les instruccions que proporciona l'examinador/a, cal preguntar abans que es comenci a comptabilitzar el temps.
Llegir amb atenció les preguntes i totes les alternatives que us ofereixen.
No es pot sortir de l'aula durant la prova.
Durant la resolució del test, si una qüestió no l’enteneu, és millor passar a les següents i tornar si queda temps.
En cas d'equivocació en una resposta, ratlla-la i encercla la resposta correcta.
Cal treballar el més ràpid possible tenint en compte que es tracta de proves cronometrades.
No intenteu manipular-los per donar una imatge determinada. Tots tenen sistemes que avaluen la sinceritat en les respostes.
Sigueu espontanis, no penseu massa les respostes.
Si cap de les alternatives que us ofereixen com a resposta correspon a la vostra forma de ser, escolliu la que més s'hi aproximi.
No us desespereu si no s' acaba el test.
No s’ha de copiar mai.
Acudiu relaxats, descansats, sense problemes de son. Un bon nivell d’alerta és important, però no una ansietat excessiva.
En aquests exercicis, diverses persones candidates mantenen una reunió que és observada pel personal tècnic que realitza el procés de selecció i que avalua l'actuació en la reunió de cada participant.
A vegades poden simular situacions professionals, però altres vegades es plantegen dilemes o fins i tot qüestions morals. Avaluen la capacitat de lideratge, defensa d'idees, capacitat de diàleg, capacitat de persuadir, expressió verbal,argumentació...
Recomanacions
Procurar ser natural
Participar activament i contribuir al fet que el grup assoleixi els objectius
Extremar l'educació i la cortesia, no ser agressiu
No obstinar-se amb les idees pròpies, ser considerat amb els altres
Buscar que el grup avanci més que el lluïment personal
Prestar atenció al material escrit que us donin
Escoltar els altres amb atenció i procura aportar solucions