1. Rundtur

Östersjön runt 11–26 juni 2006

Söndag 11.6

Vi startade kl. 18:40 från Olars och hade tid att göra en sväng in i Nådendal före vi körde ombord på Finnlink långtradarfärjan “Finnclipper”. Lugn och saklig båt, ingen nattklubb och ingen tax-free.

Med Finnclipper från Nådendal till Kapellskär

Måndag 12.6

Anlände till Kapellskär redan kl 5:30. Körde till rastplats vid Riddarholmens naturreservat, där det fanns ett Estonia-minnesmärke. Körde in i Norrtälje till utsiktsplatsen med Roslagens högst belägna restaurang, som t.o.m. hade hundgodis och vatten för hunden. Där finns också Kärleksuddens skärgårdsrestaurang. Kyrkan ligger vid Grönlandsgatan.

Kl 8:15 ankomst till Annelis och Everts sommarstuga vid Väddö. Soligt och varmt. Caj klippte hela, stora gräsmattan medan Hilppa drog upp ogräs, klippte gräset runt träden och vattnade, Sedan åt vi lunch och vilade ett par timmar.

Annelis och Everts sommarstuga

Klo 17:00 körde vi till Knivsta via Knutby och var framme hos Greta och Sven Mattsson vid 18-tiden. Inkvartering som vanligt i Friggebo. Temperaturen omkring +30 grader. Åt stekt lax på terrassen.

Tisdag 13.6

En lugn och het dag hos Mattssons. Vilade på eftermiddagen efter en god lunch med päronsnapps. Drack eftermiddagste vid Friggebo. Caj gick ensam på promenad. Middagsgäster Doris och Guido, som ofta besöker Gambia. Åt biffar av filé som vi hade haft med från Finland. Hett och mycket myggor.

Hos Sven och Greta Mattsson i Knivsta

Onsdag 14.6

Startade 10:30 från Knivsta. Körde via Enköping, Västerås och Örebro. På rastplats rolig toaskylt med arabisk text (inte stå på sitsen).

Kom 14:30 till Vänern pärla Mariestad. Domkyrka med mycket högt torn. Parkerade vid hamnen. Drack kaffe och åt semla (med geggamoja) på café Strögets terrass. Köpte MYGGA på apoteket. Startade 16:40 mot Göteborg.

Anlände kl. 18.00 till Göteborg och genom trasslig rondell till Utlandagatan där Asko lotsade oss till källargaraget, där vi fick ha bilen parkerad till följande dag. Anita tog emot med champagne på terrassen. Asko bjöd på goda färsbullar, som han själv lagat.

Toaskylt på rastplats med instruktioner.

Hos Asko och Anita i Göteborg

Torsdag 15.6

Åkte i Askos bil till Izabellas skolavslutning i Onsala. Träffade Lars, Csilla, Izabella samt Csillas föräldrar Magdalena och Andreas Veres. Vi bjöds på lätt salladslunch hemma hos Lars i hans nya hus. Soligt och hett.

Izabellas skolavslutning i Onsala

Sightseeing i Göteborg först med bil och sedan till fots med Asko. Var på Afrika-utställning, åkte färja av och an till Lundbystrand och såg den nya Götatunneln, som skulle öppnas följande dag. Anita bjöd på sin fina fiskgratäng. Såg på VM i fotboll Sverige mot något annat land och Sverige vann 1-0.

Fredag 16.6

Kl. 10:50 startade vi från Göteborg mot Birkeröd (+22 grader). Ringde Ruth och Line. Vid Långsandsstrand körde vi till Strandstugan för att dricka kaffe, men den låg inte vid stranden, så vi vände. Det fanns sprättägg till salu längs vägen. Stannade i Steninge, där vi lunchade på kaffe och bagett. Körde genom Halmstad. Kyrktornet var stort och fyrkantigt med klockor på.

Tog färjan Kronprins Frederik från Helsingborg till Helsingör kl. 16:00 och var i Birkeröd hos Line och Hans kl. 16:50. Åt grillad fisk på terrassen.

Hos Line och Hans i Birkeröd

Lördag 17.6

Frukost på terrassen. Startade 11:30 från Birkeröd mot Gedser. Det var regnigt. Haslev hoppade vi över, för Carsten skulle på två födelsedagar och Anne skulle läsa till sluttenten. Färjan avgick kl. 15:00 och vi var i Warnemünde kl.17.00. Kom till Rostock. Övernattade på Hotel Courtyard Marriot, som fanns inne i Rostock Hof galleriet. På grund av vägarbeten och genomkörningsförbud i innerstaden, tog det oss ca 1 timme att hitta inkörseln till hotellets parkeringshall. Promenerade i duggregn omkring på gågatorna. Åt lasagne och filé med kroketter.

Rostock

Söndag 18.6

Checkade ut från hotellet kl. 12 och sedan tog det oss en halv timme att komma ut ur Rostock. Första stopp var Ribnitz-Damgarten, känt för sitt ”Deutsches Bernsteinmuseum. Drack espresso i museiträdgården, Anneli ringde, solglasögonen gick sönder och solen sken. Promenerade till småbåtshamnen, där vi köpte fiskburgare. Igen ett enormt, rött fyrkantigt kyrktorn i tegel.

Hansestadt Straalsund körde vi igenom. Högt kyrktorn med öppen spira. I gamla staden fanns många icke-restaurerade hus. På en husvägg hängde en skylt med texten ”Wer rettet dieser Häuser?” Vi såg ett mäktigt slott, ett stort ljusblått varv och den nya nästan färdiga, långa bron till Rügen. Staden Greifswald körde vi först förbi, men vände och körde tillbaka. Staden hade två kyrkor, en med stort, brett torn och en med smalt och högt torn. Hansestadt Anklam vid floden Peene gjorde vi inget uppehåll i.

Kl. 19 anlände vi till Stettin i Polen och bokade in oss på hotell IBIS. Vänlig personal. Åt fisk på restaurang Bacchus och tog sedan en kvällspromenad. Vi var inne på det stora gamla slottets gård, där det ordnas bl.a. musikevenemang och utställningar.

Szczecin (Stettin)

Måndag 19.6

Innan vi checkade ut från hotellet försökte vi hitta löstagbara solglasögon. Sådana fanns inte, så vi köpte var sina vanliga solglasögon i varuhuset Géant för 40 Sl stycket.

Vi körde norrut till Wolin ön och stannade i staden Miedzyzdroje. Gick på stranden i sanden och åt körsbär som vi köpt på torget. Flyttade bilen till ett säkrare ställe och gick sedan till bron på en kopp espresso. Fortsatte köra längs ”strandvägen” (stranden skymdes av skogsbeklädda dyner). Följande paus gjorde vi i Rewall vid utsiktsplatsen över sandstranden. Räcket var grönmålat.

Kl. 18 var vi i Kolobrzeg och bokade in oss på pensionatet Maximilian, som var fullt av tyska pensionärer som kommit dit i grupp. Promenerade längs stranden som på en del ställen var skyddad av jätte sandsäckar, liknade närmast liggande elefanter, de grönrandiga strandstolarna var som tagna ur en 20-talsfilm från Rivieran. Staden är bl.a. känt för sin 26 m höga fyr. Middagen bestod av stekt flundra på papptalrik. Innerstaden var nybyggd med mycket trevliga 2-3-våningshus.

Strandstolarna vid Kolobrzeg (Kolberg) var som ur en 20-tals film.

Sandsäckarna vid Kolobrzeg (Kolberg) såg ut som sovande elefanter.

Tisdag 20.6

Kl. 10 startade vi från Maximilian pensionatet efter frukost med pensionärerna. Körde bort från kusten längs väg nr 11 mot Koszalin. Såg många vindmöllor, oftast placerade i grupper på ca 15 stycken. Köpte tomater och persimon, som vi åt på en liten avtagsväg. Vid Sycewice var där mycket vägarbeten på gång.

Vädret var varmt och soligt när vi kom till den 34 km och 300 m breda halvön Hel. Vi gjorde ett kort uppehåll vid den första lilla badorten, där det skulle ha varit helt bra att stanna och övernatta, men vi tänkte att det blir ännu bättre ju längre ut på halvön vi kommer. Hel, som är den ytterst belägna orten såg mera ut som en förfallen kurort med öststats bostäder, inte så värst attraktivt, så vi körde tillbaks och hittade logi i Jastarina på ett Zimmer frei med egen ingång och parkeringsplats på gården, där en stor schäfer vaktade. Vi tog först en promenad över järnvägsspåret till stranden på ytterhavssidan. Vi åt stekt sola (86 Sl) på ett litet matställe mittemot vårt B&B och gick sedan ner till ”molen” på hamnsidan.

Sandudden Hel, 34 km lång och några hundra km bred.

Onsdag 21.6

Vi vaknade till hällregn. Kl. 9:45 lämnade vi Jastarina, Szycha nr 109, och siktade på Tri-City. I Gdynia, som är en stor hamnstad, tog vi oss förstås ner till hamnområdet. Där låg kryssaren Princess Hamilton (som vi senare såg i Helsingfors).

Sopot har varit en förnäm bad- och kurort för societeten och är fortfarande ett populärt ställe för både polacker och turister. I Sopot finns också Europas längsta ”mole” dvs. träpir, 500 m lång samt det imposanta Grand Hotel från 1927. Medan det regnade gick vi genom ett galleri.

Träpiren i Sopot, 500 m lång, med Grand Hotel i bakgrunden.

Träpiren i Sopot

I Gdansk övernattade vi på Dom Muszyka med fönster mot utfartsvägen. Promenerade in till gamla stan, som är helt återuppbyggd efter förstörelsen under kriget och ser nu ut som den såg ut för ca 300 – 400 år sedan. Vi åt på en uteservering på ”The Long Market, Dlugi Targ” medan det ösregnade. Promenerade efteråt längs kajen förbi den gamla träkranen och var inne i en av de många kyrkorna. Där sjöngs till sist ”Tryggare kan ingen vara … ”

Hamnen i Gdansk

Dlugi Targ (Long Market) i Gdansk.

Torsdag 22.6

Kl. 10:20 lämnade vi Gdansk och körde till Malbork för att titta på Europas största slott byggt i gotisk stil och i tegel. Det beboddes av tyska riddare under 1200 och 1300 talet och senare av polska kungar när de besökte Pommern. Vi promenerade runt hela slottet, men hann inte gå in, för det skulle ha tagit en halv dag.

Malbork (Marienburg), Tyska Ordens högsäte på 1400-talet, världens största tegelborg.

Nära Ketrzyn (f.d. Rastenburg) ligger Wolfsschanze, som var Hitlers gömställe mellan 1941-1944, väl gömt i skogen och svåråtkomligt. På området fanns resterna av ca 20 bunkrar. Vi övernattade på Hotel Wilcze Gniazdo som tidigare fungerat som SS-officerarnas hotell. En del bunkrars väggar var tom. 8 m tjocka. Ett dundrande åskväder och ösregn fick platsen att verka ännu kusligare. Vi skickade ett textmeddelande till Jaakko och berättade var vi befann oss.

Wolfsschanze, Hitlers gömställe 1941-1944

Sprängda bunkrar

F.d. SS-officerarnas hotell

Fredag 23.6

På väg bort från Wolfsschanze (kl. 11) körde vi förbi enligt legenden Ewa Brauns palats, som nu fungerar som restaurang och hotell.

I Gizycko växlade vi pengar till litauiska Litos, drack en dubbel espresso med kakbit medan det fortsatte att regna stadigt. En mycket tjusig plats med sjöar och kanal perfekt för midsommarfirande om det inte hade regnat. Motellet som vi skulle ha bott på hade eget garage under varje hotellrum. Vi fortsatte och det slutade så småningom regna.

Intryck av Polen: Vägarna var i vårt tycke bra, alla asfalterade och vägarbetena tydde på att vägarna hålls i skick. De mindre vägarna som på många ställen gick genom täta skogar var slingriga och ganska trafikerade av långtradare. Längs vägarna såg vi här och där dekorerade altare och många storkbon. Trafikskyltarna var stora och tydliga och varningsskyltarna roliga. Vi fann polackerna vänliga, men språket obegripligt och svårt att uttala (många konsonanter efter varandra ss Szczecin). Vi anlände kl 14:40 till Suwalki, en stad enligt boken, utan nämnvärda sevärdheter.

Åt hotdog på hotdog för de sista polska pengarna. Växlade pengar och drack espresso med kakbit på litet kafé.

Kl. 15:20 körde vi över gränsen till Litauen. Det var +17 grader och molnigt. Kl. 17 kom vi till Kaunus, där det inte såg ut att finnas ett enda hotell. Till slut hittade vi Hotel Kaunus som hade skapliga veckoslutspriser. Vi gick genast på en längre promenad (fr. 1800 till 2030) och åt sedan middag på hotellet. Hotellet låg vid en lång och bred gågata som hade en massa roliga skulpturer gjorda av granitiska flyttblock, t.ex. rullstol = stol av sten med hjul under, sten i famnen på rostig järnskulptur = gubbe med sten i famnen, jättegryta med istidsskåror på fel sida. Många mänskor bar på blombuketter och ungdomarna på stan hade stora lemonadflaskor med sig. Det var ju midsommar. Vi promenerade ända ut på udden där floderna Neris och Nemunas möts. Staden har många kyrkor, de flesta verkade åtminstone utifrån att vara i ganska dåligt skick. På torget körde två jättelånga limousiner omkring med flickor som firade möhippa.

Rullstol av granit i Kaunus

Lördag 24.6

Vi checkade ut från det 4-stjärniga Hotel Kaunus enligt vår klocka kl. 10:55, men i själva verket var klockan 11:55. Den saken gick upp för oss först när vi kom till Riga!

Det var soligt och fint väder. Vägarna till Riga var i gott skick, åkrarna såg välskötta ut och kyrktornen hade blivit spetsiga. Stannade på Statoilsbensinstation på en kopp espresso. Följande uppehåll blev på en större rastplats, som bjöd på minizoo med strutsar, björnar och rådjur.

Gränsen till Lettland körde vi över kl. 14:20. Bensinpriset var 0,629 Lati och 1 Lati är ca 2 euro. Det var mycket vägarbeten hela vägen till Riga, som var vårt nästa mål. Vi anlände dit ca kl. 17 och det tog oss nästan en timme att hitta ett hotell med lediga rum. Vi fick det sista lediga rummet, en studio, på Hotel Kolonna. Det var där vi upptäckte att våra klockor var en timme efter. Bilen parkerade vi på en bevakad plats där en gubbe i husvagn skötte övervakningen. Utsikten från vårt hotellrum var en irländsk pub. Efter ett glas öl på torget vid domkyrkan gick vi på en kvällspromenad i gamla stan. Kvällsmaten åt vi på en självserveringrestaurang nära hotellet. Det var samma ställe som vi hade besökt senast vi var i Riga. Sedan satt vi ännu en stund på uteserveringen vid torget. Pratade med ett finskt par som kommit till Riga med billigt flyg från Tammerfors.

Torget vid domkyrkan i Riga

Svarthuvudbrödernas hus i Riga (skrået för utländska köpmän)

Söndag 25.6

Fastän vi lämnat hotellet ca 10:40 räckte det ett par timmar innan vi var ute ur staden. Förra gången vi var i Riga var vi och tittade på de Unesco-beskyddade jugendhusen på Alberta gatan. Nu ville vi återse gatan för att se om husen hade restaurerats. Flera hus hade restaurerats och de liknade nu palats. Vi hade först lite svårigheter med att hitta Alberta-gatan, vilket delvis berodde på en viss kartläsare i bilen, men vi fick sett många andra hus i de närliggande kvarteren på köpet. Sedan började vi köra ut genom staden och hamnade in på en väg som förde oss genom ett antal förorter som vi egentligen inte hade tänkt besöka. Tar man omvägar ser man mera. Det var här Boba ringde från Jänis-ön.

Restaurerade jugendhus på Alberta-gatan i Riga

Vägen till Pärnu gick för det mesta längs stranden som man inte kunde se på grund av skog som planterats för att skydda dynerna. Vi försökte hitta ett café vid stranden. Det första stället som vi gick ner på hade inget café, men det hade det andra men inget kaffe, så det blev istället te och piråger.

Sandstranden vid Riga-bukten

Klockan var 15:40 när vi körde över gränsen till Estland. Klockan 17 var vi i Pärnu, där vi sedan körde lite omkring i bostadskvarteren innan vi kom fram till spa hotellet Strand. Vi tog naturligtvis en lång promenad på stranden. Det var varmt och skönt och stranden var full av barnfamiljer och ungdomar. Vi gick ännu omkring lite på smågatorna tills vi hittade en restaurang med lediga bord, Karresaal hette den.

Spa hotellet Strand i Pärnu

Sandstranden i Pärnu

Måndag 26.6

Mulet och ”bara” +18 grader. Kl. 10:30 lämnade vi hotellet och körde allra först till den lilla resebyrån, som vi hade hittat föregående kväll på vår promenad. Där köpte vi biljett till färjan Tallinn – Helsingfors med avgång 16:45 och framme 19:45. Det var Vikings gamla bekanta färja Rosella, som vi många gånger åkt över till Kapellskär med. Vi körde från Pärnu kl. 11:00 och var framme i Tallinn i god tid. Sträckan var bara 130 km. I Tallinn lämnade vi bilen på den bevakade parkeringsplatsen vid hamnen och gick sedan på jakt efter löstagbara solglasögon. Sådana hittades och köptes för 600 EKR. Vi hann promenera lite omkring i gamla staden och hamnade på gator som vi aldrig tidigare gått på. Till sist drack vi en kopp kaffe på en takterrass. Bilen var kvar på parkeringsplatsen, så det var bara att köra ombord på Rosella.

Klockan 20:30 var vi hemma i Olars.

Kaffepaus på takterass i Tallinn på väg hem efter att ha kört Östersjön runt, genom åtta länder på två veckor.