Sri Isopanisad

Serie # 3

(Mantra Een)

door Zijn Goddelijke Genade A.C. Bhaktivedanta Svami Prabhupada

Stichter en Enige-Acarya van de Internationale Gemeenschap voor Krishna Bewustzijn

Mantra Een

ईशावास्यमिदँ सर्वं यत्किञ्च जगत्यां जगत्।

तेन त्यक्तेन भुञ्जीथा मा गृधः कस्यस्विद्धनम्॥१॥

īśāvāsyam idam sarvaṁ yat kiñca jagatyāṁ jagat

tena tyaktena bhuñjīthā mā gṛdhaḥ kasya svid dhanam


SYNONIEMEN

īśa-door de Heer; āvāsyam-gecontroleerd; idam-deze; sarvam-alle; yat kiñca-wat dan ook; jagatyām-binnen het universum; jagat-alles wat levend of levenloos is; tena-door Hem; tyaktena-apart gezette quota; bhuñjīthāḥ-je zou moeten accepteren; -do not; gṛdhaḥ-streven om te verkrijgen; kasya svit-van iemand anders; dhanam-de rijkdom.


VERTALING

Alles wat bezielt of levenloos is, dat zich in het universum bevindt, wordt beheerst door de Heer en is het eigendom van de Heer. Men moet daarom alleen die dingen accepteren die voor hemzelf nodig zijn, die als zijn quotum zijn gereserveerd, en men moet andere dingen niet accepteren, goed wetende tot wie zij behoren.


UITLEG door Zijn Goddelijke Genade A.C. Bhaktivedanta Svami Srila Prabhupada

Vedische kennis is onfeilbaar omdat het komt door de perfecte geestelijke erfopvolging van spirituele meesters, te beginnen met de Heer zelf. Omdat Hij het eerste woord van Vedische kennis sprak, is de bron van deze kennis transcendentaal. De woorden gesproken door de Heer worden apauruṣeya genoemd, wat aangeeft dat ze niet door een alledaags persoon worden afgeleverd. Een levend wezen dat in de alledaagse wereld leeft, heeft vier gebreken: (1) het is zeker dat hij fouten zal begaan; (2) hij is onderworpen aan illusie; (3) hij heeft de neiging anderen te bedriegen; en (4) zijn zintuigen zijn onvolmaakt. Niemand met deze vier onvolkomenheden kan perfecte kennis leveren. De Veda's worden niet voortgebracht door zo'n imperfect schepsel. Vedische kennis werd oorspronkelijk door de Heer meegedeeld in het hart van Brahmā, het eerste geschapen levende wezen, en Brahmā verspreidde op zijn beurt deze kennis aan zijn zonen en discipelen, die het door de geschiedenis heen hebben overgedragen.

Omdat de Heer pūrṇam is, of volmaakt, bestaat er geen mogelijkheid dat Hij onderworpen wordt aan de wetten van de materiële natuur, die Hij beheerst. Zowel de levende wezens als de levenloze objecten worden echter beheerst door de wetten van de natuur en uiteindelijk door de kracht van de Heer. Deze Īśopaniṣad maakt deel uit van de Yajur Veda en bevat daarom informatie over het bezit van alle dingen die in het universum bestaan.

Het bezit van de Heer over alles in het universum wordt bevestigd in het zevende hoofdstuk van de Bhagavad-gītā (7.4-5), waar parā en aparā prakṛti worden besproken. De elementen van de natuur- aarde, water, vuur, lucht, ether, geest, intelligentie en ego - behoren allemaal tot de inferieure, materiële energie van de Heer (aparā prakṛti), terwijl het levende wezen, de organische energie, Zijn superieure energie is (parā prakṛti). Beide prakṛtis, of energieën, zijn emanaties van de Heer, en uiteindelijk is Hij de heerser over alles dat bestaat. Er is niets in het universum dat niet behoort tot de parā of de aparā prakṛti; daarom is alles het eigendom van de Allerhoogste.

Omdat de Allerhoogste, de Absolute Persoonlijkheid van God, de volledige persoon is, heeft Hij volledige en perfecte intelligentie om alles aan te passen door middel van Zijn verschillende vermogens. De Allerhoogste wordt vaak vergeleken met een vuur en alles wat organisch en anorganisch is, wordt vergeleken met de hitte en het licht van dat vuur. Net zoals vuur energie verdeelt in de vorm van warmte en licht, toont de Heer Zijn energie op verschillende manieren. Hij blijft dus de ultieme controleur, onderhouder en dictator van alles. Hij is de bezitter van alle vermogens, de kenner van alles en de weldoener van iedereen. Hij is vol ondenkbare weelde, macht, roem, schoonheid, kennis en verzaking.

Men zou daarom intelligent genoeg moeten zijn om te weten dat niemand de eigenaar is van wat dan ook, behalve de Heer. Men zou alleen die dingen moeten accepteren die door de Heer als zijn quotum zijn gereserveerd. De koe geeft bijvoorbeeld melk, maar die melk drinkt ze niet: ze eet gras en stro, en haar melk is bestemd als voedsel voor de mens. Zo is de opstelling van de Heer. We zouden dus tevreden moeten zijn met die dingen die Hij vriendelijk voor ons heeft gereserveerd, en we moeten altijd overwegen aan wie die dingen die we bezitten eigenlijk behoren.

Neem bijvoorbeeld onze woning, die is gemaakt van aarde, hout, steen, ijzer, cement en zoveel andere materiële dingen. Als we denken in termen van Śrī Īśopaniṣad, moeten we weten dat we geen van deze bouwmaterialen zelf kunnen produceren. We kunnen ze eenvoudig samenbrengen en ze transformeren in verschillende vormen door onze arbeid. Een arbeider kan niet beweren eigenaar te zijn van een ding, alleen maar omdat hij hard heeft gewerkt om het te fabriceren.

In de moderne samenleving is er altijd een grote ruzie tussen de arbeiders en de kapitalisten. Deze ruzie heeft een internationale vorm aangenomen en de wereld is in gevaar. Mannen staan ​​tegenover elkaar in vijandschap en grommen, net als katten en honden. Śrī Īśopaniṣad kan geen advies geven aan de katten en honden, maar het kan de boodschap van Godheid aan de mens overbrengen via de bonafide ācārya's (heilige leraren). Het menselijk ras moet de Vedische wijsheid van Śrī Īśopaniṣad aannemen en geen ruzie maken over materiële bezittingen. Men moet tevreden zijn met alle voorrechten die hem door de genade van de Heer worden gegeven. Er kan geen vrede zijn als de communisten of kapitalisten of andere partijen eigendomsrechten claimen over de rijkdommen van de natuur, die volledig het eigendom van de Heer zijn. De kapitalisten kunnen de communisten niet simpelweg beteugelen door politiek manoeuvreren, noch kunnen de communisten de kapitalisten verslaan door simpelweg te vechten voor gestolen brood. Als ze het eigendomsrecht van de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods niet erkennen, wordt al het eigendom waarvan ze beweren dat het hun eigendom is, gestolen. Dientengevolge zullen zij aansprakelijk zijn voor straf door de natuurwetten. Nucleaire bommen zijn in handen van zowel communisten als kapitalisten, en als beide het bezit van de Allerhoogste Heer niet erkennen, is het zeker dat deze bommen uiteindelijk beide partijen zullen ruïneren. Dus om zichzelf te redden en vrede te brengen in de wereld, moeten beide partijen de instructies van Śrī Īśopaniṣad volgen.

Het is niet de bedoeling dat mensen zoals katten en honden ruzie maken. Ze moeten intelligent genoeg zijn om het belang en het doel van het menselijk leven te realiseren. De Vedische literatuur is bedoeld voor de mensheid en niet voor katten en honden. Katten en honden kunnen andere dieren doden voor voedsel zonder zonde op te lopen, maar als een man een dier doodt voor de bevrediging van zijn ongecontroleerde smaakpapillen, is hij verantwoordelijk voor het overtreden van de natuurwetten. Daarom moet hij gestraft worden.

De levensstandaard van mensen kan niet op dieren worden toegepast. De tijger eet geen rijst en tarwe of drinkt geen koemelk, omdat hij voedsel heeft gekregen in de vorm van dierenvlees. Onder de vele dieren en vogels, zijn sommigen vegetariër en anderen zijn vleesetend, maar geen van hen overtreedt de natuurwetten, die zijn ingesteld door de wil van de Heer. Dieren, vogels, reptielen en andere lagere levensvormen houden zich strikt aan de wetten van de natuur; daarom is er geen sprake van zonde voor hen, noch zijn de Vedische instructies voor hen bestemd. Het menselijk leven alleen is een leven van verantwoordelijkheid.

Het is echter verkeerd om te denken dat simpelweg door vegetariër te worden, het overtreden van de natuurwetten kan worden vermeden. Groenten hebben ook leven, en hoewel het de wet van de natuur is dat een levend wezen een ander op moet eten, is voor mensen het punt om de Allerhoogste Heer te erkennen. Dus moet men niet trots zijn om een ​​strenge vegetariër te zijn. Dieren hebben geen ontwikkeld bewustzijn om de Heer te herkennen, maar een mens is voldoende intelligent om lessen te trekken uit de Vedische literatuur en daardoor te weten hoe de natuurwetten werken om dan winst te halen uit zulke kennis. Als een mens de instructies van de Vedische literatuur verwaarloost, wordt zijn leven zeer riskant. Een mens moet daarom het gezag van de Allerhoogste Heer erkennen en Zijn toegewijde worden. Hij moet alles aanbieden voor de dienst van de Heer en alleen deelnemen aan de overblijfselen van voedsel dat aan de Heer wordt aangeboden. Dit zal hem in staat stellen zijn taak naar behoren te vervullen. In de Bhagavad-gītā (9.26) verklaart de Heer rechtstreeks dat Hij vegetarisch voedsel aanvaardt uit de handen van een zuivere toegewijde. Daarom moet een mens niet alleen een strenge vegetariër worden, maar ook een toegewijde van de Heer worden, de Heer al zijn voedsel aanbieden en dan deelnemen aan een dergelijke prasādam, of de genade van God. Alleen degenen die op deze manier handelen, kunnen de taken van het menselijk leven naar behoren vervullen. Degenen die hun voedsel niet aanbieden aan de Heer, eten niets anders dan zonde en onderwerpen zich aan verschillende soorten van leed, die het gevolg zijn van zonde (Bg 3,13).

De wortel van de zonde is opzettelijke ongehoorzaamheid aan de natuurwetten door het eigendomsrecht van de Heer te negeren. Het ongehoorzaam zijn aan de natuurwetten of de orde van de Heer brengt een mens tot verderf. Omgekeerd, iemand die nuchter is, die de wetten van de natuur kent en die niet wordt beïnvloed door onnodige gehechtheid of afkeer, zal zeker door de Heer worden herkend en zo in aanmerking komen om terug te gaan naar God, terug naar het eeuwige huis.